Dinler Tarihi
Pages: 1
Hz. Adem Ve Havva By: ayten Date: 19 Ekim 2010, 01:19:15
1- Hz. Adem Ve Havva


Bu konuda Tevrat'la Kur'an arasýnda ayrýlýklar vardýr. Kur'an'da yaratma emrinin yaratýlýþýn baþýnda mý, ortasýnda mý, sonunda mý olduðu belli deðildir. Tevrat'a göre, baþlangýçta hiç bir þey yoktu, boþluk, karýþýklýk ve karanlýk hakimdi. Allah önce ýþýðý yarattý ve karanlýktan ayýrdý. Böylece gün ve gece oldu. Bu yaratma fiilinin meydana geldiði ilk günde oldu, ancak Güneþ ve Ay henüz yaratýlmamýþtý. Bu durumda gece ve gündüz nasýl meydana geldi sorusu cevapsýz kalýyor. Ýkinci günde sema, üçüncü gün kuru ile yaþ, kara ile deniz birbirinden ayrýldý. Halbuki bunlarýn ayrýlabilmesi için daha önce yaratýlmýþ olmasý gerekiyordu! Daha sonra bitkiler de belirlendi. Dördüncü gün Güneþ, Ay ve yýldýzlar yaratýldý. Beþinci gün sularda ve havada yaþayan hayvanlar, kanatlý kuþlar yaratýldý. Altýncý gün Allah “Adem'i kendi suretinde yarattý” ve yedinci gün dinlendi. [11] Bu haberler Kur'an'da yoktur. Kur'an'a göre Allah yorulmaz ve dinlenmeye de ihtiyacý yoktur. Ancak Kur'an da yaratýlýþýn altý zamanda olduðunu söylüyor. Ayrýca bir þeyin olmasýný  istediði an “Ol” demesinin yeterli olduðu beyan ediliyor. Bu iki ifade ilk bakýþta tezat gibi görünüyorsa da, “Ol der ve olur” sözü Allah'ýn kudretini, altý zaman sözü ise, geçmiþte alemi nasýl yarattýðýnýn haberi oluyor. Zaman Ýfadelerinde kullanýlan “Yevm” kelimesi Kur'an'da  çeþitli manalara gelir. Bazý ayetlerde 12 saat, yani gece ve gündüz veya 24 saat bir gündür. YÝne Allah'ýn yanýnda bir “Yevm”in insanlarýn bin senesine mukabil olduðu söyleniyor. Baþka bir ayette “Gün”ün karþýlýðý elli bin sene olarak gösteriliyor.   Bunlardan “Yevm” kelimesinin anlamýný insani ölçülerle sýnýrlamanýn mümkün olmadýðý, ancak alemin altý zaman sürecinde yaratýldýðý anlaþýlýyor.

Tevrat insanýn yaratýlýþý hakkýnda “Tanrý Adem'i kendi suretinde yarattý” diyor. Kur'an'da böyle bir ifade yoktur. Kur'an;

“Zatýna benzer hiç bir þey yoktur” [12] ayetiyle Adem'in ve oðullarýnýn Tanrý'nýn suretinde yaratýldýðý görüþünü reddediyor. Ancak Tevrat ayetine paralel bir Hadis rivayeti sebebiyle Tevrat'ýn bu ifdesi Müsliimanlarca görme, iþitme vs. gibi Tanrý'mn “Kendi sýfatýnda” yaratýldýðý seklinde yorumlanmýþtýr. Kur'ana;

“Adem'in yasak aðaçtan yediði” [13] haberi vardýr ki, buna göre, aðaçlar ve bitkiler Adem'den önce yaratýlmýþ olmalýdýrlar. Yine “Siz ikiniz ondan bol bol yeyiniz, fakat “Þecereye” yaklaþmayýnýz” [14] ifadeleri daha önce aðaç ve üzerinde bittiði topraðýn varlýðý anlamlarýna geliyor. Daha sonra da insanýn “Nutfeden” [15] yaratýldýðý ifadelerinden Kur'an'ýn insanýn biyolojik tarihine deðil, yaratýlýþýndaki bazý safhalara iþaret ettiði sonucu çýkýyor. Bunlar Allah'ýn Adem'i bir anda yaratmýþ olmasýna engel olmadýðý gibi, safhalar halinde yaratmýþ olmasýna da engel deðildir. Ancak aþaðýdaki ayetler, ilk insanýn safha safha yaratýlmýþ olabileceði anlamýný güçlendiriyor. Ayrýntýlar bilinmemekle birlikte, tabiat bilimcilerinin ve tabiat tarihçilerin çalýþmalarýyla bazý Kur'an ayetleri arasýndaki ilgi hayret vericidir. Ýstikbalde yapýlacak bilimsel çalýþmalarýn konuya daha berrak ýþýk tutacaðý þüphesizdir:

“Ýnsaný yaratmaya çamurdan baþladý.” [16]

“Allah sizi yerden bir bitki olarak bitirdi.” [17]

“Ýnsan üzerinden, henüz kendisinin anýlan bir þey olmadýðý uzun bir süre geçmedi mi? (Yani insan üzerinden öyle uzun süreler geçti ki henüz kendisi, anýlan bir þey deðildi. Topraktan süzüle süzüle çeþitli merhalelerden geçerek uzun zamaný aþarak nihayet nutfe haline geldi).” [18]

“Oysa O, sizi aþama aþama yarattý” [19]

“Sonra onu düzeltti, ona kendi ruhundan üfledi” [20]

“Sonra onun neslini bir Özden, hakir bir su(yun tizün)den yaptý” [21]

“Sizi ondan (yani yerden) yarattýk yine oraya döndürürüz ve sizi bir kez daha ondan çýkarýrýz” [22]

“Ki, siz, mutlaka tabakadan tabakaya bineceksiniz!” [23]

Yukarýdaki ayetlerin yorumunda Ýhvan us-Safa risalelerinin yazarlarý, Ýbn Miskaveyh vs. gibi Ýslam alimleri insanýn tekamülle yaratýldýðýný söylemiþler, ancak bilimsel temele yerleþtirememiþlerdir. [24] Günümüz müfessirlerinden Süleyman Ateþ de;

“Onu düzenle(yip insan þekline koydu)ðum ve ona ruhumdan üflediðim zaman hemen ona secdeye kapanýn” [25] ayetindeki “Zaman, süre, feizâ” anlamýndan, Adem'in zaman süreci içinde yaratýldýðý kanaatýna varmaktadýr. Dinler için önemli olan Allah'ýn yaratma fiilinin inananlarca kabulüdür. Nasýl yaratýldýðý, mahiyetinin ayrýntýlarý, bilimsel araþtýrýlmasý ve yorumlan ile günümüzde Fen Bilimleri yakýndan ilgilenmektedir.

Ýslam'ýn “Ehl el-Kitab” olarak isimlendirdiði Yahudi, Sabii, Hýristiyan ve Ýslâm dinlerince de genel görüþe göre, ilk Ýnsan, diðer bir ifade ile günümüz insan soyunun ilk atasý Hz. “Adem”dir. Allah yeryüzünü insan soyunun yaþayabileceði bir duruma getirdikten sonra Adem ve Eþini arza indirmiþtir. [26] Günümüzün naklî bilgileri ýþýðýnda bu iniþin mahiyeti ve tarihini belirlemek henüz güçtür. Bazý müslüman düþünürler Kur'an'ýn El'araf suresinin 2. Ayetinde;“Sizi evvela yarattýk, sonra size suret verdik” ve Meryem 58. ayetinde “Ýþte bunlar, Allah 'in kendilerine nimetler verdiði peygamberlerinden Adem'in zürriyetinden, Nuh ile beraber taþýdýklarýmýzdan,  Ýbrahim ile Ýsmail'in neslinden,hidayete erdirdiðimiz ve seçtiðimiz kimselerdendir”, ifadesindeki peygamberlerin Adem soyundan geldiðini vurgulamasýný, Adem soyu dýþýnda da insanlarýn olabileceði iþareti kabul ederek Adem öncesinde de Allah'ýn baþka bir insan soyu yarattýðýnýn nakli delili þeklinde yorumlamýþlardýr. [27] Yine Kur'an'daki adem kelimesinin bazý ayetlerde Hz. Adem anlamýnda özel isim, bazý ayetlerde insan anlamýnda cins isim olarak kullanýldýðýný ifade ederek yorumcularýn ve düþünürlerin dikkatini çekmiþlerdir. Bilimsel araþtýrmalarýn da geliþmesiyle gelecekte konunun daha da açýklýða kavuþacaðý þüphesizdir.

Tevrat'da Hz. Adem'in eþinin ismi, ilk kadýn olarak “Havva”dýr. Kur'an'da isim zikredilmez. Tanrý emrini çiðnemeleri sebebiyle bu çiftin cennetten çýkarýldýðý rivayet edilir:

“Birbirinize düþman olarak inin, sizin yeryüzünde kalýp bir süre yaþamanýz lâzýmdýr”, [28] denir. Ceza olarak içinden çýkarýldýklarý “Bahçe” anlamýndaki Cennetin dünyada veya dünya dýþýnda olup olamayacaðý konusunun tartýþmalarý devam etmektedir.

Kur'aný Kerim Hz. Adem'in dünya hayatýndan, baþka bir ifade ile cennet dýþýndaki hayatýndan bahsetmez. Ancak daha önce O'na eþyanýn;

“Bütün isimlerinin öðretildiði” [29] söylenir kî, buradan Hz. Adem'in tabiat veya baþka þeyler hakkýnda bilgi sahibi olduðu anlaþýlýyor. Tevrat, Adem oðullarýndan Kabil'in çiftçilik, Habil'in hayvancýlýk yaptýðýný ve iki kardeþin aralarýndaki anlaþmazlýðý haber veriyor. [30] Kur'an ise, isim zikretmeden bu iki kardeþ arasýnda ortaya çýkan kýskançlýk, kavga ve öldürme olayýna iþaret ediyor. [31] Bu rivayetleri Peygamber Adem'in yaþamasý muhtemel çaðlara iþareti bakýmýndan deðerlendirmek mümkündür. Ýnsanlýðýn ziraata ve hayvancýlýða geçtiði devirlere iþaret eden deliller sayýlabilir. Günümüz arkeolojisinin bilinen keþifleriyle tarihiendirmek de mümkündür.Kur'an'da Hz. Adem'in  oðullarýndan “Þif”den  söz  edilmez. Müfessirlerin bu konudaki açýklamalarý tamamen Tevrat ve Talmud haberlerine dayanýr. [32]

Ýlk insanla ilgili diðer dinlerin görüþleri ise, her dinin kendi yapýsýna göre farklýlýklar gösterir. Efsanevi yaratýcýlara dayandýrýlýr. Ýnsanýn bir yaratýcý tarafýndan yaratýldýðý ve insanlýðýn da ondan türediði düþüncesi dinler arasý yaygýn, ortak bir inançtýr. Örneðin Eski Yunan'da Zeus “Pandora”yý, Eski Türklerde Karahan “Kiþiyi” yaratmýþtýr. [33]


Ynt: Hz. Adem Ve Havva By: Kaan8/B Date: 15 Nisan 2015, 22:35:00
Esselamu Aleykum ve Rahmetullah
Allah razi olsun

radyobeyan