Ramazan gecelerini ihya etmek By: sidretül münteha Date: 11 Ocak 2011, 21:04:39
RAMAZAN GECELERÝNÝ ÝHYA ETMEK, TERAVÝH KILMAK VE BUNUNLA ÝLGÝLÝ DÝÐER MESELELER
2274-Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, insanlara kesin emirde bulunmaksýzýn Rama zan gecelerini ihya etmeleri için teþvik eder, þöyle buyururdu: 'Kim inanarak, karþýlýðýný da ancak Allah'tan bekleyerek Ramazan geceleri ni ihya ederse, geçmiþ günahlarý baðýþlanýn' Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem vefat etti, iþ (yani teravihin tek baþýna kýlmabilirliði) Ebû Bekr'in halifeliði ve Ömer'in halifeliðinin ilk yýllarýnda da böyle devam etti.'
2275-Ebû Bekre radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Biriniz sakýn 'Ramazan'in tüm geceleri ni ihya ettim, hepsini tuttum' demesin."
(Râvi Hasan el-Basrî) diyor ki: "(Bu sö züyle) o, nefis tezkiyesinden mi hoþlanmadý ðýný, yoksa Ramazan gecelerinde mutlaka uyumanýn da gerekli olduðunu mu belirtmek istedi, bilmiyorum." [Ebû Dâvud ve Nesâî.]
2276-Âiþe radiyallahu anhâ'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem Ramazan'da ibadete gösterdiði düþkünlüðü baþka hiçbir ayda göstermemiþtir. Rama-zan'ýn son on gününe gösterdiði düþkünlüðü ve gayreti de diðer günlerine göstermemiþtir."
2277-Diðer rivayette: "Ramazan'ýn son on günü girdiðinde, geceyi ihya eder, ailesini (teheccüd için) uyandýrýrdý. Ýzarýný baðlar (ha nýmlarýna yaklaþmaz), son derece gayret ve dikkat gösterirdi; taat ve ibadete her zaman kinden daha fazla çaba harcardý."
[Mâlik hariç, Altý hadis imamý.]
2278-Âiþe radiyallahu anhâ'dan: "O, ne Ramazan'da, ne de diðer aylarda geceleri onbir rek'attan fazla namaz kýlmazdý. Dört rek'at kýlardý, ancak onun mükemmelli ðini, uzunluk ve güzelliðini sormayýn! Sonra bir dört daha kýlardý; ancak onun güzellik ve uzunluðunu sorma. Ondan sonra bir üç rek'at daha kýlardý." Dedim ki:
"Ey Allah Resulü! Vitir kýlmadan mý uyu yacaksýn?"
"Gözlerim uyur, ama kalbim uyumaz, ey Aiþe!" dedi. [Buhârî ve Müslim)
2279-Zeyd b. Sabit radiyallahu anh'dan: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, hurma yapraklarýndan bir odacýk edindi. —Af-fân'ýn rivayetinde: "Mescidde"; Abdu'l-A'lâ rivayetinde: "Ramazan'da" eki vardýr— Orada namaz kýlmak için çýktý, insanlar da onu takip etti. O'nun gibi namaz kýlmaya koyuldular. Sonra (bir gece) yine geldiler; ancak (Peygam ber) onlarýn yanýna çýkmadý. Bunun üzerine seslerini yükselttiler ve kapýsýna (çakýl) taþý at maya baþladýlar. Onlara öfkeli olarak çýkýp þöyle dedi: "Amma da ýsrarcýsýnýz ha! Nerede ise bu namazýn (teravihin) size farz kýlýnacaðý ný sandým. Namazý evlerinizde kýlmalýsýnýz, farz namazý dýþýnda, kiþinin en hayýrlý namazý, evinde kýldýðý namazdýr."
[Ebû Dâvud, Nesâî ve ayný lafýzla Buhârî ve Müslim]
2280-Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, Ramazan'da cemaate çýktý, mescidin bir ke narýnda bir grubu namaz kýlarlarken görünce, sordu:
"Kim bunlar?"
Dediler ki:
'Bunlarýn (ezberlerinde) kýraatleri yoktu. Übeyy b. Kâ'b bunlara namaz kýldýrýyor, on lar da ona uyup, bu namazý böyle kýlýyorlar."
"Ne güzel yapýyorlar, davranýþlarý isabet li ve doðrudur" buyurdu.
Ebû Dâvud; Müshm b. Hâlid adýndaki râ-vinin yüzünden bu hadisinin isnadý hakkýnda zayýf hükmü vermiþtir.
2281-Abdurrahman b. Abdi'l-Kârî radi yallahu anh'dan:
Bir gece Ömer'le (bir Ramazan gecesinde) mescide birlikte çýktýk. Ýnsanlar daðýnýk bir þe kilde namaz kýlýyorlardý, kimisi kendi baþýna kýlýyordu, kimisi de durmuþ, bir grup onun ar kasýnda namaz kýlýyordu. Bunun üzerine Ömer
dedi ki: "Bunlarý bir okuyucunun arkasýna top-lasam da onun arkasýnda toplu halde namaz kýlsalar." Bu konunun üzerine durdu ve niha yet onlarý Übeyy b. Kâ'b'ýn arkasýnda onun imamlýðýnda topladý. Sonra baþka bir gece yi ne namaza çýktýk, onlarý toplu halde adý geçen sahâbinin arkasýnda namaz kýlarken görünce: "Ne güzel bid'at bu! Ne var ki bunu kýlmadan yatýp da sonra gecenin son kýsmýnda kalkýp bu nu kýlanlarýn davranýþlarý bundan daha iyidir. (Çünkü) cemaat (bu namazý) gecenin baþýnda kýhyorlardý." [Mâlik ve Buhârî.]
2282-es-Sâib b. Yezîd radiyallahu anh' dan:
"Ömer, Ubeyy b. Kâ'b ile Temîm ed-Dâ-rî'ye insanlara Ramazan gecesinde onbir rek'at (teravih) kýldýrmalarýný emretti. Na mazdaki okuyucu (imam) ikiyüz kadar âyet okurdu, hatta namazda uzun durmaktan yoru lup deðneklerimize dayandýðýmýz olurdu. An cak sabahleyin þafak sökerken namazdan da ðýlabilirdik."
2283-Yezîd b. Rûmân radiyallahu anh'dan: "Ömer'in zamanýnda halk, (teravih) na mazýný yirmiüç rek'at kýlarlardý."
[Ýki rivayet de Mâlik'e aittir.]
2284-Câbir b. Semure radiyallahu anh'dan:
"Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, sabah namazýný kýldýrdýðý mihraptan güneþ doðuncaya kadar kalkmazdý, güneþ doðup (bir mýzrak boyu) yükselince kalkardý.
Bu süre zarfýnda cemaat aralarýnda konu þurlar ve Cahiliye'de yaþadýklarýný anlatýp gülüþürlerdi. Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem de onlarýn bu hâline tebessüm ederdi."
[Müslim ve Sünen ashabý.]
2285-Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Sakýn Bedeviler (yatsý) namazýnýzýn adý hususunda size galip gelmesinler (aldatma sýnlar). Dikkat edin, bu namaz yatsý namazýdýr Ama onlar develeri saðmakla uðraþýp geceye kaldýklarý zaman (bu, onlarýn tabi ri ile) ateme vakti olur."
[Müslim, Ebû Dâvud ve Nesâî.]
2286-Abdullah b. Muðaffel radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:
"Bedeviler sizin akþam namazýnýzýn ismi konusunda 'Bu yatsý namazýdýr' diyerek size baskýn gelip kandýrmasýnlar (Zira Bedeviler akþam namazýna iþâ derler)." [Buhârî]
2287-Ebû Berze radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, yatsýdan önce uyumayý, yatsýdan sonra konu þup sohbet etmeyi yasaklardý."
[Buhârî, Müslim, Timýizî ve ayný lafýzla Ebû Dâvud]
2288-Ömer radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, müslümanlarý ilgilendiren bir mesele hakkýn da Ebû Bekr ile gece sabaha kadar konuþurlar dý, ben de onlarla beraber olurdum." [Tirmizî]
2289-Sâlim b. Ebi'1-Ca'd radiyallahu anh'dan, dedi ki:
Huzâa'dan bir adam: "Keþke namaz kýlýp, istirahat etseydim!" dedi. Cemaat onun bu sö zünü ayýplar gibi oldular. Bunun üzerine (o zât) þöyle dedi: "Allah Resulü sallallahu aley hi ve sellem'in þöyle buyurduðunu duydum: «Haydi ey Bilâl! Kamet getir de bizi rahat lat!»"
2290-(Ebû Davud'un) bir baþka rivayetin de: Ensârdan bir adamdan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kalk ey Bilâl! Namazla bizi rahatlat!"
[Ebû Dâvud]
2291-Osmân b. Ebi'l-Âs radiyallahu anh'dan:
Dedim ki:
"Ey Allah Resulü! Þeytan namazýmla arama girdi ve kýraatimde beni þaþýrttý." Þu ceva bý verdi:
"iþte o, Hinzeb adýndaki þeytandýr. Bir da ha böyle bir þey hissedersen, ondan Allah'a sýðýn ve sol tarafýna üç kere tilkür." Ben de söylediðini yaptým ve Allah beni bu durum dan kurtardý. [Müslim]
2292-Ýbn Mâce'nin rivayeti: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, beni Tâif te gö revlendirdiði zaman, namazýmda baþýma bir þey gelmiþti, öyle ki ne kýldýðýmý ve kaç rek'at kýldýðýmý bilemez hâle gelmiþtim. He men Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel-lem'e gittim. "Ýbn Ebi'l-As mý?" diye sesle nince; "Evet ey Allah Resulü!" dedim.
"Neden geldin?"
"Namazýmda baþýma bir þey geldi; ne kýl dýðýmý, kaç rek'at kýldýðýmý fark edemez du ruma geldim."
"Sana musallat olan þeytandýr Yaklaþ ba na!" buyurdu. Yaklaþtým; önünde diz çöküp oturdum; eliyle göðsüme vurdu, aðzýma oku yup üfledi ve: "Ey Allah düþmaný çýk!" dedi. Bunu üç kere yaptý; sonra: "Haydi doðru göre vinin baþýna git!" emrini verdi. Hayatým hakký için bir daha öyle bir þey baþýma gelmedi.
2293-Zeyd b. Hâlid el-Cühenî radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Evlerinizde namaz kýlýn; evlerinizi birer kabir haline getirmeyin!"
[Ahmed, Bezzâr ve Taberânî, el-Mu'cemu'l-Kebir'de.]
2294-Ýbn Abbâs radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Her kimi, namazý hayâsýzlýk ve islâm'a aykýrý iþlerden alýkoymazsa bu namaz onu Al lah'tan daha da uzaklaþtýrýr."
[Taberânî. el-Mu'cemu'l-Kebîr'de]
2295-0 (Taberânî) ayrýca, Ýbn Mes'ûd ra diyallahu anh'dan mevkuf (yani onun sözü) olarak rivayet etmiþtir:
"Kimin namazý, kendisine iyiyi emredip kötüden nehyetmezse..."
2296-Zeyd b. Sabit radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Farz namazý dýþýnda, kiþinin evinde na maz kýlmasý, bu mescidimde namaz kýlmasýn dan daha üstündür." [Ebû Dâvud ve Tirmizî]
2297-Abdu'l-Vâhid radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kiþinin çölde tadil-i erkâna riayet etmek suretiyle namaz kýlmasý, cemaatle namaz kýl masýný (sevapça) ikiye katlar." [Rezîn]
2298-Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Allah Teâla buyurmuþtur; «Kim benim dostuma (veli kuluma) düþmanlýk yaparsa ona savaþ ilan ederim. Kulum bana, ken disine farz kýldýklarýmý yerine getirmekten daha iyi bir þeyle yaklaþamaz. Ondan sonra kulum bana nafile ibadetlerle yaklaþmaya devam eder; sonunda onu severim. Ben onu sevdim mi, artýk onun duyduðu kulaðý, gör düðü gözü, tuttuðu eli, yürüdüðü ayaðý olu rum. Bir þey istediðinde derhal ona veririm, bir þeyden de Bana sýðýndýðýnda muhakkak onu korurum. Ben yapmasýný dilediðim hiç bir þey hakkýnda, mü'minin ölümü karþýsýn daki tereddüdüm gibi tereddüt etmedim. Ama bunda kulum ölümden hoþlanmýyordu, Ben de kuluma acý veren þeyi istemiyor dum»." [Buhârî]
2299-Abdullah b. Habeþî el-Has'arnî radiyallahu anh'dan:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'e "En üstün amel hangisidir?" diye sordular.
"Namazda kýyamý uzun tutmak."
Yine sordular: "Sadakanýn hangisi daha üstündür?"
"Az olup da, candan verilen sadaka." "Peki hicretin en üstünü hangisidir?" "Allah'ýn haramlarýndan uzak durmak." "Ya cihadýn hangisi üstündür?" "Hem malý ile hem de caný ile müþriklere karþý savaþan kimsenin cihadý." "Hangi ölüm daha hayýrlýdýr?" "Atý öldürülüp, kendi kaný da akýtýlanýn (ölümü)." [Nesâî ve ayný lafýzla Ebû Dâvud]
2300-Hureys b. Kabisa radiyallahu anh'dan:
Medine'ye geldim ve þöyle dua ettim: "Ey Allahým, bana sâlih bir insanla arkadaþ ol mayý nasip ve müyesser kýl!"
Sonra Ebû Hureyre karþýma çýktý ve onun la arkadaþ oldum. Dedim ki: "Allah'a salih bir kimse ile oturmam için yalvardým, bana seni nasip etti. Ne olur bana Allah Resulü sal-lallahu aleyhi ve sellem'den duyduðun bir hadisi naklet! Belki Allah beni onunla yarar landýrýr." Þöyle dedi:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel-lem'in þöyle buyurduðunu duydum:
"Kýyamet gününde amelinden yana kulun ilk önce sorguya çekileceði þey namazýdýr. Eðer bunun hesabýný verirse, kurtulup felaha kavuþur. Eðer gereði gibi cevap veremezse eli boþ dönüp büyük bir hüsranla karþýlaþýr. Farz namazýndan bir eksik çýkarsa, Rab Teâlâ der ki: " «Gel ve bak bakalým kulumun nafile namazý var mýdýr!» Bakýlýr, getirilir ve onun la farz namazýn eksiði tamamlanýr Sonra diðer amelleri de bu minval üzere olur." [Tirmizî ve Nesâî.] 2274-Bu hadisi Þâfiî (Sünen s. 35), Ahmed (II, 486), Buhârî (îmân, 27, I, 14; terâvih 1, II, 251), Müslim (müsâfirîn (no. 173, s. 523), Nesâî (kýyâmu'l-leyl 3/1, III, 201; siyâm 39/9-11, IV, 156; îmân 21/2, VIII, 117), Ýbn Huzeyme (no. 2203) ve Beyhakî (II, 491-2), ez-Zührî an Humeyd b. Abdirrahman b. Avf an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile;
Mâlik (salâtu Ramadân 2, s. 113), Abdürrezzâk (no. 7719), Þâfiî (Sünen s. 35, 59), Ahmed (II, 241, 281, 289, 529), Humeydî (no. 950, 1007), Buhârî (terâvih 1, II, 251; leyletu'l-Kadr 1, II, 253), Müslim (müsâfirîn no. 174, s. 523), Ebû Dâvud (no. 1371-2), Nesâî (siyâm 39/4, IV, 155; 39/6-8, 11-14, IV, 156-157), Tirmizî (no. 808), Ýbn Huzeyme (no. 1894, 2199), Ýbn Hibbân (no. 2537) ve Beyhakî (II, 492, 304), ez-Zührî an Ebî Seleme an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile (lafýz bu tarike aittir);
Tayâlisî (no. 2360), Ahmed (II, 232, 347, 408, 432, 473), Dârimî (II, 26), Buhârî (savm 6, II, 227), Müslim (müsâfirîn no. 175, s. 523), Nesâî (siyâm 40/1-2, IV, 157) ve Beyhakî (IV, 306), Yahyâ b. e. Kesîr an Ebî Seleme ... asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2275-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2415) ve Nesâî (siyâm 6/1, IV, 130), Yahyâ b. Saîd ani'l-Mühelleb b. e. Habîbe ani'l-Hasan b. ebi'l-Hasan el-Basrî an Ebî Bekre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2276-Bu hadisi Ahmed (VI, 82, 122, 255), Müslim (i'tikâf no. 8, s. 832), Tirmizî (no. 796), Ýbn Mâce (no. 1767) ve Ýbn Huzeyme (no. 2215), Abdülvâhid b. Ziyâd ani'l-Hasan b. Ubeydillah an Ýbrâhîm ani'l-Esved an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2277-Bu rivayeti Abdürrezzâk (no. 7704), Ahmed (VI, 40), Humeydî (no. 187), Buhârî (leyletu'l-Kadr 5, II, 255), Müslim (i'tikâf no. 7, s. 832), Ebû Dâvud (no. 1376), Nesâî (kýyâmu'l-leyl 12, III, 217), Ýbn Mâce (no. 1768), Ýbn Huzeyme (no. 2214) ve Ýbn Hibbân (no. 321, 3427-8), Ebû'd-Duhâ Müslim b. Sabîh an Mesrk an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2278-Bu hadisi Mâlik (salâtu'l-leyl no. 9, s. 120), Abdürrezzâk (no. 3864, 4711), Ahmed (VI, 36, 104, 73), Buhârî (teheccüd 16, II, 47; terâvîh 1, II, 253; menâkýb 24/1, IV, 168), Müslim (müsâfirîn 125, s. 509), Ebû Dâvud (no. 1341), Tirmizî (no. 439), Nesâî (kýyâmu'l-leyl 36/1, III, 234), Ýbn Huzeyme (no. 49, 1166), Ýbn Hibbân (no. 2421-2604) ve Beyhakî (II, 495; III, 6), Saîd b. e. Saîd el-Makburî an Ebî Seleme an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2279-Bu hadisi Buhârî (ezân 81/2, I, 178; i'tisâm 3/2, VIII, 142; edeb 75, VII, 99), Müslim (müsâfirîn no. 213-4, s. 539-540), Ebû Dâvud (no. 1447), Tirmizî (no. 450) ve Nesâî (kýyâmu'l-leyl 1/2, III, 197-8), Sâlim Ebû'n-Nadr an Busr b. Saîd az Zeyd b. Sâbit asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2280-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1377), Ahmed b. Saîd el-Hemdânî an Ýbn Vehb an Müslim b. Hâlid ani'l-Alâ b. Abdirrahman an ebîhî an Ebî Hureyre senedi ile tahrî etti.
2281-Bu hadisi Mâlik (salât fî Ramadân no. 3, s. 114) ve Buhârî (terâvih 1/3, II, 252), Mâlik ani'z-Zührî an Urve b. ez-Zübeyr an Abdirrahman asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2282-Bu hadis-i mevkûfu Mâlik (salât fî Ramadân no. 4, s. 115), an Muh. b. Yûsuf ani's-Sâib b. Yezîd senedi ile tahrîc etmiþtir.
2283-Mâlik bunu (no. 5) direkt Yezîd b. Rmân'dan ahzetmiþtir.
2284-Bu hadisi Ahmed (V, 91), Müslim (mesâcid no. 286, s. 463; fadâil no. 69, s. 1810), Ebû Dâvud (no. 1294), Nesâî (Amelu yevm no. 170; Sünen sehv 99/2, III, 80), Taberânî (no. 1933), Ýbn Hibbân (no. 6226) ve Beyhakî (VII, 52), Ebû Hayseme Züheyr b. Muâviye an Simâk b. Harb an Câbir asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2285-Bu hadisi Abdürrezzâk (no. 2151-2), Þâfiî (Ümm, I, 64), Humeydî (no. 630, 638), Ahmed (II, 18, 10, 49, 144), Müslim (mesâcid no. 228-9, s. 445), Ebû Dâvud (no. 4984), Nesâî (mevâkît 23/1-2, II, 270), Ýbn Mâce (no. 704), Ýbn Huzeyme (no. 349), Ýbn Hibbân (no. 1539) ve Beyhakî (I, 372), Süfyân b. Uyeyne an Ýbn e. Lebîd an Ebî Seleme b. Abdirrahman an Ýbn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2286-Bu hadisi Buhârî (mevâkît 19, I, 140), Abdullah b. Amr Ebû Ma'mer an Abdilvâris ani'l-Hüseyn an Abdillah b. Büreyde an Abdilah b. Muðaffel el-Müzenî senedi ile tahrîc etti.
2287-Bu hadisi Buhârî (mevâkît 13/3, I, 137), Müslim (mesâcid no. 235-7, s. 447), Ebû Dâvud (no. 4849), Tirmizî (no. 168), Nesâî (mevâkît 2/1, I, 246; mevâkît 20/1, I, 265), Ýbn Mâce (no. 701), Ebû'l-Minhâl Seyyâr b. Sellâme an Ebî Berze asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
2288-Bu hadisi Tirmizî (no. 169), Ahmed b. Menî' an Ebî Muâviye ani'l-A'meþ an Ýbrâhîm an Alkame an Ömer senedi ile tahrîc etti ve isnâdý hakkýnda "hasen" hükmü verdi.
2289-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 4985), Müsedded an Ýsâ b. Yûnus an Mis'ar b. Kidâm an Amr b. Murre an Sâlim b. ebi'l-Ca'd senedi ile tahrîc etti.
2290-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 4986), Muh. b. Kesîr an Ýsrâîl an Osmân b. el-Muðîre an Sâlim b. ebi'l-Ca'd an Abdillah b. Muh. b. el-Hanefiyye an raculin mine'l-Ensâr senedi ile tahrîc etti.
2291-Bu hadisi Müslim, üç ayrý tarikten (selâm no. 68, s. 1728-9), Saîd el-Cüreyrî an Ebî'l-Alâ Yezîd b. Abdillah b. eþ-Þihhîr an Osmân b. ebi'l-Âs asl-ý senedi ile tahrîc etmiþtir.
2292-Bu hadisi Ýbn Mâce (no. 3548) ve el-Hâkim (IV, 219), Muh. b. Abdillah el-Ensârî an Uyeyne b. Abdirrahman an ebîhî an Osmân b. ebi'l-Âs asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Sindî: "Ýsnâdý sahîh, ricâli güvenilir kimselerdir"; el-Hâkim ise: "Ýsnâdý sahih" hükmü vermiþtir.
2293-Ýrâkî'ye göre isnâdý sahîhtir (Neyl III, 82); Heysemî ise Ahmed'in isnâdýnda Ýbn Lehî'a'nýn bulunduðunu; onun dýþýndaki râvilerin ise güvenilir olduðunu söylemiþtir (Mecma' II, 247).
2294-Heysemî, isnâdý hakkýnda þu bilgileri vermektedir: Râvilerinden Leys b. e. Süleym güvenilir birisidir; ancak tedlîs yapardý. Zeylaî dedi ki: Râvilerinden Yahyâ b Talha el-Yerb'î, Ýbn Hibbân'a göre güvenilir; Nesâî'ye göre zayýf; Mîzân'da ise hadiste sâlih olduðu söylenmiþtir. el-Ýrâkî, isnâdýný taz'îf etmiþtir (Feyd VI, 221).
2295-Bu mevkûf rivayetin râvileri Sahîh ricâlidir (Mecma' II, 258).
2296-Bu hadis, daha önce geçen bir hadisin bir bölümüdür. 2278. numaralý hadise ve tahrîcine müracaat ediniz.
2298-Bu hadisi Buhârî (rikâk 38/2, VII, 190), Muh. b. Osmân b. Kerâme an Hâlid b. Mahled an Süleymân b. Bilâl b. an Þerîk b. Abdillah b. e. Nemir an Atâ b. e. Rebâh an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etmiþtir.
2299-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1449) ve Nesâî (imân 1/2, VIII, 94; zekât 49/1, V, 58), Ýbn Cüreyc an Osmân b. e. Süleymân an Alî el-Ezdî an Ubeyd b. Umeyr an Abdillah b. Hubþî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Ynt: Ramazan gecelerini ihya etmek By: Bilal2009 Date: 30 Haziran 2019, 09:02:25
Esselamu aleyküm Rabbim bizleri ömrümüzdeki bu tür fýrsatlardan istifade eden kullarýndan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Ramazan gecelerini ihya etmek By: ceren Date: 30 Haziran 2019, 16:32:17
Easelamu aleykum. Rabbim bizleri ramazan günü ve gecelerini hayirla imanla ihya etmeyi nasip etsin inþallah
Ynt: Ramazan gecelerini ihya etmek By: Sevgi. Date: 01 Temmuz 2019, 19:51:42
Aleyküm selâm. Rabbim bizleri bu güzel mübarek günlerin kýymetini bilenlerden eylesin inþaAllah