Mükafat ve Ceza
Pages: 1
Notu Bir Koz Olarak Kullanmamak By: Eslemnur Date: 23 Ekim 2010, 23:40:49
e. Notu Bir Koz Olarak Kullanmamak


Saðlam bir kiþilik ve karakter sahibi öðretmende, öðrenci­lerin görmek istemedikleri özelliklerden biri de, notun bir koz; ya da adeta bir silah olarak kullanýlmasý ve öðrencilerin kýrýknot cezasýyla korkutulmasýdýr. Ortaöðretim kurumlarýnda daha önce yapýlan araþtýrmalarda da, öðrencilerin kýrýk notla tehdit edilmesinin onlar üzerinde olumsuz etki meydana getirdiði ve öðretmene karþý soðukluða sebep olduðu ortaya konulmuþtur. Yine bu araþtýrmalarda, öðrencileri sýk sýk not cezasýyla korkut­mak, sevilmeyen öðretmenin özelliklerinden biri olarak kabul edilmiþtir.[735]

Anketimizi cevaplayan öðrenciler de, öðretmenlerinin kendilerini notla korkutmalarýnýn doðru olmadýðýný, bu þekilde davranan öðretmenlere olan saygýlarýný yitirdiklerini ve öðren­ciyi notla tehdit eden, ya da cezalandýran öðretmenlerin de, öðrenci üzerindeki saygýnlýklarýný kaybettiklerini dile getirmek­tedirler. Gerçekte saðlam bir kiþilik ve karakter sahibi öðretme­nin hiç baþvurmamasý gereken bu ceza türü, öðrenci üzerinde büyük oranda olumsuz etkiye sebep olmaktadýr.[736] Araþtýrma­mýz bulgularýna göre, öðrencilerin % 27.13'ü not yükseltmekle mükâfatlandýrýlmakta[737]bunakarþýlýk,yine yaklaþýk bir oranla,% 26.63 ile not düþürmekle cezalandýrýlmaktadýrlar, [738] Ne var ki, verilen mükâfatlarýn olumlu-olumsuz etkileri yönünden, not mükâfatý olumlu etkide en son sýrada yer alýrken; [739]'cezalarýn olumsuz etki oranýnda ise da­yak cezasýndan hemen sonra gelmektedir, [740] Ýstatis­tiki sonuçlarýn anlamlý çýkarak desteklediði bu durum, öðrenci­lerin açýk uçlu sorulara verdikleri cevaplarda da kendini göster­mektedir.[741] Bu itibarla, öðretmenler saðlam bir kiþilik ve karak­ter sahibi olmalarýnýn bir gereði olarak notla mükâfatlandýrmak ya da cezalandýrmak metodundan vazgeçmeli, özellikle notu öðrenci üzerinde bir koz veya silah olarak kullanmayý terketmelidirler. Gerçekte notla mükâfat, özellikle kýz öðrencilerde,öðrenciyi derse motive etmek bakýmýndan oldukça fonksiyonel bir etkiye sahiptir. Ancak burada dozu ayarlamak her zaman mümkün olmayabilmektedir. Bu nedenle, notla mükâfatlan­dýrma veya cezalandýrmaya baþvurmamak daha isabetli ola­caktýr kanaatindeyiz.

 


radyobeyan