Bidayetül Müctehid
Pages: 1
Vitirde kunut By: sidretül münteha Date: 28 Ocak 2011, 17:12:13

C- Vitir'de Kunut:

imam Ebû Hanife ile tabileri «Vitir namazýnda kunut duasý okunur» imam Mâlik «Okunmaz» demiþlerdir, imam Þafii ise, iki kavlinden birinde «Kunut duasý, vitir namazýnda ancak Ramazan'ýn son yarýsýnda», kimisi: «ilk yansýnda», kimisi de «Ramazan ayý boyunca okunur» demiþlerdir.

Bu ihtilâfýn sebebi, bu husustaki rivayetlerin deðiþik olup birinin diðerine uymamasýdýr. Zira bu rivayetlerin kiminde, Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in kunut duasýný devamlý olarak okuduðu, kiminde sadece bir ay okuduðu, kiminde de son zamanlarda kunut duasýný okumaktan vazgeçip kunut duasýný okumayý yasakladýðý bildirilmektedir, ki bu mes'ele yukarýda da geçti. [489]

 

D- Hayvan Sýrtýnda Kýlýnmasý:
 

Hayvan sýrtýnda vitir namazýnýn kýlýnýp kýlýnamayacaðý hususundaki ih­tilâfa gelince: Cumhur

«Kýlýnabilir. Çünkü Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in vitir namazýný hay­van sýrtýnda kýldýðý sabittir» [490] demiþtir.

Vitir namazýnýn sünnet olduðu görüþünde olan cumhur, bu görüþündede bununla ihticac etmiþtir. Zira Peygamber (s.a.s) Efendimiz'in hayvan sýr­týnda sünnet namazlarý kýldýðý sahih rivayetlerle sabit olduðu halde, farz na­mazlarý bir kere olsun hayvan sýrtýnda kýldýðý rivayet olunmamýþtýr. Bundan ise, vitir namazýnýn vacib olmadýðý anlaþýlmaktadýr. Vitir namazýnýn vücu-bunu benimseyen Hanefýler ise, farz namazlarýn hayvan sýrtýnda kýlýnamadý-ðý hususunda cumhur ile beraber olduklarý için, Peygamber (s.a.s) Efendi­miz'in vitir namazýný hayvan sýrtýnda kýldýðýna dair hadisi kýyas yolu ile red­detmiþlerdir. Halbuki kýyas yolu ile, sabit olan hadisleri reddetmek zayýf bir þeydir. [491]

 

 

E- Yeniden Kýlýnmasý:
 

Ulemanýn çoðu; «Yatmadan vitir namazým kýlan bir kimse, uykudan kalkýp bir daha vitir namazým kýlamaz» demiþlerdir. Çünkü Ebû Davud'un rivayetine göre Peygamber (s.a.s) Efendimiz,

«Bir gecede iki kere vitir namazý yoktur» [492] buyur­muþtur. Kimisi de «Bir daha kýlmak isteyen, önce bir rek'at sünnet kýlmakla, akþamleyin kýlmýþ olduðu vitir namazýnýn rek'atlanm çiftleþtirir, sonra bir daha vitir namazýný kýlar» demiþtir ki vitri bozmak mes'elesi diye söyledikle­ri iþte budur. Halbuki bu görüþ iki yönden zayýftýr. Biri vitir namazý, rek'atla-nmn çiftleþtirilmesi ile nafile namazýna dönüþemez. Ýkincisi de yalnýz bir rek'at namaz kýlmak þeriatta görülmemiþtir.

Mes'eledeki ihtilâfda iþte buradan, yani bir tek rek'at namaz kýl­mak caiz midir, deðil midir mes'elesinden doðmuþtur. Vitir kelimesinin, kendisinden anlaþýlan mânâda, yani çift olmayan sayý demek olduðunu dü­þünenler «Vitir namazý nafile namazýna dönüþtürülemez. Çünkü vitir nama­zý sünnet-i müekke'de veyahut vacibtir. Nafile namaz ise daima çift rek'at'lý olur» demiþlerdir. [493]


[489] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/396.

[490] Buhârî, Vitr, 14, no: 999; Ebû Dâvûd, Salât, 277, no: 1224.

[491] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/396-397.

[492] Salât, 2/344, no: 1439.

[493] Ýbn Rüþd Kadý Ebu'l-Velid Muhammed b. Ahmed b. Muhammed b. Rüþd El-Hafîd, Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l-Muktesid, Beyan Yayýnlarý: 1/397.



radyobeyan