Üçbin Seçme Fetva
Pages: 1
Mezhepler By: meryem Date: 28 Kasým 2010, 00:10:26
Mezhepler

35 - Soru: Biz Hanefîlerin itikatta Ýmamý Ebu Mansur Muhammed Maturidi'dir. Diðer üç mezhebin imamlarý ayný mýdýr?
Cevap: Þafii, Maliki ve Hanbeli mezhebi mensuplarýnýn itikadi meselelerde Ýmamý, Ebu'l-Hasen el-Eþari'dir.
36 - Soru: Mezhepler arasýndaki farklarýn giderilmesi ve bunlarýn birleþmesi kabil midir? Bir mezhepte olan kimse diðer mezhepteki bir þahsa ne zaman imamlýk yapabilir? Birbirinin mezhebine girebilir mi?
Cevap: Mezheplerin arasýndaki fark, esasta deðil, fer'i hükümlerdedir. Namaz, her mezhepte farzdýr. Fakat namazýn farz ve vaciblerinin sayýsýnda mezhepler arasýnda fark bulunabilir. Hanefi, Maliki, Hanbeli ve Þafii gibi mezhebin salikleri, diðer bir mezhepteki imama uyabilirler. Yeter ki imam olan þahýs kendisine uyacak diðer mezhepteki þahsýn mezhebindeki abdesti bozan þeylerden sakýnmýþ olsun. Bunlarýn birleþmesi (telfiki) doðru ve caiz deðildir. Tamamen taklit etmek þartýyla bir Þafii, Hanefi mezhebine girebilir. Bir Hanefi de Þafii mezhebini taklit edebilir. Fakat canýnýn istediði zaman Hanefi, iþine geldiði zaman Maliki veya Hanbeli mezhebini taklit etmek suretiyle daldan dala konan kuþ misali hareket edemez.
37 - Soru: Mezhebler ne için ve nasýl ve ne zaman çýkmýþtýr?
Cevap: Ashab-ý Kiram devrinden sonra, Kur'an-ý Kerim ve Hadis-i Þeriflerden hüküm çýkarma kudretine sahip müctehidler azalmýþtý. Bunun üzerine Müslümanlar, içtihat kudretinde bulunan fakihlere tabi olma yolunu tuttular. Onlarýn derslerinde bahsettikleri mevzular, sorulara verdikleri cevaplar ve fetvalar halkýn takip ettiði bir yol ve fýkhi bir mezhep olarak doðmuþ oldu.
38 - Soru: Suudi Arabistan ve diðer Arab memleketlerinde Ýslamiyeti ehl-i sünnet mezhebi üzere yaþayanlar var mýdýr?
Cevap: Suudi Arabistan devleti, Vehhabilik mezhebinin yayýlmasýný hedef almýþ bulunmaktadýr. Fakat halkýn arasýnda ve bilhassa orada yerleþmiþ Türklerde ehl-i sünnet mezhebiyle amel etmek yaygýndýr.
39 - Soru: Bir kimse, caný istediði zaman Hanefi mezhebine, dilediði zaman diðer mezheblerin hükümlerine göre hareket edebilir mi?
Cevap: Edemez. Taklitte bir imam tercih etmesi gerekir.
40 - Soru: Ehl-i sünnetin dört fýkhi mezhebinin dýþýnda, yine ehl-i sünnete baðlý olduðu halde, tabileri kalmadýðýndan yaþayamamýþ ve bu sebeple günümüze kadar gelememiþ fýkhi mezhebler var mýdýr? Varsa adlarý nelerdir?
Cevap: Ýkinci ve üçüncü asýrda, en fazla þöhret yapmýþ müctehidler; Ýmam-ý Azam Ebu Hanife, Ýmam Malik, Ýmam Þafii, Ýmam Ahmed bin Hanbel'dirler. Tabiin ve tebei tabiinden müctehidlik derecesinde bulunup da mezhepleri devam etmemiþ bulunan zatlar þunlardýr: Ýbrahim Nehai, Ýbni Ebi Leyla, Ýbni Þübrüme, Süfyan-ý Sevri, Hasan ibni Salih, Abdurrahman Evzai, Amr b.Haris, Leys bin Sa'd, Abdullah ibni Ebi Cafer, Ýshak bin Raheveyh, Ebu Ubeyd Kaasým bin Selam, Ebu Sevr-i Baðdadi, Ýbni Huzeyme, Ýbni Nasr-ý Mervezi, Ýbni Münzeri Nisaburi, Davud-ý Zahiri, Ýbni Cerir-i Taberi.
41 - Soru: Mezheplerin hak ve batýl olduklarýný nereden anlayýp da hak-batýl olduðuna hükmediyoruz? Bazý mezhepler var ki ayný yýl içinde kurulmuþlardýr. Mesela Zeydi, Caferi ve Hanefi mezhepleri gibi. Ayrýca Caferi mezhebinin kurucusu diye bilinen Cafer-i Sadýk (k.s.) silsile-i sadatdan deðil mi?
Cevap: Mezheplerin hak oluþu, umumi hükümler bakýmýndan, Ýslam dininin inanç, ibadet ve muamelat ile alakalý hükümlerine her bakýmdan uygun düþmesi ile anlaþýlýr. Batýl mezhep de bu esaslara ters düþen yolun adýdýr. Mezhep kurucularýnýn ayný tarihte yaþamalarý, ayný þehir ve hatta ayný medresede yetiþmiþ olmalarýyla, kurduklarý mezheplerin hak veya batýl olarak vasýflandýrýlmasýnda ayný sýraya konulamaz. O zatýn Ýslam'a mutlak baðlý olmasý, fasit te'villere, kusurlu tefsirlere ve mantýksýz tezvirlere kaçmamasý ile mezhebinin hak olduðu anlaþýlýr. Vasýl bin Ata, Hasan Basri Hazretleri'nin rahle-i tedrisinde yetiþmiþ ve fakat sonunda ondan yüz çevirmiþ ve Mütezile'nin önderi olmuþtur.
42 - Soru: Ehl-i sünnet dýþýnda kalan fýrka-i dalaletten hangisi küfre nisbet olunur?
Cevap: Bu hususta size, Milel ve Nihal Tercümesi'ni tetkik etmenizi tavsiye ederim.
43 - Soru: Ehl-i sünnet ve'l-cemaattan olan mezheplerin hak olduðunu biliyoruz ve inanýyoruz. Fakat, bize "Hak olduðunu ne ile isbat edersiniz, deliliniz nedir?" diye soruldu. Bu hususta bizi aydýnlatýr mýsýnýz?
Cevap: Allah'ýn (cc) kitabý ve Resulü'nün (sav) sünneti, amellerin hükme baðlanmasýnda en saðlam ölçü ve þaþmaz bir kýstastýr. Bu esaslara uyan bir þey, meþru ve hakka uygun kabul edilir. Ehl-i sünnet mezhebinin hak olduðunu, Allah'ýn(cc) Kitabýndaki hükümlere, Resulü'nün(sav) sünnetine ve Ashab-ý Kiramýn yürüdüðü yola uygun olmasý ile isbat ederiz.
44 - Soru: Þafii mezhebine mensup bulunan bir kiþi, vefat ettiði zaman devri nasýl yapýlacak?
Cevap: Ayný Hanefi mezhebinde olduðu gibi yapýlacaktýr.
45 - Soru: Ýslamiyet bir olduðuna göre mezhep ne için dört olmuþtur?
Cevap: El bir tane olduðu halde, parmaklarýn beþ tane oluþu nasýl bizim iþ görmemizi kolaylaþtýrmakta ise, mezheplerin durumu da aynen öyledir. Hepsi Ýslam esaslarýna baðlý olup, halkýn kolaylýðý içindir.
46 - Soru: Vehhabilik nedir, hangi ülkede mevcuttur?
Cevap: "Selefi'lik iddiasý içinde kamufle edilmiþ, sarýlýp sarmalanmýþ bir "Mücessime" sempatizanlýðýdýr. Suudi Arabistan'dan kaynaklanmaktadýr. Orada tahsil görmüþ bazý kimseler tarafýndan veya bu iþin çýðýrtkanlarý vasýtasý ile Ýslam aleminin birçok beldesine sýçramýþtýr.
47 - Soru: Bizim mezhep (Hanefi) de altýn diþ yasak mý?
Cevap: Diþinde çürük falan yok iken keyf ve süs için yaptýrýlýrsa hem gusle mani, hem de altýnla zinetlenmek erkeðe haramdýr. Fakat diþlerindeki çürük sebebiyle yaptýrýlacak ise, bu zaruret halidir. Zaruret halinde ve zaruret miktarýný geçmemek þartý ile diþ doldurtmak veya altýn kaplatmak Ýmam Muhammed'e göre caizdir.
48 - Soru: Ramazan ve Kurban Bayramý namazlarý biz Hanefîlerce vacib bulunmaktadýr. Diðer üç mezhepte bu namazlarýn hükmü nedir?
Cevap: Maliki ve Þafii mezheplerinde, bu namazlarla ilgili iki hüküm vardýr. Birinci hüküm, bu namazlar sünnet, diðer bir kavle göre farzdýr. Hanbeli mezhebinde ise farz-ý kifayedir.
49 - Soru: Sehiv secdesi, biz Hanefilere göre vacibtir. Þafii mezhebine göre bu secdenin hükmü nedir? Zira bulunduðumuz yerlerde Þafii bir imama uyduðumuz oluyor. Durumu bilmemizde fayda vardýr?
Cevap: Sehiv secdesi, gerek Þafii gerekse Maliki mezheplerinde "sünnet" bulunmaktadýr. Ancak þu var ki, imam sehiv secdesi yapacak olursa, bu mezhepteki kimsenin imama uyarak secdeyi yapmasý vacib olur.
50- Abdürrahim Fetvalarýndan: "Hanefi olan Zeyd, Þafii mezhebine geçtiðinde tazir olunur" (H.Ec. 2/164)
Açýklama: Hanefi mezhebi, Þafii mezhebinden daha kolay hükümleri içine almýþ bulunmaktadýr. Bu itibarla, tercih ettiði Þafii mezhebinin hükümlerini yerine getirmekte kusur etmesi ihtimaline binaen þer'i hakim tarafýndan uyarýlýr ve gerekirse tazir edilir. Buradaki tazir, tazip ve tecziye mânâsýnda anlaþýlmamalý, sadece bir uyarma olarak kabul edilmelidir.


Ynt: Mezhepler By: ceren Date: 03 Aralýk 2019, 14:25:07
Esselamu aleyküm.rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim...

radyobeyan