Mekkenin fethi By: sumeyye Date: 07 Ocak 2011, 15:05:07
5- MEKKENÝN FETHÝ
(Ramazan, 8. H. Yýl / 14 Aralýk, 629 M., Çarþamba)
«Namazdan sonra, Iîz. Peygamber (S.A.), Kabe etrafýnda büyük bir kalabalýk halinde toplanmýþ olan þehir ahâlisine bir hitabede bulundu ve bunlara, kendisine ve ashabýna neler yaptýklarým ve onlarýn ne kadar çok haksýzlýklarda bulunduklarým hatýrlattýktan sonra, artýk kendisinden ne bekliyebile çeklerini sordu. Kýsa bir duraklamadan sonra þöyle devam etti:
«Bugün, artýk size hiç bir mes'ûliyet yüklenmeyecek; daðýlýp gidiniz, hepiniz serbestsiniz.»[232]
Anî olarak Mekke'nin havasý deðiþti; akþama doðru hemen bütün ahâli Ýslâmý kabul etmiþlerdi. Baþka bir þey onlarý bu derece samimî ve derinlemesine kendisine baðlamamýþtý. Onlar, artýk maðlûp ve fethedilmiþ bir þehir halký deðil, haklar ve mükellefiyetlerde galiplerle müsavi vaziyette idiler. Bir þehrin Fâtihi Allahýn Resûlu olursa, esasen hiç bir þekilde bir müfrit hareket beklenemez.» [233]
Hz. Peygamberin (S.A.) Tatbik Ettiði Strateji:
157. Resûlullahm da ifâde ettiði gibi Hendek muhasarasý (Hicri 5— Milâdî 627), Kureyþliierin hücum teþebbüslerinin en yüksek noktasýný teþkil ediyordu. Müslümanlarýn devamlý gayretlen neticesi Mekkeliler tamamen bitap bir halde, daimî bir artýþ gösteren Ýslâm kuvvet ve kudretine karþý müdafaaya çekilmekle iktifa ettiler. Bunun sebepleri muhteliftir. Bu deðiþen tavýrlarýnda, sadece Bedr savaþý ve Hendek muhasarasmdaki ademi muvaffakiyetleri mü-sebbib olarak gösterilemez.
158. Hakikaten Hz. Peygamber (S.A.) her zaman, umumî bir siyaset icabý olduðu kadar bir prensip meselesi olarak da, düþmaný tamamen imha etmekten ziyâde, sadece ona galebe etmeyi müreccah addetmiþtir. Bu gayesine varmak için de iki ayrý yola müracaat ediyordu:
1. Kureyþlüeri iktisadî baský altýna almak,
2. Uzak görüþlü siyasetiyle mütemadiyen kendi askerî kuvvetini artýrmak.
Hz. Peygamber (S.A.), umumiyetle Öyle bir zamanda darbeyi indiriyordu ki, düþman artýk mukavemete yeltenemiyordu bile; bu suretle maksat ve gayesi en kansýz bir þekilde tahakkuk ediyordu. Neticede, düþman kaynak ve kuvvetleri el deðdirilmemiþ bir halde, kendilerinden müsbet bir yolda istifade mümkün olduðu nisbette îslâm Devletinin kuvvet ve kudretine ilâve olunuyordu.[234]
159. Mekke, —diðer bir deyiþle «mezru olmayan vadi" (Kur'an, 14/37) —, sâkinlerinin yegâne olmamakla beraber maiþet vasýtalarý, yaz - kýþ yaptýklarý kervan ticaretiydi2. Medine'ye hicreti müteakip dört ay geçmemiþti ki, Hz. Peygamber (S.A.) kuzeyde, Medine'den geçip Mýsýr ve Suriye'ye varan, Mek-keliJerin yaz mevsimi (Rýhlet'us-Sayf) [235] ticaret yolunu seyr ü sefere kapamak için teþebbüse geçti ve bunda fiilen muvaffak da oldu. Hz, Peygamber (S.A.) Medine'nin batýsýnda oturan Yanbû'nun komþusu olan kabilelerle ittifak anlaþmalarý akdetti. Bu arazi kesiminde Mekkelüerin sýk sýk aþtýklarý yollar bulunmaktadýr. Tarih, bu anlaþmalarýn bir çoðunun metinlerini bize kadar mahfuz tutmuþ bulunmaktadýr. [236] Ýslâmm ve îslâm Devletinin yayýlýp geniþlemesiyle Hz. Peygamberin (S.A.) nüfuz ve tesiri de arttý. Artýk o Kureyþlilerin Necd üzerinden geçerek Irak'a varmalarýna bile mâni olabilecek bir hâle gelmiþtis. [237] Bu kuzey mýntakalar yazýn sýk sýk kullanýlýrdý. Kýþýn Mekke kervanlarý umumiyetle .güneye inerler. Tâ'if tarikiyle Yemen ve Umân'a giderlerdi. Tabiatiyle ilk günler bu yolu kolaylýkla kesmek mümkün deðildi. Mamafih Avrupa ile Hindistan arasýndaki Mekke üzerinden geçtiði söylenen beynelmilel ticaret durmuþ ve neticede bu durum, Kureyþlileri beynelmilel ticaret kervanlarýna muhafýz kýtalarý terfik etme inhisarýndan mahrum etmiþti. Kuzey bölgeleri le doðrudan doðruya yaptýklarý ve kendilerine yüzde yüz kâr býrakan kervan ticareti hiç mevzuubahs edilmese bile, bu muhafýzlýktan gelen gelir çok ehemmiyetli bir miktarý bulmaktaydý. Düþmana zarar vermek gayesiyle onun güney ticâret yollan üzerine de küçük askerî birlikler sevkedümiþtir. Bu istikamette tertip edilen askerî seferlerden birine Abdullah'ibn Cahþ kumanda ediyordu; kendisi Tâ'if yakýnýndaki Nahle mevkiini vurmuþtur. [238] Bir müddet sonra, bir diðeri Hicrî 3, Milâdi 624 senedinde, Oarada mýntakasýna gönderilmiþ ve Mekkelilerden 100.000 dirhem kýymetinde gümüþ ele geçirmiþlerdir. [239] Acaba bu mal transit emteadan mýydý? Hendek savaþýndan sonra Hicri 5 ve Milâdî 627 yýlýnda Müslüman nüfuz ve tesiri Necd havalisinden doðudaki Yemâme bölgesine kadar uzaklara yayýlmýþtý. Yemâme, Kureyþlilerin bütün hububat ithalâtým yaptýklarý bir zahire anbarý durumundadýr. Yemâme mýntakasý hâkimi Sumâmet'ubn Usâl, Hz. Peygamberin (S.A.) teþviki ile hububat ihracýný durdurur durdurmaz, tarihçilerin verdikleri malûmata göre, Mekke'de kýtlýk baþ göstermiþtir.[240] Tarîhen sabittir ki, Hicrî 6 ve Milâdî 627 - 628 yýlý Hicaz mýntakasý için kurak geçmiþ ve yaðmur yaðmamýþtýr. Rivayet edilir ki, Hz. Peygamber (S.A.) bir defasýnda, 500 altýn dinar tutarýnda bir meblâðý, o zamanki düþmaný Mekke'nin mahrumiyet içinde bulunan fakirlerine sarfedilmek üzere göndermiþtir. Ebû Sufyân, Hz. Peygamberin (S.A.) þehir ahalisi arasýnda ayrýlýk husule getirmek maksadýyla Mekke'deki gençlerin kalblerini kazanmaya teþebbüs etmesi karþýsýnda acý acý homurdanmýþtý. [241] Bu hâdisenin yukarýda iþaret ettiðimiz kuraklýk mevsimine raslamasý muhtemeldir. Belki de bu âmiller içinde en esaslýsý, Kureyþlilerin müttefikleri tarafýndan ya Ýslâm dinini kabul etmeleri veya Hz. Peygamberle (S.A.) dostluk anlaþmalarý imzalamak suretiyle tedricen yalnýz býrakýlmalarýydý. Filhakika, tedkik edersek bu tarihte Mekke'nin bütün istikametlerinde, kuzeyinde, batýsmda, hattâ güneyinde Müslüman kabilelerinin sakin olduklarý hakikati ile karþý karþýya kalýrýz. Esasen az sonra da Hudeybiye anlaþmasý yapýldý. (H. 6 — M. Ocak 628). Kuzeyde Hayber mýntakasý, bu tarihten iki ay sonra, islâm Devletine inkýyat etti (Hicrî 7. yýlýn Muharrem ayý — M. 628). Ancak, bir yýl geçmiþti ki Mekkeliler, bu Hudeybiye anlaþmasýný bozdular; her ne kadar piþman oldularsa da artýk iþ iþten, geçmiþti. Sonra Medine'ye bir heyet göndererek Hudeybiye anlaþmasýný yenilemek istediler. Hz. Peygamber (S.A.) bunu yenilemek taraftarý deðildi. Tabiatiyle Mekkeliler, Müslümanlarýn her an bir mukabele! bil-misil yapacaklarýndan endiþeleniyorlardý; sonra artýk yalmzdslar. ve fiilen de yardýmýna güvenecekleri kimseleri kalmamýþtý. [242]
[232] Taberi, C. I, s. 1642.
[233] Muhammad Hamidullah, Hz. Peygamberin Savaþlarý, Yaðmur Yayýnlarý, Ýstanbul 1991: 135.
[234] Kur'an, 106/1-4.
[235] Kur'an, 106/2.
[236] eI-Vesâîq*us-Siyâsiyye adlý kitabýma bak.
[237] Ýbn Hiþftm, s. 547.
[238] Ýbn Hiþâm, s. 423-24.
[239] Taberî, s. 1375.
[240] Ibn Hiþâm. s. 997; Ýbn Abd'ul-Berr, tstî'âb. No. 37ft
[241] Serahsi. el-Mebsût, C. X. s. 91-92.
[242] Muhammad Hamidullah, Hz. Peygamberin Savaþlarý, Yaðmur Yayýnlarý, Ýstanbul 1991: 135-139.
[243] Ýbn Hiþâm, s. 805.
Ynt: Mekkenin fethi By: yagmur_7-c Date: 28 Ocak 2014, 22:35:02
Aleyküm selam;
«Namazdan sonra, Iîz. Peygamber (S.A.), Kabe etrafýnda büyük bir kalabalýk halinde toplanmýþ olan þehir ahâlisine bir hitabede bulundu ve bunlara, kendisine ve ashabýna neler yaptýklarým ve onlarýn ne kadar çok haksýzlýklarda bulunduklarým hatýrlattýktan sonra, artýk kendisinden ne bekliyebile çeklerini sordu. Kýsa bir duraklamadan sonra þöyle devam etti:
«Bugün, artýk size hiç bir mes'ûliyet yüklenmeyecek; daðýlýp gidiniz, hepiniz serbestsiniz.»[232]
Anî olarak Mekke'nin havasý deðiþti; akþama doðru hemen bütün ahâli Ýslâmý kabul etmiþlerdi. Baþka bir þey onlarý bu derece samimî ve derinlemesine kendisine baðlamamýþtý. Onlar, artýk maðlûp ve fethedilmiþ bir þehir halký deðil, haklar ve mükellefiyetlerde galiplerle müsavi vaziyette idiler. Bir þehrin Fâtihi ALLAHýn Resûlu olursa, esasen hiç bir þekilde bir müfrit hareket beklenemez.» [233]
Mekke nin fethi ile Peygamber Resulü nun doðumunun olduðu yer Mekke çok kutsal ...
Allah oraya gitmeyi nasip etsin. :) :)
Ynt: Mekkenin fethi By: 7/C Date: 13 Mayýs 2014, 18:17:58
Ýslam peygamberi Muhammed Mekke'ye haber göndererek, öldürülenlerin kan bedellerinin ödenmesini veya Beni Bekir kabilesiyle olan ittifakýn sonlandýrýlmasýný, aksi halde Hudeybiye Antlaþmasý'nýn bozulmuþ sayýlacaðýný ve savaþa mecbur kalacaklarýný bildirdi. Mekkeliler, teklifleri reddettiler ve harbe hazýrlanacaklarýný bildirdiler...
Ynt: Mekkenin fethi By: Bilal2009 Date: 15 Aralýk 2018, 07:25:56
Esselamu aleyküm Rabbim bizleri Peygamberimiz in izinden ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun