Hz Salih (a s) By: ayten Date: 20 Ekim 2010, 01:04:51
1. 4. 4- Hz. Salih (a.s.)
Kendilerine “Ashab-ý Hýcr” da [105] denen Samud kavmine [106] Salih (a.s.) peygamber olarak gönderilmiþti. Tevrat'da bahsi geçen Nuh'un torunlarýndan Arpahsad oðlu “Saleh” ite ayný kiþi olabilir. [107] Akad dilinde “Ýbadet eden, dua eden” anlamýna gelir. Samud kavminin oturduðu bölge bazý ayetlerde;
“Baðlar ve pýnarlar içinde, ekinlerin ve meyvesi yumuþak, hoþ hurma aðaçlarýnýn içinde, bir de daðlardan ustalýkla evler yontulmuþ..” [108] hoþ bir yer olarak tasvir edilirken, diðer taraftan bir devesinin içtiði suyu dahi tartýþma konusu yapacak kadar kurak, su kýtlýðý çekilen bir bölge olarak tasvir ediliyor. Anýlan kuyu suyunun bir gün deveye, diðer gün komþularýn hayvanlarýna tahsis edilmesi, nöbetleþe su içmeleri, [109] bedevilerin devenin içtiði suyu çok bularak deveyi kesmeleri [110] Hz. Salih'in bölgenin kýsmen çöl veya çöl ile iç içe bir bölgesinde yaþadýðý hissini veriyor. Ayet küçük bir vaha ve çevresini hatýrlatýyor. Kavmin yaþadýðý alan geniþ bir bölgeye yayýlmýþ olmalý ki, bazý kýsýmlarýnýn baðlýk ve bahçelik olduðu da anlatýlýyor.
Ancak bölgenin neresi olabileceði konusunda daha önce çeþitli görüþler ileri sürülmüþtür. Hz. Salih'in Filistin'de Petra bölgesinde yaþamýþ olabileceði kanaatýnda olanlar olduðu gibi, güneyde Yemen bölgesinde yaþamýþ olabileceðini düþünenler vardýr. Geleneksel rivayetlere dayanan genel kanaat Suudi Arabistan'ýn kuzey-batýsýnda Madain Salih kasabasýnda yaþamýþ olabileceði doðrultusundadýr. Tayma þehrinin 110 km. güneybatýsýna düþer. Sakinleri bedevilerdir, su ihtiyaçlarýný kuyulardan karþýlarlar. [111] Her ne kadar bölge eski bir yerleþim yeri ve m.ö. 5. yy-darý kalma belgelere rastlanmýþsa da henüz Samud kavmine iþaret olabilecek bir belgeye rastlanmamýþ veya henüz arkeoloji 3. bin yýla kadar inememiþtir.
Mevcut bilgilere göre, bölgede Ay, Güneþ ve Venüs yýldýzý üçlüsüne ve Arabistan'ýn diðer bölgelerinde de tapýlan putlara tapýnýlýyordu. [112] Mü'min: 40/30-31 ayetlerinde bölgede yaþamýþ milletlerden Nuh, Ad ve Samud kavimlerinin ardarda zikredilmeleri, Hz. Þuayb'm kavmini önceki bölge halklarýnýn baþlarýna gelenlerle uyarmasý,[113] özellikle ayette Ad kavminden sonra onlarýn bölgeye hükümdarlar yapýldýðý haberi? [114] Ad kavmi topraklarýna Salih kavminin mirasçý olduðu kanaatini güçlendirmektedir. Þuarâ: 26/147-149 da bölge tasvir edilirken “Bahçelerde, çeþme baþlarýnda?, Ekinler ve yumuþak tomurcuklu güzel hurmalýklar arasýnda?, Daðlardan ustalýkla evler yontuyorsunuz” ifadeleriyle anlatýlmasý, toplumun ana yerleþim yerinin yeþillik ve verimli bir yer olduðu kanaatini de veriyor. Bu tasvirler Madain Salih bölgesi tasvirlerine pek benzemiyor. Burasý yani Hicr Lût gölünün güney ve güneybatýsýndaki Ýrem merkezli bölgeleri olabilir. Nitekim Kur'an'da Salih kavmi için anlatýlanlar, Ad'tan sonra onlarý hükümdarlar yapmasý, ovalarýnda köþkler, daðlarýnda evler yapmalarý[115], verimli ve havadar topraklara, en azýndan Ad kavmi topraklarýna veya yakýnlarýna sahip olmuþ olabileceklerini gösteriyor. Ayrýca A'raf suresinde Nuh, Hud, Salih ve Lût peygamberlerin ve kavimlerin ardýnda zikdilmesi ayný bölgeye gönderilen peygamberler oldukfarý ihtimalini de kuvvetlendiriyor. [116]
Hz. Salih'le birlikte Kur'an'ýn diþi devesine de yer vermesinin sebebi, kanaatýmýzca o zamanlara kadar vahþi hayat süren devenin ehlileþtirilmesinde Hz. Salih'in öncülük rolü üstlenmesi olabilir. Çünkü günümüz arkeolojisine göre devenin ehlileþtirilmesi m.ö. 12. yy.dan sonradýr. [117] Kervanlarda kullanýlmasý ise, m.ö. VIII. yy .dan sonradýr.[118] Bu bilgiler Hz. Salih'e niçin karþý çýktýklarýný ve bir kayaya sýkýþmýþ olarak bulduðu diþi deve yavrusunu özenle koruma ve ehlileþtirme gayretlerini yadýrgamalarýný anlamamýza yardýmcý oluyor.
Hz. Salih'in kavmi, bölgenin diðer halklarý gibi putlara tapýyorlardý. Politeist idi. Hz. Salih'in vahdaniyet çaðrýsýný kabul etmediler. [119] Kendisine çok az kiþi inandý. Ýnanmayanlar onu bir gece baskýný ile öldürmek istedi ve ölümle tehdit etti. [120] Önce devesini kestiler. Bunun üzerine Allah'ýn gazabýna uðrayan bu kavim korkunç bir deprem, [121] gürültü [122] “Ve yýldýrýmlarla” [123] yok oldu.
Hz. Salih m.ö. 3. bin yýlýn ikinci yarýsýnda Hz. Hud'tan sonra ve Hz. Ýbrahim'den önce Filistin bölgesinde yaþamýþ olmalýdýr. Ancak kesin bir tarih ve yer göstermek eldeki bilgiler ýþýðýnda mümkün deðildir.
Ynt: Hz Salih (a s) By: Kaan8/B Date: 27 Nisan 2015, 20:00:54
Hz. Salih'le birlikte Kur'an'ýn diþi devesine de yer vermesinin sebebi, kanaatýmýzca o zamanlara kadar vahþi hayat süren devenin ehlileþtirilmesinde Hz. Salih'in öncülük rolü üstlenmesi olabilir. Çünkü günümüz arkeolojisine göre devenin ehlileþtirilmesi m.ö. 12. yy.dan sonradýr. [117] Kervanlarda kullanýlmasý ise, m.ö. VIII. yy .dan sonradýr
Ynt: Hz Salih (a s) By: Sevgi. Date: 20 Mayýs 2021, 00:14:40
Esselamü aleyküm. Vesileniz ile bir çok bilgiler öðreniyoruz emeði geçenlerden Allah razý olsun