Namazdaki fiiller By: sidretül münteha Date: 29 Ocak 2011, 17:58:04
B- Namazdaki Fiiller
Bu fasýlda sekiz ana mes'ele vardýr. [199]
1. Elleri Kaldýrmak:
Ulema, namazda el kaldýrmanýn hükmü nedir, namazýn neresinde kaldýrýlýr ve kaldýrýlýrken ne kadar yükseltilir diye üç hususta ihtilâf etmiþlerdir. Namazda el kaldýrmanýn hükmü, cumhûr'a göre sünnettir. Ýmam Dâvûd ile tabi'lerinden bir kitle de farz olduðunu söylemiþlerdir ki bunlar da birkaç gruba ayrýlmaktadýrlar. Kimisi yalnýz iftitah tekbiresini alýrken, kimisi hem iftitah tekbiri alýrken, hem rukû'a eðilirken, kimisi hem rükû'a eðilirken, hem rukû'dan kalkarken, kimisi de secdeye giderken el kaldýrmayý vacib görmüþlerdir.
Bu ihtilâfýn sebebi, namazýn keyfiyetini öðretmeye dair Ebû Hü-reyre'nin hadisi ile Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in namazýnýn keyfiyetini bildiren hadisler arasýndaki çeliþmedir. Çünkü Ebû Hüreyre'nin hadisinde Peygamber (s.a.s) Efendimiz «Tekbir al» diye buyururken «elini de kaldýr» dememiþtir [200]. Halbuki Ýbn Ömer ve baþka ashabtan sabit yollarla rivayet olunan hadislerde ise «Peygamber (s.a.s) Efendimiz iftitah tekbirini alýrken ellerini kaldýrýrdý» diye söylenmektedir [201]
Namazýn neresinde el kaldýrýldýðýna dair ihtilâfa gelince: «Küfe ulemasý olan îmam Ebû Hanife, Süfyan Sevrî ve diðer fukaha: «Eller yalnýz iftitah tekbiresi alýnýrken kaldýrýlýr» demiþlerdir.
Ýbn Kastm'ýn Ýmam Mâlik'ten rivayeti de bu yoldadýr. Ýmam Þâfýi, tmam Ahmed, Ebû Ubeyd, Ebû Sevr, hadis ulemasýnýn cumhûr'u ve zahiriler ise: «Eller iftitah tekbiresi alýnýrken, rukû'a inilirken ve rukû'dan kalkýlýrken kaldýrýlýr» demiþlerdir. Bu görüþ de tmam Mâlik'ten rivayet olunmuþtur. Ancak þu var ki, el kaldýrmak zahirilere göre farzdýr. Ýmam Mâlik'e göre sünnettir.
Bu ihtilâfýn sebebi de, bu hususta varid olan hadislerin birbirlerine uymamasýdýr. Çünkü bu hususta birçok hadisler vardýr.
Biri Abdullah b. Mes'ud [202] ile Bera' b. Azib'in[203], Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in yalnýz iftitah tekbiresini alýrken ellerini kaldýrdýðýna ve bundan baþka hiçbir yerde kaldýrmadýðýna dair hadisleridir.
Ýkinci'hadis, Salim b. Abdullah b. Ömer'in babasýndan: «Peygamber (s.a.s) iftitah tekbirini alýrken ellerini omuzlarýnýn hizasýna kadar kaldýrýr ve rukû'dan kalkarken
deyip ellerini yine omuzlarýnýn hizasýna kadar kaldýrýrdý, secdede ise bunu yapmazdý» [204]diye rivayet ettiði hadistir ki sýhhatinde ittifak edilmiþtir. Söylendiðine göre bu hadis on üç sahabî tarafýndan rivayet olunmuþtur.
Üçüncü hadis, Vâil b. Hucr'un hadisidir ki bunda «Peygamber (s.a.s) Efendimiz secde yaparken de el kaldýrýrdý» [205] denilmektedir.
Ýþte namazda bu el kaldýrmayý vücub veya mendubluða hamledenlerden kimisi, Abdullah b. Mes'ud ile Bera' b. Azib'in hadislerini tercih ederek
bunun yalnýz iftitah tekbiresine mahsus olduðunu söylemiþlerdir ki bu-ame-le uygun olduðu için- tmam Mâlik'in de görüþüdür. Kimisi de -meþhur olup sýhhatinde ittifak edildiði için- Abdullah b. Ömer'in hadisini tercih ederek; «hem iftitah tekbiresinde, hem rükû'da el kaldýrýlýr» demiþtir. Tabiidir ki bunlardan el kaldýrmanýn farz olduðu görüþünde olanlar farz olduðunu, mendub olduðu görüþünde olanlar da mendub olduðunu söylemiþlerdir. Kimisi de bu hadislerin telifi yoluna giderek, -Vâil b. Hucr'un hadisi hepsinden çok ziyadeyi muhtevi bulunduðu için- diðer hadisleri de ona irca etmiþlerdir.
Namazda el kaldýrmak vacib midir mendub mudur þeklindeki ihtilâfýn sebebi de, -yukarýda söylediðimiz gibi- Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in namazdaki hareket ve okuyuþlarý vücuba mý, mendubluða mý mahmuldür diye ortaya çýkan ihtilâflarýndan doðmuþtur. Bunu yukarýda birkaç kere söylediðimiz için defalarca tekrarlamakta mânâ yoktur.
El kaldýrýlýrken ne kadar yükseltilir þeklindeki ihtilâfa da gelince: Kimisi: «Omuzlarýn hizasýna kadar yükseltilir» demiþtir ki Ýmam Mâlik ile Ýmam Þafii ve bir gaip bunu benimser. Ýmam Ebû Hanife: «Kulaklarýn hizasýna kadar» kimisi de «Göðse kadar yükseltilir» demiþtir. Bunlarýn hepsi de Peygamber (s.a.s) Efendimiz'den rivayet olunmuþsa da en sabit olaný omuzlan hizasýna kadar yükseltmiþ olmasýdýr [206]Bunun içindir ki cumhur bunu benimsemiþtir. Kulaklara kadar yükseltmek de, göðse kadar yükseltmekten daha sabit ve meþhurdur. [207] [199] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/286-288.
[200] Buharý, Ýstizan, 79/18, no: 6251; Müslim, Salât, 4/11, no: 397.
[201] Buhârî, Ezan, 10/74, 736; Müslim, Salât, 4/9, no: 22.
[202] Ebû Dâvûd, Salât, 2/119, no: 748.
[203] Ebû Dâvûd, Salâtt 2/119, no: 749.
[204] Buhârî, Ezan, 10/83, no: 735; Ebû Dâvûd, Salâtt 2/116, no: 721.
[205] Dârakutnî, 1/291, no: 13; Bcyhâkî, 2/81.
[206] Buharý, Ezan, 10/45, no: 828; Ebû Dâvûd, Salât, 2/117, no: 730.
[207] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/288-289.
Ynt: Namazdaki fiiller By: ceren Date: 20 Ocak 2020, 21:09:30
Esselamu aleyküm.rabbim namazýný hakkýyla kýlan farz vazifesini yerine getiren kullardan eylesin inþallah...
Ynt: Namazdaki fiiller By: es-Sabur Date: 21 Ocak 2020, 06:23:37
Namazda yapýlan tüm hareketler namazýn fiilerindendir
Ynt: Namazdaki fiiller By: Bilal2009 Date: 23 Ocak 2020, 17:09:04
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazý dosdoðru kýlan kullarýndan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Namazdaki fiiller By: Sevgi. Date: 24 Ocak 2020, 01:42:04
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri namazýný herzaman vaktinde ve hakkýyla kýlanlardan eylesin inþaAllah
Bilgiler için Allah razý olsun kardeþim