Hüccetullahil Baliða
Pages: 1
Zikir ile ilgili konular By: sumeyye Date: 26 Ocak 2011, 15:07:19
ZÝKÝR VE ÝLGÝLÝ KONULAR


Zikrin Üstünlükleri:
 

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

"Bir topluluk, Allah'ý zikretmek için oturduklarýnda, mutlaka melekler onlarý sarar ve her taraflarýný rahmet bürür.[777]

Hiç þüphe yoktur ki müslümanlarýn, þevkle Allah'ý zikir ede­rek toplanmýþ olmalarý, ilâhî rahmeti harekete geçirir ve üzerleri­ne sekînet iner, melekleri onlara yakýn kýlar.

Bir hadiste de Rasûlullah (s.a.), "Müferridler öne geçti." baþ­ka bir rivayette, "Müferridlere ne mutlu!" buyurmuþ, "Kimdir on­lar?" diye sorulduðunda da, "Allah'ýn zikrine düþkün olanlar." diye cevap vermiþtir. [778]

Hadiste sözü edilen müferridler, sâbikûndan bir gruptur. Bu þekilde isimlendirilmelerinin sebebi, zikrin, üzerlerindeki günah yüklerini hafifletmesidir. [779]

Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:

"Allah Teâlâ buyuruyor ki: Ben, kulumun bana olan zanný üzereyim. Beni zikrettiði zaman da, ben onunla beraberim. O beni gönülden zikrederse, onu gönlümden zikrederim. Toplum arasýnda zikrederse, onu o toplumdan daha hayýrlý bir toplum arasýnda zik­rederim... [780]

Kul için rahmetin inmesini saðlayan þey, huylarýnýn ve bilgi­lerinin neþet ettiði cibilliyeti ve nefsinin kazanmýþ olduðu hey'âttýr. Nice kullar vardýr ki, semahatli bir huya sahiptir; Rabbi hakkýnda iyi zanný vardýr; O'nun, günahlarýný baðýþlayacaðýna, ufak tefek þeyler yüzünden kendisini sorgulamayacaðýna, kendisi­ne müsamahalý davranacaðýna inanýr. Onun bu umudu, nefsinden hatalarýn uzaklaþtýrýlmasýna ve dolayýsýyla affýna sebep olur.

Nice kullar da vardýr ki, cimri bir huya sahiptirler; Rableri hakkýnda iyi zan beslemezler, O'nun, zerre kadar þeylerden bile hesaba çekeceðine, kendilerine kýlý kýrk yararcasýna muamele ede­ceðine, günahlarým görmemezlikten gelmeyeceðine inanýrlar. Bu inanç, ölümünden sonra, nefsin yakasýný býrakmayan ve onu dört bir tarafýndan kuþatan dünyevî hey'âta nisbetle en þiddetli olaný­dýr. Bu fark, etkisini sadece Hazîre-i kuds'te hükmü henüz kesin­lik kazanmamýþ þeyler hakkýnda gösterir. Büyük günahlara (kebâir) ve o ayarda olanlara gelince, onda ancak icmâlî olarak za­hir olur.

"Beni zikrettiði zaman da, ben onunla beraberim." buyruðu, kabul beraberliðine ve zikrin Hazîre-i kuds'te önemli bir yeri oldu­ðuna iþaret eder. [781]



[777] Ebû Dâvûd, Vitr, 14; Tirmizî, Kur'ân, 10.

[778] Nihâye, 3/425, 5/242.

[779] "Efrede" ve "Ferrede" kelimelerinin, sözlükte ayýrmak, uzaklaþtýrmak anlamý da vardýr. Ancak, Nihâye'de de belirtildiði gibi hadisteki, manasý, kendisini ona vermek, düþkün olmak anlamýndadýr. (Ç)

[780] Müslim, Zikir, 2.

[781] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/219-220.




radyobeyan