Hz Nuh (a s) By: ayten Date: 19 Ekim 2010, 02:47:16
1. 4.2- Hz. Nuh (a.s.)
Tevrat ve Kur'an'da büyük peygamberler arasýnda anýlan Hz.Nuh hakkýndaki bilgiler çok sýnýrlýdýr. Anne ve babasýnýn isimlerine Kur'an'da rastlanmaz. Yahudiliðin 2. Derecedeki kutsal kitabý Talmud'a göre babasý Lemeh, annesi Hz. Ýdris'in oðlu Eliþhu'nun kýzý Aþmua'dýr. [81]
Kur'an ve Tevrat'a göre Hz. Nuh, kavmine Allah'ýn varlýðý ve birliðiyle ilgili ilahi emirleri teblið etmiþtir. Çok tanrýya inanan kavmi ve ileri gelenleri onu delilikle itham ve öldürmekle tehdit etmiþtir. Ancak tehdidin bir hükümdar veya benzeri bir idari otorite tarafýndan yapýldýðýna dair iþaret olmamasý, yaþadýðý bölgede henüz bir devlet ve hükümdar otoritesi olmadýðýný ortaya koymaktadýr. Yani Mezopotamya ve Mýsýr dýþýnda bir bölgede yaþadýðýný da dolaylý olarak anlýyoruz.
Kutsal kitaplarda Hz. Nuh'un dünyanýn hangi bölgesinde yaþadýðý ve Tufan olayýnýn nerede geçtiðine dair açýk bîr habere rastlanmaz. Tevrat ve Talmud haberlerinde Hz. Ýbrahim'in Tufan sonrasý Hz. Nuh'un çiftliðinde Mezopotamya'nýn Ur þehrinde doðduðu, Hz. Nuh'un yanýnda büyüdüðü ve torunu olduðu rivayet edilir. [82] Tevrat Ehli bu haberlere dayanarak Tufan olayýný Mezopotamya'da aramýþ; Hz. Nuh'un Tufan öncesinde de ayný bölgede yaþamýþ olabileceði ihtimalini düþünmüþtür. Ayrýca Gýlgamýþ Destanýnýn da burada doðuþu ve Ur'da yapýlan arkeolojik kazýlarda rastlanan bir su baskýný izi, Tufan kalýntýsý ve iþareti sayýlmak istenmiþtir. [83] Ancak Mezopotamya'nýn kuzey taraflarýnda ayný ize rastlanmamasý, araþtýrýcýlarýn ýsrarlarýný biraz zayýflatmýþsa da kanaatlerini deðiþtirmemiþtir. Geleneksel Kur'an müfessirleri de genelde Tevrat Ehlinin kanaatlerine olumlu bakmýþtýr. Spekülasyona açýk konu hakkýnda yapýlan günümüz yayýnlarýnda da benzeri görüþler tekrar edilmektedir.
Kanaatimizce, Kur'an'ýn politeist Nuh kavminin putlarýndan bahsederken Vedd, Suva, Yagus, Yeuk ve Nasr gibi put isimlerini saymasý [84] ve bu isimli putlarýn Orta ve Güney Arabistan'a kadar uzanan geniþ bir bölgeye yayýlmýþ olmasý, Hz. Nuh'un Arabistan yarým adasýnda yaþamýþ olabileceðini hatýra getirirse de, bu isimlerin güneþ, ay ve yýldýzlan sembolize eden Mezopotamya ilahlarýnýn mahalli isimleri olduðunun keþfi, [85] bu ihtimaliyeti ortadan kaldýrmýþtýr.
Kur'an'daki en kuvvetli mekân iþareti, yok olan Nuh kavminin topraklarýna [86] AD kavminin mirasçý [87] olduðu ve AD'ýn merkezinin de “Ýrem” [88] þehri olduðu haberidir. Ýrem'den Tevrat'da da söz edilir. [89] Dolayýsýyla Ýrem'in Hz. Nuh'un ve kavminin de yaþadýðý yer olduðu anlaþýlmaktadýr. Orta Çað alimleri sözlü rivayetlere dayanarak Ýrem'in yerini Yemen'de Umman Denizi sahilinde, tarihî þehir kalýntýlarýnda aramýþlardýr. Günümüzde geliþen Tevrat Arkeolojisi araþtýrmalarý ise, bu yerleþim yerinin Batý Þeria'da Lût gölünün güneybatýsýndaki “Edom”un merkezi olduðu kanaatindedir . Karýsý Naamah ve oðullarýndan biri Nuh'a inanýp gemiye binmedikleri için Tufanda Ölmüþlerdi. Nuh kendisine inanan oðullan, gelinleri ve diðer müminlerle Tufan sonrasý bölgeyi terk ederek Mezopotamya'nýn Ur kentine yerleþmiþ olmalýdýr. Çünkü torunu Ýbrahim orada doðmuþ ve kendisi de Tevrat haberlerine göre Ur yakýnlarýnda ölmüþtür.
Hz. Nuh'un yaþadýðý devirle ilgili açýk bir belge yoktur. Tevrat haberlerine göre, Hz. Nuh'un torunu Azer'in oðlu Ýbrahim Tufan'dan 292 yýl sonra doðmuþ ve büyük dedesi Nuh'un (a.s.) yanýnda büyümüþtür. [90] Ýbrahim 15 yaþýnda iken de vefat etmiþtir. Bu haberden hareketle Tufan'la ilgili bir tarih tesbiti yoluna gidilmiþ ve Süryanî rahip Aziz Günel Nuh'un gemisinin m.ö. 2347 yýlýnda Kardo (Cûdî) daðýna oturduðunu hesap etmiþtir. [91] Batýlý ilâhiyatçýlar da Tevrat'a dayanarak Tufan olayýnýn m.ö. 22. veya 21. yüzyýllar da olabileceðini düþünmüþlerdir. [92]
Ancak Kur'an'ýn gemi yapýlýrken “Tahta ve çivi” kullanýldýðýný ifade etmesinden [93] Nuh'un maden devrinde, muhtemelen Erken Bronz Çaðýnda yaþadýðý anlaþýlmaktadýr. Kanaatimizce bu tarih y. m.ö. 2650 civarlarý olmalýdýr.[94] Kur'an'ýn haber verdiði Ýrem bölgesinin bu yýllarda birdenbire Ýnsandan yoksun kalmasý, önceki halkýnýn ufak yapýlý sonra gelenlerin uzun boylu, iri vücutlu oluþlarý bu ihtimaliyeti artýrmaktadýr.
Geminin oturduðu yere iþaret eden “Cûdî” kelimesi de özel isim deðil, sýfat isim olarak kabul edilirse, “Bereketli, münbit yer” anlamýna gelir ki,[95] Nuh'un
“Ya Rabbi beni bereketli bir yere indir” [96] duasýyla örtüþür, duanýn kabulüne iþaret eder.
Yine Kur'an ayetlerinden tufanýn mahalli ve Nuh kavmiyle sýnýrlý olduðu berrak bir þekilde anlaþýlýr ki, konuyla ilgili son zamanlarda yapýlan yayýnlardan, ilgili ayetlerin farkedildiði müþahede edilmektedir.
Yine Tevrat haberlerine göre ilk defa kendisine þeriat verilen peygamber Hz. Nuh'dur. Buna göre yakýn akraba evliliði, leþ ve kan yenmesi, kan dökülmesi yasak edilmiþtir. Tüm bitki ve hayvanlarýn yenmesi helal kýlýnmýþtýr.[97]
Ynt: Hz Nuh (a s) By: Kaan8/B Date: 15 Nisan 2015, 23:29:08
Geminin oturduðu yere iþaret eden “Cûdî” kelimesi de özel isim deðil, sýfat isim olarak kabul edilirse, “Bereketli, münbit yer” anlamýna gelir ki,[95] Nuh'un
Ynt: Hz Nuh (a s) By: besiye7A Date: 16 Nisan 2015, 00:47:24
Çok güzel bir konu aciklanmis paylasim için tesekkurler
Ynt: Hz Nuh (a s) By: sultan aktay Date: 17 Nisan 2015, 20:42:29
selamun alkeyküm paylaþým için allah razý olsun amin
Ynt: Hz Nuh (a s) By: besiye7A Date: 28 Nisan 2015, 19:37:00
Cok guzel bir konu gercekten paylaþýn için teþekkür ederim allah razý olsun
Ynt: Hz Nuh (a s) By: Sevgi. Date: 18 Mayýs 2021, 01:12:14
Esselamü aleyküm. Bilgiler için Allah razý olsun kardeþim
Ynt: Hz Nuh (a s) By: Bilal2009 Date: 21 Mayýs 2021, 12:42:57
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun