Amelin Saikleri By: meryem Date: 22 Aralýk 2010, 22:33:55
II. Amelin Saîkleri
Bu bölümün birinci kýsmý, irade ile onun doðrudan doðruya mevzuu arasýndaki iliþki olarak niyetin incelenmesine, yani her bakýþ açýsýnýn dýþýnda, bu faaliyeti tahrik edebilen bizzat amele tahsis edilmiþtir.Biz,zihnin bu bakýþýnýn, insanýn yaptýðý bu bilinçli idrakin ve bu vasýtayla yapýlan þeyin, ahlâkýn (fakat her þeyi deðil) temel bir unsurunu oluþturduðunu; ve onun yokluðunun maddeten ödeve en doðru ve en uygun olan davranýþý hükümsüz kýldýðýný;.niyetin her farklýlaþmasýnýn, yani amelin gerçek karakterine ait her hatanýn ya davranýþýmýzý mahkum ettiðini, ya da onu affettirmeye tam tamýna kâfi geldiðini;ahlâkî vakýayý meydana getiren iki unsurdan önceliðin amele ait niyet olduðunu;..yalnýz baþýna niyetin, gerektiðinde kendi kendine yetebilen, ahlâkî övgüye deðer iyi bir þey olduðunu, fakat hiç bir veçhile bütün ahlâkî fiile ait eþit durumda deðer olmadýðýný gördük.Þimdi biz, buraya kadar nazar-ý dikkate iliþmemiþ býrakýlan baþka bir unsuru çýkarmak zorundayýz. Metod gereði hesaba katmadýðýmýz, iradenin gayeti veçhesi, artýk aydýnlatýlmýþ olmalýdýr. Bir þeyi yapmadan önce, yapmak zorunda olduðumu bilirim ve bu vasýfla onu yapmaya giriþirim. Onu yerine getirirken bunun ödevim olduðunu bilir ve onu niyet ve kasýtla bilerek yaparým. Fakat ödevimi niçin ve hangi maksatla yaparým? Þu iki soru: Ne? Niçin? Onlarýn cevaplarý tek ve ayný þeyde birbirine karýþmak zorunda olsalar bile, tamamen kendinin bilincinde olan bir iradenin amelinde asla birbirinden ayrýlmaz. Yalnýz onlar, bize ayný ivedilikle kendini göstermez; fakat bu, birincinin uygulanmasýna konulaný belirleyen ikinciye verdiðimiz cevaptýr, iþte bu, vasýtalarý belirleyen gayedir (bizatihi onlar haksýz bile olsalar, onun onlarý haklý gösterdiðini söylemiyorum).Halihazýr araþtýrmamýzýn konusu, Kur'ânî ahlâkýn bu cevaba verdiði önemin ne olduðunu bilmektir. Bu ahlâk, emirlerine itaat eden iradenin kasd ve niyet edebileceði bütün gayelere karþý ilgisiz görünür mü? Ve olumsuz halde, onun mutlak olarak haksýz bir surette itibar ettiði gayeler nelerdir? Onun müsaade ettikleri veya müsamaha ettikleri hangileridir?Bizim amellerimizi ilham etmek zorunda olan en üstün prensip nedir? Bu ideal prensip, bütün ameller için ayný þekilde istenebilir mi? Yoksa bir Ödev veya sadece günlük hayatýn en bayaðý þartlan içinde ferdî bir yaþayýþ tarzý söz konusu olmasýna göre az çok farklý mýdýr?Böyle sorulara açýk ve seçik bir tarzda cevap vererek ve genel sözlere takýlýp kalmadan bu konuda Kur'ân-ý Kerim'in ahlâkî doktrini dakik bir surette takdim edilebilmektedir. Gerçekte, Arapça îslâm deyiminin hem inkiyâd, yani ilâhî iradeye itaat etmek, hem ihlâs, yani beþerî irade üzerindeki diðer her hâkimiyeti uzaklaþtýrmak anlamýna geldiðini göstermek kâfi gelmez. Ayný þekilde Kur'ân-ý Kerim'in, her ferd için amellerine temiz niyetler yoluyla ittiba etmesinin zarureti üzerinde ne kadar ýsrar ettiðini söylemek de kâfi gelmez. Çünkü bununla birlikte, bu temizliðin neden ibaret olduðunu ve hangi ölçü içinde olursa bir sebepler karýþýmýnýn onu yok edebildiðini göstermek gerekir.
Ynt: Amelin Saikleri By: ceren Date: 16 Aðustos 2016, 03:54:16
Esselamu aleykum.Rabbim bizlerin niyetini salih amelini dogru kýlsin inþallah.Rabbim razi olsun bilgilerden kardesim...
Ynt: Amelin Saikleri By: Bilal2009 Date: 16 Aðustos 2016, 04:46:07
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah. Rabbim bizleri ameli ve niyeti tam olan kullarýndan eylesin . Rabbim bizleri baðýþlasýn. Rabbim paylaþým için razý olsun.
Ynt: Amelin Saikleri By: Sevgi. Date: 31 Aralýk 2018, 02:50:36
Aleyküm Selam ameller niyetlere göredir.ohalde herdaim niyetlerimizi hayýrlý yönde kullanalým inþaAllah