Nikah By: hafiza aise Date: 24 Aralýk 2010, 16:21:19
NÝKAH
Yirmi Yedinci Ayet وَاِنْ خِفْتُمْ اَلَّا تُقْسِطُوا فِى الْيَتَامى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنى وَثُلثَ وَرُبَاعَ فَاِنْ خِفْتُمْ اَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً اَوْ مَا مَلَكَتْ اَيْمَانُكُمْ ذلِكَ اَدْنى اَلَّا تَعُولُوا
"Eðer yetim kýzlarý ile evlendiðiniz takdirde onlarýn haklarýný gerektiði gibi gözetemeyeceðinizden korkarsanýz size nikahý düþen kadýnlardan ikisi, üçü ya da dördü ile evlenebilirsiniz. Ama eðer onlar arasýnda adil davranamayacaðýnýzdan korkarsanýz tek kadýnla evleniniz, ya da eliniz altýndaki cariye ile yetininiz haksýzlýða düþmemeniz için en uygun hareket budur."[294]
وَاِنْ Eðer خِفْتُمْ korkarsanýz اَلَّا تُقْسِطُوا gözetemeyeceðinizden فِى الْيَتَامى yetim kýzlarý فَانْكِحُوا evlenebilirsiniz مَا طَابَ nikahý düþen لَكُمْ size مِنَ النِّسَاءِ kadýnlardan مَثْنى ikisi وَثُلثَ üçü ya da وَرُبَاعَ dördü ile فَاِنْ Ama eðer خِفْتُمْ korkarsanýz اَلَّا تَعْدِلُوا onlar arasýnda adil davranamayacaðýnýzdan فَوَاحِدَةً tek kadýnla evleniniz اَوْ ya da مَا مَلَكَتْ cariye ile yetininiz اَيْمَانُكُمْ eliniz altýndaki ذلِكَ budur اَدْنى en uygun hareket اَلَّا için تَعُولُوا haksýzlýða düþmemeniz
Ayetin Nüzulü ve Açýklamasý
Urve b. Zübeyr (r.a) Hz. Aiþe (r.anhe)’den naklediyor: "Yetim kýzlar hususunda adaleti gözetemeyeceðinizden korkarsanýz".. ayetini sordum bana þöyle cevap verdi der: "Ey bacýmýn oðlu, bu yetim kýz velisinin himayesinde bulunur. Velisi malýný kendi malýna katar, bu arada malý ve güzelliði hoþuna gider. Mehrinde adaleti gözetmeksizin onunla evlenmek ister. Ona baþkasýnýn vereceði kadar bir þey verir. Bu yüzden adaletli davranmadýklarý ve adet olan mehirlerinin en üstününü vermedikleri sürece onlarý nikahlamaktan alýkonuldular. Onlardan baþka kadýnlarý nikahlamalarý emredildi. Urve diyor ki, Aiþe þöyle dedi: Bazý insanlar bu ayet geldikten sonra Resulullah'tan (a.s) fetva istediler. Bunun üzerine yüce Allah þu ayeti indirdi: `Onlar senden kadýnlara iliþkin fetva istiyorlar. De ki; onlar hakkýndaki fetvayý Allah veriyor. Kendilerine farz kýlýnmýþ þeyi vermediðiniz ve onlarla evlenmeyi arzuladýðýnýz yetim kadýnlar hakkýnda kitapta size okunaný..."[295] Hz. Aiþe (r.anhe) diyor ki, "Nikahlamayý arzuladýðýnýz..." sözünden, birinizin malý ve güzelliði az olan yanýndaki yetim kýzdan yüz çevirmesi kastedilmektedir.
Hz. Aiþe'nin hadisi, cahiliye toplumunda yaygýn olan sonra da Kur'an, gelip bu yüce direktifler ve "yetimler konusunda adaleti gözetemiyeceðinizden korkarsanýz.." diyerek iþi vicdanlara dayandýrmak suretiyle yasaklayýp yok edene kadar müslüman kitle içinde de varlýðýný sürdüren düþünce ve geleneklerin bir yönünü tasvir etmektedir. Bu, himayesindeki yetim konusunda adaleti gözetmeyecek vekilinin titiz davranmasý, Allah'tan sakýnýp korkmasý sonucudur. Ayetin hükmü geneldir. Adaletin gözetileceði yerleri sýnýrlandýrmýyor. Bu durumlarda istenen, tüm þekilleri ve anlamlarýyla adalettir. Mehirle ilgili olmasý ya da diðer bir deðere iliþkin olmasý önemli deðildir. Birinin yetim kýzý, kalbinde bir sevgi bulunmadan ve onunla beraberliði arzulamadan sýrf malýna duyduðu ilgiden dolayý nikahlamasý veya evlenmeyi istemediði halde utancýndan ya da velisinin isteðine karþý geldiðinde malýnýn zayi olacaðýndan korktuðundan dolayý bu isteksizliðini söyleyemeyen kýzýn isteðini göz önünde bulundurmadan arada hayatýn birlikte sürmesine imkan vermeyecek kadar yaþ farký olduðu halde nikahlamak gibi adaletin gerçekleþmesinden endiþe duyulan daha nice durumlar...[296]
Ýslâm'dan önce Arabistan'da çok eþliliðin sýnýrsýz bir þekilde uygulandýðý kabul edilir. Ancak çok eþlilik daha çok varlýklý kimseler ve kabile baþkanlarý için söz konusu idi. Halktan erkeklerin çoðunluðu ise tek eþliydi.[297]
Eski Ýran, Çin ve Brehmenler hukukunda, Babil'de Hammurabi kanunlarýnda birden çok kadýnla evlilik kabul edilmiþti. Roma hukukunda istifraþ yani evli olmaksýzýn birlikte yaþamak mevcuttu.[298]
Tevrat'da Dâvud (a.s)'ýn bir kaç kadýnla evlendiðinden söz edilir.[299] Ýncil'de birden fazla kadýnla evlenmeyi yasak eden bir hüküm yoktur. Bu yüzden XVI. asra kadar Hýristiyanlarda çok evlilik normaldi. Hatta filozof Herbert Spenser'e göre, XI. asýrda Ýngiltere'de kadýnýn baþka bir erkeðe belli bir süreyle ödünç verilebileceði hakkýnda kilise kanun çýkarmýþtýr.[300]
Ýslâm'ý yaymak amacýyla da çok evlilik olabilir. Nitekim Hz. Peygamber 54 yaþýna kadar Hz. Hatice (r. anhâ) ile tek evli olarak kalmýþ, bu yaþtan sonra 9 kadar eþi olmuþtur.[301]
Nikah akdi ne sadece nefsin isteklerini tatmin etmek gözüyle bakmamak gerekir. Çünkü Bu bakýþa sahip olanlar hiçbir zaman Peygamber (a.s)'ý anlamayazlar. Onu anlamayanlarýnda Ýslam dininden nasipleri olmaz.
Nikah akdi, hem geleceðin neslini güvence altýna almak hem de serkeþlerin çirkin emellerine alet olma olasýlýðý çok olan kadýnlarý kurtarmaktýr. Çünkü çok evliliðin olmadýðý yerde metreslik revaçta olur.
O zaman kadýna sormak lazým; bir namuslu erkeðin dördüncü hanýmý olmayý mý tercih edersiniz? Yoksa nesil ve namus emniyeti olmayan bir erkeðin yüzüncü metresi olmayý mý tercih edersiniz?
Ýþte bu sorunun cevabý günümüz modern dünyasýnda dahi hala muallakta kalmýþtýr.
Aþaðýdaki hadisi nebevi sevmenin, seviþmenin güzel yollarýný bize göstermektedir. Yukarýdaki ayetle paralel olarak sevgi baðýnýn pekiþmesi ve namuslu bir þekilde devam etmesinin yolu ancak nikah akdi olduðunu beyan buyuruyor.
Yüce Allah cümlemize namus ve iffetimizle dinimizi ve imanýmýzý yaþamayý nasip etsin.
Yirmi Yedinci Hadis
قَالَ رَسُولُ للّهِ:لَمْ نَرَ »يُرَ« لِلْمُتَحَابَّيْنِ مِثْلُ النِّكَاحِ.
Allah Resulü (a.s) buyurdular ki: "Seviþenler için nikâh kadar sevgiyi artýrýcý bir þey görmedik (veya görülmedi.)"[302]
قَالَ buyurdu ki رَسُولُ Resulü (a.s) للّهِ Allahلَمْ نَرَ bir þey görmedik »يُرَ veya görülmedi « لِلْمُتَحَابَّيْنِ Seviþenler için مِثْلُ sevgiyi artýrýcý النِّكَاحِ nikâh kadar
Hadisin Vürûdu ve Açýklamasý
Vürûdu: Hz. Cabir'in babasý öldüðü zaman geride yedi (veya dokuz) kýz çocuðu býrakmýþtýr. Hz. Cabir, kendi ifadesiyle "çocuklarý ayarýnda beceriksiz bir bâkire ile evlenmeyi [kýzlarýna bir yenisini eklemeyi] uygun bulmayarak bunlara analýk yapacak, terbiye ve bakýmlarýný iyi îfa edecek, onlar üzerinde otorite kurabilecek tecrübeli bir dulla evlenmiþtir." Bir sefer dönüþü Hz. Cabir, Medine'ye yaklaþýnca, evine bir an önce varmak için hayvanýný hýzlandýrýnca, oradaki acelecilik Aleyhissalâtu vesselâm'ýn dikkatini çeker. Cabir'den sebebini sorar. Cabir, yeni evlendiðini söyleyince, Aleyhissalâtu vesselâm, "dulla mý, bakire ile mi evlendin" diye tekrar sorar. Cabir (radýyallahu anh) dul deyince, Aleyhissalâtu vesselâm, sadedine olduðumuz tavsiyede bulunur. Hz. Cabir, niçin dulla evlendiðini açýklayýnca da: اصَبْتَ
"Ýsabetli davranmýþsýn" buyurarak takdir eder. Hz. Cabir'in aldýðý kadýnýn adý Sahle Bintu Mes'ûd Ýbni Evs Ýbni Mâlik el-Ensâriyye'dir.[303]
Bu giriþten sonra nikah ve evlilik nedir ve nasýl olur izahýný yapmaya çalýþalým.
Nikâh: Evlenme, kocaya gitme, cinsî temasta bulunma, sarhoþ etme, evlenmeleri yasak olmayan bir erkekle bir kadýn arasýnda yapýlan ve müþterek hayat ve nesli sürdürmek için bir bað meydana getiren akit.
Tarih boyunca, çeþitli milletlerde ve hukuk sistemlerindeki evlilik anlayýþý ve tatbikatý ayný olmamýþtýr. ilâhî vahye dayanan semavî dinlerde erkekle kadýnýn ortak bir yuva kurmasý ancak nikâh akdiyle mümkün kýlýnmýþtýr.
Nikâh akdi eþlerin veya temsilcilerinin serbest iradesiyle oluþur. Karý kocadan meydana gelen aile yuvasýnda tarih boyunca, çeþitli topluluklarda üç usul uygulanmýþtýr.
Hz. Peygamber, Buhâri ve Müslim tarafýndan nakledilen bir hadisinde, bir kadýnla ancak dört meziyeti dolayýsýyla evlenildiðine iþaret ederek, bunlarýn; kadýnýn malý, soyu-sopu güzelliði ve bir de dini olduðunu belirtmiþ, sonra da, "sen kadýnýn dindar olanýný al" buyurmuþtur.[304]
Ýbn Mâce tarafýndan nakledilen bir hadisinde ise þöyle demiþtir: "Kadýnlarla güzellikleri dolayýsýyla evlenmeyin; olabilir ki, güzellikleri onlarý kötülüðe sevkeder. Mallarý dolayýsýyla da evlenmeyin; olabilir ki mallarý da onlarý size karþý isyâna sevkeder. Fakat onlarla dinleri dolayýsýyla evlenin. Dindar olan siyahi bir cariye, diðerlerinden üstündür."[305]
Ynt: Nikah By: ceren Date: 30 Aðustos 2016, 15:39:10
Esselamu aleyküm.Helal dairede yaþamak için,haramdan zinadan uzak bir hayat sürmek ve peygamber efendimizin sünnetine tabi kalmak için evlenen ve Allahýn rahmetine kavuþan kullardan olalým iþallah...
Ynt: Nikah By: Sevgi. Date: 02 Aralýk 2018, 01:55:37
Aleyküm selam kadýnlarý mallarý ve güzellikleri için nakahlamak yanlýþtýr dinleri için nikahlamak gerekir böyle yaparsak güzel ve dinimize göre nikah yapmýþ oluruz
Ynt: Nikah By: Bilal2009 Date: 02 Aralýk 2018, 02:27:38
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun