Kusma ve benzeri durumlar By: hafiza aise Date: 30 Kasým 2010, 11:52:30
3. Kusma ve Benzeri Durumlar:
Kusma durumunda abdestin bozulacaðýyla ilgili hadisler rivayet edilmiþtir. Ancak bu rivayetler zayýftýr, delil olarak kullanýlabilecek nitelikte deðildir. Bu nedenle âlimlerin çoðunluðu 'kusmayla abdest bozulmaz' görüþünü tercih etmiþlerdir. Bu görüþ, Ýmam Þafii'nin görüþüdür. Þeyhu'l-Ýslam Ýbni Teymiye Tete-vâ'smda bu görüþü tercih etmiþtir.
Evet, Ebu'd-Derdâ (radiyallâhu anh)'ýn rivayet ettiði hadiste; 'Rasululîah (saliailâhu aleyhi ve seliem) kustu. Bu nedenle orucunu bozdu ve abdest aldý [138] denilmiþtir. Ancak bu hadis, kusma durumunda abdest almanýn vacib olduðu anlamýna gelmez. Çünkü bu Rasuîullah (saliailâhu aleyhi ve seliem)1 in somut bir davranýþýdýr. Abdestinin bozulduðuna delil deðildir. -En doðrusunu Allah bilir,
Hanefî mezhebinde bir avuç dolusu kusulmasý, kan, irin, su gibi akýntýlarýn olmasý durumunda abdest bozulur.[139]
4. Abdestli Kimsenin 'Abdestini Bozup-Bozmadýðý Hakkýnda' Þüphe Etmesi:
Abdestimi bozdum mu, bozmadým mý, diye þüphe ettiðinde, abdestin bozulmamýþtýr. Bu þüphenin namaz esnasýnda veya nama dýþýnda olmasý fark etmez, abdeste hiçbir zararý yoktur. Abdestini bozduðun konusunda emin oluncaya kadar, abdest bozulmuþ olmaz. Ibâd b. Temîm (radýyallâhu anh) anlatýyor; 'Peygamber (salÝaüâhu aleyhi ve sellem)'e7 Abdestinin bozulduðu vehmine kapýlan bir adam þikayet edildi'. Peygamberimiz (saliailâhu aleyhi ve seliem); 'Ses iþitinceye veya koku hissedinceye kadar (namazdan) ayrýlmasýn buyurdu.[140]
5. Namazda Kahkahayla Gülmek:
Bu konudaki rivayetin zayýf olmasý nedeniyle,[141] namazda kahkahayla gülme nedeniyle abdest bozulmaz. Bu konuda sabit olan rivayet, Câbir (radýyallâhu anh)'ýn 'mevkuf rivayetidir. Bu rivayette, 'namazda gülen bir kimsenin durumu sorulduðunda Cabir (radýyallâhu anh) 'namazýný iade eder, yeniden abdest almasý gerekmez' demiþtir.[142] Alimlerin çoðunluðunun görüþü budur.
Hanefî mezhebinde namaz esnasýnda kahkaha ile gülünmesi durumunda abdest bozulur.[143] Kahkaha, ergenlik çaðýndaki bir kimsenin namazda baþkasý Ýþitecek þekilde gülmesi olarak tanýmlanmýþtýr.[144]
6. Cenaze Yýkama:
Cenaze yýkayan kiþinin abdestinin bozulduðuna dair herhangi bir delil yoktur. Ýleride de zikredileceði gibi, cenaze yýkayan kimsenin abdest almasý ve gusletmesinin müstehap olduðuna dair deliller vardýr.
[138] eþ-Þevkânî, 'Es-Seylu'1-Cerâr', 1/99.
[139] Bkz. Abdurrahmân el-Cezîrî, el-Mezâhibu'I-Erba'a, 1/71-73; el-Mûsilî, el-Ýhtiyâr, 10; Fetavâi Hindiye, 1/9. {Çev.)
[140] Buhârî, 1/191; Müslim, 1/189; Ebû Dâvûd,174; Nesâî, 1/37; Ýbni Mâce, 1/185; Ahmed bin Hanbel, 4/44; vdð.
[141] Câbir radýyallâhu anh'ten merfu olarak nakledilen hadiste; 'Gülmeyle namaz bozulur, ancak abdest bozulmaz' buyurulmuþtur. Ancak bu rivayet 'münkerdir. Ýmam Ahmet bin Hanbel; 'namazda gülmeyle abdestin bozulacaðý konusunda sahih hadis yoktur' der. Bkz. El-Ýlel ei-Mütenâhiye, 367-373.
[142] Buhârî, muallak hadis olarak zikretmiþtir, 1/280; Ayný rivayeti, Beyhakî (1/144] ve Dârekutnî (1/172) sahih senetle mevsul olarak nakletmelerdir.
[143] Bkz. Abdurrahmân el-Cezîrî, el-Mezâhibu'l-Erba'a, 1/78; el-Mûsilî, el-Ýh-tiyâr, 11. (Çev.)
[144] Bkz. Fetavâi Hindiye, 1/9. (Çev.)
radyobeyan