Tenvir By: hafiza aise Date: 11 Þubat 2011, 15:26:43
Tenvir
Meselâ, küre-i arz rengârenk muhtelif ve küçük küçük cam parçalarýndan farz olunursa, herbiri baþka hasiyetle levnine ve cirmine ve þekline nispetle þemsden bir feyiz alacaktýr. Þu hayalî feyiz ise, ne güneþin zatý ve ne de ayn-ý ziyasýdýr. Hem de ziyanýn temâsili ve elvân-ý seb'asýnýn tesâviri ve güneþin tecellîsi olan þu gûna-gûn ve rengârenk çiçeklerin elvâný faraza lisana gelseler, herbiri "Güneþ benim gibidir" veyahut "Güneþ benim" diyeceklerdir.(1) 
Fakat ehl-i vahdetü'þ-þuhudun meþrebi fark ve sahvdýr. Ehl-i vahdetü'l-vücudun meþrebi mahv ve sekirdir. Sâfi meþrep ise, meþreb-i ehl-i fark ve sahvdýr.(2)
Nokta'nýn ikinci kýsmý, haþir ve melâike ve beka-yý ruha ait olduðundan, bu hakikatleri kerametli Yirmi Dokuzuncu Söz ve Onuncu Söz gayet parlak bir surette izah ettiðinden, onlara havale edilerek buraya derc edilmedi. Üçüncü kýsým ise, on dört dersten ibaret Nurun Ýlk Kapýsý namýyla ayrýca neþredildi.(3) 1 Evliyaya tuzak olan hayaller, ilâhî bahçelerin ay yüzlü güzellerinin akisleridir.
2 "Allah'ýn nimetlerini tefekkür edin; Onun zâtýný tefekkür etmeyin. Çünkü buna güç yetiremezsiniz." El-Münâvî, Feyzü'l-Kadîr, 3:262-263.
3 "Ýnsan, kendi hakikatini dahi idrak etmekten âciz iken, herþeyden önce var olan ve herþeyi ceberutiyet-i mutlaka ile hükmü altýnda tutan Zâtý nasýl idrak edebilir? O Cebbâr-ý Zîkýdem ki, herþeyi ilk olarak yoktan yaratmýþ ve inþa etmiþtir; sonradan var olup can bulanlar Onu nasýl idrak etsin?" Ýmam-ý Ali'ye (r.a.) ait olduðu rivayet edilmektedir. bkz. Dîvân u Ýmamý Ali, Beyrut.