Taziye By: hafýz_32 Date: 21 Kasým 2010, 17:47:31
Taziye
1. Erkeklere olduðu gibi, hanýmlara da cenaze sahiplerine taziyede bulunmak, acýlarýný hafifletmek, onlarý Allah'ýn takdirine razý olmaya ve sabra teþvik etmek meþru kýlýnmýþtýr. Bunlar, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem)'den nakledilen davranýþlardýr. Taziyede bulunanlar, imkânlarý nispetinde bu amaçlarý gerçekleþtirmeye çalýþmalýdýr. Þeriata aykýrý davranýþlarda bulunmamalýdýrlar. Nitekim Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Bir musibete uðrayan mümin kardeþini taziyede bulunana Allah yeþil bir cübbe giydirir. Kýyamet günü (o kiþi) bununla mutlu olur. Orada bulunanlar, «bundaki mutluluk nedir?» derler; «ona gýpta edilmesidir» buyrulur.[294]
Taziyede söylenenle ilgili rivayet:
Liîlâhi mâ ahaze ve leh ûmâ a'tâ ve kullu þeyin indehû bi ecelin musemmâ ... feltasbir, veltahtesib Allah'ýn aldýðý ve verdiði her þey kendisine aittir. Her þeyin, Allah katýnda belirli bir eceli vardýr. 'Sabret[meli]sin ve sevabýný arzula[malý]sýn!.[295]
2. Taziye için matem mekânlarýnda toplanýlmasý, erkeklere de, hanýmlara da mekruhtur. 'Çünkü bu, hüznü artýrýr ve külfet oluþturur.[296] Cerîr bin Abdillah (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'biz ölünün evinde toplanýlmasýný ve yemek yapýlmasýný, ölü için dövünmek!niyâhat olarak görürdük.[297] Dolayýsýyla matem yerlerinde, bu tür toplantýlar düzenlemek, taziyenin meþruiyetine uymaz. Çünkü taziye, baþsaðlýðý dilemek için meþru kýlýnmýþtýr.
3. Cenaze ailesinin, taziyeye gelenler için yemek hazýrlamasý -bir önceki hadisten dolayý- mekruhtur. Ayný zamanda sünnete aykýrýdýr. Çünkü sünnet olan, cenazenin akrabalarýnýn ve komþularýnýn, cenaze ailesi için yemek hazýrlamalarýdýr.
Abdullah bin Ca'fer (radiyallâhu anh) anlatýyor; 'Rasulul-lah (sallallâhu aleyhi ve seilem) Cafer'in ailesi için yemek hazýrlayýnýz. Çünkü onlarýn baþýna, kendilerini meþgul eden bir iþ gelmiþtir [298] buyurdu. Bu rivayet zayýf olmakla birlikte, Aiþe (radiyallâhu anhâj'nýn rivayetiyle teyit edilmiþtir. Âiþe {radiyallâhu anhâ) kendi ailesinden biri vefat ettiði zaman, bir çömlek bulamaç piþirilmesini emrederdi. Sonra da tirit yapýlýr; bulamaç onun üzerine dökülürdü. Daha sonra da Âiþe (radiyallâhu anhâ) oradaki kadýnlara «bundan yiyiniz; çünkü ben Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem)'i; «bulamaç hastanýn kalbini rahatlatýr ve üzüntüyü hafifletir» buyururken iþittim' derdi.[299]
[294] Ýbn Ebî Þeybe, el-Musarmef, 12073; Abdurrezzâk, el-Musannef, 6074; Albânî, Hasen olarak derecelendirin iþtir. Bkz. el-huâ, 764.
[295] Buhârî, 1224; Müslim, 923.
[296] Þafiî, el-Ümm, 1/248.
[297] Ýbn Mâce, 1612; Ahmed, 2/204; Zayýf senetle rivayet edilmiþtir.
[298] Ebû Dâvûd 3132; Tirmizî, 998; Ýbn Mâce, 1610; Zayýf senetle rivayet edilmiþtir.
[299] Buhârî, 5417; Müslim, 2216.
radyobeyan