Mucemüs Saðir
Pages: 1
Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: sumeyye Date: 13 Ocak 2011, 17:57:49
Amr Bin Cemuh'un  (r.a.) Fazileti


218. Ka'b bin Mâlik babasýndan rivayet ediyor:     

Resûlullah (s.a.v.),

"Ey Seleme oðullarý, efendiniz kim­dir?" diye sordu.

Onlar, "Biz kendisini cimri olarak görmemize raðmen yine de efendimiz Ced bin Kays'týr" dediler.

Resûlullah þöyle buyurdu:

"Cimrilikten daha kötü bir hastalýk var mýdýr? Hayýr, bundan böyle efendiniz dalgalý saçlý Amr bin Cemuh'tur."[753]

 

Ýzah

 

Peygamberimiz bu hadislerinde cimriliði kötü bir hastalýk ola­rak vasýflandýrmýþ, cimri olan birisinin efendi olamayacaðýný bil­dirmiþtir. Peygamberimiz (s.a.v.) bununla ilgili olarak bir hadis­lerinde de, "Efendi cimri olamaz" þeklindedir.[754]

Peygamberimizin cimrinin efendi olamayacaðýný bildirmesinin bir hikmeti de cimriliðin sirayet edeceðidir. Bir kavmin efendisi cimri olursa, bu, diðer insanlara da sirayet eder.

Hadiste Peygamberimizin Selemeoðullarýna efendi olarak ta­yin ettiði Amr bin Cemuh (r.a.) Medineli idi ve Selemeoðullarýnýn reisi idi. Amr, cömertliði ile meþhur bir Sahabî idi. Zaten Resû­lullahýn onu kavmine efendi tayin etmesine sebep olan vasfý da buydu.

Amr bin Cemuh'un (r.a.) bir ayaðý sakattý. Bu sebeple Resû­lullah onun Bedir Savaþýna katýlmasýna izin vermedi. Fakat Amr Uhud Savaþýna katýldý ve bu savaþta iki oðluyla birlikte þehid düþtü. Peygamberimiz bunun haber alýnca,

"Amr ve oðullarý þimdi Cennete ayak basmýþtýr" buyurdu.[755]

 

Her Takva Sahibi Ehl-i Beyttendir
 


219. Enes bin Mâlik (r.a.) rivayet ediyor:

Resûlullaha Ehl-i Beytin kimler olduðu soruldu.

Resûlullah,

"Her takva sahibi" buyurdu ve

"Onun dost­larý emir ve yasaklarýna karþý gelmekten sakýnanlardýr" âye­tini okudu.[756]

 

Ýzah


 

Peygamberimizin (s.a.v.) hanýmlarý, çocuklarý ve özellikle Hz. Ali, Hz. Fâtýma, Hz. Hasan, Hz. Hüseyin ve bunlarýn nes­linden gelenlere Ehl-i Beyt denir. Peygamberimiz (s.a.v.), bâzý hadislerinde, Hz. Selman gibi Sahabîlere,

"Sen benim ehl-i beytimdensin"

buyurarak bu halkayý geniþletmiþtir. Bu hadislerinde de ehl-i beyt halkasýný daha da geniþletirken, Ehl-i Beyte ayrýcalýk kazandýran özelliðe de dikkat çekmiþtir. O özellik takvadýr. Takva ise Allah'tan layýkýyla korkmak, Ona hakkýyla kulluk etmek, emirlerini gönül hoþluðu ile yerine getirmek, haramlardan sakýn­maktýr. Böyle davrananlar manevî ehl-i beytten sayýlýr.[757]

 

Altýn Ve Gümüþ Kap Kullanmak

 

220. Ýbni Abbas (r.a.) rivayet ediyor:

"Altýn ve gümüþ kaplardan birþey içenler muhakkak ka­rýnlarýna Cehennem ateþi doldurur."[758]

 

Ýzah


 

Altýn ve gümüþ kaplardan dünyada kâfirler yer ve içerler. Nitekim Peygamberimiz bir hadislerinde, "Bu kaplar dünyada onlarýn, âhirette ise sizindir" buyurmuþtur.       

Müslim'de, geçen bir hadiste de,

"Dünyada gümüþ kaptan bir þey içen, âhirette içmez" buyurmuþtur.[759]

Altýn zînet takmak kadýna helâl olmakla beraber, altýn ve gümüþ kaplardan bir þey yiyip içmek kadýn erkek her Müslümana yasaklanmýþtýr.[760]

 

Allah'ýn Yardým Edeceði Ve Yardýmýný Keseceði Kimseler
 

221. Ýmran bin Husayn (r.a.) rivayet ediyor:

"Allah kendisine samimiyetle baðlanan kiþiye bütün zor­luklarýnda yardým eder, ummadýðý yerden onu rýzýklandýrýr. Âhireti unutup dünyaya dalan kiþiyi de dünyaya býrakýr, yardýmýný keser."[761]

 

Ramazan Ayýnýn Fazileti
 

222. Ebû Said el-Hudrî (r.a.) rivayet ediyor:

"Ramazan'ýn ilk gecesinde semâ kapýlarý açýlýr ve son ge­cesine kadar bir daha kapanmaz."[762]

 

Ýzah


 

Ramazan ayýnda semâ kapýlarýnýn açýlmasýndan maksat, "rah­met kapýlarýnýn açýlmasý'dýr. Çünkü Peygamberimizin mübarek lisanýnda "aylarýn efendisi" þeklinde ifâdesini bulan[763] Ramazan, rahmet ayýdýr, maðfiret ve baðýþlanma ayýdýr. Cehennemden kur­tuluþ ayýdýr. Bu ayýn kýymetini hakkýyla bilen kullar, Cehennem­den kurtulurlar.

Ramazan ayýnda Cehennemin kapýlarý kapatýlýr, hiçbir kapýsý açýlmaz. Cennet kapýlarý ise sonuna kadar açýlýr, hiçbir kapýsý ka­panmaz.

Ramazan âyýnýn fazileti hakkýnda Üç Aylar ve Mübarek Gün­ler isimli eserimizin 14-24. sayfalarýna bakýlabilir.[764]

 

Kadýnlarýn Cihada Katýlmasý

 

223. Ümmü Seleme (r.a.) rivayet ediyor:

Resülullaha "Ey Allah'ýn Resulü, seninle beraber cihada çýkmak istiyorum" dedim.

"Ey Ümmü Seleme, kadýnlar üzerine cihad farz kýlýn­madý" buyurdu.

"Yaralýlarý, göz aðrýlarýný tedavi ederim, su veririm" de­dim.

"O zaman gel" buyurdu.[765]

 

Ýzah

 

Dinimize göre kadýnlar ihtiyaç olduðunda savaþa katýlýp geri hizmetlerde bulunabilirler. Hadis bunu ifâde etmektedir. Peygam­berimiz zamanýnda bizzat savaþa katýlýp müþriklerle cihad eden kadýn Sahabîler de olmuþtur. Meselâ asýl ismi Nesîbe Hatun olan Ümmü Ümâre (r.a.), Ümmü Süleym (r.a.), Peygamberimizin halasý Safiyye (r.a.) bu kadýnlardan bir kaçýdýr.

Peygamberimizden sonra da Esma bint-i Yezid (r.a.) ve Resûlullahýn süt teyzesi Ümmü Haram da (r.a.) savaþa katýlmýþlar­dýr. Tafsilat için Hanýmlara Fetvalar isimli eserimizin 320-326. sayfalarýna bakýlabilir.[766]

 

Cünübün Bir Þey Yiyip Ýçmesi

 

224. Ümmü Seleme (r.a.) rivayet ediyor:

Resûlullah (s.a.v.) cünüp olduðunda, namaz abdesti gibi abdest almadan bir þey yemezdi.[767]

 

Ýzah


 

Cünüp olarý bir mü'min maddî bakýmdan pis ve necis sayýl­maz; uðursuz kabul edilmez. Cünüp birisinin birþey yiyip içmesi için gusletmesi daha güzel olmakla beraber, þart deðildir. Cünübün birþey yemeden önce abdest almasý, en azýndan elini aðzýný yýkamasý ise sünnettir.[768]

 

Resûlullahýn Þemaili

 

225. Enes (r.a.) rivayet ediyor:

Resûlullah (s.a.v.) ne uzun, ne de kýsa boyluydu. Orta boyluydu. Ne esmer, ne de çok beyazdý. Buðday tenli idi. Saçý ne çok kývýrcýk, ne de düzdü. Onun saçý dalgalýydý.

Kýrk yaþýnda peygamber olarak gönderildi. On yýl Mek­ke'de, on yýl da Medine'de ikâmet etti. Altmýþ yaþýnda ve­fat etti. Vefat ettiðinde saçýnda ve sakalýnda yirmi tane beyaz kýl yoktu.[769]

 

Ýzah


 

Peygamberimizin vücut yapýsý yürürken ve konuþurken dav­ranýþlarý baþka hadislerde de nazara verilir. Meselâ uzunca bir ha­diste Resûlullah þöyle tarif edilir:

"Resûl-ü Ekrem (s.a.v.) zâtýnda büyüktü. Ýnsanlarýn gözünde ve gönlünde de büyüktü. Yüzü ayýn ondördü gibi parlardý. Ne fazla uzun, ne de kýsaydý, orta boyluydu. Kafasý büyükçe idi. Sa­çý taralý, dalgalarý düzgündü. Kolayca iki tarafa ayrýlýrdý. Uzattý­ðýnda kulak memelerini geçmezdi. Buðday tenliydi. Geniþ alýn­lýydý. Yay kaþlýydý. Kaþlarý gür olmakla birlikte birbirine girmiþ deðildi. Ýki kaþý ortasýnda bir damar vardý. Öfkelendiðinde hafifçe kabarýrdý. Burnunun ucu hafif kalkýktý. Yüzünden nur saçýlýrdý. Ýyice dikkat etmeyen onu kalkýk burunlu sanýrdý. Gür sakallýydý. Yanaklarý düzgündü. Aðzý büyükçe idi. Diþleri inci gibi parlardý ve bitiþik deðildi. Göðsü hafif kýllýydý. Zarif boyunluydu ve gü­müþ rengindeydi. Vücut yapýsý ahenkliydi. Ýri yapýlýydý. Azalarý uyumluydu. Göðsü ile karný ayný hizadaydý. Göðsü ve omuzlarý geniþçeydi. Kemikleri kalýncaydý. Vücudu nurluydu. Göðsünden göbeðine doðru kýldan ince bir hat uzanýrdý. Bunun dýþýnda me­meleri ve karnýnda kýl yoktu. Kollarý, omuzlarý ve göðsünün üst kýsmý kýlla kaplýydý. Kollarý uzuncaydý. Avuçlarý geniþçeydi. Par­maklarý düzgündü. El ve ayak parmaklan hafifçe kalýn ve uzun­caydý. Düztaban deðildi. Ayaklarýnýn üzerinde eðrilik yoktu ve yý­kandýðýnda üzerinde su durmazdý. Yürüdüðünde ayaklarýný yerde sürümez, adýmlarýný kaldýrarak atardý. Yürürken hafifçe öne meylederdi. Mütevâzi yürürdü. Adýmlarýný geniþçe atardý. Yüksekten inermiþcesine yürürdü. Saða ve sola baktýðýnda bütün vücuduyla birlikte dönerdi. Önüne bakardý. Yere bakýþý göðe bakýþýndan faz­laydý. Bakýþýnýn büyük bir kýsmý tefekküre yönelikti. Sahabîlerini arkadan takip ederdi. Karþýlaþtýklarýna selâm verirdi."1

Ýzahýný yaptýðýmýz hadiste Hz. Enes'in "Resûlullah Mekke'de on sene kaldý" þeklindeki ifâdesi yuvarlak olarak söylenmiþtir. Peygamberimiz Mekke'de on deðil, on üç sene kalmýþtýr.[770]




[753] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/308-309.

[754] Câmiü's-Sagîr, 2:346.

[755] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/309.

[756] Enfal: 8/34. Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/310.

[757] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/310.

[758] Müslim, Libas: 1, 2; Buhari, Libas: 25. Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/310.

[759] Müslim, Libas: 3.

[760] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/311.

[761] Mu'cemü'l-Evsat, 4:216, (3383) Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/311.

[762] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/311-312.

[763] Câmiü's-Sagir, 4: 122.

[764] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/312.

[765] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/312-313.

[766] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/313.

[767] Buhârî, Gusl: 27; Müslim, Hayýz: 22: Ýbni Mâce, Tahare: 103; Muvatta, Tahare: 78; Ebû Dâvud, Tahare: 87, 88; Tirmizî, Cuma: 78. Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/313.

[768] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/314.

[769] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/314.

[770] Ýmam Taberâni, Mu’cemu’s-Saðir Tercüme ve Þerhi, (Ýsmail Mutlu), Mutlu Yayýnlarý: 1/314-315.



Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: ceren Date: 09 Haziran 2017, 16:34:45
Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri peygamber efendimizin yolunda giden ,onun sünnetlerine uyan ve onun sefaatine nail olan kullardan eylesin inþallah...
Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: melda 6D Date: 09 Haziran 2017, 21:43:39
Aleyküm selam . Allah razý olsun bilgiler için . Rabbim peygamberimizi görmeyi nasip etsin .
Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: Sevgi. Date: 10 Haziran 2017, 03:52:14
Ve aleykümselam cimrilik çok kötü bir hastalýktýr cimri olan asla efendi olamaz efendi olan cömert olandýr inþaAllah
Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: Bilal2009 Date: 17 Haziran 2019, 14:09:52
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doðrularýn yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: Melek Nur Çelik koü Date: 17 Haziran 2019, 16:34:44
Paylaþým için Allah razý olsun..
Ynt: Amr Bin Cemuh un r.a. fazileti By: ceren Date: 17 Haziran 2019, 18:41:41
Esselamu aleykum. Rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. ..

radyobeyan