Bidayetül Müctehid
Pages: 1
Zaruret ve mazeret vakitleri By: sidretül münteha Date: 30 Ocak 2011, 16:41:18
2. Zaruret ve Mazeret Vakitleri


' Cumhur, zaruret haline mahsus bazý vakitlerin bulunduðunu söylemiþ-se de Zahirîler buna katýlmamýþlardýr. Bu ihtilâfýn s ebebini yukarýda söy­ledik.

Cumhur,

1- Bu vakitler hangi namazlara mahsustur?

2- Bu vakitlerin miktarý ne kadardýr?

3- Bu vakitlerin kendilerine ruhsat sayýldýðý kimseler kimlerdir? Bu kimselere yine namaz vacib midir, yoksa vücub sakýt mý olur?" diye üç hususta ihtilâf etmiþtir[44]

 

a- Zaruret ve Mazeret Vakti Olan Namazlar:
 
îmam Mâlik ile Ýmam Þâfîi, zaruret haline mahsus vakitlerin öðle, ikin­di, akþam ve yatsý namazlarýna mahsus olup öðle ile ikindi namazlarý bir va­kitte, akþam ile yatsý namazlarý da bir vakitte müþterek olduðu görüþünde ittifak etmiþlerse de, bu iþtirakin -geleceði üzere- cihetinde ihtilâf etmiþler­dir.

îmam Ebû Hanife ise «Zaruret vakti, yalnýz ikindi namazýna mahsustur ve bunda iþtirak yoktur» demiþtir.

Bu ihtilâfýn sebebi, yolculukta iki namazý bir arada kýlmanýn cevazý hususunda -sonradan geleceði üzere- ihtilâf etmeleridir.

Metni yukarýda geçen «Kim ikindi namazýnýn bir rek'atýna gün batma­dan yetiþirse ikindi namazýna yetiþmiþ olur» hadisinden, bunun bir ruhsat olduðunu anlayan ve -«Namazýn vakti girmeden öteki namazýn vakti çýk­maz» hadisi gibi- iki namazý bir arada kýlmaya cevaz bahsinde anlatacaðý­mýz delillere dayanarak iki namazý bir arada kýlmayý caiz görmeyenler: «Za­ruret vakti yalnýz ikindi namazýna mahsustur» demiþlerdir.

Yolculukta iki namazý bir arada kýlmayý caiz görenler ise, diðer zaruret­leri de yolculuða kýyas etmiþ ve: «Çünkü yolcu da zaruret sahibidir» diyerek «Bu vakit, öðle ile ikindinin ve akþam ile yatsýnýn arasýnda müþterektir» demiþlerdir. [45]



[44] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/232.

[45] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/232.




radyobeyan