Din Psikolojisi
Pages: 1
Dua tipleri By: hafýz_32 Date: 10 Kasým 2010, 12:43:53
6- Dua Tipleri
 

Duada insanýn duygularýnýn, tepkilerinin, istek ve ih­tiyaçlarýnýn önemli bir yeri vardýr. Bu bakýmdan dua, onu canlandýran duygu ve istekler kadar çeþitlidir. Bir an­lamda dua, Allah'la iliþkili olarak kiþinin kendi varoluþu hakkýnda beslediði niyetlerin açýða vurulmasýdýr. [386]

 

a)  Ýstek ve Dilek Duasý :
 

Dua motivasyonunda en baþta gelen faktör þahsî istek ve ihtiyaçlardýr. Çoðu zaman da, çaresizlik ve mahrumiyet içerisinde kývranan,  korku ve güvensizlik duygularýyla  sar­sýlan insan için bir imdat ve yardým  çaðrýsý ol­maktadýr. Her durumda istemek ya da talepte bulunmak   duanýn   en   karakteristik   özelliði   olarak kendisini gösterir. Baþarý, þifa, güvenlik ve maddî avantajlar elde etme ümidi, hissi sorunlara çözüm bulma isteði hemen her zaman bir dua konusu ola­bilmektedir. Ancak bu tür dualar,  yukarýda da be­lirtildiði gibi,  kimi  zaman  iman  çatýþmasýyla  so­nuçlanan  psikolojik problemleri  de   beraberinde taþýmaktadýr. Bunlar tabiatý itibariyle bencilce ol­duklarý için, sonuçlarý bakýmýndan her zaman dinî þuur geliþiminin lehinde bir etki býrakmayabilirler. [387]

 

b)  Þükür Duasý :
 

Ýnsanýn, Allah'ýn sonsuz lütfü ve  ikramý  karþýsýnda takýndýðý  tavrý ve  hissettiði duygularý en iyi ifade tarzý þükür duasýdýr.  Þük­retme davranýþý, belki duanýn en kolay ve yaygýn ifade yoludur.  Normal olarak  insanlar daha  çok kendilerine verilen hediyeler ve yapýlan yardýmlar için teþekkür ederler. Kendi varoluþumuzla birlikte, hayatýmýzý sürdürmemiz için gerekli ihtiyaçlarýmýzý ve hayatý renklendirip güzelleþtiren, zevk ve deðer yüklü hâle getiren, sayýsýz nimetleri sýnýrsýzca ternin ve  tedârik  eden ilâhî kaynaðýn baðýþlarýna karþý minnettarlýk ifadeleri ortaya koyabiliriz. Çoðu aileler çocuklarýna ilk olarak þükür duasýný öðretirler. [388]

 

c)  Þefaat Duasý :
 

Bir baþkasý için dua etmektir. Ýnsanlar çeþitli durumlarda birbirlerinin yardýmýna ihtiyaç duyarlar.   Ýhtiyaçlar kiþileri birbirine yak­laþtýrýr ve baðlar. Diðergamlýk ve yardýmlaþma duygusu içerisinde bir baþkasýnýn maddî, manevî veya psikolojik faydalar elde etmesi için yapýlan dualar vardýr. Ayrýca, Hz. Peygamber'e ve bazý velilere du­yulan aþk ve sevgiyi dile getirme maksadýyla ya­pýlan dualar vardýr. Bu, peygamberi ya da veliyi ve­sile kýlarak Allah'a yakýnlaþma niyetini ifade eder. [389]

 

d) Tapýnma ve Övgü Duasý :
 

Kâinattaki düzeni, güzellikleri ve Yaratýcý'nýn ilâhî tezahürlerini idrak eden bir mümin, bu durumda hissettiði saygý ve hayranlýkla karýþýk korku duygularýný sesli ya da sessiz olarak dile getirir. Bu dua türünde Allah ar­zusu talep þeklini alýr. Yani Allah, tapýlacak ve övü­lecek bir varlýk olarak görülür ve bunun dýþýnda bir niyet ve motif taþýmaz. [390]

 

e) Günahlarý Ýtiraf ve Baðýþlanma Duasý:
 

Allah'a yakýn olma ve O'nunla uyumlu bir iliþkiyi sürdürme isteði, bazý dua þekillerinin sebebini oluþturur. Bu ba­kýmdan, insanlar kendilerini Allah'tan uzaklaþmýþ olarak gördüklerinde, bu kopukluðu piþmanlýk, tevbe ve istiðfar, baðýþlanma talebiyle onarmaya çalýþýrlar. [391]

 

7- Duanýn Psikolojik Etkileri
 

Duanýn çok yönlü psikolojik etkileri, gerek te­orik gerekse tecrübî gözlemler seviyesinde açýklýða kavuþmuþ olan bir husustur. Dua, insanýn duy­gularýný, algýlarýný, davranýþlarýný, ruhî ve bedeni saðlýðýný, hatta maddî olaylarý deðiþikliðe uðratan etkiler yapabilmektedir. Bir baþka deyiþle, dua bir tür zihnî ve uzvi deðiþiklikten ibarettir. Ancak, dua eden kimsenin elde edeceði psikolojik deðerlerin, bütünüyle o kiþinin inancýna baðlý bulunmakta ol­duðu da bir gerçektir. Samimi inanç sürdüðü tüm duanýn etkisi kesin ve mutlaktýr [392]. Duanýn gerçek deðeri, dua fiiliyle teselli bulmadadýr; böylece insan iradesi Allah'ýn iradesine uyar. Ýnsanýn umut ve tasasýnýn deðiþmesi ve yüceltilmesi yoluyla insanýn Allah'ýn iradesine tam uymasýyla son bulan duanýn mucizevi gücü vardýr.

Duada inancýn þart olmadýðýný ileri sürenler de olmuþtur. Marinier'e göre duanýn psikolojik etki de deðeri, iman esaslarýndan baðýmsýz olarak mevcuttur; inançsýz insanlar bile  dua yoluyla  bazý  faydalar edebilirler. Burada asýl belirleyici olan, arzu tasavvurunun canlýlýk ve yoðunluðudur. Bir baþka,  deyiþle duanýn þiddet ve kalitesidir. Yani,  duayý  kýlan   bazý   özel  psikolojik  þartlarýn geliþmiþ olmasýdýr. Bunlar da, konusunun net bir belirlenmiþ olmasý, açýk bir ifade ile dile getirilmesi ve kuralýna uygun olarak tasavvur edilmesidir. [393] Ýnançsýz kiþilerin yaptýðý dualarýn gerçek dua mý yoksa bâtýl bir inanç ve büyüsel bir uygulama mý olduðu tartýþmasý bir yana, duanýn her durumdaki kiþi üzerinde belli bir psikolojik etkiyi açýða çýkarmasý ihtimâl dýþý deðildir. Bununla birlikte, duanýn etkileri elbette inançtaki samimiyet ve sürekliliðe baðlý olarak deðiþiklikler gösterecektir.

Dua genel olarak insanýn bütün ruhî faaliyetlerine bir güç ve canlýlýk saðlamaktadýr. James, kiþinin ister içinde isterse dýþýnda olsun gizli bir enerjinin faaliyete geçmesi [394] olarak yorumlar dua vasýtasýyla Allah'la kurulan iliþki ve iletiþim   sayesinde  ilahî  enerjinin  etkisi,   ruhun ih­tiyaçlarýný karþýlamaya, korkularýný yatýþtýrmaya ve bu yolla dýþ dünyayý deðiþtirmeye koyulmaktadýr. Böylece dua, normal bir durumda kiþinin gücünü artýrmakta, þuur düzeyinin yükselmesine ve idrak kapasitesinin keskinleþmesine imkân vermekte, ola­ðanüstü iþleri baþaracak güç, kuvvet ve yeterlilik kazandýrmaktadýr. Sýkýntýlý, bunalýmlý ve gergin bir durumda ise duanýn etkisi, “yatýþma ve rahatlama” þeklinde   kendisini  gösterir.   Duanýn   bu   sükûnet temin edici etkisi,  duada kullanýlan söz ve baþ­vurulan tasavvurlarýn kendilerine ait bir kuvvete baðlanamaz. Esasen, söz ya da tasavvurlar duanýn zarurî unsuru olmadýðýndan, kiþi bunlarsýz da dua edebilmekte, Allah'a yönelmektedir. Hatta bazý du­rumlarda dua açýk bir istek konusuna da sahip ol­mayabilir; burada daha çok belirsiz ve farksýzlaþmýþ bir arzu, Allah'a yakýnlaþma arzusu sözkonusudur. Bu bakýmdan, duadaki yatýþma ve rahatlama etkisi, merkezî ruhî oluþumlarýn, varlýðýn çekirdeðinin gü­cünde bir artýþ olarak anlaþýlabilir [395]. Her durumda dua ile meydana getirilen güç ve sevincin artmasý olarak   hissedilen   sübjektif tecrübeler,   sinir   sis­teminin dengesinin yeni bir düzenleniþi veya kuvvetlenmesi [396] olarak deðerlendirilebilir.

Dua ferdin dünya ile iliþkisini ve dünyaya ait ta­savvurunu genel bir tarzda deðiþtirir; duygusal al­gýlarýnýn biçim deðiþtirmesine yol açar. Dua derin varlýðýn, benliðin gizli kalmýþ bölümlerinin ortaya çýkmasýna, normal þuura yabancý kalan birtakým keyfiyetlerin kavranmasýna imkân verir. Tec­rübelerimiz göstermektedir ki, alçak sesli ciddi anlatýmlar, herþeyden önce ruhiyatýn alt bölümlerine, içgüdüsel ve þuurdýþý kalan ve geçmiþ yaþantýlarý, hatýralarý bünyesinde barýndýran bölümlere nüfuz etmektedir. Ýþte bu tarzda dile getirilmiþ bir duanýn, özellikle hastalýk, bedenî dengesizlik veya zihnî bu­nalým, duyusal ya da duygusal þaþkýnlýk du­rumlarýnda etkileyici olduðu görülmektedir. Böylesi bir dua, þuurun karanlýk bölgelerine nüfuz ederek, kiþide bir sükûnet meydana getirmektedir.

Kiþide iradî bir canlanmaya yol açarak dua, her­þeyden önce sýkýntýyý ortadan kaldýrýr; benliðe ait tepkileri gittikçe artan bir þekilde aþma kapasitesi saðlar; durumlar ve olaylar üzerinde büyük bir es­tetik güç ve etkiye sahip kýlar; tarihin, milletlerin ve medeniyetlerin derin akýþýna gittikçe daha çok uyum saðlar. Normal þuurun farklý veya tedirgin edici bulup reddetmeye kendisini hazýr hissettiði þeyin, daima çok geniþ bir kabulü ve benimsenmesini sað­layan davranýþ deðiþikliði meydana getirir. Dua sa­yesinde eþyanýn anlamý gittikçe artan bir þekilde keþfedilir; “ben” bütünlüðünün çirkin, korkunç ve ürkütücü diye nitelediði þeyler de dahil, sebep ve so­nuçlar çok geniþ bir görüþ açýsýyla görülebilir.

Duanýn ahlâk ve karakter üzerindeki çok olum­lu etkileri de bilinmektedir. James duayý, insanlarýn çoðunda ahlâkî sýhhatin ve akabinde fizikî sýhhatin vazgeçilmez bir faktörü [397] olarak görür. Carrel de ayný hususa iþaret ederek, sýk sýk yapýlan, bir alýþ­kanlýk haline gelen duanýn karaktere etki ederek, onun temizlenip olgunlaþmasýna yol açabildiðini belirtir. [398] Dua bir anlamda kiþinin kendisiyle ilgili hakikâti   bir   bütün   olarak   keþfetmesine   imkân veren bir “þuur geniþlemesi”dir. Dua anýnda þuurun derinliklerinde sanki bir ýþýk yanar ve orada insan kendisini olduðu gibi görür. Bencilliðini, hýrsýný, ha­talarýný, gururunu keþfeder. Sonuçta, ahlâkî va­zifelerini yapmaya hazýr hâle gelir. Fikri ve zihnî al­çakgönüllülüðü, olgunluðu kazanmaya çalýþýr. Kötülük ve ýstýraplara karþý sabýr ve dayanma gücü geliþip, kuvvet kazanýr. Devamlý dua eden kiþilerde vazife ve sorumluluk duygusu artar, kýskançlýk ve kötülük eðilimleri azalýr. Baþkalarý hakkýnda iyilik ve hayýrseverlik duygularý hâkim hâle gelir. Fikri ve zihni geliþimleri eþit olanlar arasýnda yapýlan araþ­týrmalarda, karakter ve ahlâkî deðerin, ara-sýra dua edenlerde bile, hiç etmeyenlere göre daha yüksek olduðu görülmektedir [399]. Böylece dua, kiþide zihnî, manevî ve ahlâkî güçlerin daha iyi kullanýlmasýna, yücelip güçlenmesine, ümit ve inancýn can­lanmasýna, endiþe, sýkýntý ve korkunun yatýþmasýna ve kiþiliðin en üst derecede bütünleþmesine imkân saðlayan bir etki gücüne sahip bulunmaktadýr. [400]

 
8- Dua ve Tedavi
 

Duanýn gerek uzvî gerekse ruhî birtakým has­talýklarý tedavi edici gücü ve özelliði öteden beri bi­linmektedir. Birçok din psikologu, duanýn mü­kemmel bir tedavi vasýtasý olduðunu belirlemiþ bulunmaktadýr. Esasen “inanç tedavisi”, gü­nümüzde bazý doktorlarýn baþvurmadan ede­medikleri bir yöntem haline gelmiþ görünmektedir. Vergote, duada psikanalitik tedaviye benzer bir yol izlendiðini öne sürer. Psikanalitik tedavinin temel kaidesinin, “hareket etmemek, fakat herþeyi söy­lemek”  olduðu  bilinmektedir.  Temel  olarak,  baþkasýyla konuþma kapasitesini engelleyen dü­þünceleri unutma durumundan kurtaran söz tedavi edicidir. Dua eden insan, kendisine hile ve kur­nazlýk yapmak mümkün olmayan Allah'a herþeyi söyleyerek, kendi kendisiyle ilgili ve kendisinin Allah'la iliþkisi konusundaki hakikâti, gizleyip sak­lamadan, olduðu gibi üzerine alýr. Tecrübelerimiz göstermektedir ki, Allah'la serbestçe konuþmak mü­saadesi, serbestçe bir dua etme kapasitesi etkisi meydana getirmektedir [401].

Duanýn sýkýntýyý tedavi ederek kiþide bir ra­hatlama ve sükûnet meydana getirdiðini yukarýda be­lirtmiþtik. Ayný þekilde, psikolojik yapýnýn iþleyiþinden ileri gelen bazý ruhî bozukluklarýn dua ve dinî telkin yoluyla þifaya kavuþturulmasý imkânlarý, psikolog ve psikiyatristlere yabancý olmayan bir husustur [402].

Uzvî rahatsýzlýklarýn tedavisinde de duanýn, þifa ile sonuçlanan olumlu etkiler meydana getirdiði, bi­limsel gözlemlere dayalý olarak ileri sürülebilmektedir[403]. Esasen, her türlü hastalýðýn te­davisinde, gerek hasta gerekse hekim açýsýndan önem taþýyan hususlarýn baþýnda, þüphesiz ki, “has­tanýn maneviyâtýný güçlendirme ve moralini yük­seltme” gelmektedir. Birçok aðýr vakalarda, inançlý ya da tecrübeli hekimler, hastalarýna öncelikle dua etmelerini tavsiye etmektedirler. Þüphesiz kendi kendine veya alýþýlmýþ tedavi usûlleri ile iyi olabilen hastalýklar sözkonusu olunca, þifanýn gerçek âmilinin ne olduðunu anlamak güçleþmektedir. Ancak, her türlü tedavinin imkânsýz veya baþarýsýz olduðu hâllerde, duanýn sonuçlarý kesin olarak belirlenebilmektedir. Dua, dinî telkin ve moral tak­viyesi yoluyla elde edilen mucizevî tedavilerin ya­pýldýðý Fransa'daki Lourdes Týp Merkezinin çalýþmalarý bilimsel kayýtlara geçmiþ bu­lunmaktadýr [404]. Özellikle baþkasý için yapýlan du­anýn, kiþinin kendi kendisi için yaptýðý duadan daha etkili ve verimli olduðu gözlemlenmektedir. Hasta in­sanlar için þifa dileme, okuyup-üfleme [405], bazý kut­sal mekânlarý ziyaret etme gibi uygulamalarýn gü­nümüzde de yaygýn bir þekilde devam ettiði göz önüne alýnýrsa, insanlarýn dinî inanç ve dua yoluyla bazý uzvî ve ruhî sorunlarýna pratik çözümler bul­duklarýný, ya da bulacaklarýna olan güven ve umut­larýný sürdürdüklerini söyliyebiliriz. [406]



Ynt: Dua tipleri By: saniyenur Date: 07 Aðustos 2011, 01:11:49
Ne olursa olsun sana iltica eden, seni dinleyen birinin olduðunu bilmek, en yakýnlarýn hatta kendin bile kendini anlamadýðýnda Rabbine sýðýnmak gibi huzur veren baþka bir þey yok gerçekten.

Dua bazen þükür, bazen yardým, bazen af dilemenin adý. Ama hepsinde ortak olan tek þey seni seven koruyan, sana nimetler veren Rabbinin olduðunu bilmek ve aciz bir kul olduðunun farkýna varmak.
Duadan aldýðýmýz güç ile yolumuza devam edebiliyoruz, þükürler olsun ki böyle bir nimete sahibiz. Rabbim razý olsun paylaþýmýnýz için.

Ynt: Dua tipleri By: HALACAHAN Date: 03 Aðustos 2016, 18:34:03
Dua ile ilgili okuduðum her yazý benim ilgimi  çok çeker.Paylasim içinde Allah razi olsun ..
Ynt: Dua tipleri By: ceren Date: 03 Aðustos 2016, 20:58:00
Aleykumselam.Her seyini allaha tevekkul ederek dua ederek soyleyen ve faziletini gören kullardan olalim inþallah....

radyobeyan