Yeterince Bilgilendirme By: Eslemnur Date: 22 Ekim 2010, 23:31:14
c. Disiplini Saðlama Konusunda Çeþitli Metotlar Denenmelidir
Gerek yaygýn, gerekse örgün din eðitiminde disiplini saðlama problemi bugün hâlâ yeterince çözüme kavuþturulmuþ deðildir. Genel anlamda, disiplini saðlamak amacýyla baþvurulan metodlardan bazýsý bugün artýk geçerliliðini kaybetmiþ, bazýsý ise hâlâ teorik ve pratik deðerini muhafaza etmektedir.[758] Ýþte bu konuda, gerek öðretmen, gerekse öðrencilerin görüþleriyle oluþan disiplinsizlik sebepleri ve bunlarýn giderilmesi yönündeki teklifler ile teorik olarak ortaya konulan prensiplerin birleþtikleri noktalar, ele alýnmaya çalýþýlacaktýr. Gerek Batý ve Ýslâm eðitimcileri, gerekse anket bulgularýmýz ýþýðýnda, saðlam bir kiþilik ve karakter sahibi, ayný zamanda meslekî ve pedagojik formasyon yönüyle yeterli bir öðretmen ve öðreticinin din eðitimi-öðretiminde disiplini saðlama konusunda izleyeceði metodlar þu þekilde sýralanabilir.
1- Yeterince Bilgilendirme
Disiplini saðlama konusunda ilk þart olarak zikredilebilecek bu husus, kaynaðýný Kur'ân'dan almaktadýr.[759] Gerçekte Allah Teâlâ, azgýn toplumlarý cezalandýrmadan önce herbirine peygamber göndererek çeþitli uyarýlarda bulunmuþtur. Bu prensip Ýslâm eðitiminin ortaya koyduðu önemli prensiplerden biridir. Peygamberlerin vasýflarýndan biri olan "teblið" ile Hz. Peygamber de yaþadýðý hayat süresince bu bilgilendirmede aktîf rol oynamýþ ve ümmetine "en güzel örnek" (=usve-i hasene)[760] olmakla vasýflandýrýlmýþtýr. Ýslâm eðitimcileri de "öncelikle iyinin iyi, kötünün kötü olduðu telkin edilmeli ve öðretilmelidir" derken,[761] Öðrencilerin nelerin suç olduðu,nelerin olmadýðý konusunda bilgilendirilmesi gerektiðine iþaret etmekteydiler.Yeterli bir bilgilendirmenin yapýlmadýðý konuda öðrenci sorumlu tutulamaz ve cezalandýrýlamaz. Ancak anketimizi cevaplayan öðretmenlerin sadece% 31'i "Kurallar öðrenciye açýklanmaktadýr.Zaman zaman ikaz edilmektedir..."derken,disiplin kurallarýnýn öðrenciye yeterince açýklanmadýðýný ve bu konuda öðrencilerin gerektiði þekilde bilgilendirilmediðini itiraf etmektedirler. Kanaatimizce, öðrencinin yapýp-yapmamasý gereken hususlarda yeterince bilgi sahibi kýlýnmasý, birtakým disîplin dýþý davranýþlarý önlemede rol oynayacaktýr.