Masiyette itaat yoktur By: hafiza aise Date: 23 Aralýk 2010, 20:23:51
MASÝYETTE ÝTAAT YOKTUR
Otuz Dördüncü Ayet يَا اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اَطيعُوا اللّهَ وَاَطيعُوا الرَّسُولَ وَاُولِى الْاَمْرِ مِنْكُمْ فَاِنْ تَنَازَعْتُمْ فى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ اِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ اِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الْاخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَاَحْسَنُ تَاْويلًا .
"Ey müminler, Allah'a itaat ediniz; Peygambere ve sizden olan emir sahiplerine de itaat ediniz. Eðer gerçekten Allah'a ve ahiret gününe inanmýþsanýz herhangi bir konuda anlaþmazlýða düþtüðünüzde o meselenin çözümünü Allah'a ve Peygamber'e havale ediniz. Bu en hayýrlý ve en iyi akýbet vaad eden bir tutumdur."[356]
يَا اَيُّهَا Ey الَّذينَ امَنُوا müminler اَطيعُوا itaat ediniz اللّهَ Allah'a وَاَطيعُوا itaat ediniz الرَّسُولَ Peygambere وَ ve اُولِى sahiplerine de الْاَمْرِ emir مِنْكُمْ sizden olan فَاِنْ Eðer تَنَازَعْتُمْ anlaþmazlýða düþtüðünüzde فى شَىْءٍ herhangi bir konuda فَرُدُّوهُ havale ediniz اِلَى اللّهِ Allah'a وَ ve الرَّسُولِ Peygamber'e اِنْ كُنْتُمْ gerçekten تُؤْمِنُونَ inanmýþsanýz بِاللّهِ Allah'a وَ ve الْيَوْمِ gününe الْاخِرِ ahiret ذلِكَ Bu خَيْرٌ en hayýrlý وَ ve اَحْسَنُ iyi akýbet vaad eden تَاْويلًا bir tutumdur
Ayetin Nüzulü ve Açýklamasý
"Ey iman edenler, Allah'a itaat edin, Resûle ve sizden olan emir sahiplerine de itaat edin)"[357] ayetinin Abdullah Ýbnu Huzâfe hakkýnda indiðini ifade eden bir Buhârî hadisi de olaylarýn farklý olduðuna delil kabul edilmiþtir.
Saîd ibni Cübeyrden rivayet edildiðine göre bu âyet Abdullah ibni Huzafe ibni Kays dolayýsiyle nâzil olmuþtur.[358]
Bu kýsa ayette yüce Allah bir yandan imanýn þartýný ve Ýslâm'ýn tanýmýný açýklarken ayný zamanda müslüman toplumun temel düzenini, egemenliðin dayanaðýný ve siyasî otoritenin kaynaðýný belirliyor. Bu saydýklarýmýzýn tümünün baþlangýç ve bitiþ noktasý þudur: Hükümler sýrf yüce Allah'tan alýnacaktýr. Kuþaktan kuþaða ve toplumdan topluma deðiþen sosyal hayatýn dalgalanmalarý sýrasýnda ortaya çýkacak olan ve haklarýnda Kur'an'da ve sünnette kesin kanýt bulunmayan; kendileri ile ilgili deðiþik yargýlar, deðiþik görüþler ve farklý yorumlar ileri sürülen ayrýntýlý meselelerin çözümü yüce Allah'a havale edilecek; böylece farklý akýllarýn, farklý görüþlerin ve farklý yorumlarýn hakemliðine baþvuracaklarý deðiþmez bir ölçü, oynamaz bir kriter elde edilecektir.
Ýnsan hayatýna iliþkin büyük-küçük, önemli-önemsiz her konuda, her meselede "egemenlik", hüküm verme yetkisi sýrf yüce Allah'a aittir. Yüce Allah bu amaçla bir þeriat belliyerek onu Kur'an-ý Kerim'in ayetlerine dökmüþtür. Sonra bu Kur'an'ý insanlara anlatacak bir peygamber göndermiþtir. Bu peygamber "havadan konuþmuyor". O halde O'nun sünneti (sözleri ve uygulamalarý) yüce Allah'ýn þeriatýnýn bir parçasýdýr.
Yüce Allah'a itaat etmek zorunludur. Þeriat ortaya koymak O'nun ilâhlýðýnýn en belirgin özelliklerinden biridir. O halde O'nun koyduðu þeriatýn uygulanmasý, yürürlüðe konmasý zorunludur. Mü'minler öncelikle yüce Allah'a itaat etmekle yükümlüdürler. Arkasýndan Peygambere itaat etme yükümlülüðü gelir. Çünkü Allah'ýn elçiliði, Allah'tan aldýðý mesajý kullara iletme sýfatýný taþýyor. Bu sýfatý yüzünden O'na itaat etmek, O'nun aracýlýðý ile bu þeriatý göndermiþ olan Allah'a itaat etmenin vazgeçilmez gereði, bir uzantýsýdýr. Ayrýca Peygamber, sünneti aracýlýðý ile bu þeriatý açýklýyor. Buna göre O'nun sünneti, O'nun hükümleri ve direktifleri uygulanmasý zorunlu olan þeriatýn ayrýlmaz bir parçasýdýr. Ýmanýn varlýðý ve yokluðu bu itaatin ve bu uygulamanýn varlýðýna ya da yokluðuna baðlýdýr. Bunun böyle olduðunu yukarda okuduðumuz ayetin þu þart cümlesi söylüyor:
"Eðer gerçekten Allah'a ve ahiret gününe inanmýþsanýz..." [359]
Üçüncü derecedeki zorunlu itaat merci olan devlet yetkililerine (Ululemr'e) gelince okuduðumuz ayet bunlarýn kimliðini açýkça belirliyor. Okuyalým:
"... Ve sizden olan idaricilere itaat ediniz." [360]
Yani bu devlet yetkilileri bu ayette açýklanan iman þartýný ve Ýslâm tanýmýný kiþiliklerinde gerçekleþtirmiþ müminlerden olacaklar. Bu ayette açýklanan iman þartý ve Ýslâm tanýmý -bildiðimiz gibi- þu ilkeleri içerir: Yüce Allah'a itaat etmek. Peygambere itaat etmek, ilke olarak egemenliði ve insanlar için yasa koyma yetkisini sýrf yüce Allah'a tanýmak, çözümlerini kesin kanýtlara baðladýðý meselelerde O'nu tek hüküm kaynaðý bilmek. Bunlarýn yanýsýra haklarýnda kesin kanýt bulunmayan ve insanlar arasýnda farklý görüþlere ve yorumlara yol açan meseleleri de O'na havale etmek, bu meseleleri nasslarýn genel ilkeleri ýþýðýnda çözmeyi benimsemek.
Yukarýdaki ayet, yüce Allah'a ve Allah'ýn elçisi olmasý gerekçesi ile Peygamber'e itaat etmeyi temel ve asýl görev sayarken devlet yetkililerine itaat etmeyi Allah'a ve Peygamber'e itaat etmeye baðlý bir görev kabul ediyor. Nitekim cümlenin söz ediliþinde yüce Allah'tan ve Peygamberden önce "Ýtaat ediniz" emrine yer verildiði halde devlet büyüklerinden önce bu emir anlamlý kelimeye yer verilmiyor, buradaki emredicilik anlamý "ve" baðlacý eki ile ifade ediliyor. Böylece devlet yetkililerinin "sizden" olmalarý, iman þartýnýn ve Ýslâm tanýmýnýn kapsamý içinde bulunmalarý belirtildikten sonra bu sözdizimi yolu ile onlara yöneltilecek itaatin Allah'a ve Peygamber'e itaat etmeye dayalý olduðu bir daha vurgulanmaktadýr.
Bütün bu kayýtlamalardan ve belirlemelerden sonra þu sonuç ortaya çýkýyor. "sizden" olan devlet yetkililerine yönelik itaat, yüce Allah'ýn þeriatý ile, haram olduðu nassla kanýtlanmayan ve tartýþma konusu olup da þeriatýn ilkelerine vurulduðu takdirde haram olmadýðý sonucuna varýlan direktifler ile sýnýrlýdýr. Öte yandan sünnet, bu itaati kesin ve net bir þekilde belirliyor.[361]
Sosyelleþmenin yolu birlik ve beraberlikten geçer. Bugün buna en çok muhtaç olan Müslüman kesimdir. Çünkü Ýslam dininin inzalinden bu güne kadar Müslümanlar bu kadar bölük pörçük olmamýþlardýr.
Sadedinde olduðumuz ayet ile aþaðýdaki hadisi þerif bize müslümanlara birlikte yaþamanýn esaslarýný beyan etmektedir.
Ayetin sebebi Nüzûlü ve hadisin sebebi Vürûdu içinde çok anlamlý mesajlar vardýr. Bunlar günümüz þartlarýnýn sosyalleþme konusundaki temel meseleridir.
Yüce Allah cümlemize dinimizi, imanýmýzý dinsizlerin ve imansýzlarýn terkine mahkum etmesin.
Yirmi Dokuzuncu Hadis
قَالَ رَسُولُ للّهِ: لاَ طَاعَةَ فِى مَعْصِيَةِ اللّهِ، إنَّمَا الطَّاعَةُ فِى الْمَعْرُوفِ.
Allah Resulü (a.s) buyurdular ki: "Allah'a isyanda (kula) itaat yok! Ancak taat ma'ruftadýr!"[362]
قَالَ buyurdu ki رَسُولُ Resulü (a.s) للّه Allah لآ طَاعَةَ itaat yok فِى مَعْصِيَةِ isyanda اللّهِ Allah'a، إنَّمَا Ancak الطَّاعَةُ taat فِى الْمَعْرُوفِ ma'ruftadýr
Hadisin Vürûdu ve Açýklamasý
Vürûdu: Buhari naklediyor, Ebu Sâid radýyallahu anh anlatýyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm Alkame Ýbnu Mücezzez radýyallahu anh, benim de içinde bulunduðum bir askeri birliðin baþýnda savaþa gönderdi. Kumandan olarak gazvesinin baþýna geçince veya yolda belli bir yere varýnca, askerlerden bir grup, kendisinden (ayrý gitmek) hususunda izin istedi. Onlara izin verdi. Baþlarýna Abdullah Ýbnu Huzâfe Ýbnu Kays es-Sehmî'yi sorumlu tayin etti. Ben onunla savaþanlar içerisinde idim. Yolun bir yerine gelmiþtik, (mola sýrasýnda) askerlerden bazýlarý ýsýnmak veya üzerinde (yemek) yapmak maksadýyla bir ateþ yaktýlar. Komutanýmýz Abdullah -ki þakacý birisiydi- sizin üzerinizde itaat edilmek ve sözü dinlenmek hakkým yok mu?"diye sordu. Askerler: "Elbette var!" dediler. "Öyleyse, dedi ne emredersem yapacaksýnýz deðil mi?" Askerler yine: "Elbette!" dediler. Bunun üzerine komutan: "Þu halde size, þu ateþe atýlmayý emrediyorum" dedi. Askerlerin bir kýsmý kalkýp emri yerine getirmeye hazýrlandýlar. Abdullah, onlarýn ateþe atýlacaklarýna inanýnca: "Kendinizi tutun, ben size þaka yapmýþtým" dedi. Medine'ye dönünce, bu hadiseyi Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm'a anlattýlar. Efendimiz þöyle buyurdular: "Onlardan (yani baþýnýzdakilerden) kim size Allah'a isyaný emrederse ona itaat etmeyin." [363]
Rivayette, komutanýn kim olduðu ve hangi seriyyeye gönderildiði belli deðildir. Hadisin Buhârî'deki þekli böyledir. Ancak, baþka þekillerde, komutan(lar)ýn ve serriyyenin mahiyeti ortaya çýkar. Fakat, bazý ihtilaflardan uzak deðildir. Ýbnu Sâd'ýn kaydýna göre bu hâdise dokuzuncu hicrî senenin Rebuül-ahir ayýnda cereyan eder. Resûlullah (a.s)'a, Cidde yakýnlarýnda bir grup Habeþlilerin görüldükleri haberi ulaþýr Bunun üzerine derhal 300 kiþilik bir askeri birliði Alkame Ýbnu Mücezziz komutasýnda yola çýkarýr. Birlik deniz kenarýna kadar iner. Habeþliler onlarý görünce kaçarlar. Seriyyeden dönüþte, askerler evlerine dönme hususunda istîcâl gösterirler. Buna kýzan Abdullah Ýbnu Huzâfe, acele edenlere ateþ yaktýrýp içine girmelerini emreder. Ýbnu Ýshâk'a göre ise, bu kýssanýn sebebi, Zû-Karad gazvesinde, Vakkas Ýbn Mücezziz'in öldürülmüþ olmasý sebebiyle, Alkame Ýbnu Mücezziz'in intikam almak istemesi, Resûlullah (a.s)'ýn da onu bu seriyyeye göndermesidir.
Ne zaman bir toplum Allah'ýn Kitab'ý ve Rasûlü'nün Sünnet'ini fýrlatýp atar, Allah ve Rasûlü'ne isyan eden lidere uyar, Kitap ve Sünnet'in hüküm vermesini istemeksizin yönetici ve dini liderlere düþüncesizce itaat ederse, Ýsrailoðullarý'nýn kötü akýbetine uðramaktan kurtulamaz.
Ynt: Masiyette itaat yoktur By: ceren Date: 27 Aralýk 2017, 20:07:30
Esselamu aleykum.rabbim bizleri onun yolunda giden onun emrine uyup helal dairede yaþanan ve peygamber efendimizin sünnetine tabi kalýp kurtuluþa eriþen kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Masiyette itaat yoktur By: Sevgi. Date: 02 Aralýk 2018, 02:16:10
Aleyküm selam Allah yolundan ayrýlmayan insanlar herzaman doðru yoldadýr kötü yolda ýsrar etmeyelim
Ynt: Masiyette itaat yoktur By: Bilal2009 Date: 02 Aralýk 2018, 02:26:34
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri doðru yoldan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Masiyette itaat yoktur By: ceren Date: 02 Aralýk 2018, 16:06:03
Esselamu aleyküm.Allaha inanan ahirete peygambere kur ana inanan onlarýn rehberliðinde hakkýyla yaþayan kullardan olalým inþallah.Rabbim razý olsun paylaþýmdan kardeþim...