Kabirlere kurban adamak By: hafiza aise Date: 01 Aralýk 2010, 18:10:05
6. Kabirlere Kurban Adamak:
Halkýmýzdan bazýlarý belki de bilmeyerek bazý kabir ve türbelere kurban adýyorlar. Bu yanlýþ bir uygulamadýr. Öyleyse doðrusu nedir? Adak ne demektir? Þartlarý nelerdir? Önce ana hatlarýyla bunu açýklayýp daha sonra da yanlýþlýðýn ne þekilde yapýldýðýný belirtmeye çalýþalým.
Ýslâm dinine göre adak=nezir: "Allah Teâlâ'ya ta'zim için mubah bir fiilin yapýlmasýný deruhte etmek, öyle bir iþin yapýlmasýný kendi nefsine vacip kýlmaktýr" (29). Bir baþka ifade ile, "Bir kimsenin Allah tarafýndan, yapýlmasý kendisine emrolunmamýþ bir iþi, kendi nefsine vacip kýlmasýdýr"(30). Tecrid-i Salih'te ise, "Adak mübah olan bir þeyi Allah rýzasý için kendi nefsine vacip kýlmaktýr"31 diye tanýmlanmaktadýr. Ahkam-ý Kur'aniye'de de: "Allah tarafýndan vacip kýlýnmayan birþey ile kendi kendine borçlanmak, kendini yük altýna almaktýr"32 þeklinde ifade edilmiþtir.
Ancak adakta en çok dikkat edilecek husus, adak olarak yapýlacak iþin cinsinden FARZ veya VACÝP bir ibadetin bulunmasý þartýna riayet edilmesidir.
Þöyle ki bir kimse, "Allah için bir gün oruç tutayým veya Allah rýzasý için bir kurban keseyim" derse bu, nezir (adak) geçerlidir. Çünkü oruç nevinden farz, kurban cinsinden vacip bir ibadet vardýr. Fakat bir kimse, "Falan hastayý ziyarete gitmeyi nezrediyorum (adýyorum)" dese, bu adaðý geçerli deðildir. Zira ziyaret farz ve vacip cinsinden bir ibadet deðildir.
Ýslâm dinine göre adak, yerine getirilmesi gereken vacip bir hükümdür. Çünkü Kur'ân-ý Kerim'de: ..Adaklarýný ifa etsinler" (Hac, 29) buyrulmaktadýr.
Peygamberim Efendimiz de: "Kim Allah'a itaat etmeyi nezretmiþse ona itaat etsin, kim de Allah 'a isyan etmeyi nezretmiþse ona isyan etmesin"'(33) buyururlar
Adak yapýlacak kurbanýn kesilmesinin borç olmasý için aþaðýdaki þartlarýn bilinmesi gerekir:
1. Adak kurbanýnýn cinsi dinimizin kabul ettiði hayvan türlerinden olmalýdýr. Bunlar; keçi, koyun, sýðýr, manda ve deve cinsi hayvanlardýr. Tavuk, horoz, hindi, ördek, kaz gibi kümes hayvanlarýndan kurban adaðý olmaz. Ama halkýmýzdan pekçok müslüman, adak olsun diye tavuk ve horoz kesiyorlar. Belirttiðimiz gibi bu hayvanlardan adak kurbaný olmaz.
2. Adanan kurban, kiþinin zaten kesmesi gereken kurban olmamalýdýr. Mesela: Zengin bir kimse, "Þu iþim olursa Kurban Bayramý'nda bir kurban keseyim" diye adakta bulunursa, o kimse iþi olunca iki kurban birden kesmesi gerekir. Birisi adaðý için, diðeri de zaten kesmesi vacip olan kurbaný için.
3. Adanan kurban Allah'a masiyet (itaatsizlik, günah) olan bir adak olmamalýdýr. Mesela: "Þu iþim olursa nefsimi hak yolunda kurban edeyim" diye yapýlan bir adak gibi. Bu adak deðil, intihar olur, cinayet olur.
4. Adanan kurbanýn kesilmesi imkânsýz olmamalýdýr.
5. Adanan kurban, adayanýn kendi malýndan fazla ya da baþkasýna ait olmamalýdýr. Meselâ: Bir kimse baþkasýnýn koyununu kesmeyi adasa bu adak geçerli deðildir.
6. Bir þarta baðlý olarak kurban kesmeyi adayan kimse o þart gerçekleþmeden kurbaný kesemez. Sýnýfý geçersem bir kurban keseceðim diyen bir þahýs, ancak sýnýfýný geçince kurbanýný keser.
7. Þarta baðlý olarak kurban kesmeyi adayan bir kiþi, þartýn yerine gelmesinden sonra istediði zamanda kurbanýný keser.
8. Bir kimse adayacaðý kurbanýný yalnýz Allah için adamalýdýr. Allah'tan gayrisi adýna kurban kesilmez(*).
Ýþte en çok yanlýþlýk bu hususta yapýlmaktadýr. Zira Ýslâm'da bir yatýra, bir kabre, tekkeye veya falan devlet adamýna kurban adamak caiz deðildir. Çünkü kurban, vacip olan bir ibadet olmasý hasebiyle yalnýz Allah rýzasý için, Allah adýyla kesilir.
Kabirlere gidip kurban kesme adeti Ýslâm'dan önceki kavimlerin müþrik adetlerindendir. Ýslâm dini kabirler üzerine kurban kesmeyi yasaklamýþtýr.
Hz. Muhammed Efendimiz (S.A.S.), bir hadislerinde: "Kabirler üzerine kurban kesmek Ýslamiyette yoktur"(34) buyurmuþlardýr. Buna göre Ýslâm dininde olmayan bir adeti varmýþ gibi kabul etmek, kötü bir bid'ât olup, büyük bir manevi sorumluluðu vardýr.
Bir müslüman kurban adarken dileðinin olmasýný Allah'tan deðil de bir kabirden veya türbeden beklerse küfre gider. Bu nedenle adak yapmak isteyen bir kiþi, adakla ilgili arzettiðimiz þartlarý dikkate almalý veya bir bilen yetkiliye sormalýdýr.
Adak, kabir veya bir yatýr baþýna gitmeden de kesilir. Allah rýzasý için kesilen kurbanýn sevabý, orada yatan zatýn ruhuna ithaf olunabilir. Allah'a maðfiret etmesi için dua edilir. Bu caizdir. Ancak, "Kurbanýmý þu zatýn yüzü suyu hürmetine dileðimin yerine gelmesi için kestim" diyemez.
Þu bilinmelidir ki, Ýslâm'da Allah'a tazim ve taat için hiçbir aracýya lüzum yoktur. Mü'min, Rabbýna karþý þükranýný, kulluðunu vasýtasýz arzeder. Nitekim beþ vakit namazýn her rekatýnda FATÝHA sûresini okurken 5. ayette: "Ancak sana kulluk ederiz ve yalnýz senden yardým dileriz" deriz. Çünkü Ýslâm esaslarýna göre Allah'tan baþkasýna kulluk etmek, ilâhi takdiri baþkasýndan beklemek caiz deðildir.
Allah'ýn takdir ettiði þeyin hiçbir þekilde deðiþmesine imkan yoktur. Nezir; ilahi iradeyi deðiþtirmez. Ancak nezredeni cimrilikten kurtarýr.
Kabirler ölümü tefekkür, ahireti hatýrlatma ve ibret almak için ziyaret edilir. Orada yatanlar için Kur'ân okunur, ruhlarýna Allah rýzasý için baðýþlanýr. Ancak onlarýn þefaatçi olmasý ümidiyle mezar baþlarýnda kurban kesilmez.
Çünkü Ýslâm inancýna göre kudsiyet yalnýz bir varlýk üzerinde toplanmýþtýr. O da Cenab-ý Hak'týr. Baþka hiçbir varlýða kudsiyet vermek caiz deðildir. Onun için Ýslâm anlayýþýnda "Mukaddes hatýra" yoktur. Bir güne, bir adama, bir hatýraya veya baþka bir þeye kudsiyet atfetmek puta tapýcýlýðýn þekillerinden birisidir. Müslümanlýk ise putperestliðin amansýz düþmanýdýr(35). Binaenaleyh Müslümanlýk Allah'ýn emrettiði, Peygamberimizin öðrettiði, Ýslâm bilginlerinin açýkladýðý esaslara uygun olarak yapýlýr.
Kendi istek ve arzumuza veya falan þahsýn keyfine göre hükümler deðiþtirilemez.
--------------------------------------------------------------------------------
(*) Daha geniþ bilgi için, Büyük Ýslam Ýlmihali Nezr Maddesine bkz. (34) Fethü'l Kebir, c. 3, s. 347.
(29) Büyük Ýslam Ýlmihali, s. 416.
(30) Mufassal Hac Rehberi, M. Saim Yeprem - Talat Karaçizmeli s. 261.
(31) Tecrid-i Sarih, c. 12, s. 227.
(32) Ahkam-ý Kur'âniye, Mehmed Vehbi, s. 380.
(33) Fethü'l Kebir, c. 3, s. 347.
(35) Ankara ve Çevresinde Adak ve Adak Yerleri, dr. Hikmet Tanyu, s. 14.
Ynt: Kabirlere kurban adamak By: Nursima 7/B Date: 21 Kasým 2015, 17:07:34
Çevremizde eðer adak adamýþ kiþiler varsa ve bu yanlýþlardan birini yapmýþsa hemen bunu ona söylemeliyiz.Benim en çok ilgimi çeken yer ''Allah'tan gayrisi adýna kurban kesilmez.'' tarafýydý.Ne yaparsak yapalým Allah için yapmalýyýz.
Ynt: Kabirlere kurban adamak By: ceren Date: 18 Eylül 2016, 22:33:25
Aleykumselam.Ne bir kabir icin nede bir kimsenin adi ugruna adak adanmaz ve kurban kesilmez.Rabbim bizleri sirke dusmekden yada yanlis yere adak adamakdan ali koysun inþallah....
radyobeyan