Hüccetullahil Baliða
Pages: 1
Kurban kesilecek yere gitme By: sumeyye Date: 26 Ocak 2011, 15:48:08
 
Kurban Kesilecek Yere Gitme;


Rasûlullah (s.a.), sonra kurban keseceði yere çekilmiþ ve alt­mýþ üç tane deveyi bizzat kendi elleriyle kurban etmiþtir. Geri ka­lanlarýnýn kesilmesini ise Hz. Ali'ye (r.a.) havale etmiþ; onu kur­banlarýna ortak kýlmýþtýr. Sonra emretmiþ ve her kurbandan bir parça alýnarak bir tencereye konulmuþ ve piþirilmiþtir. Rasûlullah (s.a.) ve Hz. Ali (r.a.) onlarýn etinden yemiþler, çorbasýndan içmiþ­lerdir.

Rasûlullah'm (s.a.) kendi eliyle altmýþ üç tane kurban etmesi­nin hikmeti, Allah Teâlâ'nm kendisine bahþettiði Ömrün her sene­sine karþýlýk bir kurban keserek þükretmek istemesidir. Kurbanýn önemini vurgulamak ve Allah için kurban edilen þeyle bereketlen­mek için onlarýn etinden yemiþ, çorbasýndan içmiþtir. [707]

 
Arafat'ýn Her Yeri Vakfe, Mina'nýn Her Yeri Kurban Kesme Yeridir:
 

Rasûlullah (s.a.} þöyle buyurmuþtur:

"Ben þurada kurban kesti/n. Mina'ntn her yeri kurban yeri­dir. Binaenaleyh siz, konakladýðýnýz yerlerde kurban kesin!

Ben þurada vakfe yaptým. Arafat'ýn her yeri vakfe yeridir. Ben þurada vakfe yaptým. Müzdelife'nin her yeri vakfe yeridir.[708]

Bir rivayette þu ilave vardýr: "Mekke'ye açýlan her düzlük, yoldur ve kurban yeridir. [709]

Rasûlullah (s.a.), insanlar için þeriatýn bir hükmü olmak üze­re yaptýðý þeyle, Öyle denk düþtüðü için, ya da o güne mahsus özel bir durum gerektirdiði için, ya da en iyisini tercih etmiþ olduðu için yapmýþ olduðu iþler arasýný ayýrmýþtýr. [710]                                     

 
Ka'be'ye Gidiþ:
 

Rasûlullah (s.a.), sonra devesine binmiþ ve Allah'ýn evine doð­ru yola koyulmuþtur. Öðle namazýný Mekke'de kýlmýþ, tavaf yap­mýþ ve Zemzem'den içmiþtir.

Hemen Allah'ýn evini ziyarete gitmesi, tâatin ilk vaktinde ol­masýný istemesindendir. Hem insan, baþýna herhangi bir engelin çýkmayacaðýndan emin olamaz. O yüzden yükümlülüklerin bir an evvel yapýlmasýnda fayda vardýr.

Zemzem'den içmesi, Allah'ýn niþanelerini tazim etmek ve rah­met olarak çýkarmýþ olduðu bu mübarek suydan nasiplenmek için­dir.

Mina günleri bitince Ebtah'a inmiþ, veda tavafý yapmýþ ve oradan ayrýlmýþtýr. [711]


Rasûlullahhn (S.A.) Hac Dönüþünde Ebtah'a Ýniþi:

 

Rasûlullah'm {s.a.) hac dönüþünde Ebtah'a (Muhassab'a) iniþi hakkýnda ihtilâf etmiþlerdir. Acaba bu, bir ibâdet amacýyla mý ya­pýlmýþtýr, yoksa âdet gereði mi olmuþtur?

Hz. Âiþe (r.a.), Ebtah'a inmenin sünnet olmadýðým, Mek­ke'den çýkmaya daha elveriþli olduðu için orada konakladýðýný söy­lemiþtir. [712]

"Hedefimiz, Allah fetih nasip ederse inþallah Hayf yani miiþriklerin küfür üzere ahd ü peyman ettikleri yerdir.[713] hadisine ba­kýlarak, RasûluUah'm (s.a.) bununla dini yüceltme amacý taþýdýðý sonucu da çýkarýlmýþtýr.

Birinci görüþ, daha sahihtir. [714]



[707] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/200.

[708] Müslim, Hacc, 149.

[709] Ebû Dâvûd, Menâsik, 64; tbn Mâce, Menâsik, 73.

[710] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/200-201.

[711] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/201.

[712] bkz. Müslim, Hacc, 340.

[713] bkz. Müslim, Hacc, 344, 345.

[714] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/201-202.




radyobeyan