Dua tipleri By: hafýz_32 Date: 10 Kasým 2010, 12:43:53
6- Dua Tipleri
Duada insanýn duygularýnýn, tepkilerinin, istek ve ihtiyaçlarýnýn önemli bir yeri vardýr. Bu bakýmdan dua, onu canlandýran duygu ve istekler kadar çeþitlidir. Bir anlamda dua, Allah'la iliþkili olarak kiþinin kendi varoluþu hakkýnda beslediði niyetlerin açýða vurulmasýdýr. [386]
a) Ýstek ve Dilek Duasý :
Dua motivasyonunda en baþta gelen faktör þahsî istek ve ihtiyaçlardýr. Çoðu zaman da, çaresizlik ve mahrumiyet içerisinde kývranan, korku ve güvensizlik duygularýyla sarsýlan insan için bir imdat ve yardým çaðrýsý olmaktadýr. Her durumda istemek ya da talepte bulunmak duanýn en karakteristik özelliði olarak kendisini gösterir. Baþarý, þifa, güvenlik ve maddî avantajlar elde etme ümidi, hissi sorunlara çözüm bulma isteði hemen her zaman bir dua konusu olabilmektedir. Ancak bu tür dualar, yukarýda da belirtildiði gibi, kimi zaman iman çatýþmasýyla sonuçlanan psikolojik problemleri de beraberinde taþýmaktadýr. Bunlar tabiatý itibariyle bencilce olduklarý için, sonuçlarý bakýmýndan her zaman dinî þuur geliþiminin lehinde bir etki býrakmayabilirler. [387]
b) Þükür Duasý :
Ýnsanýn, Allah'ýn sonsuz lütfü ve ikramý karþýsýnda takýndýðý tavrý ve hissettiði duygularý en iyi ifade tarzý þükür duasýdýr. Þükretme davranýþý, belki duanýn en kolay ve yaygýn ifade yoludur. Normal olarak insanlar daha çok kendilerine verilen hediyeler ve yapýlan yardýmlar için teþekkür ederler. Kendi varoluþumuzla birlikte, hayatýmýzý sürdürmemiz için gerekli ihtiyaçlarýmýzý ve hayatý renklendirip güzelleþtiren, zevk ve deðer yüklü hâle getiren, sayýsýz nimetleri sýnýrsýzca ternin ve tedârik eden ilâhî kaynaðýn baðýþlarýna karþý minnettarlýk ifadeleri ortaya koyabiliriz. Çoðu aileler çocuklarýna ilk olarak þükür duasýný öðretirler. [388]
c) Þefaat Duasý :
Bir baþkasý için dua etmektir. Ýnsanlar çeþitli durumlarda birbirlerinin yardýmýna ihtiyaç duyarlar. Ýhtiyaçlar kiþileri birbirine yaklaþtýrýr ve baðlar. Diðergamlýk ve yardýmlaþma duygusu içerisinde bir baþkasýnýn maddî, manevî veya psikolojik faydalar elde etmesi için yapýlan dualar vardýr. Ayrýca, Hz. Peygamber'e ve bazý velilere duyulan aþk ve sevgiyi dile getirme maksadýyla yapýlan dualar vardýr. Bu, peygamberi ya da veliyi vesile kýlarak Allah'a yakýnlaþma niyetini ifade eder. [389]
d) Tapýnma ve Övgü Duasý :
Kâinattaki düzeni, güzellikleri ve Yaratýcý'nýn ilâhî tezahürlerini idrak eden bir mümin, bu durumda hissettiði saygý ve hayranlýkla karýþýk korku duygularýný sesli ya da sessiz olarak dile getirir. Bu dua türünde Allah arzusu talep þeklini alýr. Yani Allah, tapýlacak ve övülecek bir varlýk olarak görülür ve bunun dýþýnda bir niyet ve motif taþýmaz. [390]
e) Günahlarý Ýtiraf ve Baðýþlanma Duasý:
Allah'a yakýn olma ve O'nunla uyumlu bir iliþkiyi sürdürme isteði, bazý dua þekillerinin sebebini oluþturur. Bu bakýmdan, insanlar kendilerini Allah'tan uzaklaþmýþ olarak gördüklerinde, bu kopukluðu piþmanlýk, tevbe ve istiðfar, baðýþlanma talebiyle onarmaya çalýþýrlar. [391]
7- Duanýn Psikolojik Etkileri
Duanýn çok yönlü psikolojik etkileri, gerek teorik gerekse tecrübî gözlemler seviyesinde açýklýða kavuþmuþ olan bir husustur. Dua, insanýn duygularýný, algýlarýný, davranýþlarýný, ruhî ve bedeni saðlýðýný, hatta maddî olaylarý deðiþikliðe uðratan etkiler yapabilmektedir. Bir baþka deyiþle, dua bir tür zihnî ve uzvi deðiþiklikten ibarettir. Ancak, dua eden kimsenin elde edeceði psikolojik deðerlerin, bütünüyle o kiþinin inancýna baðlý bulunmakta olduðu da bir gerçektir. Samimi inanç sürdüðü tüm duanýn etkisi kesin ve mutlaktýr [392]. Duanýn gerçek deðeri, dua fiiliyle teselli bulmadadýr; böylece insan iradesi Allah'ýn iradesine uyar. Ýnsanýn umut ve tasasýnýn deðiþmesi ve yüceltilmesi yoluyla insanýn Allah'ýn iradesine tam uymasýyla son bulan duanýn mucizevi gücü vardýr.
Duada inancýn þart olmadýðýný ileri sürenler de olmuþtur. Marinier'e göre duanýn psikolojik etki de deðeri, iman esaslarýndan baðýmsýz olarak mevcuttur; inançsýz insanlar bile dua yoluyla bazý faydalar edebilirler. Burada asýl belirleyici olan, arzu tasavvurunun canlýlýk ve yoðunluðudur. Bir baþka, deyiþle duanýn þiddet ve kalitesidir. Yani, duayý kýlan bazý özel psikolojik þartlarýn geliþmiþ olmasýdýr. Bunlar da, konusunun net bir belirlenmiþ olmasý, açýk bir ifade ile dile getirilmesi ve kuralýna uygun olarak tasavvur edilmesidir. [393] Ýnançsýz kiþilerin yaptýðý dualarýn gerçek dua mý yoksa bâtýl bir inanç ve büyüsel bir uygulama mý olduðu tartýþmasý bir yana, duanýn her durumdaki kiþi üzerinde belli bir psikolojik etkiyi açýða çýkarmasý ihtimâl dýþý deðildir. Bununla birlikte, duanýn etkileri elbette inançtaki samimiyet ve sürekliliðe baðlý olarak deðiþiklikler gösterecektir.
Dua genel olarak insanýn bütün ruhî faaliyetlerine bir güç ve canlýlýk saðlamaktadýr. James, kiþinin ister içinde isterse dýþýnda olsun gizli bir enerjinin faaliyete geçmesi [394] olarak yorumlar dua vasýtasýyla Allah'la kurulan iliþki ve iletiþim sayesinde ilahî enerjinin etkisi, ruhun ihtiyaçlarýný karþýlamaya, korkularýný yatýþtýrmaya ve bu yolla dýþ dünyayý deðiþtirmeye koyulmaktadýr. Böylece dua, normal bir durumda kiþinin gücünü artýrmakta, þuur düzeyinin yükselmesine ve idrak kapasitesinin keskinleþmesine imkân vermekte, olaðanüstü iþleri baþaracak güç, kuvvet ve yeterlilik kazandýrmaktadýr. Sýkýntýlý, bunalýmlý ve gergin bir durumda ise duanýn etkisi, “yatýþma ve rahatlama” þeklinde kendisini gösterir. Duanýn bu sükûnet temin edici etkisi, duada kullanýlan söz ve baþvurulan tasavvurlarýn kendilerine ait bir kuvvete baðlanamaz. Esasen, söz ya da tasavvurlar duanýn zarurî unsuru olmadýðýndan, kiþi bunlarsýz da dua edebilmekte, Allah'a yönelmektedir. Hatta bazý durumlarda dua açýk bir istek konusuna da sahip olmayabilir; burada daha çok belirsiz ve farksýzlaþmýþ bir arzu, Allah'a yakýnlaþma arzusu sözkonusudur. Bu bakýmdan, duadaki yatýþma ve rahatlama etkisi, merkezî ruhî oluþumlarýn, varlýðýn çekirdeðinin gücünde bir artýþ olarak anlaþýlabilir [395]. Her durumda dua ile meydana getirilen güç ve sevincin artmasý olarak hissedilen sübjektif tecrübeler, sinir sisteminin dengesinin yeni bir düzenleniþi veya kuvvetlenmesi [396] olarak deðerlendirilebilir.
Dua ferdin dünya ile iliþkisini ve dünyaya ait tasavvurunu genel bir tarzda deðiþtirir; duygusal algýlarýnýn biçim deðiþtirmesine yol açar. Dua derin varlýðýn, benliðin gizli kalmýþ bölümlerinin ortaya çýkmasýna, normal þuura yabancý kalan birtakým keyfiyetlerin kavranmasýna imkân verir. Tecrübelerimiz göstermektedir ki, alçak sesli ciddi anlatýmlar, herþeyden önce ruhiyatýn alt bölümlerine, içgüdüsel ve þuurdýþý kalan ve geçmiþ yaþantýlarý, hatýralarý bünyesinde barýndýran bölümlere nüfuz etmektedir. Ýþte bu tarzda dile getirilmiþ bir duanýn, özellikle hastalýk, bedenî dengesizlik veya zihnî bunalým, duyusal ya da duygusal þaþkýnlýk durumlarýnda etkileyici olduðu görülmektedir. Böylesi bir dua, þuurun karanlýk bölgelerine nüfuz ederek, kiþide bir sükûnet meydana getirmektedir.
Kiþide iradî bir canlanmaya yol açarak dua, herþeyden önce sýkýntýyý ortadan kaldýrýr; benliðe ait tepkileri gittikçe artan bir þekilde aþma kapasitesi saðlar; durumlar ve olaylar üzerinde büyük bir estetik güç ve etkiye sahip kýlar; tarihin, milletlerin ve medeniyetlerin derin akýþýna gittikçe daha çok uyum saðlar. Normal þuurun farklý veya tedirgin edici bulup reddetmeye kendisini hazýr hissettiði þeyin, daima çok geniþ bir kabulü ve benimsenmesini saðlayan davranýþ deðiþikliði meydana getirir. Dua sayesinde eþyanýn anlamý gittikçe artan bir þekilde keþfedilir; “ben” bütünlüðünün çirkin, korkunç ve ürkütücü diye nitelediði þeyler de dahil, sebep ve sonuçlar çok geniþ bir görüþ açýsýyla görülebilir.
Duanýn ahlâk ve karakter üzerindeki çok olumlu etkileri de bilinmektedir. James duayý, insanlarýn çoðunda ahlâkî sýhhatin ve akabinde fizikî sýhhatin vazgeçilmez bir faktörü [397] olarak görür. Carrel de ayný hususa iþaret ederek, sýk sýk yapýlan, bir alýþkanlýk haline gelen duanýn karaktere etki ederek, onun temizlenip olgunlaþmasýna yol açabildiðini belirtir. [398] Dua bir anlamda kiþinin kendisiyle ilgili hakikâti bir bütün olarak keþfetmesine imkân veren bir “þuur geniþlemesi”dir. Dua anýnda þuurun derinliklerinde sanki bir ýþýk yanar ve orada insan kendisini olduðu gibi görür. Bencilliðini, hýrsýný, hatalarýný, gururunu keþfeder. Sonuçta, ahlâkî vazifelerini yapmaya hazýr hâle gelir. Fikri ve zihnî alçakgönüllülüðü, olgunluðu kazanmaya çalýþýr. Kötülük ve ýstýraplara karþý sabýr ve dayanma gücü geliþip, kuvvet kazanýr. Devamlý dua eden kiþilerde vazife ve sorumluluk duygusu artar, kýskançlýk ve kötülük eðilimleri azalýr. Baþkalarý hakkýnda iyilik ve hayýrseverlik duygularý hâkim hâle gelir. Fikri ve zihni geliþimleri eþit olanlar arasýnda yapýlan araþtýrmalarda, karakter ve ahlâkî deðerin, ara-sýra dua edenlerde bile, hiç etmeyenlere göre daha yüksek olduðu görülmektedir [399]. Böylece dua, kiþide zihnî, manevî ve ahlâkî güçlerin daha iyi kullanýlmasýna, yücelip güçlenmesine, ümit ve inancýn canlanmasýna, endiþe, sýkýntý ve korkunun yatýþmasýna ve kiþiliðin en üst derecede bütünleþmesine imkân saðlayan bir etki gücüne sahip bulunmaktadýr. [400]
8- Dua ve Tedavi
Duanýn gerek uzvî gerekse ruhî birtakým hastalýklarý tedavi edici gücü ve özelliði öteden beri bilinmektedir. Birçok din psikologu, duanýn mükemmel bir tedavi vasýtasý olduðunu belirlemiþ bulunmaktadýr. Esasen “inanç tedavisi”, günümüzde bazý doktorlarýn baþvurmadan edemedikleri bir yöntem haline gelmiþ görünmektedir. Vergote, duada psikanalitik tedaviye benzer bir yol izlendiðini öne sürer. Psikanalitik tedavinin temel kaidesinin, “hareket etmemek, fakat herþeyi söylemek” olduðu bilinmektedir. Temel olarak, baþkasýyla konuþma kapasitesini engelleyen düþünceleri unutma durumundan kurtaran söz tedavi edicidir. Dua eden insan, kendisine hile ve kurnazlýk yapmak mümkün olmayan Allah'a herþeyi söyleyerek, kendi kendisiyle ilgili ve kendisinin Allah'la iliþkisi konusundaki hakikâti, gizleyip saklamadan, olduðu gibi üzerine alýr. Tecrübelerimiz göstermektedir ki, Allah'la serbestçe konuþmak müsaadesi, serbestçe bir dua etme kapasitesi etkisi meydana getirmektedir [401].
Duanýn sýkýntýyý tedavi ederek kiþide bir rahatlama ve sükûnet meydana getirdiðini yukarýda belirtmiþtik. Ayný þekilde, psikolojik yapýnýn iþleyiþinden ileri gelen bazý ruhî bozukluklarýn dua ve dinî telkin yoluyla þifaya kavuþturulmasý imkânlarý, psikolog ve psikiyatristlere yabancý olmayan bir husustur [402].
Uzvî rahatsýzlýklarýn tedavisinde de duanýn, þifa ile sonuçlanan olumlu etkiler meydana getirdiði, bilimsel gözlemlere dayalý olarak ileri sürülebilmektedir[403]. Esasen, her türlü hastalýðýn tedavisinde, gerek hasta gerekse hekim açýsýndan önem taþýyan hususlarýn baþýnda, þüphesiz ki, “hastanýn maneviyâtýný güçlendirme ve moralini yükseltme” gelmektedir. Birçok aðýr vakalarda, inançlý ya da tecrübeli hekimler, hastalarýna öncelikle dua etmelerini tavsiye etmektedirler. Þüphesiz kendi kendine veya alýþýlmýþ tedavi usûlleri ile iyi olabilen hastalýklar sözkonusu olunca, þifanýn gerçek âmilinin ne olduðunu anlamak güçleþmektedir. Ancak, her türlü tedavinin imkânsýz veya baþarýsýz olduðu hâllerde, duanýn sonuçlarý kesin olarak belirlenebilmektedir. Dua, dinî telkin ve moral takviyesi yoluyla elde edilen mucizevî tedavilerin yapýldýðý Fransa'daki Lourdes Týp Merkezinin çalýþmalarý bilimsel kayýtlara geçmiþ bulunmaktadýr [404]. Özellikle baþkasý için yapýlan duanýn, kiþinin kendi kendisi için yaptýðý duadan daha etkili ve verimli olduðu gözlemlenmektedir. Hasta insanlar için þifa dileme, okuyup-üfleme [405], bazý kutsal mekânlarý ziyaret etme gibi uygulamalarýn günümüzde de yaygýn bir þekilde devam ettiði göz önüne alýnýrsa, insanlarýn dinî inanç ve dua yoluyla bazý uzvî ve ruhî sorunlarýna pratik çözümler bulduklarýný, ya da bulacaklarýna olan güven ve umutlarýný sürdürdüklerini söyliyebiliriz. [406]
Ynt: Dua tipleri By: saniyenur Date: 07 Aðustos 2011, 01:11:49
Ne olursa olsun sana iltica eden, seni dinleyen birinin olduðunu bilmek, en yakýnlarýn hatta kendin bile kendini anlamadýðýnda Rabbine sýðýnmak gibi huzur veren baþka bir þey yok gerçekten.
Dua bazen þükür, bazen yardým, bazen af dilemenin adý. Ama hepsinde ortak olan tek þey seni seven koruyan, sana nimetler veren Rabbinin olduðunu bilmek ve aciz bir kul olduðunun farkýna varmak.
Duadan aldýðýmýz güç ile yolumuza devam edebiliyoruz, þükürler olsun ki böyle bir nimete sahibiz. Rabbim razý olsun paylaþýmýnýz için.
Ynt: Dua tipleri By: HALACAHAN Date: 03 Aðustos 2016, 18:34:03
Dua ile ilgili okuduðum her yazý benim ilgimi çok çeker.Paylasim içinde Allah razi olsun ..
Ynt: Dua tipleri By: ceren Date: 03 Aðustos 2016, 20:58:00
Aleykumselam.Her seyini allaha tevekkul ederek dua ederek soyleyen ve faziletini gören kullardan olalim inþallah....
radyobeyan