Hediye kini giderir By: sumeyye Date: 22 Ocak 2011, 16:38:31
Hediye, Kini Giderir:
Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:
"Hediyeleþin; çünkü hediye kinleri giderir." Bir rivayette de, "Göðüsteki kin ve öfkeyi giderir. [1293] buyurmuþtur.
Hediye az da olsa, hediye verilen kimseye saygý duyulduðunu, onun dikkate alýndýðýný, onun sevildiðini, ona karþý bir arzu duyulduðunu ifade eder. "Sakýn bir komþu kadýn, bir koyun paçasýyla
da olsa, komþu kadýna hediye vermeyi hor görmesin. [1294] hadisi, iþte bu manaya iþaret eder. Bu yüzden hediye, kin ve düþmanlýk duygularýnýn giderilmesi için uygun bir yol olmuþtur. Þehirde ve mahallede tam bir kaynaþmanýn saðlanmasý, hediyeleþmeyi gerekli kýlar. [1295]
Çiçek Hediye Etmek:
Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:
"Kime bir reyhan (güzel koku) sunulursa, onu geri çevirmesin; çünkü o minneti az, kokusu güzel bir hediyedir. [1296]Reyhan ve benzeri þeylerin hediye edilmesi halinde geri çevirmenin mekruh olmasý; külfetinin az olmasý, insanlarýn kendi aralarýnda bu yolla hediyeleþir olmalarý yüzündendir. Böyle bir hediyenin kabulünde, fazla bir minnet olmaz; hediye etmesi de fazla bir külfet getirmez. Bu yolla hediyeleþmek, insanlar arasýndaki ülfet ve muhabbeti artýrýr. Reddi ise aralarýn açýlmasýna, kin ve düþmanlýk beslenmesine sebep olur. [1297]
Hibeden Dönme:
Rasûlullah (s.a.) þöyle buyurmuþtur:
"Hibesinden dönen, kusmuðuna dönüp onu yiyen köpek gibidir. Bize böyle bir þey yakýþmaz. [1298]
Hibeden dönmenin mekruhluðu þundandýr: Malýndan hibe etmek üzere ayýrmýþ olduðu þeyi hibe etmekten vazgeçmenin sebebi ya cimriliktir, ya ona karþý öfkedir, ya da ona zarar verme arzusudur. Bütün bunlar, kötü huylardýr; dolayýsýyla onlardan kurtulmak gerekir.
Hibe yapýldýktan sonra onun bozulmasý, kin ve düþmanlýða sebep olur. Baþtan hiç vermemek ise öyle deðildir. Rasûlullah (s.a.), malýndan hediye vermek üzere ayýrdýðý bir þeyi vermekten vazgeçip, hibesine tekrar dönen kimseyi, kustuðunu yeniden yiyen köpeðe benzetmiþtir. Böylece hibeden dönmenin ne manaya geldiðini çok açýk ve net bir þekilde onlara göstermek istemiþ, bu halin çirkinliðini son derece üstün bir üslupla açýklamýþtýr. Ancak hibeden dönülmesi, bir münakaþanýn kalkmasýna sebep olacaksa babanýn bir oðlunu kayýrarak hibede bulunmasý gibi o zaman dönmek caiz olacaktýr. Nitekim Rasûhýllah (s.a.) buna hadislerinde iþaret etmiþtir.[1299]
[1293] Tirmizî, Velâ, 6.
[1294] Buhârî, Hibe, 1; Müslim, Zekât, 91.
[1295] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/356-357.
[1296] bkz. Ebû Dâvûd, Tereccül, 6.
[1297] Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/357.
[1298] bkz. Buhârî, Hibe, 14, 30; Müslim, Hibât, 1; Ebû Dâvûd, Büyü', 3538-3540.
[1299] bkz. Ebû Dâvûd, Büyü', 3539.
Þah Veliyyullah Dihlevî, Hüccetullâhi’l-Bâliða Ýslâm Düþüncesinin Ýlkeleri, Ýz Yayýnlarý: 2/357-358.