Hüccetullahil Baliða
Pages: 1
Elbisenin temizlenmesi By: sumeyye Date: 02 Þubat 2011, 20:47:10
Elbisenin Temizlenmesi:


Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

“Siz kadýnlardan birinizin elbisesine hayýz kaný bulaþtýðýnda onu çitilesin, sonra da üzerine su döksün ve ovarak yýkasýn, sonra da onunla namaz kýlsýn.” [1063]

Temizlik, necasesetin cirminin kaybolmasý ve izinin kalmamasýyla gerçekleþir. Diðer özellikler ise, necasetin izalesi için elve­riþli olan yollarýn belirtilmesi mahiyetindedir; yoksa bir þart deðil­dir.

Meniye gelince, daha açýk olan görüþe göre o necistir; çünkü necasetin tanýmýnda zikrettiðimiz özelliklere sahiptir. Kuru oldu­ðu zaman cirmi de varsa çitilenmekle temizlenir.

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

“(Elbise) kýz çocuðunun sidiðinden dolayý yýkanýr; erkek çocu­ðunun sidiði üzerine ise su dökülür.” [1064]

Bu cahiliye döneminde yer etmiþ bir telakki idi. Rasûlullah (s.a.) onu olduðu gibi býrakmýþtýr. Bu ikisi arasýndaki fark þunlar olabilir:

i. Erkek çocuðunun sidiði daðýlýr, onun izalesi güç olur. Dola­yýsýyla onun için hafifletme yoluna gidilmesi uygun olur. Kýz çocu­ðunun sidiði ise bir yerde toplanýr; yýkamak suretiyle izalesi kolay olur.

ii. Kadýnlarýn sidiði erkeklerinkine nisbetle daha aðýr (galîz) ve kokuþmuþ olur.

iii. Erkek çocuklara karþý nefislerde bir istek olur; kýz çocuk­larýna karþý ise nefiste bir isteksizlik bulunur; (kýz çocuðunun sidi­ðini yýkamadýkça rahat edemez).

Medine ekolü, Ýbrahim en-Neha’î hadisi görüþlerine esas al­mýþlar ve gereði ile amel etmiþlerdir. (...) Ýnsanlar arasýnda yaygýn  olana bakýp da aldanmayasýn.

 

Derilerin Temizlenmesi:
 

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

“Deri [1065] tabaklandýðý zaman, temizlenmiþ olur.” [1066]

Tabaklanmýþ hayvan derilerinin kullanýlmasý her tarafta yay­gýndýr ve bütün insanlar tarafýndan kullanýlagelmiþtir. Tabaklama iþleminin deriyi temizlemesinin sýrrý, derideki rutubeti, kokuþmayý ve ondaki pis kokuyu gidermesindedir.

 

Ayakkabýlarýn Temizlenmesi:
 

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

“Sizden biri ayakkabýsý ile pisliðe bastýðý zaman; toprak onun için temizleyici bir araçtýr.” [1067]

Ayakkabý, mest gibi (pisliði emmeyen) giyecekler, cirmi olan pislik bulaþmasý halinde topraða sürtmek suretiyle temizlenir. Çünkü bunlar katý ve kaypak yüzlüdürler; gözenekleri arasýna pis­lik girmez. Hadisin zahiri, bulaþan pisliðin kuru ya da yaþ olmasý arasýnda farkýn olmadýðým göstermektedir.

 

Kedilerin Artýðý:
 

Kedi hakkýnda Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

“Þüphesiz onlar, sürekli girip çýkan, etrafta dolaþan ve saký­nýlmasý çok zor olan yaratýklardandýr.” [1068]

Bunun manasý bir görüþe göre þudur: Kedi, her ne kadar ne­casete batar, fare yakalar, onu öldürür ve yerse de, artýðýnýn temiz olmasý hükmüne zaruret bulunmaktadýr. Çünkü zorluðun kaldýrýl­masý, güçlüðün giderilmesi Ýslâm þeriatýnýn en önemli esaslarýn­dan biridir.

Diðer bir görüþe göre ise, bu hadis her canlýya karþý iyi davranýlmasýný teþvik etmektedir. Bu baðlamda Rasûlullah (s.a.) onlarý, dilencilere benzetmiþtir.

Allah’u a’lem!

 

[1063] Buhârî, Hayz, 9; Müslim, Taharet, 110; Ebû Dâvud, Taharet, 130.

[1064] Buhârî, Vudû, 59; Ebû Dâvûd, Taharet, 135.

[1065] Murdar hayvanýn derisi, yahut müþriklerce boðazlanmýþ hayvanýn derisi de olsa. (Ç)

[1066] Müslim, Hayz, 105.

[1067] Ebû Dâvûd, Taharet, 137.

[1068] Ebû Dâvûd, Taharet, 38.




radyobeyan