Hacda kesilen kurban By: sidretül münteha Date: 10 Ocak 2011, 18:49:35
(Hacda Kesilen) Kurban
3536- Ýbn Abbas radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem öðle namazýný Zü'l-Huleyfe'de kýldý. Sonra kurbanlýk devesini getirtti, sað hörgücünün sað yanýna bir demirle niþan vurdu ve ondan biraz kan akýttý. Sonra ona (boynuna) iki nalýn taktý, sonra binek devesine bindi, doðrulup Beyda tepesine varýnca, hacca niyet edip telbiye getirdi." [Müslim ve Sünen ashabý.][422]
3537- Âiþe radiyallahu anhâ'dan:
"Ben Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem için kurbana takýlacak niþan iplerini örerdim. Onu kurbanlýk koyuna takar ve ailesi arasýnda ihramsýz olarak kalmaya devam ederdi." [Altý hadis imamý.][423]
3538- Diðer rivayette:
"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in kurbanlýk develerinin niþan iplerini ellerimle ördüm. Sonra Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem onu iþaretleyip, hayvanýn boynuna taktý ve daha sonra da Beyt-i þerîf e gönderdi. (Kendisi Medine'de kaldýðýndan o esnada) kendisine helâl olan hiçbir þeyi haram kýlmadý."[424]
3539- Diðer rivayette:
"Ziyâd bin Ebî Süfyân, Âiþe'ye yazdý: Ýbn Abbâs diyor ki: «Kiþi bir kurbanlýk hazýrlarsa, kurbanýný kesinceye dek, hacýya haram olan her þey ona da haram olur.» Ben de kurbanýmý hazýrlayýp, gönderdim, bu husustaki emrini beklemekteyim."
Cevap verdi: "Mesele Ýbn Abbâs'm dediði gibi deðildir. Zira ben bizzat Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in kurbanlarýna takýlan kendi elimle eðirip hazýrladým. Sonra hazýrladýklarýmý ona taktý ve babamla onu gönderdi. O kurbaný kesene kadar Allah'ýn kendisine helâl kýldýðý hiçbir þeyi kendi üzerine yasak kýlmadý."[425]
3540- Rabîa bin Abdillah radiyallahu anh'dan:
"O, Irak'ta soyunmuþ bir adam gördü. Halka onun hakkýnda soru sorunca, «Kurbanlýðýna iþaret takýlmasýný emretti de onun için soyundu» dediler. Abdullah bin ez-Zü-beyr'le karþýlaþýnca bunu kendisine sordum; þöyle dedi:
«Kabe'nin Rabbi hakký için bu, bir bid'at-tir!»" [Mâlik][426]
3541- Nâfi' radiyallahu anh'dan:
"Ýbn Ömer, kurbaný Medine'den (Kabe'ye) götürmek istediðinde, onu süsler Zü'l-Huleyfe'de iþaretlerdi. Ýþaretleme ve süsleme iþini ayný yerde ve hayvaný kýbleye çevirerek yapardý. Kurban niþaný olarak hayvanýn boynuna iki pabuç asar, sol tarafýndan da bii yerini kesmek suretiyle kanatýrdý. Daha sonra her-
keþle beraber Arafat'ta vakfe yerine gidilirdi. Oradan dönerken yine kurbanlýklar yanlarýnda olurdu. Bayramýn birinci günü sabahý Mi-na'ya gelince saçlarý kesmeden ve traþ olmadan önce kurbanýný keserdi. Ýbn Ömer, kurbanlarýný sýraya sokar, kýbleye karþý çevirir ve onlarý bizzat kendi eliyle keserdi. Daha sonra kendisi yer ve baþkalarýna da yedirirdi."[427]
3542- Diðer rivayet:
"O, kurbanýnýn hörgücünü yarmak suretiyle iþaretlemek için býçak ya da baþka bir þeyi sokarken «Bismillahi Allahu Ekber!^» derdi." [Mâlik][428]
3543- Vekî' radiyallahu anh'dan:
"O, Ehl-i Rey'den olan bir kiþiye dedi ki: «Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem kurbanýný iþaretledi. Ebû Hanîfe ise bunun hayvana bir eziyet olduðunu öne sürüyor.» Bunun üzerine o adam bunu Ýbrâhîm en-Ne-hâ'î'nin sözü olarak: «Hayvaný iþaretlemek bir eziyettir» þeklinde rivayet etti. Vekî' buna çok öfkelendi ve þöyle dedi: «Ben, sana Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, dedi diyorum; sen kalkmýþsýn Ýbrâhîm en-Nehâ'î dedi, diyorsun. Bu görüþünden vazgeçinceye dek hapsedilmeyi ne kadar da hakediyorsun!»"
[Tirmizî][429]
3544- Câbir radiyallahu anh'dan:
"Biz, Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile temettü' haccý yaptýk. O zaman yedi kiþi bir sýðýrda ortak olup kurban kestik."[430]
3545- Diðer rivayet:
"Biz Hudeybiye yýlý, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ile yedi kiþi ortak olup deve kestik, yedi kiþi ortak olup sýðýr kurban ettik." [Buhârî hariç. Altý hadis imamý][431]
3546- Huceyye bin Adiyy radiyallahu anh'dan:
Ali dedi ki: "Bir sýðýrý yedi kiþi kesebilir". Dedim ki: "Ya doðurmuþsa?" "Doðurduðunu da onunla birlikte kes!"
"Ya topal olursa?"
"Kurban kesme yerine ulaþabildiyse tamam." "Peki ya boynuzu kýrýksa?" Dedi ki: "Sakýncasý yoktur. Biz göz ve kulaklarýnýn saðlamlýðýný kontrol etmekle emrolunduk."
[Tirmizî][432]
3547- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem umre yapan hanýmlarý için aralarýnda ortak olmak üzere bir sýðýr kesti." [Ebû Dâvud][433]
3548- Onun Âiþe'den rivayeti: "Veda hac çýnda Muhammed ailesi tek bir sýðýr kesti"[434]
3549- Urve radiyallahu anh'dan:
O, oðullarýna þöyle derdi: "Oðullarým! Sizden biriniz sakýn þerefli birine hediye edince utanacaðý bir þeyi Allah için kurban etmesin. Allah þereflilerin en þereflisi, kendisi için kesilenin en iyisine lâyýktýr." [Mâlik][435]
3550- Mâlik radiyallahu anh'dan: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem,
Mina'da dedi ki: "Burasý Kurban kesme yeridir. Mina'nýn tümü kurban kesme yeridir." Umrede ise þöyle dedi: "Burasý kurban kesme yeridir —Merve'yi kastediyor—. Mekke'nin her sokaðý her yolu kurban kesme yeridir."[436]
3551- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan, dedi ki:
"Kim bir deve kurban etmeyi adarsa, onu iki pabuçla süsleyip, hörgücünü kanatarak onu iþaretlesin, sonra Kurban bayramý günü Beyt-i þerîf'de ya da Mina'da kessin. Kurban için baþka kesim yeri yoktur. Kim deve ve sý-ðýrdan semizini adarsa, istediði yerde kesebilir." [Mâlik][437]
3552- Gurfe bin el-Hâris el-Kindî radiyallahu anh'dan:
"Veda haccýnda Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile bulundum. Kesmesi için develer getirildi. Buyurdu ki: «Bana Ebû'l-Hasan'ý (Ali'yi) çaðýrýn.» Çaðýrdýlar. Ona: «Þu harbenin (süngünün) altýndan tut!» dedi. Tuttu. Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem de üstünden tuttu. Onu deveye, sol ayaðý baðlý diðer üç ayaðý üzerinde durmuþ ayakta olduðu halde dürttüler.
Bu hâdise, Mina'da Bayramýn ilk günü cereyan etti. Bitirince katýrýna bindi, Ali'yi de terkisine aldý.'
"Ayaðý baðlý" sözünden "Mina"ya kadar olan bölüm hariç rivayet, Ebû Davud'a aittir. Bu kýsým Rezîn'e aittir.[438]
3553- Ebû Dâvud, Câbir radiyallahu anh'dan:
"Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ve ashabý, deveyi sol ayaðý baðlý, diðer ayaklan üzerinde durmuþ bir halde keserlerdi."[439]
3554- Ali radiyallahu anh'dan:
"Allah Resulü sallallahu'aleyhi ve sellem develerini kurban ederken, kendi eliyle otuzunu kesti; kalan kýsmýný da bana emretti ben kestim." [Ebû Dâvud][440]
3555- Ziyâd bin Cübeyr radiyallahu anh'dan:
"Ýbn Ömer, devesini çökertip kesmek üzere olan bir adamý gördü ve þöyle dedi: «Onu ayaða kaldýr da öyle kes! Bu, Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in sünnetidir»."
[Buhârî, Müslim ve Ebû Dâvud.][441]
3556- Abdullah bin Kurt radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Allah katýnda en büyük gün, Kurban bayramýnýn birinci günüdür. Sonra ayrýlýþ günü." Sevr dedi ki: "Ayrýlýþ günü, Kurban bayramýnýn ikinci günüdür." Ona Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem beþ veya altý kur-
ban kestirdi. Hangisiyle baþlayacaðý hususunda develer kendisine yaklaþtýnlmaya baþlandý. Onlar kesilince anlamadýðým bir söz söyledi. «Ne dedi?» diye sorunca: «Ýsteyen bunlardan kendine bir parça et kesip götürebilir, buyurdu» dedi. [Ebû Dâvud][442]
3557- Câbir radiyallahu anh'dan:
"Biz deve kurbanlarýmýzýn etlerini üç günden fazla yemezdik. Sonra Allah Resulü sal-lallahu aleyhi ve sellem bize müsaade etti ve þöyle buyurdu: «Yiyin ve (daha sonrasý için) de azýk yapýn!»"[443]
3558- Diðer rivayet: "Allah Resulü sallal-lahu aleyhi ve sellem'in zamanýnda Medine'ye varýncaya dek kurbanlarýmýzýn etlerini azýk yapýp yararlanýrdýk." [Buhârî ve Müslim][444]
3559- Zûveyb Ebû Kabîsa radiyallahu anh'dan:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem onunla birlikte kurbanlýk develer gönderir ve þöyle derdi: "Onlardan biri hastalanýp da öleceðinden korkarsan hemen kes. Sonra (boynundaki niþan) pabucunu kanýna daldýr; sonra onu hörgücünün yan tarafýna vur! Ondan ne sen ye, ne de arkadaþlarýndan herhangi birine yedir!" [Müslim][445]
3560- Naciye el-Huzâî radiyallahu an-hâ'dan: Dedim ki:
"Ey Allah'ýn Resulü! Ölmek üzere olan deveyi ne yapayým?"
"Onu hemen boðazla sonra (boðazýnda takýlý olan) pabucunu kanýna battr; sonra öyle býrak. Ýnsanlar ondan yesinler."
[Mâlik, Ebû Dâvud ve ayný lafýzla Tirmizî.][446]
3561- Ýbnü'l-Museyyeb radiyallahu anh'dan, dedi ki:
"Kim nafile kurban olarak deveyi sevk ederken ölmesinden korkup da onu boðazlar da daha sonra insanlar gelip onun etinden ye-seler ona bir günah terettüp etmez. Kendisi ondan yerse, ya da birine emredip ondan ye-dirirse borçlanýr."
Mâlik diyor ki: "Bu sözü bana Sevr bin Zeyd, Ýbn Abbâs'dan da ayný þekilde nakletti."[447]
3562- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan, dedi ki:
"Kim bir deveyi kurban olarak ayýrsa ve daha sonra deve kaybolursa ya da helak olursa, eðer adak ise yerine bir tane daha alýr; nafile ise isterse yerine bir tane daha alýr, isterse býrakýr, almaz." [Ýkisi de Mâlik'e aittir.][448]
3563- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem,
(kurbanlýk) devesini önüne katýp yürüyen bir adam gördü ve ona: «Üzerine binsene!» buyurdu."
«O, kurbanlýk devedir" dedi. Israrla: «Ona bin!» buyurdu. Nihayet ikinci veya üçüncüsünde: «Yazýklar olsun sana!» dedi."
[Tirmizî hariç, Altý hadis imamý][449]
3564- Câbir radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ona (kurbanlýk devene) mecbur kaldýðýn zaman, baþka bir binek buluncaya dek her zamanki gibi bin!" [Müslim, Ebû Dâvud ve Nesâî][450]
3565- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan, dedi ki:
"Kurbanlýk deve yolda doðurursa yavrusu da annesiyle birlikte boðazlanýncaya dek yanýnda taþýnýr. Eðer onu yükleyip taþýyacak bir taþýyýcý bulunmazsa annesiyle beraber boðazlanýncaya dek annesinin sýrtýnda götürülür."
[Mâlik][451]
3566- Ýbn Ömer radiyallanu anh'dan: "Ömer radiyallahu anh, üçyüz dinar verip güzel bir kurbanlýk deve satýn aldý. Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'e dedi ki: «Ben üçyüz dinar verip güzel bir deve satýn
aldým, onu satýp da birkaç deve satýn alabilir miyim?»
«Hayýr, sen onu kurban olarak kes!» buyurdu." [Ebû Dâvud][452]
3567- Ýbn Abbâs radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, Hudeybiye yýlý Kabe'de kesilmek üzere birkaç deveyi kurban etmek için ayýrdý. Onlarýn arasýnda bir zamanlar Ebû Cehl'in onunla müþrikleri öfkelendirdiði baþýnda gümüþ ya da altýn halka bulunan deve de vardý." [Ýkisi de Ebû Davud'undur.][453]
3568- Nâfi' radiyallahu anh'dan:
"Ýbn Ömer, (Kabe'ye göndereceði) kurbanlýk devesini Kabâtî keten, yün ve iþlemeli örtülerle süslerdi. Sonra onu Kabe'ye gönderir ve o örtüleri Kabe'ye giydirirdi."[454]
3569- Diðer rivayet: "Mina'dan Arafat'a çýkýncaya kadar devesinin üzerindeki çullarýný indirmezdi." [Mâlik][455]
3570- Ali radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, benim kesilen kurbanlarýnýn yanýnda durup, et, deri ve çullarýný tasadduk etmemi, kasaba da ondan hiçbir þey vermememi emrederdi." (Ali) dedi ki: "Biz kendiliðimizden verirdik." [Buhârî, Müslim ve Ebû Dâvud.][456]
3571- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, kurbanýný Kudeyd'den satýn aldý." [Tirmizî]
Tirmizî dedi ki: "Ýbn Ömer'in kurbanýný Kudeyd'den satýn aldýðý rivayet edilmiþtir ki, doðrusu da budur (yani mevkuf rivayet)."[457]
3572- Ýbn Abbâs radiyallahu anh'dan: "Kim, hac ibadetlerinden bir þey unutursa, ya da farzlarýndan sonraya býrakýrsa, bir kan akýtsýn." Eyyûb dedi ki: "(Ýbn Abbâs) býrakýrsa mý, yoksa unutursa mý? dedi, bilmiyorum." [Mâlik][458]
[422] Bu hadisi Müslim (hacc no. 205, s. 912), Ebû Dâvud (no. 1752), Týrmizî (no. 906), Nesâî (menâsýk 63, V, 170-2) ve Ýbn Mâce (no. 3097), Þu'be an Katâde an Ebt Hassan el-A'rec an Ýbn Abbâs asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143.
[423] Bu hadisi Buhârî (hacc 110/1-2, II, 183), Müslim (hacc no. 367, s. 958), Ebû Dâvud (no. 1755), Nesâî (menâsýk 65/4, V, 171; 69/2-3, V, 173) ve Ýbn Mâce (no. 3095-6), el-A'mes an Ýbrahim ani'l-Esved an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 110/3, II, 183), Müslim (no. 365, s. 958), Tirmizî (no. 909) ve Nesâî (menâsýk 65/5, V, 171; 69/1, 4, V, 173-4; 72/5, V, 175), Mansûr b. el-Mu'temir ani Ýb-râhtm... asl-ý senedi ile; Müslim (no. 368) ve Nesâî (69/5, V, 174), el-Hakem an Ýbrahim ... asl-ý senedi ile; Müslim (no. 359, s. 957), Nesâî (menâsýk 65/1, V, 171) ve Ýbn Mâce (no. 3094), ez-Zührîan Urve an Amre an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 110/4, II, 183; adâhî 15, VI, 239), Müslim (no. 370) ve Nesâî (65/3, V, 171), es-Þa'blan Mesrûk an Âise asl-ý senedi ile; Müslim (no. 360) ve Nesâî (72/2, V, 175), Süfyân ani'z-Zühri an Urve an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 111, II, 183), Müslim (no. 361-4, s. 957-8), Tirmizî (no. 908), Nesâî (66, V, 171; 98/1-2, V, 173; 72/3, V, 175) ve Ýbn Mâce (no. 3098), el-Kâsým b. Muh. an Âise asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143.
[424] Bu hadisi Buhârî (hacc 110/1-2, II, 183), Müslim (hacc no. 367, s. 958), Ebû Dâvud (no. 1755), Nesâî (menâsýk 65/4, V, 171; 69/2-3, V, 173) ve Ýbn Mâce (no. 3095-6), el-A'mes an Ýbrahim ani'l-Esved an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 110/3, II, 183), Müslim (no. 365, s. 958), Tirmizî (no. 909) ve Nesâî (menâsýk 65/5, V, 171; 69/1, 4, V, 173-4; 72/5, V, 175), Mansûr b. el-Mu'temir ani Ýb-râhtm... asl-ý senedi ile; Müslim (no. 368) ve Nesâî (69/5, V, 174), el-Hakem an Ýbrahim ... asl-ý senedi ile; Müslim (no. 359, s. 957), Nesâî (menâsýk 65/1, V, 171) ve Ýbn Mâce (no. 3094), ez-Zührîan Urve an Amre an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 110/4, II, 183; adâhî 15, VI, 239), Müslim (no. 370) ve Nesâî (65/3, V, 171), es-Þa'blan Mesrûk an Âise asl-ý senedi ile; Müslim (no. 360) ve Nesâî (72/2, V, 175), Süfyân ani'z-Zühri an Urve an Âise asl-ý senedi ile; Buhârî (hacc 111, II, 183), Müslim (no. 361-4, s. 957-8), Tirmizî (no. 908), Nesâî (66, V, 171; 98/1-2, V, 173; 72/3, V, 175) ve Ýbn Mâce (no. 3098), el-Kâsým b. Muh. an Âise asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143.
[425] Bu rivayeti Müslim (hacc no. 369, s. 959) ve Nesâî (menâsýk 72/1, V, 175), Mâlik an Abdillah b. e. Bekr an Amre an Âise asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Lafýz Müslim'e aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143.
[426] Bu mevkufu Mâlik (hacc no. 53, s. 431), an Yahya b. Sa-id an Muh. b. Ýbrâhîm b. el-Hâris an Rabta senedi ile tahrîc etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143.
[427] Her iki rivayeti de Mâlik (no. 145-6, s. 379), an Nâ-f? an Ýbn Ömer sahîh senedi ile tahrîc etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143-144.
[428] Her iki rivayeti de Mâlik (no. 145-6, s. 379), an Nâ-f? an Ýbn Ömer sahîh senedi ile tahrîc etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/143-144.
[429] Vekî'nin bu sözünü Tirmizî (no. 906), Ebû's-Sâib kanalýyla aktarmýþtýr.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[430] Bu hadisi Mâlik (dahâyâ 9, s. 486), Tayâlisî (no. 1795), Müslim (hacc no. 350-4, s. 955-6), Ebû Dâvud (no. 2807), Tirmizî (no. 904), Nesâî (dahâyâ 16, VII, 222), Ýbn Mâce (no. 3132), Ebû Ya'lâ (no. 2150), Ýbn Huzeyme (no. 2900-2901), Dârekutnî (II, 244) ve Bey-hakî (V, 168,215,234), Ebû'z-Ziibeyr an Câbir asl-ý senedi tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[431] Bu hadisi Mâlik (dahâyâ 9, s. 486), Tayâlisî (no. 1795), Müslim (hacc no. 350-4, s. 955-6), Ebû Dâvud (no. 2807), Tirmizî (no. 904), Nesâî (dahâyâ 16, VII, 222), Ýbn Mâce (no. 3132), Ebû Ya'lâ (no. 2150), Ýbn Huzeyme (no. 2900-2901), Dârekutnî (II, 244) ve Bey-hakî (V, 168,215,234), Ebû'z-Ziibeyr an Câbir asl-ý senedi tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[432] Bu hadisi Tirmizî (no. \5O3),Altb.Hucr an Þerik an Seleme b. Kuheyl an Huceyye senedi ile tahrîc etti ve isnadý hakkýnda "hasen sahîh" hükmü verdi.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[433] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1751), el-Velîd b. Müslim ani'l-Evzât an Yahya b. e. Kesîr an Ebl Seleme an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[434] Bu rivayeti Ebû Dâvud (no. 1750), Ýbnu's-Serih an Ýbn Vehb an Yûnus aný Ýbn Þihâb ez-Zührîan Amre binti Ab-dirrahman an Âise asl-ý senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/144.
[435] Bu maktu rivayeti Mâlik (hacc no. 147, s. 380), Hiþâm b. Urve kanalýyla irâd etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[436] Muvattâ, hacc 178, s. 393. Bu hadisi Ebû Dâvud (1937) ve Ýbn Mâce (no. 3048), Câbir'in hadisinden tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[437] Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[438] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1766), Muh. b. Hâlim an Ýbn Mehdi an Ýhni' I-Mübârek an Harmale b. Ýmrân an Abdillah b. el-Hâris an Gurfe senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[439] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1767), Osman b. e. Þeyhe an Ebt Halici el-Ahmer an ibn Cüreye an Ebfz-Zübeyr an Câbir ve Abdirrahman b. Sabit senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[440] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1764), Harun b. Abdillah an Muh. Ve Ya'lâ b. Ubeyd an Muh. b. Ýshâk an Ýbn e. Necth an Mücâhid an Abdirrahman b. e. Leylâ an Ali senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[441] Bu hadisi Tayâlisî (no. 1920), Ahmed (II, 86, 139), Dâ-rimî (II, 66), Buhârî (hacc 118, II, 185), Müslim (hacc no. 358, s. 956), Ebû Dâvud (no. 1768), Ýbn Huzeyme (no. 2893) ve Beyhakî (V, 237), Yûnus b. Ubeyd an Ziyâd b. Cübeyr an Ýbn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145.
[442] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1765), Sevr an Râsid b. Sa'd an Abdillah b. Âmir b. Luhayy an Abdillah b. Kurt senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/145-146.
[443] Bu hadisi Buhârî (hacc 124/1, II, 187) ve Müslim (dahâyâ no. 30, s. 1562), Ýbn Ciireyc an Atâ an Câbir asl-ý senedi ile; Müslim (dahâyâ 29, s. 1562) ve Nesâî (dahâyâ 36/1, VII, 233), Mâlik an Ebfz-Zübeyr an Câbir asl-ý senedi ile; Buhârî (cihâd 123/2, IV, 13; afime 27/2, VI, 206; dahâyâ 16/1, VI, 239) ve Müslim (dahâyâ no. 32, s. 1562), Amr b. Dînâr an Atâ an Câbir asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[444] Bu hadisi Buhârî (hacc 124/1, II, 187) ve Müslim (dahâyâ no. 30, s. 1562), Ýbn Ciireyc an Atâ an Câbir asl-ý senedi ile; Müslim (dahâyâ 29, s. 1562) ve Nesâî (dahâyâ 36/1, VII, 233), Mâlik an Ebfz-Zübeyr an Câbir asl-ý senedi ile; Buhârî (cihâd 123/2, IV, 13; afime 27/2, VI, 206; dahâyâ 16/1, VI, 239) ve Müslim (dahâyâ no. 32, s. 1562), Amr b. Dînâr an Atâ an Câbir asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[445] Bu hadisi Müslim (hacc no. 378, s. 963), Ebû Gassân el-Mismaî an Satd an Katâde an Sinan b. Seleme an ibn Abbâs an Zûeyb Ebt Kabîsa senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[446] Bu hadisi Mâlik (hacc 148, s. 380), Ebû Dâvud (no. 1762), Tirmizî (no. 910) ve Ýbn Mâce (no. 3105), Hisâm b. Urve an ebîhtan Naciye asl-ý senedi ile tahrîc etti. Mâlik'in rivayetinde Naciye zikredilmemiþ, mürsel olarak irâd edilmiþtir.
Tirmizî'ye göre isnadý "hasen sahih'tir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[447] Bu maktu hadisi Mâlik (hacc no. 149, s. 381), ani'z-Zührtan Said senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[448] Bu mevkufu Mâlik (hacc no. 150, s. 381), an Nâfi' an Ýbn Ömer sahîh senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[449] Bu hadisi Mâlik (hacc no. 139, s. 337), Tayâlisî (no. 2368, 2596), Buhârî (hacc 103/2, II, 180; vasâyâ 12/2, III, 191; edeb 95/2, VII, 110), Müslim (hacc no. 371, s. 960), Ebû Dâvud (no. 1760), Nesâî (hacc 74, V, 176), Ýbn Mâce (no. 3103), Ebû Ya'lâ (no. 6307, 6667), Ýbn Hibbân (no. 4003,4005) ve Beyhakî (V, 236), Ebû'z-Zi-nâd ani'l-A'rec an Ebt Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146.
[450] Bu hadisi Müslim (hacc no. 375, s. 961), Ebû Dâvud (no. 1761) ve Nesâî (hacc 76, V, 177), Ýbn Cüreyc an Ebfz-Zübeyr an Câbir asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/146-147.
[451] Bu mevkufu Mâlik (hacc no. 143, s. 378), an Nâfi' an Ýbn Ömer senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[452] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1756), en-Nüfeylt an Muh. b. Seleme an Hâlid b. e. Yezid an Cehm b. el-Cârûd an Salim b. Abdillah an ebtht senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[453] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 1749), Muh. b. Ýshâk an Abdillah b. e. Necîh an Mücâhid an Ýbn Abbâs asl-ý senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[454] Bu hadisi Mâlik (hacc no. 146, s. 379), an Nâfi' an Ýbn Ömer sahîh senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[455] Bu mevkufu da Mâlik (hacc no. 147, s. 380), an Nâfi' an Ýbn Ömer senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[456] Lafýz Müslim'e (no. 348) aittir. Bu hadisi Buhârî (hacc 122; II, 186; 120, 186; 113, II, 184; vekâlet 1, III, 60), Müslim (hacc no. 348-9, s. 954-5), Ebû Dâvud (no. 1769) ve Ýbn Mâce (no. 3099), Mücâhid an Abdirrah-man b. e. Leylâ an Alî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[457] Bu hadisi Tirmizî (no. 907), Yahya b. el-Yemân an Süfyân an Ubeydillah an Nâfi' an ibn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc etti ve isnadý hakkýnda "garîb" hükmü verdikten sonra mevkuf olmasýnýn daha sahîh olduðunu söyledi.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
[458] Bu hadis-i mevkufu Mâlik (hacc no. 240, s. 419), Eyyûb b. e. Temîme es-Sahtiyânî an Satd b. Cübeyr un Ýbn Ab-bâs senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/147.
Ynt: Hacda kesilen kurban By: Bilal2009 Date: 02 Temmuz 2019, 11:54:00
Esselamu aleyküm Rabbim bizlerin ilmini artýrsýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Hacda kesilen kurban By: Sevgi. Date: 03 Temmuz 2019, 02:01:03
Aleyküm selâm eðer Hacc yapýyorsak mutlaka kurban da kesmeliyiz bu Hacc cin gereðidir