Bidayetül Müctehid
Pages: 1
Hacamat bedeli By: sidretül münteha Date: 09 Þubat 2011, 16:46:18
B- Hacamat Bedeli:



Hacamatçýnýn kazancýna gelince: Kimisi «Haramdýr» demiþ ise de baþ­kalarý bu görüþe katýlmayýp, ancak «Âdî bir kazançtýr, erkeðe yakýþmaz» de­miþlerdir [34].

Ýhtilaflarýnýn sebebi d e, bu hususta hadislerin birbirleriyle çeliþn yaptýracak olanýn buðdayýný deðirmenciye verip, deðirmencinin de ücretini undan al­masý.

memeleridir. Haram olduðunu söyleyenler, Ebû Hüreyre'nin «Hacamatçý­nýn kazancý haramdýr» hadisi [35] ile Enes b. Mâlik (r.a.) ten söylediði rivayet olunan «Peygamber Efendimiz hacamatçýnýn kazancýný haram kýldý» [36] mealindeki hadisine dayanmýþlardýr. Rivayet olunduðuna göre Avn b. Ebû Cü-hayfe de, «Babam bir hacamat aldý ve bir müddet sonra bütün kan alma alet­lerini kýrdý. Ona, 'Babacýðým niçin kýrdýn? diye sordum. Bana, 'Peygamber Efendimiz kan aldýrmanýn ücretini yasak etmiþtir' dedi» demiþtir [37],

Hacamatçýnýn kazancýný mubah görenler de, îbn Abbas (r.a.)'dan riva­yet olunan, «Peygamber Efendimiz hacamatla kendinden kan aldýrdý ve ha­camatçýnýn ücretini verdi» [38] mealindeki hadise dayanmýþlardýr. Derler ki: Eðer hacamatçýnýn kazancý haram olsaydý, Peygamber Efendimiz ona ücret vermezdi Bunlar ayrýca Câbir (r.a.)'ýn «Peygamber Efendimiz Ebû Týybe'yi çaðýrtýp, kendine hacamat vurdurduktan sonra,

'Vergin ne kadardýr?' diye sordu. Ebû Týybe 'Öç öl­çektir' diye'cevab verdi. Peygamber Efendimiz ona bir ölçek indirdi» [39] me­alindeki hadisi de delil göstermiþlerdir. Câbir (r.a.)'den, hacamatçýya bir öl­çek yiyecek maddesinin verilmesini ve memurlarýna vergisini hafifletmele-. rini emrettiði de rivayet olunmuþtur [40].

«Hacamatçýnýn kazancý mekruhtur» diyenler de, rivayet olunan, «Rü~. faa b. Râfi' veyahut Rafý' b. Riifaa, Ensarýn toplandýklarý meclise gelerek, 'Peygamber Efendimiz, hacamatçýnýn kazancýný yasak ederek onu bize su çeken hayvanýmýza yedirmemizi emretti» dedi» ve «Beni Harise kabilesin­den bir adam vardý. Adamýn bir kölesi hacamatçýlýk yapýyordu. Kazancýnýn helal olup olmadýðýný Peygamber Efendimiz'e sordu. Peygamber Efendimiz onu yasak etti. Bir daha sordu. Bir daha Peygamber Efendimiz onu yasak et­ti. Bir daha sordu. Bir daha Peygamber Efendimiz onu yasak etti. Nihayet ona,

'Kazancýný sana su çeken devene yem yap ve kölene yedir' buyurdu» [41] mealindeki hadise dayanmýþlardýr. [42]



[34] Hanefi mezhebine göre bu konudaki yasak, neshedilmiþtir.

[35] Tahâvî, Þerhu Meâni'l-Âsâr, 4/129.

[36] Tahâvî, a.g.e; 4/129.                                                       

[37] Buhârî, Buyu', 34/25 no: 2086; Tahâvî, a.g.e, 4/129; Beyhaký, 6/6.

[38] Buhârî, Buyu', 34/38, no: 2103; Müslim, Musâkât, 22/11, no: 1202.

[39] Ebû Ya'lâ. Müsned, 3/312, no: 1777; Tayâlisî, s. 238, no: 1723; Tahavý, a.g.e, 4/130.

[40] Tahâvî, a.g.e., 4/130.                                 

[41] Ebû Dâvûd, Buyu', 17/39, no: 3422; Mâlik, Ýsii'zân, 54/10, no: 28.

[42] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 3/316-317.



radyobeyan