Camiul Ehadis
Pages: 1
Mescidde abdest bozmak By: hafiza aise Date: 17 Aralýk 2010, 13:19:22
Bâb: Mescidde Abdest Bozmak

 

46- Abdullah b. Yusuf bize anlatarak dedi ki: Mâlik bize Ebu'z-Zinâd'dan, o el-A'rac'dan, o Ebû Hüreyre'den (ra) naklederek bildirdi ki:

Allah Resulü (sav) buyurdu ki: Sizden biri namazgahýnda namaz kýldýðý müddetçe, abdestini bozmadýkça melekler ona salat eder ve þöyle derler: "Allahým! Onu baðýþla! Allahým! Ona merhamat et![10]

 
Þerh

 
Melekler salat eder" ifadesindeki melekler hakkýnda el-Keþmihenî Hafaza veya Seyyare ya da daha genel bir melaike topluluðu olduklarýný söylemiþtir.

Abdestini bozmadýkça", ifadesi, abdestin bozulmasýnýn bu hâlin sona ermesine delalet ettiðini göstermektedir. Kiþi mescidde oturmaya devam etse dahi, abdestsiz olduðu için melekler ona salat etmezler. Mescidde abdest bozmak, balgam çýkarmaktan çok daha aðýr bir fiil olduðu için, balgamýn kefareti zikredilirken abdest bozmanýn kefareti zikredilme-miþtir. Mescidde özürlü olanlar dýþýnda abdest bozanlar, meleklerin dua ve istiðfarýndan mahrum kalmak gibi aðýr bir ceza ile muhatap olacaklardýr. Bilindiði üzere meleklerin dualarý kabul edilmesi umulan dualardýr.

 
Hüküm

 
Mescid ve camilerde özür bulunmaksýzýn abdest bozmak mekruhtur. Çünkü bu, buralarýn saygýnlýk ve vakarýyla baðdaþmayacak türden bir fiildir.

Abdest bozmak için, mescid dýþýna çýkýlmalýdýr.

 
Ders

 
Cami ve mescitler, Kur'an-ý Kerim'de de bildirildiði üzere Yüce Allah'ýn evleridir. Oralarý inþa edip temiz tutmak kadar, oralara zaman ayýrarak

imâr etmek de büyük sevaptýr. Allah Resulü (sav), bu mübarek mekanlarda namaz kýlanlarýn, meleklerin dua ve istiðfarlarýna nail olacaklarýný haber vermek suretiyle biz Müslümanlara da çok önemli bir sýr vermiþ olmaktadýr. Dualarýnýn kabul edilmeleri ihtimali yok kuvvetli olan o masum varlýklarýn baðýþlanma ve esirgenme niyazlarýna konu olabilmek, hemen hepimiz için dünyada bulunmaz bir nimet olsa gerekir.

Gündelik hayatýn kirleriyle mülevves olmuþ ruhlarýmýzýn arýnmasý ve melâik-i kiramýn dua ve niyazlarý ile maðfur olabilmek için cami ve mescitlerde daha fazla kalmalý, oralarý sýra savar gibi namaz kýlýnýp terk edilen mekanlara dönüþtürmemeliyiz.

Unutmamalýyýz ki Allah'ýn evlerini imâr etmek; bildiðimiz tek anlamýyla camiler inþa etmek deðil, ayný zamanda onlarý ruhlarýmýz ve nefeslerimizle yaþayan mekanlara dönüþtürmemizdir.
 
Bâb: Kabe Ve Mescidlerin Kapýlarý Ve Bunlarý Kapatmak

 

47- Ebu-Nu'mân ve Kuteybe b. Saîd bize anlatarak dediler ki: Hammâd b. Zeyd bize Eyyub'dan, o Nâfi'den, o Ýbni Ömer'den (ra) þunu nakletti:

Allah Resulü (sav) Mekke'ye geldi. Osman b. Talha'yi çaðýrttý. O, Kabe'nin kapýsýný açtý. Allah Resûiü (sav), Bilâl, Üsâme b. Zeyd ve Os­man b. Talha içeri girdiler. Sonra kapý kapandý. Allah Resulü (sav) orada bir saat kadar kaldýktan sonra çýktýlar.

Ýbni Ömer der ki: Hemen davrandým ve Bilâl'e sordum. O, içeride namaz kýldýðýný söyledi. Hangi tarafýnda diye sorunca "Ýki sütun ara­sýnda" dedi. Kaç rekat kýldýðýný sormayý unuttum.[11]

 
Þerh

 
Kapýyý kapattý", yani Kabe'ye girildikten sonra kapý arkalarýndan kapatýldý. Böyle yapýlmasýnýn hikmeti, Kabe'nin içinde namaz kýlmanýn sonrakiler tarafýndan da yaþanacak bir sünnete dönüþmesini, enmý sonrakiler tarafindan da yaþanacak bir sünnete dönüþmesini, en azýndan lifînlarýn böyle zannetmelerini engellemekti. Allah Resûlü'nün (sav) kapýyý oirme gerekçesi, huzur ve huþu içinde þükür ve niyazda bulunma isteði de

Osman b. Talha'mn içeri alýnma sebebi, Kabe anahtarlarýný koruma azledildiði gibi bir kanaatin oluþmamasýna yönelikti. Hz. Bilâl ve iÜsâme'nin alýnmasý ise, Efendimizin sürekli hizmetinde bulunmalarýn-x dolayý idi.

 
Hüküm            

 
Bu hadis-i þerif çerçevesinde mescidlerle ilgili bazý hükümleri zikret fayda görüyoruz:

1.Cami ve mescit kapýlarýný, içerideki eþyanýn çalýnma ihtimali bulunsa Lui namaz vakitleri dýþýnda kapatmak mekruhtur.

2.Bir mescidin içerisi, arsasý ve avlusu mescit sayýldýðý gibi gökyüzüne »adar olan üst kýsmý da mescit hükmündedir. Buna baðlý olarak cami ve mescitlerin içinde yapýlmasý mekruh olan fiillerin üstünde yapýlmalarý da mekruhtur.

3. Mescitlerin  üstünlük  sýralamasý  Hanefî  mezhebine  göre   þöyledir: cid-i Haram, Mescid-i Nebevi, Mescid-i Aksa ve Mescid-i Kubâ. Mâlir'e göre ise en üstünü Mescid-i Nebevi, sonra Mescid-i Haram, sonra id-i Aksâ'dýr. Bu mescitler dýþýndaki bütün cami ve mescitler eþittir.

4. Bir kimsenin kendi mahallesi veya sokaðýndaki mescitte namaz kýlma-\ diðer mescitlerde kýlmasýndan daha evlâdýr. Ancak imamýn daha Salih ve âlim olmasý durumunda, onun mescidinde kýlmak daha faziletlidir.

Mescidlere saygýlý ve temiz bir þekilde girmeli, mabedin huþu ve sükûnunu bozacak hareketlerden kaçýnmalýdýr. Girerken sað ayakla girmeli ve Efendimize salat ü selâm getirip "Allahým! Lütuf kapýlarýný bize aç" diye dua etmeli, çýkarken de sol ayaðý kullanmalý ve ayný duada bulunulmalýdýr.

6. Mescidlerde yüksek sesle konuþmak, imam, müezzin ve vaizin görev icabý yaptýklarý dýþýnda mekruhtur.

7. Mescitte namaz kýlanýn önünden geçmek mekruh olduðu gibi, ön saflara geçmek için arkadakileri çiðneyerek geçmek de günahtýr. Ancak ön saflar boþken arkaya oturmuþ kimseleri aralayarak geçmek caizdir.

 
Ders

 
Bu hadis-i þeriften çýkarabileceðimiz en önemli ders, dini öðrenme konusunda gayretli ve meraklý olmamýz gerektiðidir. Büyük sahabî Ýbni Ömer (ra) Efendimizin (sav) Kabe'ye giriþ sebebini ve orada ne yaptýðýný merak etmiþ ve içeriden çýktýklarý anda Hz. Bilâl'e (ra) bunu sormuþtur. Bu gayret ve merak, dinî konularý öðrenme noktasýnda bütün Müslümanlarda bulunmasý gereken bir niteliktir.

Ýkinci ders, her hangi bir konuda yetki ve tecrübe sahibi kimseyi dýþlamamak, gururunu incitmekten sakýnmaktýr. Nitekim Allah Resulü (sav) Mekke'nin fetih günü Kabe'nin anahtarlarýný o an hâlâ müþrik olan Osman b. Talha'yý çaðýrtarak getirtmiþ ve kapýyý ona açtýrarak, içeriye onu da almýþtýr. Daha sonra Müslüman olan Osman b. Talha ve ailesi Kabe'nin anahtarlarýný muhafaza etme görevini sürdürmüþlerdir. Buradan anladýðýmýz, yeni bir yapýyý kurarken güçlü gelenekleri dinin uygun gördüðü çerçevede yýkmamak gerektiðidir.


[10] Buhârî, vudû/170, salât/426-427, ezân/611-612, 619, buyû/1976, bed'ul-haik299Ü, tefsîru'l-Kur'ân/4348; Müslim, mesâcid/1034-1037, 1059-1063; Tirmizî, salât/199-200; Nesâî, mesâcid/725, imâmet/829; Ebû Dâvud, saIât/396-398, 472; Ýbn Mâce, mesâcid/778-779; Ýbn Hanbel, bakî musnedi'l-müksirîn/6888, 7108, 7121, 7268, 7296, 7553, 7773, 7898, 7999,8756, 8786, 9005, 9084, 9483, 9731, 9769, 9909, 9916, 10090, 10116, 10379, 10461, 10481; Mâlik, nidâ/265, 344-345, 347; Dârimî, salât/1245.

[11] Buharý, salât/382, 448, 474-476, cum'a/1101; Müslim, hac/2358-2363; Tirmizî, hac/800; Nesâî, mesâcid/685, kýble/741, menâsiku'I-hac/2856-2859; Ebû Dâvud, menâsik/1730; Ýbn Mâce, menâsik/3054; Ýbn Hanbel, musnedu'l-müksirin/4657, 4929, 5657, 5747, 5951, bakî musnedi'I-Ensâr/22760, 22769; Mâlik, hac/681; Dârimî, menâsik/1792.

Ynt: Mescidde abdest bozmak By: ceren Date: 26 Eylül 2016, 16:15:50
Esselamu aleykum.Mescidlerde ozur bulunmaksizin abdest bozmak mekruhtur.Rabbim bizleri camilere mescidlere saygi gosteren ve oraya uygun sekilde davranip allahin rizasini kazanan kullardan olalim inþallah...
Ynt: Mescidde abdest bozmak By: HALACAHAN Date: 26 Eylül 2016, 20:16:07
Özür bulunmadýk ca  mescitlerde abdest bozmak mekruhtur..Rabbim bizleri bu hadisi seriflerle amel etmemizi nasip  eyle..
Ynt: Mescidde abdest bozmak By: Bilal2009 Date: 27 Ocak 2019, 14:43:13
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan