Hanýmlar Ýlmihali
Pages: 1
Mehir By: hafýz_32 Date: 16 Kasým 2010, 17:10:57
Mehir


Tanýmý: Hâkimin veya evlenecek taraflarýn belirlediði ni­kâhtaki ve benzer þeylerdeki karþýlýktýr. Arapçada mehir, 'sýdâk' olarak da isimlendirilir. Erkeðin, kadýnla evlenmeye olan arzusu­nu hissettirmesi nedeniyle böyle isimlendirilmiþtir.[485]

Hükmü: Mehir, nikâh akdinin rüknüdür.

Hanefî mezhebine göre, mehir, nikâh akdinin þart­larýndan deðil, sonuçlarýndan biridir. Bu nedenle nikâh ânýnda mehir belirtilmemiþ olsa da, hatta mehir verilme­yeceði söylense de, nikâh akdi gerçekleþmiþ olur. Ancak bu durumda 'mehr-i misil1 verilmesi gerekir. [486]

Nikâhta mehrin belirlenmiþ olmasý, belirlenmemiþ ise mehri misilin takdir edilmesi, -yani kýzýn çevresindeki ona denk kýzlarýn mehirleri esas alýnarak tespit edilmesi þarttýr. Çünkü Yüce Allah;

Kadýnlarýn mehirlerini gönül rýzasý ile verin [487] buyurmuþtur. Ýmam Kurtûbî (5/24) der ki; 'Bu âyet, kadýnlara mehir vermenin farz olduðuna delildir. Bu konuda icmâ edilmiþtir. Hiçbir ihtilaf yoktur...' Nitekim Yüce Allah; Onlardan faydalanmanýza karþý­lýk, bir farz olarak (kararlaþtýrýlmýþ) mehirlenný veriniz.[488]

Evlenmek isteyen bir adama, Peygamberimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem}; 'Demir bir yüzük olsa dahi, git bir þeyler bul! [489] buyurmuþtur. Mehir olarak verecek hiçbir þey bulamayan bir ada­ma; 'Ezberinde Kurandan âyetler var mý?' diye sormuþ; adam; 'Evet þu sûre ile þu sûreyi biliyorum' deyince de; '(Mehir olarak) bildiðin sûreleri ona öðretmene karþýlýk, onu sana nikahladým' buyurmuþtur.

Ýbn Abbâs (radiyailâhu anh) anlatýyor; 'Ali ile Fâtýma (ra-diyallâhu anhumâ) evlendiklerinde; Rasulullah (sallallâhu aley­hi ve sellem), Ali'ye; 'ona (mehir olarak) bir þey ver' buyurdu. Ali; 'hiçbir þeyim yok' dedi. 'Sert zýrhýn nerede?' diye sordu. O; 'yanýmda' dedi. Bunun üzerine Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem), '(mehir olarak) onu Fâtýma'ya ver' buyurdu.[490]

Bu deliller, nikâh akdinde 'mehrin rükün' olduðunu göster­mektedir. Ancak nikâh akdi esnasýnda belirlenmesi þart deðildir. Çünkü Yüce Allah; 'Nikâhtan sonra henüz dokunmadan veya onlar için bir mehir belirlemeden kadýnlarý boþarsanýz, bunda size günah yoktur.[491]

Ýbnu'l-Cevzî der ki; 'Bu âyet-i kerîme, mehir belirlenmeden nikâh akdinin caiz olduðuna delildir.[492] Fakat ileride bir tatsýzlý­ða imkân vermemek açýsýndan mehrin, nikâh akdinde belirlen­miþ olmasý daha faziletlidir.[493]

Mehir miktarýnýn, nikâh akdinde belirtilmemesi du­rumunda, kadýna mehri misil verilir. Nikâh akdinde mehir belirlemeden bir kadýnla evlenip, gerdeðe girmeden önce vefat eden bir adam hakkýnda; Ýbn Mesûd (radiyailâhu anh); 'Kadýna mehri rnisiî verilmesi, mirasçý olmasý ve iddet beklemesi gerektiði görü­þündeyim' demiþtir. Ma'kil b. Sinan (radiyailâhu anh); 'Ben Ra-sulullah (sallallâhu aleyhi veselîemj'iBeru'a binti Vâþýk hakkýnda böyle hüküm verirken iþittim' diyerek þahitlik yapmýþtýr.[494]



[485] Sübülus-Selâm, 3/311.

[486] Merginânî, el-Hidâye, 1/204; Þirbinî, Muðni'i-Muhtâc, 4/381; Þevkânî, es-Sey/u7-Cerâr, 2/276. (Çev.)

[487] Nisa, 4.

[488] Nisa, 24.

[489] Buhârî, 5029; Müslim, 1425.

[490] Ebû Dâvûd, 2125; Nesâî, 6/129; Sahih rivayettir.

[491] Bakara, 236.

[492] Zâdu'l-Mesîr, 1/279.

[493] Ýbn Teymiye, Mecmûu'l-Fetâuâ, 29/344.

[494] Ahmed, 3/480; Ebû Dâvûd, 2114; Tirmîzî, 1145; Nesâî, 6/121; ibn Mâce, 1891; Sahih rivayettir.





Ynt: Mehir By: neslihan Date: 09 Nisan 2015, 22:34:08
Mehir kadýnýn hakkýdýr ve istediðini talep etmede özgürdür. Tabi vicdan ehli bir kadýn eþini zor durumda býrakacak istekte bulunmaz. Allah razý olsun. Dua ile...
Ynt: Mehir By: ceren Date: 11 Eylül 2015, 15:51:20
Esselamu aleykum.Rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim.Mihir dini nikah sýrasýnda kadýnýn kocasýndan isteyeceði þeydir.Ne isterse isteyebilir ve eþinin de almasý mecburdur.

radyobeyan