ALLAH'a iman By: hafýz_32 Date: 02 Kasým 2010, 13:38:46
[cen
Ynt: ALLAH'a iman By: hafýz_32 Date: 02 Kasým 2010, 13:40:40
toplam 119 yerde geçer. Bunlardan sadece 1 âyette Allah’ýn sýfatý olarak geçer: “…Ve bilirler ki Allah haktýr, apaçýktýr (Mübîn).”[1646]
18. el-HAFÎ: Çok ikram eden, son derece iyilik ve lütuf sahibi, her þeyi bilen. Kur’an’da 2 yerde geçer. Bunlardan biri Allah’ýn sýfat-ismi olarak kullanýlýr. “…O (Allah) bana karþý çok lütufkârdýr (Hafî).”[1647]
19. el-KARÎB: Yakýn; Affý, maðfireti, rahmeti, bilmesi, görmesi ve duymasý itibariyle kullarýna yakýn olan. Karîb kelimesi Kur’an’da 25 âyette geçer, bunlardan 5’i Allah’ýn sýfatý olarak kullanýlýr. “(Ey Peygamberim! Kullarým, sana Benden sorarlarsa (onlara bildir ki): Ben (onlara) yakýným (karîb). Bana duâ edince, duâ edenin duâsýna icâbet ederim…”[1648]; “… Þüphesiz O, iþitendir (Semî’), yakýndýr (Karîb).”[1649]
20. el-EHAD: Bir, tek, yegâne. Eþi,benzeri ve ikincisi bulunmayan bir tek. Allah’ýn Ehad ismi sadece 1 âyette geçer: “De ki: ‘O Allah tektir/birdir.”[1650]
21. ÐÂFÝRU’Z-ZENB: Günahlarý baðýþlayan. Kur’an’da 1 âyette geçer. “… (Allah,) Günahý baðýþlayandýr (Ðâfiru’z-zenb)…”[1651]
22. ÞEDÎDU’L-IKAAB: Cezalandýrmasý çok þiddetli olan. Bu isim-sýfat, Kur’ân-ý Kerim’de 14 yerde geçer. “Bilin ki, þüphesiz Allah, cezalandýrmasý þiddetli olandýr…”[1652]; “Allah, kuvvetlidir, azâbý þiddetlidir.”[1653]
23. FÂTIRU’S-SEMÂVÂTÝ VE’L-ARD: Yeri ve gökleri yaratan; Yoktan var eden. Kur’an’da 6 âyette geçer. “De ki, gökleri ve yeri yoktan var eden, besleyen fakat, kendisi beslenmeyen Allah’tan baþka dost mu tutayým?...”[1654]
24. RAFÎU’D-DERECÂT: Dereceleri yükselten; Peygamber ve mü’minlerin itibar, derece, þan ve þereflerini artýran. Gökleri tabaka tabaka yükselten, kullarýnýn dünyada derecelerini veya cennetteki mevkilerini yükselten. Kur’an’da 1 âyette geçer. “Dereceleri yükselten, Arþ’ýn sahibi Allah, kavuþma günüyle korkutmak için kullarýndan dilediðine irâdesiyle ilgili vahyi indirir.”[1655]
25. ÐÂLÝB ALÂ EMRÝH: Emrinde, iþinde ve hükmünde gâlip olan, üstün gelen. Kur’an’da 1 yerde Allah’ýn sýfatý olarak geçer. “Allah emrinde gâliptir, fakat insanlarýn çoðu (bunu) bilmezler.”[1656]
26. KAÝM ALÂ KÜLLÝ NEFS: Varlýklarý, tüm yaratýklarý görüp gözeten, koruyan ve yöneten. Allah’ýn sýfatý olarak Kur’an’da 1 yerde geçer. “Her nefsin kazandýðýný görüp gözeten, koruyan (Allah), hiç böyle olmayan gibi olur mu?”[1657]
27. HAYRUN HÂFIZAN: En iyi koruyup gözeten. Allah’ýn sýfatý olarak Kur’ân-ý Kerim’de 1 yerde geçer. “Allah en hayýrlý koruyucudur. O, acýyanlarýn en merhametlisidir.”[1658]
Yukarýda sayýlan (Tirmizî, Ýbn Mâce ve ilâve olarak Kur’an’daki 27 isim), yani toplam 145 isimle, yine Kur’an ve hadislerden derlenen 138 isimle birlikte 283 isim Esmâü’l- Hüsnâ olarak deðerlendirilebilir. Tabii, Allah’ýn tüm isimlerinin bunlardan ibâret olup baþka isminin olmadýðýný söylemek doðru olmaz. Allah’ýn her þeyi sonsuz olduðu gibi isimleri de sonsuz ve sýnýrsýzdýr.
Esmâü’l-hüsnâ, en güzel isimler demektir. Bu tâbir âyet ve hadislerde geçer. “Allah, O’ndan baþka ilâh yoktur. En güzel isimler O’nundur.”[1659] “Esmâü’l-Hüsnâ (En güzel isimler) Allah’ýndýr. O’nu o isimlerle duâ edin, çaðýrýn (adlandýrýn)...[1660]; “Allah, O’ndan baþka ilâh yoktur. En güzel isimler O’nundur.”[1661]
Tirmizî’nin Ebû Hureyre’den rivâyetine göre o þöyle demiþtir: ‘Allah’ýn Rasûlü (s.a.s.) dedi ki: “Allah’ýn doksan dokuz ismi vardýr. Kim onlarý öðrenir bellerse (ahsâhâ / hayatý boyunca Allah’ý bu þekilde tanýyarak yaþar ve bu iman ve yaþayýþ üzere ölürse, inþâallah) Cennete girer.”[1662] (Hadisin devamýnda, yukarýda sayýp Türkçe anlamlarýný verdiðimiz 99 Ýlâhî isim sayýlýr.)
Buhârî, Müslim ve Ýbn Mâce, hadisin sadece baþ tarafýný rivâyet eder, isimleri ayrý ayrý sýralamazlar. Hadis-i þerifte Ebû Hureyre’nin (r.a.) rivâyetiyle Rasûlullah (s.a.s.) þöyle buyurur: “Allah’ýn doksan dokuz, yani bir müstesna olmak üzere yüz ismi vardýr. Bunlarý (þirk koþmadan, mânâlarýna uygun tarzda amel etmek sûretiyle) ezber eden her bir kiþi muhakkak Cennet’e girer. Yüce Allah tektir, tek olaný sever.”[1663]
Âyet ve hadislerde zikredilen esmâü’l-hüsnâ, Allah’ýn nasýl bir varlýk olduðunun, O’nun niteliklerini, özelliklerini ve hangi vasýflara sahip olup olmadýðýný beyan eden isim ve sýfatlardýr.
Allah’a ait olan bu isimlerin aynen bir baþkasýnda da olduðuna inanmak insaný þirke götürür. Tevhidin bir anlamý da Allah’ýn isim ve sýfatlarýnda tek bir olduðunu, baþkalarýnýn Allah’a, Allah’ýn da baþkalarýna (yarattýðý varlýklara) benzemediðine inanmaktýr. “O’nun (Allah’ýn) benzeri gibi olan hiçbir þey yoktur. O, iþitendir, görendir.”[1664]
“Esmâü’l-Hüsnâ (En güzel isimler) Allah’ýndýr. O’nu o isimlerle duâ edin, çaðýrýn (adlandýrýn). O’nun isimleri konusunda ilhâd’a (eðriliðe) sapanlarý býrakýn. Onlar yaptýklarýnýn cezâsýný göreceklerdir.”[1665]
Esmâü’l-Hüsnâ Konusunda Doðru Yoldan Sapmak
Kur’an, esmâü’l-hüsnâ konusunda ilhad adýný verdiði tavrý yasaklamýþtýr.[1666] Bu ilhâd kavramýyla, Allah’ýn isimleri ve nitelikleri konusunda ciddiyet göstermeyen, lâubâli davranan, Allah hakkýnda zan ile konuþan ve bilmediðini söyleyenler[1667] kast edilmiþtir. Birçok müfessir, âyette dile getirilen ilhâdý, “Allah’ý kendi zâtýna vermediði, naslarda yer alan esmâmü’l-hüsnâ içerisinde bulunmayan isimlerle adlandýrmak” þeklinde anlamýþlardýr.
Allah’ýn isimleri konusunda doðru yoldan sapmak, hiç þüphesiz, sadece isimlerin lafýzlarýyla ilgili bir durum deðildir. Belki de âyetin sakýndýrdýðý asýl sapma, Allah tasavvuru konusundaki sapmadýr. Zaten isimler konusundaki sapma, tasavvurdaki sapmanýn bir sonucudur. Tasavvurdaki sapma muhtevâya yönelik, isimlerdeki sapma ise biçime yöneliktir. Allah’ýn isimleri konusunda doðru yoldan sapmanýn farklý boyutlarýný þu baþlýklar halinde toplayabiliriz:
1- Allah’a isim koyma yoluyla, Allah’ý tanýmlamaya kalkmak: Bu Allah’ý tanýmanýn önündeki en büyük engeldir. Kul, haddini aþmadan, bu iþe kalkýþamaz.
2- Allah’ýn kendi zâtý için seçip beðendiði isimleri veya onlarýn mânâlarýný reddetmek: Birinci maddenin tersi bir sapmadýr. Zaten Allah’a O’nun þânýna yaraþmayan isimler ve sýfatlar yakýþtýran biri, O’nun kendi zâtý için seçip beðendiði isim ve sýfatlarla sorunlu demektir.
3- Allah’ýn isim ve sýfatlarýný, onlarýn içeriklerini görünür görünmez varlýklara vermek: Allah dýþýnda herhangi bir varlýða, sadece Allah’a ait olan mükemmelliklerden birini veya birkaçýný yakýþtýrmak. Yakýþtýrýlan ister bir peygamber, ister bir aziz, ister bir velî, isterse bir put olsun, fark etmez.
4- Allah’ýn isimlerinin anlamlarýný tahrif etmek ve onlara kendilerinde bulunmayan anlamlar yüklemeye veya var olan anlamlarýný eksiltmeye yeltenmek: Bu tahriftir ve tahriflerin en büyüðü, Allah hakkýnda yapýlanýdýr.
5- Esmâü’l-hüsnânýn içeriðini boþaltmak: Bu, genellikle mutlak tenzihe sapanlarýn ihlâdýdýr. Ýsimsiz ve vasýfsýz bir Allah tasavvuru, Allah’ýn âlemden baðýmsýz varlýðýný inkâra çýkar. Böyle bir tasavvurda Tanrý, sanal bir varlýk halini alýr.
6- Allah’ýn, esmâsýyla hayatýn tüm alanlarýna tecellisini inkâr edip O’nu hayattan dýþlayan bir tasavvura sapmak: Modern sekülerlik/laiklik, sapmanýn bu türünü içinde en yoðun bir biçimde barýndýrmaktadýr.
Allah’ýn isimleri konusunda doðru yoldan sapmamak için bu konuda doðru yolun ne olduðunu bilmek gerekir. Peki, Allah’ýn isimleri konusunda doðru yol nedir? Bu sualin cevabýný birkaç maddede sýralayalým:
1- Allah’a isimler koymak Allah’ýn hakkýdýr.
2- Allah’ýn kendisi için seçip beðendiði isimler Ýlâhî kelâmda (ve sahih hadislerde) yer almýþlardýr.
3- Allah’ýn kendisi için kullandýðý isimler Kur’an’da isim kalýbýyla gelenlerdir. Kur’an’da Allah’a izâfe edilen fiiller, ismin yerini tutmazlar.
Kur’an’da Allah’a izâfe edilen fiillerden isim türetmenin baþtan beri bir usûlü ortaya konamamýþtýr.[1668]
Esmâü’l-Hüsnâ ile ilgili bu âyette geçen “eðriliðe sapanlar” diye tercüme olunan “yulhýdûn”, genel olarak Allah’a isim ve vasýf vermekte kayýtsýz, lâubali kimseleri ifâde eder. Ýlhâd: Allah’ý, Kendisini isimlendirmediði, hakkýnda Kur’an’da veya sahih sünnette nass gelmemiþ olan bir isimle adlandýrmaktýr.
Allah’ý güzel isimleriyle tanýmak ve anmak, O’na lâyýk olmayan nitelikleri isnat etmemek, insanýn baþta gelen görevidir. Allah’ýn isimleri hakkýnda Allah’a lâyýk olmayan isimler isnat etmek, Allah’a “baba” veya “oðul” gibi Allah’a yanlýþ isimler takmak, Kur’an’da ve sahih sünnette beyan edilen Allah’ýn bazý isimlerini kabul etmemek veya Allah’a özgü isimleri Allah’tan baþka varlýklara vermek Kur’an’da ilhâd, yani doðru olandan, haktan sapmak demektir. Allah’a cisim, cevher, akýl ve illet gibi isimler vermek ilhaddýr.
Esmâyý Saymak ve Ezberlemek
Hadislerde geçen ihsâ (saymak)[1669] ve hýfz (ezberlemek)[1670] kelimeleri ile maksat; Allah’ý güzel isimleriyle tanýmak, O’na O’nun istediði þekilde ibâdet ve itaat etmektir. Yoksa bu isimleri anlamadan ezberlemek ve tekrarlamak deðildir. Meselâ bir insan yaptýðý bir iþte Allah’ýn kendisini gördüðünü, yaptýklarýný bildiðini, ameline göre ödül veya ceza vereceðini düþünmesi ve ona göre hareket etmesi Allah’ýn isimlerini hýfz ve ihsâdýr.
Esmâü’l-Hüsnâya gönülden baðlanmak, mânâlarýný düþünmek, davranýþlarýna bu isimler istikametinde yön vermek isimler konusunda mü’minlerin görevi ve cennet vesilesidir. Meselâ Allah’ýn Basîr (her þeyi gören), Semî’ (her þeyi iþiten) ismini unutmayýp gönülden bu inanca sahip olan kiþi, elini ve dilini kötülüklere uzatmaya devam eder mi?
Tirmizî, Ebû Hüreyre’den yaptýðý bir rivâyette, Allah’ýn 99 ismini zikretmiþ ve bu hadis için “garib” demiþtir.[1671] Tirmizî Ebû Hüreyre’den ayný anlamda iki hadis daha rivâyet etmiþ, ancak bu rivâyetlerde isimler sayýlmamýþtýr. Buhârî ve Müslim’in esâmü’l-hüsnâ ile ilgili rivâyetlerinde de isimler sayýlmamýþtýr. Ýbn Mâce, esmâü’l-hüsnâ ile ilgili rivâyetinde 101 isim zikretmiþtir.[1672]
Tirmizî ve Ýbn Mâce’nin esâmü’l-hüsnâ ile ilgili rivâyetlerinin dýþýnda baþka hadislerde de Allah’ý tanýtan isim ve sýfatlar geçmektedir. Hadislerde geçen Kâbid, Bâsýt, Hâfid, Râfi’, Mu’ýzz, Müzill, Sabûr; Muhsî, Mübdî, Mümît, Vâcid, Reþîd, Mukaddim, Muahhir, Muðnî, Mâni’, Dârr, Nâfi’ ve Mâcid gibi bazý sýfatlar, isim þeklinde Kur’an’da geçmemektedir. Ancak bu sýfatlarýn ifade ettiði mânâlar, fiiller ile ifade edilmiþtir. Yukarýda da belirtildiði ve sayýldýðý gibi Allah’ýn isimleri/sýfatlarý 99 adetten ibâret deðildir. 99 Rakamý çokluktan kinâyedir. Nitekim esmâü’l-hüsnâ ile ilgili hadisler, Allah’ýn isimlerinin 99’dan ibaret olduðunu da belirtmemekte, sadece bu isimleri sayanlarýn cennete gireceklerini bildirmektedir. Ayrýca hadislerde geçmeyen, ancak, Kur’an’da geçen yukarýda sayýldýðý gibi Allah’ýn güzel isim ve sýfatlarý vardýr. Bu isim ve sýfatlarýn sayýsý, bizim tesbit ettiðimiz kadarýyla 283 civarýndadýr.
Bütün bu isimleri alfabetik olarak sayarsak þöyle bir tablo çýkar:
Allah, A’lâ, A’lem, Adl, Aduvvun li’l-Kâfirîn, Afüvv, Âhýzu’n bi Nâsiyetih, Âhir, Ahkemu’l-Hâkimîn, Ahsenu’l-Hâlikîn, Akrabu, Alîm, Âlimu Ðaybi’s-Semâvâti ve’l-Ard, Âlimu’l-Ðaybi ve’þ-Þehâdeti, Âlimu’l-Ðaybi, Aliyy, Allâm, Allâmu’l-Ðuyûb, Asdaku Hadîsen, Asdaku Kýylen, Asdaku Mekren, Azîm, Aziz, Bâis, Bâkî, Bâliðu Emrih, Bâri’, Bârr, Bâsýt, Basîr, Bâtýn, Bedî’, Bedîu’s-Semâvâti ve’l-Ard, Berîün mine’l-Müþrikîn, Berr, Burhân, Câýl(ûn), Câmi’, Câmiu’n-Nâs, Cebbâr, Celîl, Cemîl, Cevâd, Dâim, Dârr, Dehr, Deyyân, Ebed, Ebka, Ehad, Ehlü’l-Maðfire, Ekber, Ekrem, Erhamu’r-Râhýmîn, Esra’u Ferahan, Esra’u’l-Hâsibîn, Eþeddü Be’sen, Eþeddü Kuvveten, Eþeddü Tenkîlen, Evvel, Fa’âlun Limâ Yürîd, Fâil(ûn), Fâliku’l-Habbi ve’n-Nevâ, Fâliku’l-Isbâh, Fâtýn, Fâtýr, Fâtýru’s-Semâvâti ve’l-Ard, Ferd, Fettâh, Ðaffâr, Ðâfir, Ðâfiru’z-Zenb, Ðafûr, Ðâlib Alâ Emrih, Ðâlib, Ðanî, Habîr, Hâdî, Hâfýd, Hâfýz, Hafî, Hafîz, Hakem, Hâkim, Hakîm, Hakk, Hâlýk, Hâlik, Halîm, Hallak, Hamîd, Hannân, Hasbü, Hasîb, Hâsib, Hayî, Hayr, Hayru’l-Fâsýlîn, Hayru’l-Fâtihîn, Hayru’l-Ðâfirîn, Hayru’l-Hâkimîn, Hayru’l-Mâkirîn, Hayru’l-Münzilîn, Hayru’l-Vârisîn, Hayru’n-Nâsýrîn, Hayru’r-Râhýmîn, Hayru’r-Râzikîn, Hayrun Hâfýzan, Hayy, Hüvallahullezî Lâ Ýlâhe Ýllâ Hû, Ýlâh, Ýlâhü’n-Nâs, Kadir, Kabýz, Kabilü’t-Tevbi, Kadî, Kadî’l-Umûr, Kadîm, Kadîr, Kâfî, Kahhâr, Kahir, Kaim, Kaim Alâ Külli Nefs, Kâin, Karîb, Kâþif, Kâþifu’l-Azâb, Kâtib(ûn), Kavî, Kayyûm, Kebîr, Kefîl, Kerîm, Kuddûs, Latîf, Mâcid, Mâhid(ûn), Mâlik, Mâlikü Yevmi’d-Dîn, Mâlikü’l Mülk, Mâni’, Mecîd, Melîk, Melik, Melîk, Mennân, Metîn, Mevlâ, Mu’týy, Muahhir, Muazzib(în), Muðîs, Muðnî, Muhýyt, Mûhinü Keydi’l-Kâfirîn, Muhîtun bi’l-Kâfirîn, Muhric, Muhsî, Muhsin, Muhyî, Muhyî’l-Mevtâ, Muhzî’l-Kâfirîn, Muîd, Muizz, Mukaddim, Mukallibü’l-Kulûb, Mukýyt, Muksýt, Muktedir, Mûsâvvir, Mûsi’(ûn), Mutahhir, Mü’min, Mübdî, Mübîn, Mübrim(ûn), Mübtel(în), Mücîb, Müdebbir, Müheymin, Mühlik, Mükevvin, Mümidd, Mümît, Müneccî, Münezzil, Münîr, Münþi(ûn), Münzil(în), Müntakým, Münzilü’t-Tevrâti ve’l-Ýncîli ve’l-Furkan, Münzir(în), Mürsil(în), Müsa’ýr, Müsteân, Müstemi’(ûn), Müteâlî, Mütekebbir, Müteveffî, Mütimmü Nûrihî, Müzill, Nâfi’, Nâsýr, Nasîr, Nazîf, Nûr, Rab, Rabbü Külli Þey’in, Rabbü’l-Âlemîn, Rabbü’l-Ard, Rabbü’l-Arþ, Rabbü’l-Felak, Rabbü’l-Izzeti, Rabbü’n-Nâs, Rabbü’s-Semâvâti, Rabbü’þ-Þi’râ, Râfi’, Rafî’, Rafîu’d-Derecât, Rahîm, Rahmân, Rakýyb, Râþid, Raûf, Razzâk, Refîk, Reþîd, Sabûr, Sâdýk, Sâil, Samed, Sâmi’, Sâni’, Selâm, Semî’, Semî’u’d-Duâ, Serî’u’l-Hýsâb, Serî’u’l-Ikab, Setîr, Seyyid, Sübbûh, Þâfi’, Þâhid, Þâkir, Þedîd, Þedîdu’l-Ikaab, Þedîdü’l-Azâb, Þedîdü’l-Mihâl, Þefî’, Þehîd, Þekûr, Þey’, Tâm, Tayyib, Tevvâb, Vâcid, Vâhýd, Vâkýy, Vâlî, Vâris, Vâsi’, Vâsi’u’l-Maðfire, Vedûd, Vehhâb, Vekîl, Velî, Vitr, Zâhir, Zâri’, Zâri’ûn, Zi’t-Tavl, Zû Fadl, Zu’l-Ýzzeti, Zû-Ýntikam, Zü’l-Arþ, Zü’l-Celâli Ve’l-Ýkrâm, Zü’l-Fadli’l-Azîm, Zü’l-Ikâb, Zü’l-Kuvveh, Zü’l-Kuvveti, Zü’l-Maðfireti, Zü’l-Me’âric, Zü’l-Mecd ve’l-Ýkrâm, Zü’r-Rahmeti.
SORULAR
1- Temel iman esaslarýyla ilgili bir âyet mealini ve Cibril hadisini belirtiniz.
2- Bir müslümanýn Allah'a nasýl inanmasý gerektiðini açýklayýnýz.
3- Allah Teâlâ’nýn sýfatlarýný ve beþerî sýfatlardan farklarýný açýklayýnýz.
4- Allah Teâlâ’nýn zâtî sýfatlarýný sayarak, her birini açýklayýnýz.
5- Allah Teâlâ’nýn subûtî sýfatlarýný sayarak hepsini kýsaca izah ediniz.
6- Allah Teâlânýn Zâtî sýfatlarý ile Subûtî sýfatlarý arasýnda ne fark vardýr?
7- Allah’ýn isimleri ve sýfatlarý, yaratmýþ olduðu varlýklardan hangilerine benzer?
a) Meleklere benzer b) Bazýsýna benzer
c) Cinlere benzer d) Hiçbirine benzemez
8- “Allah, her þeyin iç yüzünden, gizli taraflarýndan haberdardýr.” Bu ifâdede geçen Allah’ýn ismi, aþaðýdakilerden hangisidir?
a) Habîr b) Kuddüs c) Mucî d) Kadîr
9- Kur’an’ýn, Allah’tan baþka ilâhlarý reddederken ve yalnýzca O’nun ilâhlýðýný belirtirken en çok üzerinde durduðu konu hangisidir?
a) Rýzýk verici Allah’týr.
b) Yaratýcý Allah’týr
c) Göklerde ve yerde egemenlik Allah’ýndýr.
d) Kâinattaki bütün düzeni Allah yönetmektedir.
10- Allah’ýn varlýðýnýn devamýnýn kendinden olmasý, aþaðýdaki sýfatlardan hangisinin anlamýdýr?
a) Kýyam bi-nefsihî b) Muhâlefetün lil havâdis
c) Kýdem d) Vahdâniyet
11- Aþaðýdakilerden hangisi Allah Teâlâ’nýn zâtî sýfatlarýndandýr?
a) Hayat b) Tekvin c) Kelâm d) Vahdâniyet
12- “Var olmasý ve varlýðýný devam ettirmesi için, hiçbir varlýða muhtaç olmamasý” ifâdesi, Allah Teâlâ’nýn hangi sýfatýnýn açýklamasýdýr?
a) Vücud b) Muhâlefetün lil havâdis
c) Kýyam bi-nefsihî d) Vahdâniyet
13- Aþaðýdakilerden hangisi Allah Teâlâ’nýn zâtî sýfatlarýndandýr?
a) Kudret b) Kýdem c) Basar d) Tekvin
14- “Allah Teâlâ’nýn, yarattýklarýndan hiçbirine benzememesi” ifâdesi, Allah Teâlâ’nýn hangi sýfatýnýn açýklamasýdýr?
a) Muhâlefetün lil-havâdis b) Kýyam bi-nefsihi
c) Vahdâniyet d) Kelâm
15- Aþaðýdakilerden hangisi, Allah Teâlâ’nýn subûtî sýfatlarýndan deðildir?
a) Beka b) Hayat c) Semi d) Tekvin
16- Allah Teâlâ’nýn dilediðini yapma gücüne sahip olmasýna ne denir?
a) Ýrâde b) Basar c) Kýyam bi-nefsihi d) Kudret
17- Esmâü’l-Hüsnâ konusundaki âyet mealini ifâdelendirerek, Esmâü’l- Hüsnâ’dan 30 tane güzel ismi sayarak açýklayýnýz.
18- Esmâü’l-Hüsnâ’yý “saymak” ve “hýfzetmek” kelimelerini açýklayarak bu konuda
kendilerini terk etmemiz gereken “ilhâd edenler”den ne kast edildiðini belirtiniz.
Ynt: Allah'a iman By: Fethiye Çopur Koü Date: 05 Aralýk 2018, 08:58:16
Ey Allah'ým seninle aramýzdaki yegane mesafe ilimdir. ilim eðer mesafeyi ortadan kaldýracaksa and olsun ki isteðim ilimdir . Rabbim razý olsun...
Ynt: Allah'a iman By: ceren Date: 05 Aralýk 2018, 15:06:24
Esselamu aleyküm. Rabbým bizleri ona sonsuz inanan tevvekül eden ve rahmete eriþen kullardan eylesin inþallah...
Ynt: Allah'a iman By: Sevgi. Date: 03 Ocak 2019, 01:53:07
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri ona tüüm kalbiyle, benliðiyle inanan hayýrlý kullarýndan olabilmeyi nasip etsin... Amiinn
Ynt: Allah'a iman By: ceren Date: 03 Ocak 2019, 14:18:33
Esselamu aleykum. Allaha inanan iman eden onun emrinde onun rizasinda yasayan ve kurtulusa erisen kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Allah'a iman By: Bilal2009 Date: 03 Ocak 2019, 18:36:27
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun Rabbim bizleri doðru yoldan ayýrmasýn
Ynt: Allah'a iman By: Sevgi. Date: 04 Ocak 2019, 06:26:24
Aleyküm Selam. Rabbim bizleri samimi ve gönülden iman edenlerden eylesin...Amiiin
Ynt: Allah'a iman By: ceren Date: 04 Aðustos 2019, 15:17:45
Esselamu aleykum.allaha sonsuz inanan iman eden ve onun emrinde yaþayýp kurtuluþa eriþen kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Allah'a iman By: gulsahkilicaslan Date: 05 Aðustos 2019, 00:33:52
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Allah'a iman By: Melek Nur Çelik koü Date: 05 Aðustos 2019, 16:17:00
Paylaþým için Allah razý olsun..
radyobeyan