Musiki Ve Ritim By: ayten Date: 28 Ekim 2010, 00:32:43
3. 3- Musiki Ve Ritim
Konfüçyüs'ün öðretisine göre Tao, insan toplumlarýnda iki þekilde kendini gösterir. Biri musiki de, diðeri Li'de, yani birlikte yaþama kaidelerinde. Konfuçyüs için her ikisi de gizem dolu güçlerdir. Cemiyet hayatýný kendilerine özgü bir biçimde etkiler ve yönlendirir. Ýnsanlarý ahenkle yetiþtirir. Onlar yozlaþýrlarsa, devlet de ve toplumda düzensizlik baþlar, onlar korunmalý ve ayarlanmalýdýrlar. Bu görev adaletin büyük koruyucusu imparatora aittir. Adalet ve kanunilik de “Tao” özel olarak yoðunlaþýr.
Li (literatürde sýkça söylendiði gibi, ahenk veya merasim) toplum hayatý Ýçin musiki ile daha çok anlam kazanýr. Konfuçyüs bundan yalnýz insanlarla iliþkide görünen zahiri þekli deðil, ayný zamanda insanlahn iç tutumunu ve sað duyularýný da anlar. Li yeryüzündeki kanuniliðin en yüksek ifadesidir, kainat kanunlarý için insani dengedir. Li geleneklerin ve adaletin içeriðidir. Elbisede, konuþmada ve yüz ifadesinde ki güzelliktir. Li'ye saygý ile Ýnsan saðduyu ve doðru düþünceye ulaþýr. Ýhtiyaç duyulan hazýr sistem atalarýn geleneklerine uyumdur. Bu insanlara saadet ve memnunluk verir. Ýnsan hayatý olmadan ahenk olmaz, ölüler gömülmez, gök tazim edilmez. Merasimlerden taviz verilirse, halk kaybeder, toplum kötüye gider. Eski devirlerde halkýn mutlu ve memnun oluþunun sebebi merasimleri korumasýndadir. Bunun için Konfuçyüs birinci vazifesini atalardan kendilerine miras kalan merasimleri, gelenekleri evveliyattaki þekliyle öðretmek olarak görür. Li'nin tahsili ile insandaki fýtri iyilik canlý tutulur. Eðitim ve öðretimsiz fýtri iyilik, kötü alýþkanlýklar içinde kaybolur. Bu sebeple Konfüçyüs'e göre iyilik öðrenilebilir. Dýþ þekli korumaya çalýþan doðru iç tutuma ulaþýr. Doðru düþüncenin sað duyunun ifadesi, zahiri iyiliktir.