Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Zaman ve An By: meryem Date: 09 Þubat 2011, 14:24:22
Zaman-An

 Zamanýn anlaþýlmasýnda, önemli rol oynayan kavramlardan birisi de an'dýr. Zamanýn "an" ile baðlantýsý nedir, an ölçülebilir mi, zamanýn kaynaðýmýdýr, deðil midir, anlarýn birleþimi zamaný meydana getirir mi, varlýkla olan baðlantýsý ve pratik hayattaki ge­çerliliðinin ne olduðu gibi sorular, an'ýn zamanla olan baðlantýla­rýný ortaya koymaktadýr. Filozoflardan bir kýsmý an'ý, zamandan bir cüz olarak deðerlendirirken, diðer bir kýsmýna göre ise "an?, zama­nýn anlaþýlmasýnda önemli rol oynayan bir kavramdýr. Bu ise, bu hususta bir tartýþmanýn var olduðunu göstermektedir. Zamaný, bö­lünmeyen, yahut otomatik anlardan ibaret sayanlarýn yanýnda [193], an'ý bir sýnýr sayarak, sýnýrlý bir zamanýn mümkün olduðunu, geç­miþ ile geleceði birbirinden ayýran þimdiki an'ýn olabileceðini, bu­nun ise zamanýn bir baðý olmakla birlikte, zaman olmadýðýný ifade edenler de vardýr. Bu görüþe göre "an", zamanýn bir kýsmý deðil­dir; Çünkü kýsým, yani parça, bütünün ölçüsüdür. Bütünün, parça­lardan meydana gelmesi gerekir. Halbuki zaman, anlarýn birleþ­mesinden meydana gelmemiþtir [194]. Mezkûr düþünce, çeþitli tarafla­rýn hücumuna sahne olduktan sonra bu noktaya gelmiþtir. Çünkü bu düþünce, baþlangýçta, zamanýn birbirini takip eden anlardan meydana geldiðini ifade etmekteydi. Bu hücumlar ve hücuma uð­rayan bu düþüncenin, zamaný yeniden tanýmlamasý, zamanýn, süre ve aralýkla ayný sayýlmasýna zemin hazýrladý [195].

Bu hususta yapýlan deðerlendirmeler, eleþtiriye uðrayan fikrin tutarsýzlýðýný göstermektedir. Çünkü sözü edilen düþünce an husu­sundaki kanaatinde ikilem içerisinde olup, bir taraftan "an"ýn ya­þam örneklemelerinin olabileceðini, yaþamý açýklayabilen bir süre olduðunu ifade ederken, anýn gerçek zaman olduðu kanaatinde olanlar olduðu gibi, diðer taraftan, onun gerçek olmayýp düzmece olduðuna inananlar da vardýr [196]. Ýnsan hiç bir zaman "anlar" ýn farkýnda olmaz, hep "þimdiler"i fark eder [197]. Görüldüðü gibi "an" ko­nusunda farklý kanaatler vardýr. Kendi içinde tutarsýz olan düþün­celer olduðu gibi, an'ý gerçek zaman, fark edilmeyen bir þey ola­rak, görenler de vardýr. Bu da "an"ýn zamandan daha girift bir kavram olduðunu, tanýma ve izah etmede ondan daha çok zor-' hýklarla karþýlaþýldýðýný göstermektedir.

Zaman ve "an", sadece genel felsefede deðil, Ýslâm felsefe­sinde de önemli kavramlardan biridir. Pek çok filozof, bilgin, mu­tasavvýf ve kelâmcý bu kavramla ilgili farklý görüþ ve düþünceler ileri sürmüþlerdir. "Aný" bilince dayandýrýp, geçmiþ ve geleceði birbirine baðladýðýný söyleyen [198] el-Kindî'nîn Aristo'dan farký, an'ýn, baðlantý kurmayý bilinç yoluyla icra ettiðini ifade etmesidir.

"An"ýn gerçek zaman olmadýðýný, ancak bir bakýma zaman olduðunu söyleyen düþünceye göre, "an" varlýkla zaman arasýnda bulunup, varlýðý zamana baðlayan an'dýr [199]. Doðrusunu ifade etmek gerekirse bu yaklaþým pek net deðildir. "Zaman olmamak, bir bakýma zaman olmak" þeklindeki söylem, bu husustaki kapalýlýðýn ifadesidir. Sadece an'ýn, varlýðý zamana baðlayan bir bað olduðu ifade edilmektedir. Buna göre an'daki varlýk ne zamansaldýr ne de zamansal olmayandýr. O, zamansal olmak kuvvesiyle donanmýþ olup, faal olarak zamansal olmasý "an" meselesidir.

An'ý zaman olarak görmeyenlere karþý, Ýbn Sînâ, zamanda olan þeyde, "an" baþlangýç; geçmiþ ve gelecek ise, zamanýn parça­sýdýr, der. Zamanda an'ýn oluþu birin sayýda oluþu gibidir [200]. Ardý­þýk olarak gelen ve her biri bölünemeyen anlarýn bileþiminin, za­maný oluþturduðu kanaatine [201] göre, zamanýn an'sýz meydana ge­lemeyeceði, meydana geliþini ardýþýk olan anlara borçlu olduðu anlaþýlmaktadýr. Zamaný "an" olarak tanýmlayanlardan biri de Cürcanî (816/1413)'dir. Ona göre zaman, tasavvur ve olay ile fark edilir. Bilinmeyen bir yenilenen, bilinen bir yenilenen ile ölçül­mektedir. Güneþ doðarken sana gelirim, ifadesinde "güneþin doðuþu", bilinen bir yenilenen, gelen birisinin gelmesi ise bilinme­mektedir. Böylece bilinmeyen, bilinene yaklaþtýðýnda kapalýlýk gi­derilmiþ olur. [202]. Burada Cürcânt'nin "an" dediði zaman, daha çok, vakit anlamýndadýr. O nedenle zamanýn ölçümü, dýþ dünyada bir varlýða, varlýðýn hareketine sahiptir.

Deviran münasebeti hususunda yapýlan bir deðerlendirmeye göre; devir ve an iki asýldýr. An ile devir arasýnda bulunan günler, aylar, yýllar, saat ve saniyeler, hep aþkýn varlýðýn sýfatý olan "vah­det" ile zamansal varlýðýn sýfatý olan "çokluk" arasýndaki baðýntý gibidir. Çokluk nasýl birin görünümü demekse, zaman da, anýn gö­rünümü demektir. Bu nedenle "an" bölünmeyen zamandýr. Ger­çekte sadece o vardýr. Geçmiþ ve gelecek, farazi þeylerdir. Çokluk, aþkýn varlýkla þekilli varlýklar arasýndaki harekettir. Dolayýsýyla za­man da an'ýn hareketidir [203]. Bu deðerlendirme, bize an'ýn, zama­nýn kaynaðýný teþkil ettiðini, aþkýn varlýðýn sýfatý olan vahdete benzetilmesiyle kutsiyet arz ettiðini, dýþ dünyadaki çokluðun bizi vah­dete; günler, aylar, yýllar, saat ve saniyelerin de an'a, Allah katýn­da var olduðu kabul edilen "aný daim"e [204] götürdüðü kabul edil­mektedir. Bu yaklaþým, kaynaðýný felsefeden alan tasavvufçularýn yaklaþýmýdýr. Bu durumda zamanýn kýdemi kabul edilmiþ olmak­tadýr. Bunun ezel kavramýna ters düþtüðüne daha önce iþaret edil­miþtir.

Fizikte zaman diye bir kavramýn oluþmasý tamamen olaya baðlýdýr. Eðer hiç bir olay veya deðiþme olmasaydý böyle bir kav­ramýn oluþmasý da asla mümkün olamazdý. Bir zaman ekseni göz önüne getirildiðinde bu eksen üzerindeki t ve t noktalarý boyutsuz birer yerdir. Bu yerlerin her birisinde zaman donmuþ bulunmakta­dýr. Dondurulmuþ olarak var sayýlan noktaya "an" denilmektedir. Ancak "an", zamanýn donmuþ bir noktasý olarak kabul edildiðinde, bu nokta üzerinde herhangi bir olay ve deðiþme olmasý imkân dýþýdýr. Bu durumda gerçekte "an" var mýdýr? sorusuna verilecek cevap, hayýrdýr. Bu þekilde sürdürülen açýklamalar devam ettirile­rek þu iki noktaya gelinmektedir:

1. Zaman sonsuza kadar bölünebilir. Bu durumda deðeri sýfýr olan an elde edilir ki bunda hiçbir olay meydana gelmez.

2. Zaman sonsuza kadar bölünemez. Onun en son bölüne­mez sýnýrý vardýr. Bu durumda da zaman, her birinin deðeri sýfýr­dan farklý ve büyük olan, içinde bir olayýn geçmesine imkân veren ve daha küçük parçacýklara bölünemeyen anlarýn sonlu bir topla­mýdýr.

Meseleye her iki açýdan yaklaþmaya çalýþýldýðýnda, noksansýz bir çözüme ulaþma imkâný bulunamamaktadýr [205]. Fiziðin, zam anan münasebetine getirdiði açýklamalarýn bu gün itibariyle felsefî dü­þüncede yapýlan açýklamalarla uyuþan ve uyuþmayan noktalarýnýn olmasý tabiîdir. Söz konusu bilimlerin yaptýðý açýklamalarý, kendi içinde, mutlak doðru olduðunu söylemek oldukça zor görünmek­tedir. Zaten onlarýn, böyle bir iddialarý da yoktur. [206]

193] Sarýkavak, s. 64.

[194] Aristoteles, s. 183-185.

[195] Dað, "Yunan ve Ýslam Felsefesinde Aristocu Zaman Görüþüne Tepkiler , s.72.

[196] Bachelard, Gaston, "Anýn Sezgisinden Seçmeler", trc. Alp Tümertekin, Cogito, sayý: 11, Yapý Kredi Yay., 1997, s. 62.

[197] Mays, W., "Hegel ve Mara'ta Zaman ve Zamansallýk", trc. Alp Tümertekin, Cogito, sayý: 11, Yapý Kredi Yay., 1997, s. 66.

[198] Sarýkavak, s. 56-65.

[199] Sarýkavak, s. 65.

[200] Ýbn Sînâ, en-Necât, s. 118.

[201]er-Râzî, Fahruddîn Muhammed Ýbn Ömer Ýbn el-Hüseyin Ýbn el-Hasen Ýbn 'Alî, Ýslâm Ýnancýnýn Ana Konularý, trc. Nadim Macit, Ýhtar Yay., Erzurum, 1996, s. 35.

[202] El-Curcân'. et-Ta'rifât s, 114.

[203] Ateþ Süleyman, Ýþârî Tefsir Okulu, AÜÝF. Yay., Ankara, 1974, s. 268.

[204] Uludað, s. 534

[205] Küken, Gülnihâl, "Doðu Ortaçaðýnda Zaman Kavramý", Cogito, sayý: 11, Yapý Kre­di Yay., 1997, s. 189.

[206] Dr. Faiz Kalýn, Kur’an’da Zaman Kavramý, Raðbet Yayýnlarý: 57-60.

Ynt: Zaman ve An By: Bilal2009 Date: 26 Ocak 2019, 19:03:12
Esselamu aleyküm Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Zaman ve An By: ceren Date: 26 Ocak 2019, 20:53:47
Esselamu aleykum. Zamanýný hakkiyla islama uygun yaþayan ve zamanýnýn hakkýný veren kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Zaman ve An By: Sevgi. Date: 01 Þubat 2019, 01:06:26
Aleyküm Selam.  Rabbim bizleri her zamanýn kýymetini bilip herdaim rýzasýna uygun güzel hayýrlý ameller iþliyen kullardan olmayý nasip eylesin inþaAllah

radyobeyan