Cem ul Fevaid
Pages: 1
Sahur iftar ve visal By: sidretül münteha Date: 10 Ocak 2011, 19:14:07
Sahur, Ýftar Ve Visal (Ýftar Etmeden Aralýksýz Oruç)


2943- Enes radiyallahu anh'dan:

(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Sahura kalkýn, çünkü sahurda bereket vardýr." [Buhârî, Müslim, Tirmizî ve Nesâî.][76]

 

2944- el-Mikdâm bin Ma'dîkerb radiyal­lahu anh'dan:

(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Sahur yemeði yemelisiniz. Çünkü o, mü­barek bir yemektir." [Nesâî][77]

 

2945- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Mü'minin sahur yemeði olarak hurma ne güzeldir!" [Ebû Dâvud][78]

 

2946- Zeyd bin Sabit radiyallahu anh'dan, dedi ki:

"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile sahur yemeði yedik, sonra namaza kalktýk." Enes dedi ki: "(Zeyd'e) dedim ki: «Namaz ile sahur arasýnda ne kadar zaman geçti?»" Þöyle dedi: "Elli âyet miktarý." [Buhârî ve Müslim, Tirmizî ve Nesâî.][79]

 

2947- Zir bin Hubeyþ radiyallahu anh'dan: Huzeyfe'ye dedik ki: "Allah Resulü sal­lallahu aleyhi ve sellem ile hangi saatte sahu­ra kalktýnýz?"

"Bayaðý aydýnlýk idi; ne var ki, henüz gü­neþ doðmamýþtý" dedi. [Nesâî][80]

 

2948- Ýbn Mes'ûd radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Sizden birini, Bilâl'in ezaný sahurundan alýkoymasýn. Çünkü o, gece ezan okuyor, ya­hut sesleniyor ki, teheccüd kýlanýnýz namazýný býraksýn, uyuyanlarýnýz uyansýn; söyle aydýn­lanmasý da þafak deðildir." Râvilerin bazýlarý dediler ki: "Avuçlarýný bir araya getirip iki þe-hâdet parmaðýný uzatarak: «Ýþte böyle (aydýn-lanana kadar)» buyurdu."

Diðer rivayette: "Yani fecir, geniþliðine görünen aydýnlýktýr, uzunluðuna görünen aydýnlýk deðildir."

[Buhârî, Müslim, Ebû Dâvud ve Nesâî.][81]

 

2949- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Þüphesiz Bilâl ezaný gece okuyor. Bu ne­denle âmâ olan Ýbn Ümmü Mektûm ezan oku-yuncaya kadar yiyin, için!" Âmâ olan Ýbn Ümmü Mektûm o kadar (geç ezan okurdu ki) kendisine "Sabahladýn, sabahladýn!" denirdi.

[Ebû Dâvud hariç, Altý hadis imamý.][82]

 

2950- Ömer radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Gece gelip, gündüz gittiði ve güneþ bat­týðý zaman, oruçlu iftar eder."

[Buhârî, Müslim, Ebû Dâvud ve Tirmizî.][83]

 

2951- Abdullah bin Ebî Evfâ radiyallahu anh'dan:

Biz Ramazan'da Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile bir seferde idik. Güneþ batýnca, þöyle buyurdu: "Ey Fülan! Haydi in de bize çorba hazýrla!" Dedi ki:

"Ey Allah'ýn Resulü, daha akþam olma­dý." Yine þöyle buyurdu: "Haydi in de çorba hazýrla!" Ýndi, çorba hazýrladý. Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem içti. Sonra eliyle iþaret ederek: "Güneþ buradan battýðý zaman, gece buradan geldiði zaman, oruçlu iftar ede­bilir." [Buharî, Müslim ve Ebû Dâvud.][84]

 

2952- Mâlik (b. Enes) radiyallahu anh'-dan:

"Osman radiyallahu anh zamanýnda akþa­ma doðru hilâl göründü, fakat Osman iyice akþam oluncaya kadar iftar etmedi."[85]

 

2953- Sehl bin Sa'd radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Ýnsanlar iftarý çabuk yaptýkça hayýr üze­rinde bulunurlar."

[Buhârî, Müslim, Muratla' ve Tirmizî.][86]

 

2954- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Ýnsanlar iftar etmekte acele ettikleri sü­rece din üstün olmaya devam eder. Çünkü ya-hudi ve hýristiyanlar iftarý geç yaparlar."

[Ebû Dâvud][87]

 

2955- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Allah (Azze ve Celle) buyurdu: «Kulla­rým içinde en çok sevdiðim, iftarý en çabuk yapanlardýr».'' [Tirmizl][88]

 

2956- Mâlik bin Âmir Ebû Atiyye radiyal­lahu anh'dan:

Âiþe'ye dedim ki: "Bizde Resûlullah'ýn ashabýndan iki adam var, birisi iftarda acele ediyor, sahurda aðýr davranýyor; ötekisi iftarý geç, sahuru ise erken yapýyor?"

Dedi ki: "Hangisi iftarý erken yapýp, sahu­ru geç yapýyor?"

"Abdullah bin Mes'ûd" dedim. Dedi ki: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem de böyle yapardý."[89]

 

2957- Diðer rivayette: Birisi iftarý erken yapýyor, namazý da acele kýlýyor. Diðeri iftarý geç yapýyor, namazý da geç kýlýyor."

[Müslim ve Sünen ashabý.][90]

 

2958- Enes radiyallahu anh'dan:

(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kim hurma bulursa iftarýný hurma ile aç­sýn, kim bulamazsa orucunu su ile açsýn. Çün­kü su temizdir." [Tirmizî][91]

 

2959- Ebû Davud'un rivayeti: "Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem namaz kýlma­dan önce birkaç yaþ hurma ile; bulamazsa bir­kaç kuru hurma ile iftar ederdi. Kuru hurma da olmadýðý zaman birkaç avuç su ile oruç açardý."[92]

 

2960- Muâz bin Zühre radiyallahu anh'dan:

Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem iftar ederken, þöyle derdi: "Allahümme leke sumtü ve alâ nzkýke eftartü (-Allahým senin için oruç tuttum, senin rýzkýnla orucumu aç­tým)."[93]

 

2961- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, if­tar ettiði zaman þöyle derdi: "Susuzluk gitti, damarlar serinlendi ve inþaallah sevabý da kesinleþti." [Bu iki hadis Ebû Davud'a aittir.][94]

 

2962- Âmir bin Rabî'a radiyallahu anh'­dan:

"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel-lem'in oruçlu iken sayamayacaðým kadar çok kez misvak kullandýðýný gördüm."

[Ebû Dâvud ve Tirmizî.][95]

 

2963- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan, dedi ki:

 

 

"Oruçlu olan kimse, sabah-akþam aðzýný misvaklayabilir." [Buhârî bâb giriþinde.][96]

 

2964- Habbâb radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Oruç tuttuðunuz zaman sabahleyin misvaklanýn, akþamleyin misvaklanmayýn! Ak­þamleyin dudaklarý kuru kalan hiçbir oruçlu yoktur ki Kýyamet gününde iki gözü arasýnda bir nur olmasýn."

[Taberânî Mu'cemu'I-Kebîr'de leyyin bir isnadla.][97]

 

2965- Ýbn Abese radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel­lem'in Ramazan'da aðzýna dolu dolu su ver­diðini, burnuna da dolu dolu su çektiðini gör­düm." [Ahmed.][98]

 

2966- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem,

iftar etmeksizin peþpeþe oruca devam etmek­ten menederdi. Dediler ki:

"Ama sen iftar etmeden oruca devam ediyorsun?" Þöyle dedi: "Þüphesiz ben sizin gibi deðilim; ben yedirilip içiriliyorum."

[Buhârî, Müslim, Ebû Dâvud ve Muvatta'.][99]

 

2967- Onun (Mâlik'in), Buhârî ve Müs­lim'in, Ebû Hureyre'den þu ek ile benzeri ri­vayetleri vardýr: Onlarýn visalden (yani iftar etmeden peþpeþe oruç tutmaktan) vazgeçmek istemediklerini gördüðünde; bir gün, sonra bu­gün daha onlarla birlikte orucuna iftarsýz devam etti. Sonra hilâli gördüler. Bunun üze­rine þöyle buyurdu: "Eðer hilâl görünmesey-di, size daha da artýracaktým (iftar etmemeyi sürdürecektim)." Sanki bu sözüyle visalden vazgeçmek istemedikleri için onlarý azarla­mak istiyordu.[100]

 

2968- Buhârî ve Ebû Dâvud, Ebû Saîd'den:

(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Ýftarsýz orucu sürdürmeyin! Herhangi biriniz iftarsýz orucu sürdürmek istiyorsa ba­ri sahur vaktine kadar sürdürsün."

"Ama sen (daha fazla) sürdürüyorsun?" dediler. Benzerini nakletti.[101]

 
[76] Bu hadisi Buhârî (savm 20/2, II, 232), Müslim (siyam no. 45, s. 770), Tirmizî (no. 708), Nesâî (siyam 18/2, IV, 141) ve Ýbn Mâce (no. 1692), Abdülazîz b. Suheyb an Enes asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[77] Bu hadisi Nesâî (siyam 26/1, IV, 146), Süveyd b. Nasr an Ýbni'l-Mübârek an Bakiyye b. el-Velîd an Buhayr b. Sa'dan Hâlid b. Ma'dân ani'l-Mikdâm senedi ile tahrîc etti. Daha sonra bu hadisi Sevrî an Sevr an Hâlid kana­lýyla mürsel olarak þevketti.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[78] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2345), Ömer b. el-Hasan b. Ýbr. an Muh. b. ebî'l-Vezîr an Muh. b. Mûsâ an Saîd el-Makburî an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[79] Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[80] Bu hadisi Nesâî (siyam 20/1, IV, 142) ve Ýbn Mâce (no. 1695), Âsim an Zirr an Huzeyfe asl-ý senedi ile tahrîc et­tiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[81] Bu hadisi Tayâlisî (no. 350), Ahmed (I, 386, 392, 435), Buhârî (ezan 13/1, I, 153; talâk 24, VI, 176; ahbâný'l-âhâd 1/2, VIII, 133), Müslim (siyam no. 39-40, s. 768), Ebû Dâvud (no. 2347), Nesâî (ezan 11, II, 11; siyam 30, III, 148), Ýbn Mâce (no. 1696), Ýbnu'l-Cârûd (s. 81, 196), Ýbn Huzeyme (no. 402,1928), Tahâvî (1,139), Ýbn Hibbân (no. 3459, 3463) ve Beyhakî (IV, 218; I, 381), Süleyman et-Teymî an Ebî Osman en-Nehdî an Ýbn Mes'ûd asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[82] Bu hadisi Mâlik (siyam no. 14, s. 74), an Abdiilah b. Dî-nâr an Ýbn Ömer senedi ile; Müslim (siyam no. 37, s. 768) ve Tirmizî (no. 203), ez-Zührî an Salim b. Abdiilah b. Ömer an ebîhî asl-ý sene­di ile; Buhârî (savm 17, II, 231) ve Müslim (siyam no. 38, s. 768), Ubeydullah b. Ömer an Nâfi' an Ýbn Ömer asl-ý se­nedi ile;Mâlik (no. 15, s. 74), ani'z-Zührî an Salim senedi ile mürsel olarak tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[83] Bu hadisi Buhârî (savm 43/1, II, 240), Müslim (siyam no. 51, s. 772), Ebû Dâvud (no. 2351) ve Tirmizî (no. 698), Hisâm b. Urve an ebîhî an Âsim b. Ömer b. el-Hattâb an ebîhî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49.

[84] Lafýz Müslim'e aittir. Bu hadisi Buhârî (savm 33/1, II, 237; 43/2, 44/1, V, 241; 45/2, II, 241), Müslim (siyam no. 52-54, s. 772-3) ve Ebû Dâvud (no. 2352), Ebû Ýs-hâk es-Þeybânî an Ýbn e. Evfâ asl-ý senedi ile tahrîc etti­ler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/49-50.

[85] Mâlik (no. 4, s. 287), senedsiz olarak irâd etmiþtir.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[86] Bu hadisi Mâlik (siyam no. 6, s. 288), Buhârî (savm 45, II, 241), Müslim (siyam no. 48, s. 771), Tirmizî (no. 699) ve Ýbn Mâce (no. 1697), Ebû Hazým an Sehl asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[87] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2353), Ýbn Mâce (no. 1698) ve Ýbn Hibbân (Mevârid no. 889), Muh. b. Amr an Ebî Seleme an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[88] Bu hadisi Tirmizî (no. 700-1), el-Evzâî an Kurre b. Abdirrahman ani'z-Zührî an Ebt Seleme an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc etti ve "hasen garîb" hükmü verdi.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[89] Bu hadisi Ahmed (VI, 48,173), Müslim (siyam no. 49-50, s. 771-2), Ebû Dâvud (no. 2354), Tirmizî (no. 702) ve Nesâî (siyam 23/1-4, IV, 143-5), Ebû Atiyye an Âise asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Ýlki Müslim'in, ikincisi ise Ebû Davud'un lafzýdýr.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[90] Bu hadisi Ahmed (VI, 48,173), Müslim (siyam no. 49-50, s. 771-2), Ebû Dâvud (no. 2354), Tirmizî (no. 702) ve Nesâî (siyam 23/1-4, IV, 143-5), Ebû Atiyye an Âise asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Ýlki Müslim'in, ikincisi ise Ebû Davud'un lafzýdýr.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[91] Bu hadisi Tirmizî (no. 694), Muh. b. Ömer b. Alî el-Mu-kachlenýian Saîtl b. Âmir an Þu'be an Abdilazîz b. Suheyb an Enes senedi ile tahrîc elti.

Ýsnadý hakkýnda Tirmizî þu bilgiyi vermektedir: "Bu ha­dis mahfuz deðildir; bunu Abdülazîz b. Suheyb an Enes tarikinden bir aslýný bilmiyoruz. Þu'be'nin ashabý bu ha­disi an Asým el-Ahvel an Hafsa binli Þîrîn ani'r-Rebâb an Selmân b. Âmir tarikiyle tahrîc etti."

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[92] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2356) ve Tirmizî (no. 696), Abdürrezzâk an Ca'fer b. Süleyman an Sabit an Enes asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Tirmizî'ye göre isnadý "hasen garîb"tir.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/50.

[93] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2358), Müsedded an Hiiseym an Husayn an Muâz senedi ile tahrîc etti. Bu hadis mür-seldir. Bunu M. el-Kebîr'inde Taberânî ve Dârekutnî, zayýf bir senedle Ýbn Abbâs hadisinden tahrîc etmiþtir. (Neyi IV, 234).

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[94] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2357), Nesâî (Amelu yevm no. 299), Dârekutnî (II, 185), el-Hâkim (1,422) ve Bey-hakî (IV, 239), Alîb. el-Hasan b. Sakîk ani'l-Hüseyn h. Vâkýd an Mervân h. Salim el-Mukaffa' an Ýbn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Dârekutnî, isnadý hakkýnda hasen hükmü vermiþtir.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[95] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2364) ve Tirmizî (no. 725), Siifyân an Âsim b. Ubeydillah an Abdillah b. Âmir b. Rabî'a an ehîhî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Ýsnadý hakkýnda Tirmizî "hasen" hükmü verdi. Bu hadi­si Buhârî, muallak olarak irâd etti (savm 27, II, 234).

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[96] Bu hadisi Buhârî (savm 25/1, II, 234), isnâdsýz olarak irâd etti.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[97] Bu hadisi tahrîc eden Dârekutnî, isnadýnda yer alan Keysân el-Kassâb'in zayýf, Yezîd b. Hilâl'in ise maruf olmadýðýný söylemiþtir. Ýrâkî ise hadisin oldukça zayýf olduðunu vurgulamýþtýr (Feyd I, 396).

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[98] Heysemî'ye göre Kesîr b. Ziyâd, Ýbn Abese'yi idrâk edememiþtir (Mecma' III, 165).

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[99] Bu hadisi Mâlik (no. 38, s. 300), Buhârî (savm 20/1, II, 232; 48/2, II, 242), Müslim (siyam no. 55, s. 774, 56/1-2, s. 774) ve Ebû Dâvud (no. 2360), Nâfi' an Ýbn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[100] Bu hadisi Mâlik (siyam no. 39, s. 301) ve Müslim (no. 57, s. 774), ez-Ziihrîan Ebî Seleme an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile; Buhârî (savm 49/2), Yahya an Ahdirrezzâk an Ma'mer an Hemmâm an Ebî Hureyre senedi ile; Müslim (no. 58, s. 774-5), Cerîr an Umâre an EbîZür'a an Ebî Hureyre ve ibn Nû'meyr an ebflýî ani'l-A'meþ an Ebî Salih an Ebî Hureyre senedleri ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.

[101] Bu hadisi Buhârî (savm 48/3, II, 242; 50, II, 243) ve Ebû Dâvud (no. 2361), Ýbnü'l-Hâd un AMllah b. Habbâb an Ebî Saîd asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.

Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/51.



Ynt: Sahur iftar ve visal By: Bilal2009 Date: 30 Haziran 2019, 09:03:30
Esselamu aleyküm Rabbim bizleri hakkýyla oruç tutmaya çalýþanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Sahur iftar ve visal By: ceren Date: 30 Haziran 2019, 16:15:27
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla orucunu tutan feyzine erisen kullardan eylesin inþallah. ..

radyobeyan