Hanýmlar Ýlmihali
Pages: 1
Nafile namazlarda ayetleri tekrarlamak By: hafiza aise Date: 25 Kasým 2010, 12:03:19
2.  Nafile Namazlarda Ayetleri Tekrarlamak:
 

Ebû Zer (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sel­lem) þu ayeti okudu ve sabaha kadar tekrarladý; «Eðer onlara azap edersen, doðrusu onlar senin kullarýndýr; eðer affedersen, muhakkak ki sen, Azýz ve Hakîm olansýn.[582]/[583]

Mesrûk anlatýyor; 'Temim ed-Dârî, þu âyeti tekrarladý; «Yok­sa, kötülük Ýþleyen kimseler, ölümlerinde ve diriliklerinde ken­dilerini, inanýp yararlý iþ iþleyen kimseler ile bir mi tutacaðýmýzý sandýlar? Ne kötü hüküm veriyorlar![584]/[585]

Saîd bin Ubeyd anlatýyor; 'Saîd bin Cübeyr'i, Ramazanda onlara imamlýk yaparken gördüm. Þu âyeti tekrarlýyordu; Bo­yunlarýnda demir halkalar ve zincirler olduðu halde sürüklene­ceklerdir [586] «Ey insan, seni engin kerem sahibi Rabbine karþý ne aldatýp isyan ettirdi? 0 (Rab) ki seni yarattý, sana düzen verdi, ölçülü bir biçim verdi» [587] bu ayetleri iki veya üç defa tekrarlar­dý.[588]

Farz namazlarda bazý âyetleri tekrarlayarak okuma konu­sunda her hangi bir rivayet nakledilmediði için yapmamak daha evlâdýr. -Allah en iyi bilendir-.

 

3. Namazda Aðýt ve inilti:
 

Namazda aðlamak, eðer Allah Teâlâ'nýn korkusu, Cennet, Cehennem vb. nedenlerle oluyor ise, bu methedilmiþtir. Bu nedenlerle namazda aðlamak, bazý kimselerin zannettiði gibi namazý bozmaz. Ayný þekilde her hangi bir aðrýdan veya karþýlaþýlan musibetten dolayý, duygulara hâkim olunamayýp aðlanmasý durumunda da namaz bozulmaz.

Aðlama nedeniyle namazýn bozulmadýðýna dair deliller:

1. Yüce Allah, þu âyet-i kerîme'de aðlayanlarý methetmiþtir; 'Rahmanýn âyetleri onlara okunduðunda, secdeye kapanýr, aðlarlar [589] Aðlayarak yüz üstü yere kapanýrlar; bu, onlarýn hu­þu'yu/gönüllerindeki saygýyý artýrýr.[590] Bu iki âyet-i kerîme, na­mazda olanlarý da, olmayanlarý da kapsamaktadýr.

2. Abdullah bin eþ-Þehîr (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'Rasu-lullah (sallaliâhu aleyhi ve sellemj'e geldim. Namaz kýlýyordu ve göðsünde tencerede kaynayan suyun sesi gibi ses vardý.[591]

3. Ali (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'Bedir günü, aramýzda Mikdâd'tan baþka süvari yoktu. Aramýzda bulunan herkesin uyu­duðunu gördüm. Sadece Rasulullah (sallaliâhu aleyhi ve sellem) sabaha kadar bir aðacýn altýnda namaz kýldý ve aðladý.[592]

4. Ýbni Ömer (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'Rasulullah. (sal­laliâhu aleyhi ve sellemj'in aðrýlarý arttýðýnda, namaza çaðrýlýnca; 'Ebû Bekr'e söyleyin, insanlara namaz kýldýrsýn' buyurdu. Âiþe (radiyallâhu anhâ); 'Ebü Bekr yufka yürekli biridir. Kuran okudu­ðunda aðýt sesinden insanlara iþittiremez dedi. 'Ona emrediniz namaz kýldýrsýn' buyurdu. Âiþe sözünü tekrarladý Bunun üzerine; ona emrediniz namaz kýldýrsýn; siz kadýnlar, Yusuf'un (baþýna iþ açan hanýmlarýn) arkadaþlarý deðil misiniz? [593]

5. Abdullah bin Þeddâd anlatýyor; 'ben namazýn en arka safýndaydým, Ömer'Ben üzüntü vetasamý yalnýz Allah'a açarým [594] âyetini okuyor, içini çeke çeke sessizce aðlýyordu.[595]

 

Hatýrlatma:
 

Namazda, âh, ûh gibi sesler çýkarmak namazý bozmaz. An­cak mecbur kalýnmadýkça bu tür sesleri çýkarmak mekruhtur.

Hanefî mezhebine göre, namaz esnasýnda -zaruret olmaksýzýn- farklý sesler çýkarýlmasý halinde namaz bozu­lur.[596]


[582] Mâide, 118.

[583] Nesâî, 1010; Ahmed, Müsned,20831; el-Hâkim'de rivayet etmiþtir, ancak senedinde 'leyyîri ravi bulunmaktadýr.

[584] Câsiye, 21.

[585] Ýbni EbîÞeybe, el-Musannef, 2/477.

[586] Mümin, 71.

[587] Ýnfitâr, 6, 7.

[588] Abdurrezzâk, el-Musannef, 2/492.

[589] Meryem, 58.

[590] Ýsrâ, 109.

[591] Nesâî, 1214; Ebû DâvÛd, 1/328; Ahmed, 4/25. Sahih senetle rivayet edil­miþtir.

[592] Ahmed, 1026; ÝbnÝ Huzeyme, 2/53; Sahih senetler rivayet edilmiþtir.

[593] Buhârî, 682.

[594] Yûsuf, 86.

[595] Buhârî, Ezan Bölümünde, 'muallak' olarak zikretmiþtir. Bkz. Fethu'i-Bân, 2/206; Ýbni Teymiye, bu rivayeti e!-Fetâvâ'da zikretmiþtir. 22/623; Bu ri­vayet ÝbnÝ Ömer'den mahfuzdur.

[596] Bkz. el-Mûsilî, eÜhüyâr, 1/62. (Çev.)




radyobeyan