Müntehab Ehadis
Pages: 1
Namaz By: hafýz_32 Date: 29 Ekim 2010, 17:10:47
NAMAZ


Allafiu Teâla’nýn kudretinden doðrudan istifade etmek için, Allah cette cetatuhunun emirlerini, Hazreti Muhammed sallallahu aleyhi vesellem’in öðrettiði þekilde yerine getirmekte en önemli ve esas olan amel namazdýr.

 

FARZ NAMAZLAR

Kur’an Ayetleri
 

“Þüphesiz namaz, hayasýzlýktan ve kötülükten alýkoyar.” [292]                     

“Ýman edip sâlih amel iþleyenler, (özellikle) namazý dosdoðru kýlanlar ve zekâtý ve­renler için Rableri katýnda ecirleri vardýr. Onlara hiçbir korku yoktur. Onlar mah­zun da olmazlar.” [293]                                                                               

“(Ey Rasûlüm!) Ýman etmiþ olan kullarýma söyle: Namazý dosdoðru kýlsýnlar ve ken­disinde ne alýþ-veriþ, ne dostluk bulunan bir gün (kýyamet) gelmeden, kendilerine verdiðimiz rýzýklardan (Allah için) gizli ve aþikâr harcasýnlar.” [294]

“(Ýbrahim aleyhisselam þöyle dua etti:) Ey Rabbim! Beni ve soyumdan gelecekleri namaza müdavim eyle. Ey Rabbimiz! Duamý kabul et.” [295]                       

“Güneþin öðle vakti zevalinden, gecenin karanlýðýna kadar (öðle, ikindi, akþam ve yatsý vakitlerinde) namazý dosdoðru kýl. Bir de sabah namazýný kýl. Çünkü sabah namazý þahidlidir. (Amelleri yazan melekler o vakitte hazýr bulunurlar.)” [296]

(Allahu Teâlâ kurtuluþa eren mü’minlerin sýfatlarýndan birinin þöyle olduðunu be­yan etmiþtir:)

“Onlar ki, (farz) namazlarýna devam ederler.” [297]               

“Ey iman edenler! Cuma günü, Cuma namazý için ezan okunduðu vakit hemen Allah’ýn zikrine (yani hutbe ve namaza doðru) koþun, alýþ-veriþi býrakýn. Eðer bi­lirseniz bu sizin için daha hayýrlýdýr.” [298]                                                         

 
Hadisi Þerifler
 

1) Hz. Abdullah Ýbni Ömer radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Ýslam beþ þey üzerine bina edilmiþtir: Lâ ilahe illallah Muhammedurrasulullah kelimesine þahidlik etmek. (Yani þu hakikâte þa­hitlik etmektir ki, Allahu Teâlâ’dan baþka ibadet ve kulluk edilmeye layýk hiçbir þey yoktur. Muhammed sallallahu aleyhi vesellem Allahu Teâlâ’nýn Rasûlü’dür.) Namaz kýlmak, zekât vermek, hacc yapmak, Ramazan ayýnda oruç tutmak.” [299]         

2) Hz. Cübeyr bin Nüfeyr rahmetullahi aleyh’den rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Bana mal biriktirmem ve tacirlerden olmam em­redilmedi. Aksine bana þöyle emredildi:

“Rabbini hamd ile tesbih et. Namaz kýlan­lardan ol. Ölüm gelinceye kadar Rabbine ibadet et.” [300]

3)
Abdullah Ýbni Amr radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Cebrail aleyhisselam (yabancý bir adam suretinde huzuruna gelip) Ýslam hakkýnda sorduðunda Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem ona cevaben þöyle buyurdu;

“Ýslam, Allah’tan baþ­ka hiçbir ilâh olmadýðýna ve Muhammed sallallahu aleyhi vesellem’in Allah’ýn Rasûlü olduðuna (dilin ve kalbinle) þehâdet etmen, namazý kýlman, zekât vermen, hacc ve umre yapman, cünüblükten kurtulmak için gusül yapman, abdesti tam olarak alman ve Ramazan ayýnda oruç tutmandýr.” Cebrail aleyhisselam,

“Ben bütün bun­larý yaparsam müslüman olur muyum?” deyince Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Evet” buyurdu. Bunun üzerine Cebrail aleyhisselam,

“Doðru söyledin” dedi. [301]

4) Hz. Kurre bin Da’inus radýyallahu anh diyor ki: Biz Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem ile Veda Hac’cýnda bir araya geldik. Biz,

“Yâ Rasûlallah! Bize neyi tavsi­ye buyuruyorsunuz?” deyince þöyle buyurdu;

“Size, namazý gereði üzere kýlma­nýzý, zekâtý vermenizi, Beytullah’ý haccetmenizi, Ramazan ayýnda oruç tutmanýzý tavsiye ederim. Ramazan ayýnda öyle bir gece vardýr ki, bin aydan daha hayýr­lýdýr. Müslüman ve Zimmî’nin [302] öldürülmesi ve malýnýn alýnmasýnýn haram olduðu­nu kabul etmelisiniz. Ancak herhangi bir suç iþlemiþlerse, Allahu Teâlâ’nýn hük­müne uygun olarak cezalandýrýlýrlar. Size, Allah’a ve O’na itaate sýmsýký yapýþ­manýzý tavsiye ederim. (Yani tam bir gayretle, Allahu Teâlâ’dan baþkasýnýn, se­vinmesine veya darýlmasýna aldýrmadan dinin emirlerini tatbik etmeye devam ediniz.)”   [303]                                                                                                                 

5) Hz. Câbir bin Abdullah radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesettem buyurdu ki;

“Cennet’in anahtarý namaz, namazýn anahtarý ise abdesttir.” [304]                                                                                                 

6) Hz. Enes radýyallahu anadan rivayete göre Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Namaz benim gözümün nuru kýlýndý.” [305]                                       

7) Hz. Ömer radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Namaz dinin direðidir.” [306]                         

8 ) Hz. Ali radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir ki, Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in en son sözü (vasiyeti) þu olmuþtur;

“Namaz, namaz! Köleleriniz ve emriniz altýndakiler hakkýnda Allah’tan korkun. (Yani onlarýn haklarýný edâ edin.)” [307]

9) Hz. Ebû Ümâme radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Peygamber sallallahu aleyhi vesellem Hayber’den döndü. Yanýnda iki tane köle vardý. Hz. Ali radýyallahu anh,

“Yâ Rasûlallah! Hizmet için bize bir köle veriniz” deyince Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Onlardan dilediðini al” buyurdu. Hz. Ali radýyallahu anh,

“Siz beðeniniz” dedi. Peygamber sallallahu aleyhi vesellem onlardan birine iþaret ederek,

“Þunu al, ancak onu sakýn dövme. Çünkü ben Hayber’den dönerken onun namaz kýlmakta oldu­ðunu gördüm. Þüphesiz ben namaz kýlanlarý dövmekten nehyedildim” buyurdu. [308]

10) Hz. Ubâde bin Sâmit radýyallahu anh diyor ki: Ben Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in þöyle buyurduðunu iþittim;

“Allahu Teâlâ beþ vakit namazý farz kýldý. Kim abdestini güzelce alarak onlarý (müstehab olan) vakitlerinde kýlarsa, [309] rükû (ve secdelerini) itminan içinde tamamlar, tam bir huþu içinde kýlarsa, böyle bir kimse­yi baðýþlayacaðýný Allahu Teâlâ söz vermiþtir. Kim de böyle yapmazsa (namazlarý vaktinde kýlmaz, huþûuna da dikkat göstermezse) Allahu Teâlâ’nýn o kiþi için maðfiret sözü yoktur. Dilerse baðýþlar, dilerse azab eder.” [310]                         

11) Hz. Hanzala el-Üseydî radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Kim abdestine ve vakitlerine dikkat ederek, rükû ve secdelerini güzel yaparak beþ vakit namaz kýlarsa ve böyle namaz kýl­mayý kendi üzerinde Allah’ýn bir hakký olduðunu kabul ederse, ona Cehennem ateþi haram kýlýnýr.” [311]                                                                                         

12) Hz. Ebû Katâde radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem bir hadisi kudside Allahu Teâlâ’nýn þöyle buyurduðunu naklediyor;

“Ben ümmetine beþ vakit namazý farz kýldým. Ve kendi kendime söz verdim ki, kim (benim yanýma) beþ vakit namazý vaktinde kýlmaya özen göstererek gelirse, onu Cennet’e koyacaðým. Kim de namazlara dikkat göstermezse Benim onun için bir sözüm yoktur (dilersem affederim, dilersem azab ederim.)” [312]                 

13) Hz. Osman bin Affan radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Kim namaz kýlmayý hak bilirse (gerekli oldu­ðuna inanýrsa,) Cennet’e girer.” [313]

14) Abdullah bin Kurt radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Kýyamet günü kul, ilk önce namazdan hesaba çeki­lecektir. Namaz düzgün ise diðer ameller de düzgün olacaktýr. Eðer namaz bo­zuk ise diðer ameller de bozuk olacaktýr.” [314]                                           

15) Hz. Câbir radýyallahu anh diyor ki: Bir adam Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’e,

“Falanca þahýs (gece) namaz kýlýyor, sabah olunca da hýrsýzlýk yapýyor” de­yince Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Onun namazý yakýnda onu bu çirkin iþin­den alýkoyacaktýr” buyurdu. [315]

16) Hz. Selman radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Bir müslüman güzel bir þekilde abdest alýr, sonra beþ vakit namazý kýlarsa, yapraklarýn (aðaçtan) döküldüðü gibi günahlarý da dökülür.” Sonra Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem Kur’an-ý Kerim’den þu ayeti okudu:

“(Ey Rasûlüm!) Gündüzün iki ucunda, gecenin de ilk saatlerinde namaz kýl. Çünkü iyilikler kötülükleri (günahlarý) giderir. Bu, öðüt almak isteyenlere bir hatýrlatmadýr.” [316]

Ýzah:
Bazý alimlere göre gündüzün iki ucundan kasýt; gündüzün iki bölü­müdür. Buna göre birinci pölümde sabah namazý, ikinci bölümde öðle ve ikindi namazlarý murâd edilmiþtir. Gecenin ilk saatlerinde namaz kýlmaktan kasýt ak­þam ve yatsý namazlarýdýr. [317]

17) Hz. Ebû Hûreyre radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Beþ vakit namaz, Cuma namazý gelecek Cuma’ya ka­dar, Ramazan orucu gelecek Ramazan’a kadar büyük günahlardan sakýnýldýðý müddetçe aradaki bütün günahlara keffarettir.” [318]                                             

18 ) Hz. Ebû Hûreyre radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Kim þu farz olan beþ vakit namazý özenerek kýlarsa, o, Allah’a ibadetten gafil olanlardan yazýlmaz.” [319]                                           

19) Hz. Abdullah bin Amr radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Bir gün Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem namazdan bahsederken þöyle buyurdu;

“Kim nama­za ihtimam gösterirse, namaz kýyamet günü onun için nûr olur. Onun (kâmil iman sahibi olduðuna) delil olur. Azabtan kurtulmasýna vesile olur... Kim de namaza önem vermezse, onun için kýyamet günü ne nûr olur, ne onun (tam imanlý biri olduðuna) delil olur ne de azabtan kurtulmasýna vesile olur. O kiþi kýyamet günü Firavun, Hâman ve Ûbeyy bin Halef ile haþrolunur.” [320]

20) Hz. Ebû Mâlik el-Eþcaî radýyallahu anh babasýndan rivayet ediyor: Pey­gamber sallallahu aleyhi vesellem zamanýnda herhangi bir adam müslüman olunca (Sahâbe-i Kiram) ona ilk önce namazý öðretirlerdi. [321]                                           

21) Hz. Ebû Ümâme radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’e,

“Yâ Rasûlallah! Hangi vakitte yapýlan dua daha ziyade kabul olunur?” diye soruldu. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Gecenin son kýsmýnda ve farz namazlardan sonra” buyurdu. [322]                                                                         

22) Hz. Ebû Saîd el-Hudrî radýyallahu anh, Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in þöyle buyurduðunu iþitti; “Beþ vakit namaz, aradaki vakitler için keffarettir. (Yani bir namazdan diðer namaza kadar iþlenen küçük günahlar, namaz sayesinde affe­dilir.”) Ondan sonra Peygamber sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Bir adamýn çalýþtýðý bir Ýþ yeri olsa, onun evi ve iþ yeri arasýnda beþ nehir bulunsa, iþ yerinde çalýþýnca üstü baþý kirlenip terlese, sonra evine giderken her nehirde yýkansa, böylece (peþ peþe) yýkanmasý vücudunda kirden bir þey býrakmaz. Beþ vakit na­maz da böyledir. Ne zamanki bir kimse günah iþler de dua ve istiðfar ederse, Allahu Teâlâ namazdan önce iþlemiþ olduðu bütün günahlarý baðýþlar.” [323]

23) Hz. Zeyd bin Sabit radýyallahu anh diyor ki:

“Bize (Peygamber sallallahu aleyhi vesellem tarafýndan) her namazdan sonra 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah ve 34 defa Allahu Ekber dememiz emredildi. Ensardan bir sahabî rüyasýnda bir adam gördü, þöyle diyordu:

“Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem size her namazdan sonra 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah, 34 defa Allahu Ekber demenizi emretti mi?” O sahabî,

“Evet” deyince adam,

“Her kelimeyi 25 defa söyleyin ve onlarla birlikte 25 defa Lâ ilahe illallah söyleyin” dedi. Nitekim ensardan olan sahabî, sabahleyin Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in huzuruna giderek rüyasýný anlattý. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Öyle yapýn” buyurdu. (Yani bu þekilde yapmaya izin verdi).”  [324]

24) Hz. Ebû Hûreyre radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Bir defasýnda mu­hacirlerin fakirleri Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in huzuruna gelerek,

“Zenginler yüksek dereceleri ve ebedi kalýcý nimetleri alýp, bizi geçtiler” dediler. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Nasýl oluyor?” buyurdu. Onlar,

“Bizim namaz kýldýðýmýz gibi onlar da namaz kýlýyor. Oruç tuttuðumuz gibi onlar da oruç tutuyor. Ancak onlar sadaka veriyorlar, biz veremiyoruz. Köle azad ediyorlar, biz edemiyoruz” dediler. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Sizi geçenlere ulaþacaðýnýz, sizden sonrakilerden devamlý ileride bulunacaðýnýz, aynýsýný yapmadýkça hiçbir kimsenin sizi geç­meyeceði bir þeyi öðreteyim mi?” buyurdu. Onlar,

“Öðret yâ Rasûlallah!” dediler. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Her namazdan sonra 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah ve 33 defa Allahu Ekber deyiniz” buyurdu. (Nitekim fakirler böyle yapmaya baþladýlar. Ancak zenginlere bu haber ulaþýnca onlar da aynýsýný yap­maya baþladýlar.) Fakir muhacirler tekrar Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in huzu­runa gelerek,

“Zengin olan kardeþlerimiz bizim yaptýklarýmýzý duymuþlar, aynýsýný yapmaya baþladýlar” dediler. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Bu Allah’ýn bir lütfudur. Kime dilerse verir” buyurdu. [325]                                                               

25) Hz. Ebû Hûreyre radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu; “Kim her namazýn ardýndan 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah ve 33 defa Allahu Ekber derse, bu doksan dokuz eder. Yüze tamamlamak için bir de Lâ ilahe illallahu Vahdehû lâ þerike lehü lehul mülkü velehül hamdü vehüve alâ külli þey’in Kadir derse onun günahlarý denizin köpüðü kadar da olsa affedilir.” [326]

26) Hz. FazI bin Hasen ez-Zamrî rahmetullahi aleyh’den rivayet edilmiþtir: Zübeyr bin Abdulmuttalib’in kýzlarýndan Hz. Ümmü Hakem veya Hz. Zubâe radýyallahu anhuma þöyle bir hâdise anlattýlar: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in huzuruna birkaç esir getirilmiþti. Ben, kýz kardeþim ve Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in kýzý Fatýma beraberce Peygamber sallallahu aleyhi vesellem’in huzuruna gittik ve içinde bulunduðumuz zorluklarý anlatarak kendisinden hizmet için birkaç esir istedik. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Hizmetçi verilmesi hususunda Bedrin yetimleri sizden önce gelir. Ancak ben size, sizin için hizmetçiden daha hayýrlý bir þey söy­leyeyim. Her namazdan sonra 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah, 33 defa Allahu Ekber ve bir defa da Lâ ilahe illallahu Vahdehû lâ þerike lehü, lehül mülkü velehül hamdü vehüve alâ külli þey’in Kadir deyiniz” buyurdu. [327]

27) Hz. Kâ’b bin Ucre radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Namazdan sonra okunacak bazý kelimeler vardýr ki, on­larý okuyan mahrum olmaz. O kelimeler þunlardýr; her farz, namazýndan sonra 33 defa Subhanallah, 33 defa Elhamdülillah, 34 defa Allahu Ekber’dir.” [328]         

28 ) Hz. Sâib radýyallahu anh’dan, o da Hz. Ali radýyallahu anh’dan rivayet etmiþtir Kasulullah sallallahu aleyhi vesellem onu Fâtýma ile evlendirdiði zaman beraberinde bir kadife þal, içi hurma lifleriyle dolu bir deri yastýk, iki adet el deðirmeni bir tane su kýrbasý ve iki adet su kabý gönderdi. Hz. Ali radýyallahu anh bir gün Fâtýma radýyallahu anha’ya,

“Allah’a yemin olsun ki, kuyudan kovayla su çeke çeke artýk göðsüm aðrýmaya baþladý. Allahu Teâlâ babana birkaç esir gönderdi. Onun huzuruna git ve hizmetçi iste” dedi. Hz. Fâtýma radýyallahu anha,

“Vallahi, benim de deðirmen döndürmekten elim nasýr baðladý” dedi. Sonra Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in yanýna gitti. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Sevgili kýzým geliþ sebebin nedir?” buyurdu. Fâtýma radýyallahu anha,

“Size selam vermeye gelmiþtim” dedi. Utancýndan ihtiyacýný söyleyemeden geri döndü. Hz. Ali radýyallahu anh, “Ne yaptýn?” deyince Fâtýma radýyallahu anha,

“Utancýmdan hizmetçi isteyemedim” dedi. Sonra ikisi bir­likte Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in huzuruna gittiler. Hz. Ali radýyallahu anh,

“Yâ Rasûlallah! Kuyudan su çeke çeke göðsüm aðrýmaya baþladý” dedi. Fâtýma radýyallahu anha,

“El deðirmenini döndürmekten elim nasýr baðladý. Allahu Teâlâ size bir takým esirler gönderdi ve geniþlik ihsan etti. O halde bize de hizmetçi veriniz” dedi. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Allah’a yemin olsun ki, Suffe ehlinin karýn­larý açlýktan katlanmýþ bir haldeyken ve onlara harcamak için bir þey bulamazken size (hizmetçi) veremem. Ancak bu köleleri satýp, paralarýný suffe ehline harcaya­caðým” buyurdu. Bu sözleri duyunca ikisi de geri döndüler. Gece örtülerine girmiþ yatmýþlardý. Baþlarýný örtünce ayaklarý açýlýyor, ayaklarýný örtünce baþlarý açýlýyor­du. O esnada Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem geldi. Birden yerlerinden kalkmaya çalýþtýlar. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Yerinizden kalkmayýn” buyurduktan sonra,

“(Siz benden hizmetçi istemiþtiniz.) Ben size istediðinizden daha hayýrlý bir þey söyleyeyim mi?” buyurdu. Onlar, “Evet söyleyiniz” deyince Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Söyleyeceðim þey Cebrail aleyhisselam’in bana öðrettiði þu kelime­lerdir: Siz her namazdan sonra 10 defa Sübhanallah, 10 defa Elhamdülillah, 10 defa Allahu Ekber deyiniz. Yataðýnýza geldiðiniz zaman da 33 kere Sübhanallah, 33 kere Elhamdülillah, 34 kere Allahu Ekber deyiniz” buyurdu. Hz. Ali radýyallahu anh diyor ki; “Vallahi Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in öðrettiði günden beri ben bu kelimeleri okumayý hiç terk etmedim.” Ýbnül Ekvâ rahmetullahi aleyh,

“Sýffîn savaþý gecesinde de terketmediniz mi?” deyince Hz. Ali radýyallahu anh,

“Ey Iraklýlar! Allah sizin belânýzý versin. Evet, Sýffýn gecesinde de bu kelimeleri terk etmedim” buyurdu. [329]

29) Hz. Abdullah bin Amr radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurdu;

“Ýki haslet vardýr ki, bir müslüman onlarý ken­dinde bulundurur, (onlara önem gösterirse) Cennet’e girer. Onlar çok kolay, ancak onlarla amel eden çok azdýr. Birincisi þudur; Her namazdan sonra 10 defa Subhanallah, 10 defa Elhamdülillah, 10 defa Allahu Ekber demektir”. Hz. Abdulllah radýyallahu anh diyor ki: Ben Peygamber sallallahu aleyhi vesellem’ý gördüm parmakla­rýyla tesbih çekerdi. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki:

“Bu kelimeler (beþ vakit namazýn peþinden onar defa) söyleyince 150 adet eder. Ancak mizanda (on kat fazla olduðundan) 1500 eder. Ýkinci haslet ise; kiþi yataðýna geldiðinde Sübhanallah, Elhamdülillah, Allahu Ekber söyler. (Yani 33 defa Sübhanallah, 33 defa Elhamdülillah, 34 defa Allahu Ekber der.) Bunlar lisanda 100 tane eder ama mizanda 1000 eder. (Dolayýsýyla bir namazdan sonra söylenen tesbih sayýsýnýn toplamý 2500 eder.)” Sonra Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Sizden han­giniz bir günde 2500 tane günah iþler ki? (Yani o kadar günah iþlememesine rað­men 2500 sevab yazýlmaktadýr.)” Abdullah radýyallahu anh,

“Yâ Rasûlaîlah! Bu hasletlerle amel eden kimselerin sayýsý neden azdýr?” deyince Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“(Sebebi þudur;) Þeytan, sizden birine namaz kýlmakta iken gelir ve

“Þunu hatýrla, þunu da hatýrla!” der. Nihayet o kelimeleri aklýndan geçir­mesin diye onu birtakým hayallerle meþgul eder. Birde kiþinin yataðýnýn yanma gelir ve onu uyutur. Nihayet o kimse (o tesbihleri söylemeden) uyur gider.” [330]

30) Hz. Muaz bin Cebel radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem onun elinden tutarak,

“Ey Muaz! Sana her namazdan sonra “(Allahumme e’innî alâ zikrike ve þükrike ve hüsnî ibadetik) Allah’ým! Seni zikret­mek, Sana þükretmek ve sana güzel bir þekilde ibadet etmek için bana yardým et” demesini tavsiye ediyorum.” [331]                                                                             

31) Hz. Ebû Omâme radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasûîullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Kim her farz namazdan sonra Ayet’el Kürsi’yi okursa, onunla, Cennet’e girmesi arasýnda ancak ölüm engeldir.” Bir rivayette Ayet’el Kürsi ile birlikte Kul huvallâhu Ehad okumak zikredilmiþtir. [332]

32) Hz. Hasen bin Ali radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Kim farz namazdan sonra Ayet’el Kürsi’yi okursa, diðer namaza kadar Allah’ýn korumasýnda olur.” [333]                         

33) Hz. Ebû Eyyûb radýyallahu anh diyor ki: Ben ne zamanki sizin Peygamberi­niz sallallahu aleyhi vesellem’in arkasýnda namaz kýldýysam, selam verdiðinde þu duayý okuduðunu iþittim:

“Allah’ým! Benim bütün hata ve günahlarýmý baðýþla. Allah’ým! Beni yücelt. Benim eksiklerimi tamamla. Güzel amel ve güzel ahlak için bana tevfik nasib eyle. Zira güzel amel ve ahlak için ancak Sen tevfik verirsin. Kötü iþler ve kötü ahlaktan ancak Sen uzaklaþtýrýrsýn” [334]                                                   

34) Hz. Ebû Musa radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Kim iki serin namazý kýlarsa Cennet’e girer.” [335]       

Ýzah: Ýki serin namazdan kasýt sabah ve ikindi namazlarýdýr. Sabah na­mazý soðuk vaktin sonunda, ikindi namazý ise soðuk vaktin baþlangýcýnda kýlýnýr. Bu iki namazýn özellikle zikredilmesinin sebebi, sabah namazýný kýlmak uykunun aðýr basmasýndan, ikindi namazým kýlmak da ticaret meþguliyetinden dolayý zor gelmektedir. O halde bu iki namazý ihtimamla kýlan kimse, kesinlikle geriye kalan üç namaza da özen gösterecektir. [336]

35) Hz. Ruveybe radýyallahu anh diyor ki: Ben Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in þöyle buyurduðunu iþittim:

“Kim güneþ doðmadan ve güneþ batmadan önce (yani sabah ve ikindi) namazlarýný kýlarsa, Cehennem’e girmez.” [337]                       

36) Hz. Ebû Zerr radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Kim sabah namazýndan sonra (namazda oturduðu gibi) iki dizi üzerine oturarak hiçbir þey konuþmadan 10 defa illallahu vahdehu lâ þerike lehu, lehü’l mülkü ve lehü’l hamdü yuhyî ve yümîtü ve hüve alâ külli þey’in kadir “Allahu Teâlâ’dan baþka ibadete layýk hiçbir ilâh yoktur. O (Zât ve sýfatlarýnda) Tek’tir. O’nun hiçbir ortaðý yoktur. (Dünya ve ahirette) mülk O’nundur. Bütün ha­yýrlar O’nun elindedir. Bütün güzellikler O’na aittir. O diriltir. O öldürür. O her þeye Kadirdir derse ona 10 iyilik yazýlýr. 10 günahý silinir. 10 derecesi yükseltilir. Bütün gün fenalýklardan korunur ve þeytandan da muhafaza olur. O gün þirkten baþka hiçbir günah onu helak edemeyecektir.”

Bir rivayette þöyle geçmektedir:

“Bu kelimeyi her okuyuþunda bir köle azâd etme sevabý verilir. Ýkindi namazýndan sonra okusa, gece boyunca (gündüzün verilen) sevabýn aynýsý verilir.” [338]                                             

37) Hz- Cündüb el-Kasrî radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Kim sabah namazýný kýlarsa, Allah’ýn korumasý altýna girmiþ olur (öyleyse ona dokunmayýn.) Þuna dikkat edin ki, Allahu Teâlâ Kendi korumasýna almýþ olduðu kiþiye eziyet etmenizden dolayý sizden herhangi bir þeyi mutâlebe etmesin. Çünkü Allahu Teâlâ, korumasý altýna almýþ olduðu kiþi hak­kýnda kimi sorguya çekerse, onu yakalar, sonra yüz üstü Cehennem’e atar.” [339]

38 ) Hz. Müslim bin Haris Temîmi radýyallahu anh diyor ki: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem bana gizlice þöyle buyurdu;

“Sen akþam namazýný kýldýktan sonra 7 defa þu duayý oku; Allâhümme ecirnîminen’nâr (Allah’ým beni Cehennem ateþinden koru.) Sen bu duayý okursan, sonra o gece ve­fat edersen, Cehennem’den korunursun. Eðer bu duayý sabah namazýndan sonra 7 defa okursan ve o gün vefat edersen, Cehennem’den korunursun.” [340]   

Ýzah: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in gizlice söylemesinin sebebi, din­leyenin kalbinde sözün ehemmiyetinin yerleþmesi içindir. [341]

39) Hz. Ümmü Ferve radýyallahu anha diyor ki: Rasûluîlah sallallahu aleyhi vesellem’e,

“Hangi amel daha üstündür?” diye soruldu. Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem,

“Vakti girer girmez namaz kýlmaktadýr” buyurdu. [342]                                             

40) Hz. Ali radýyallahu anh,

“Ey Kur’an ehli (yani müslümanlar)! Vitir namazýný kýlýnýz. Çünkü Allahu Teâlâ Vitir’dir. Vitri (kýlanlarý) sever.”  [343]                     

Ýzah: Vitir tek sayýlara denir. Allahu Teâlâ’nýn vitir olmasýndan kasýt; O Tek’tir. O’nun eþi yoktur. Allahu Teâlâ’nýn vitir namazýný sevmesi de bu namazýn rekatlarýnýn tek sayýlý olmasýndandýr. [344]

41) Hz. Harice bin Huzâfe radýyallahu anh diyor ki: Rasûlullah sallallahu aleyhi vesellem bir gün yanýmýza geldi ve

“Allahu Teâlâ size bir namaz (daha) ihsan etti. O namaz sizin için kýrmýzý develere sahip olmaktan daha hayýrlýdýr. O, vitir na­mazýdýr. Allahu Teâlâ sizin için yatsý namazýndan imsak vaktine kadar olan za­maný vitir namazýný kýlma vakti yapmýþtýr.” [345]                                             

Ýzah: Araplarda kýrmýzý deve çok kýymetli mal olarak kabul edilmektedir.

42) Hz. Ebû Derdâ radýyallahu anh diyor ki: Bana dostum sallallahu aleyhi vesellem üç þeyi vasiyet buyurdu;

1. Her ay üç gün oruç tutmak,

2. Uyumadan önce vitir na­mazý kýlmak,

3. Sabah namazýnýn iki rekat sünnetini kýlmak.
” [346]

Ýzah: Gece kalkmayý âdet hâline getiren kimsenin vitri gece kalktýktan sonra kýlmasý efdaldir. Eðer gece kalkma alýþkanlýðý yoksa uyumadan önce kýlmasý gerekir.

43) Hz. Abdullah bin Ömer radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Emîn olmayan (kendisine güvenilmeyen) kim­senin kâmil imaný yoktur. Tahareti olmayanýn namazý yoktur. Namazý olmayanýn dini yoktur. Namazýn dindeki yeri, baþýn vücuttaki yeri gibidir. (Yani baþ olmadan insan yaþayamayacaðý gibi namaz olmadan din ayakta kalamaz.).” [347]

44) Hz. Cabir bin Abdullah radýyallahu anhuma diyor ki: Ben Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem’in þöyle buyurduðunu iþittim;

“Kiþi ile þirk ve küfür arasýnda namazý terk etmesi vardýr. (Yani namazý terk etmesi müslümaný küfür ve þirke kadar ulaþtýrýr.)” [348]                                                                                                     

Ýzah: Alimler bu hadisi birkaç türlü yorumlamýþlardýr. Onlardan biri þudur; namaz kýlmayan kiþi aldýrmadan günah iþler. Bu yüzden onun küfre dahil olma tehlikesi vardýr. Diðer bir açýklama da þudur; Namaz kýlmayan kimsenin son ne­fesinde imansýz gitmesinden endiþe edilir. [349]

45) Hz. Ýbni Abbas radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki; “Kim namazý terkederse, Allah kendisine gazab etmiþ Olduðu halde O’na kavuþur.” [350]                                           

46) Hz. Nevfel bin Muaviye radýyallahu anh’dan rivayet edilmiþtir: Peygamber sallallahu aleyhi vesellem buyurdu ki;

“Kim, bir namazý kazaya býrakýrsa, sanki onun çoluk çocuðu ve malý mülkü elinden alýnmýþ gibidir.” [351]                               

47) Hz. Abdullah bin Amr bin Âs radýyallahu anhuma’dan rivayet edilmiþtir: Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem þöyle buyurmuþtur;

“Çocuklarýnýza yedi yaþýnda iken namaz kýlmalarýný emrediniz. On yaþýna bastýklarý zaman namaz kýlmazlarsa onlarý dövünüz ve yataklarýný ayýrýnýz.” [352]                                                     

Ýzah: Dövmek çocuðun bedenine zarar vermeyecek þekilde olmalýdýr.



[292] Ankebût: 29/45.

[293] Bakara: 2/277.

[294] Ýbrahim: 14/31.

[295] Ýbrahim: 14/40.

[296] Ýsrâ: 17/78.

[297] Mü'minûn: 23/9.

[298] Cuma: 62/9.

[299] Buhâri

[300] Þerhusunne, Miþkât'ul Mesâbîh

[301] Ýbni Huzeyme

[302] Ýslam beldesinde oturan ve kendisiyle anlaþma yapýlmýþ olan gayri müslim

[303] Beyhakî

[304] Müsned'i Ahmed

[305] Neseî

[306] Hilyetûl Evliya, Cami'ûs Saðir

[307] Ebu Dâvud

[308] Müsned'i Ahmed, Taberâni, Mecma'uz Zevâid

[309] Huþü; kalbte Allah korkusu, azalarda da sükûnettir. Huþûun tam yapýlmasý demek, kýyamda gözlerin secde yerine, rukûda ayak parmaklarýna, secdedeyken burun tarafýna, otururken kucaðýna bakmasýdýr.

[310] Ebû Dâvûd

[311] Müsned'i Ahmed

[312] Ebû Dâvûd

[313] Müsned'i Ahmed, Ebû Ya'la, Bezzar, Mecma'uz Zevâid

[314] Taberâni, Terðib

[315] Bezzar, Mecma'uz Zevâid

[316] Hûd: 11/114.

[317] Tefsir-i Ýbni Kesîr

[318] Müslim

[319] Ýbni Huzeyme

[320] Müsned'i Ahmed, Taberâni, Mecma'uz Zevâid

[321] Taberâni

[322] Tirmizi

[323] Bezzar, Taberâni, Mecma'uz Zevâid

[324] Tirmizi

[325] Müslim

[326] Müslim

[327] Ebû Dâvûd

[328] Müslim

[329] Müsned'i Ahmed

[330] Ýbni Hibban

[331] Ebû Davud

[332] Amel'ül yevmi velleyle, Taberâni, Mecma'uz Zevaid

[333] Taberâni, Mecma'uz zevaid

[334] Taberâni, Mecma'uz Zevaid

[335] Buhâri

[336] Mirkât

[337] Müslim

[338] Tirmizi, Amel'ülyevmi ve'l Leyle

[339] Müslim

[340] Ebû Dâvûd

[341] Bezl'ül Mechûd

[342] Ebû Dâvûd

[343] Ebû Dâvûd

[344] Mecma'u Bihâr'il Envâr

[345] Ebû Dâvûd

[346] Taberâni, Mecma'uz-zevaid

[347] Taberâni, Terðib

[348] Müslim

[349] Mirkât

[350] Bezzar, Taberâni, Mecma'uz Zevâid

[351] Ýbni Hibban

[352] Ebû Dâvûd




Ynt: Namaz By: ceren Date: 22 Eylül 2016, 21:39:02
Esselamu aleykum.Rabbim namazini hakkiyla ve vaktinde kilan ve faziletine eren kullardan eylesin bizleri inþallah.Rabbim razi olsun paylasimdan kardesim...
Ynt: Namaz By: ceren Date: 28 Temmuz 2019, 18:58:44
Esselamu aleyküm. Üzerimize farz olan namazý hakkýyla ve vaktiyle kýlan Allahýn rýzasýný rahmetini alan ve kurtuluþa eriþen kullardan olalým insallah....
Ynt: Namaz By: gulsahkilicaslan Date: 29 Temmuz 2019, 11:38:51
Allah razý olsun namazý dosdoðru kýlanlardan eylesin rabbim inþallah....
Ynt: Namaz By: Bilal2009 Date: 30 Temmuz 2019, 16:08:18
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri namaza gereken ehemmiyeti veren kullarýndan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan