Yemin kefareti By: hafýz_32 Date: 19 Kasým 2010, 12:14:12
Yemin Kefareti:
Bir þeyi yapmak veya yapmamak için yemin eden, sonra da yeminini tutamayan kiþinin yeminine kefarette bulunmasý gerekir. Yemin kefareti þu dört þeyden biriyle yapýlýr;
1. Kiþinin kendi ailesine yedirdiði yemeðin orta hallisinden on fakire yedirmesi.
2. On fakiri giydirmek.
3. Bir köie azat etmek.
4. Ýlk üç maddeden herhangi bîrini yapamayanlar, üç gün oruç tutarlar.
Yemin kefareti olarak oruç tutulabilmesi Ýçin yukarýda sayýlan ilk üç maddenin hiçbirine güc yetirilememesi þarttýr. Çünkü Yüce Allah þöyle buyurmuþtur; 'Allah, kasýtsýz olarak aðzýnýzdan çtkýveren yeminlerinizden dolayý sizi sorumlu tutmaz. Fakat bilerek yaptýðýnýz yeminlerden dolayý sizi sorumlu tutar. Bunun da kefareti, ailenize yedirdiðiniz yemeðin orta hallisinden on fakire yedirmek, yahut onlarý giydirmek, yahut da bir köle azat etmektir. Bunlarý bulamayan üç gün oruç tutmalýdýr. Yemin ettiðiniz takdirde yeminlerinizin kefareti iþte budur. Yeminlerinizi koruyun.[38]
Hatýrlatmalar:
1. Þu yemek bana haram olsun" veya "þu eve girmek bana haram olsun" gibi sözlerle yapýlan yeminlerle, o þeyler haram olmaz. Ancak yapýlmasý durumunda yemin kefareti gerekir. Yüce Allah þöyle buyurmuþtur; 'Ey Peygamber! Eþlerinin rýzasýný gözeterek Allah'ýn sana helal kýldýðý þeyi niçin kendine haram ediyorsun? Allah çok baðýþlayan, çok esirgeyendir. Allah, yeminlerinizi çözmenizi size meþru kýlmýþtýr. [39]
2. Bir þey üzerine birden fazla yemin edildikten sonra, yemin bozulduðunda bir kefaret yeterlidir.
3. Yemin kefaretinin vucubiyet þartlarý þunlardýr;
a) Yemin edenin mükellef/akýl-bâlið olmasý.
b) Kendi iradesiyle yemin etmesi.
c) Yemin etmeyi kastetmiþ olmasý.
d) Gelecekteki bir þey üzerine yemin edilmiþ olmasý.
e) Yeminini tutamamýþ olmasý -yemin ederek yaparým dediðini yapmamasý, yapmam dediðini yapmasý-,
4. Yemin kefaretinin, yemini bozmadan önce veya bozduktan sonra yapýlmasý arasýnda fark yoktur.
Alimler þu konularda icma etmiþlerdir;
a) Yemin kefareti, yemin bozulmadan önce vacip olmaz.
b) Yemin bozulduktan sonra yemin kefaretinin yapýlmasý caizdir.
c) Yemin edilmeden önce, yemin bozma kefaretinin yapýlmasý caiz deðildir.
Âlimler, yemin bozulmadan önce kefaretinin yapýlmasý konusunda farklý görüþler belirtmiþlerdir; âlimlerin çoðunluðu bunun caiz olduðu kanaatindedir. Yemin kefaretiyle ilgili hadislerin bazýlarýnda, yeminler bozulmadan önce kefaretlerinin yapýldýðýný; bazýlarýnda da, yeminler bozulduktan sonra kefaretinin yapýldýðýný görmekteyiz. Dolayýsýyla deliller, her iki durumunda caiz olduðunu ifade etmektedir.
5. Yemek yedirme kefaretinin yerine, yemek bedelinin verilmesi caiz deðildir. Âlimlerin çoðunluðu bu görüþtedir. Ebû Hanîfe ise caiz olduðu görüþündedir. Âyet-i kerîmenin zahiri, fakirlere yemek yedirilmesini veya giydirilmesini ifade etmektedir. Bu konuda farklý bir kefaret söz konusu deðildir.
6. Yemin kefareti olarak, fakirlerin bir kýsmýnýn yedirilmesi, bir kýsmýnýn giydirilmesi caiz midir? Ýmam Ahmed bin Hanbel buna cevaz vermiþtir. Ýmam Þafiî ve Ýbn Hazm ise cevaz vermemiþlerdir. Âyetin zahirine uygun olan da bu görüþtür.
[38] Mâide, 89.
[39] Tahrim, 1-2.
radyobeyan