Ýslam gençliðine öðütler
Pages: 1
Cihad ve cesaret By: hafýz_32 Date: 16 Ekim 2010, 13:30:24
Cihad Ve Cesaret
 

1- Aile fertlerinin hepsinin bir arada toplanaca­ðý bir oturum düzenlemeliyiz. Ayrýca öðretmenlerde öðrenciler için böyle bir oturum düzenlemelidirler. Ýç­lerinden birisi Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sel-lem'in ve ashabýnýn hayatýný anlatan bir kitabý oku­sun, diðerleri de onu dinlesin. Bu þekilde O'nun ce­saretli bir komutan olduðu öðrenilmiþ olur. sahabe­den Ebu Bekir, Ömer, Osman, Ali ve Muaviye -Allah onlarýn hepsinden razý olsun- bir çok ülkeleri nasýl fethedip bizlerin hidayetine vesile olduklarý bilinmiþ olur.  imanlarýyla, savaþlarla,  Kur'an ve sünnetle amel etmeleriyle ve yüksek ahlaklarý ile Allah tarafýn­dan onlara yardým edildiði öðrenilmiþ olur.

2- Çocuklarýmýza cesaretli olmayý öðretelim. Emri bil ma'ruf ve nehyi anil münker yapmayý, Al­lah'tan baþka kimseden korkmamayý öðretelim. On­larý, yalan hikâyelerle, hayaletlerle ve karanlýkla kor­kutmayalým.

3- Çocuklarýmýza Yahudilere ve kafirlere karþý Allah yolunda cihad sevgisini aþýlamalýyýz. Gün ge­lecek, gençlerimiz Filistin'i ve Kudüs'ü Allah'ýn izni ile kurtaracaklardýr. Bu da Ýslâmý ve cihadý çok iyi öð­rendiðimiz zaman olacaktýr.

4- Çocuklarýmýza Ýslâmî hikayeleri anlatan eði­tici kitaplarý satýn alýp okutmalýyýz. Mesela: Kur'an kýssalarý, Peygamberimiz'in siyeri, þemaili ve ahlâký, sahabe hayatý, Kitap ve sahih sünnetten sahih akide gibi. [133]

 
Ana-Babaya Ýyilikte Bulunmak
 

Eðer bu dünyada ve ahirette mutlu olmak isti­yorsan aþaðýda ki tavsiyeleri uygula:

1-  Ana-babanla edepli bir þekilde konuþ, onla­ra öf bile deme, onlarý azarlama, ikisine de güzel söz söyle.

2-  Günah iþlemeyi emretmedikçe onlarýn sö­züne devamlý itaat et. Unutma ki Allah'a isyanda, ya­ratýlmýþlara itaat yoktur.

3-  Daima onlara güler yüz göster, yüzünü on­lardan çevirme. Kaþlarý çatýk þekilde kýzgýn olarak onlara bakma.

4- Onlarýn malýný ve þerefini koru. Onlarýn izni olmadan mallarýndan bir þey alma.

5-  Onlar söylemese desen onlarý mutlu eden þeyleri yap. Mesela hizmet et, ev ihtiyaçlarýný al, ilim öðrenmeye çalýþ.

6- Bütün iþlerinde onlara danýþ. Onlarýn görüþierine karþý gelirsen özür dile.

7-  Onlar sana seslendiklerinde güler yüzle: "Buyur anne, buyur baba" diye karþýlýk ver.

8- Onlar hayatta iken veya öldükten sonra da­hi onlarýn arkadaþ ve akrabalarýna saygýlý davran.

9-  Onlarla münakaþa etme. Onlar hatalý olsa bile, doðru olaný onlara edepli bir þekilde anlatmaya, çalýþ.

10-  Onlara karþý inat etme, sesini yükseltme. Onlar konuþurken sen sus ve dinle. Onlara karþý ter-ýbiyeli ol. Anne babana saygýndan dolayý diðer kar­ideslerini üzme.

11 - Onlar yanýna gelince ayaða kalk ve ellerini öp.

12- Annene ev iþlerinde yardýmcý ol. Babana da yardým etmede gecikme.

13- Önemli bir iþ dahi olsa onlar izin vermedik­çe uzak yolculuða çýkma. Yolculuða mutlaka çýkman gerekiyorsa özür beyan et. Yolculukta da onlarla iliþ­kini kesme.

14- Özellikle uyku ve dinlenme zamaný izinsiz onlarýn odasýna girme.

15-  Sigaraya müptela isen bile, onlarýn yanýn­da sigara içme.

16-  Onlardan önce yemek yeme, onlara ye­mek esnasýnda ikramda bulun.

17-  Onlara yalan söyleme. Eðer onlar bir þey yapar da senin hoþuna gitmese de onlarý ayýplama.

18-  Hanýmýný ve çocuklarýný onlardan üstün tutma. Herþeyden önce onlarýn rýzasýný elde et. Zira ana-babanýn rýzasý Allah'ýn rýzasý, ana-babanýn öf­kesi, Allah'ýn öfkesidir.

19- Kibirli bir þekilde onlardan daha yüksek yer­de oturma, onlarýn yanýnda ayaklarýný uzatarak yatma.

20-  Kendini çok önemli bir mevkide bulunsan-da babana nisbet etmekten kibirlenme. Onlarýn iyilik­lerini inkar etmekten veya sözlerinle onlara eziyet et­mekten sakýn.

21-  Ana-babana harcama yapmada onlarý þi-kayetlendirecek kadar cimri davranma. Bu, çok ayýp bir þeydir. Yoksa sen de çocuklarýnda ayný þeyi gö­rürsün. Nasýl davranýrsan, sana da öyle davranýlýr.

22- Onlarý çokça ziyaret et ve onlara hediyeler ver. Çocuklarýný göz önüne alarak, onlar seni yetiþ­tirdikleri ve yorulduklarý için onlara teþekkür et.

23-  Ýnsanlar içinde en çok saygý göstemen ge­reken önce annen, sonra da babandýr. Unutma ki cennet analarýn ayaklan altýndadýr.

24- Ana-babaya asi olmaktan kork. Yoksa bu dünyada ve ahirette mutsuz olursun, çocuklarýn da sana ayný þekilde davranýr.

25- Onlardan bir þey istedin mi güler yüzle is­te, verdiklerinde teþekkür et. Vermezlerse onlarý ma­zur gör. Çok þeyler de istemeki onlarý sýkýntýya sok-mayasýn.

26-  Eðer gücün yetiyorsa kendi ihtiyaçlarýn için kendin çalýþ, babana yük olma. Onlara da yardýmcý ol.

27- Ana-babanýn üzerinde büyük bir hakký var­dýr. Hanýmýnýn da üzerinde hakký vardýr. Hepsinin hakkýný vermeye çalýþ. Eðer onlar arasýnda anlaþ­mazlýk olursa güzel bir þekilde aralarýný bul. Her iki tarafa da gizlice hediyeler ver.

28-  Eðer hanýmýnla tartýþýrlarsa, hanýmýn haklý ise güzel bir þekilde ondan taraf olduðunu, ama on­larýn rýzasýný da kazanman gerektiðini ona anlat.

29-  Evlenme ve boþanma konusunda ana-ba-banla anlaþamazsan þeriat mahkemesine baþvur. En iyi yol budur.

30-  Ana-babanýn iyi veya kötü duasý kabul olur. Beddualarýný almaktan sakýn.

31-  Ýnsanlarla iyi geçin, onlara sövme. Kim baþkasýna söverse, onlar da ona söver. Zira bir ha­diste þöyle buyuruîmaktadýr:

"Kiþinin anne-babasýna sövmesi büyük günah­týr. O baþkasýnýn babasýna söver, karþýsýndaki de onun babasýna, o baþkasýnýn anasýna söver, karþý­sýndaki de onun anasýna söver."[134]

32- Onlar hayatta iken ziyaret ettiðin gibi, öl­dükten sonra da mezarlarýný ziyaret et. Onlar adýna hayýr iþle ve onlara þu þekilde çok çok dua et; "Rab-bim, beni ve ana-babamý baðýþla", "Rabbim, küçük­lüðümde onlar beni nasýl yetiþtirmiþierse, þimdi de sen onlara öyle rahmet et." [135]

 
Büyük Günahlar 
   
 

Allah Teâlâ þöyle buyuruyor:         

"Eðer yasaklandýðýnýz büyük günahlardan kaçý­nýrsanýz, sizin küçük günahlarýnýzý örteriz ve sizi þe­refli bir yere sokarýz."     

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor: "Günahlarýn en büyüðü: Allah'a þirk koþ­mak, haksýz yere adam öldürmek, ana-babaya asi olmak ve yalancý þahitliktir."[136]

Büyük Günah: Dünyada had cezasý uygulanan veya ahirette azabý ve gazabý gerektiren veya Allah , ve Rasulü'nün lanet ettiði bütün günahlardýr.

Büyük günahlarýn sayýsý: Ýbn Abbas radýyallahu anh þöyle demiþtir: "Büyük günahlar yediden baþ­lar yediyüze kadar çýkar. Ýstiðfar ile birlikte büyük gü­nah, ýsrarla birlikte küçük günah yoktur. Büyük gü­nahlarýn dereceleri de farklýdýr." [137]

 
Büyük Günahlarýn Çeþitleri
 

1- Akîdede Büyük Günahlar:
 

Büyük Þirk: Ýbadet olarak bilinen þeyleri, Al­lah'tan baþkasý adýna yapmaktýr. Mesela: Ölülerden yardým istemek, Kabirleri tavaf etmek, ibadeti Al­lah'tan baþkasýna yöneltmek. Allah'tan baþkasýna adak adamak ve kurban kesmek

Küçük Þirk: Ýbadetleri, insanlara iyi görünmek için yapmaktýr. Mesela: Riya, þeriat ilimlerini dünya­lýk için öðrenmek, anlatýlmasý gereken ilmi gizlemek, hainlik, falcý ve büyücüleri doðrulamak, sihir öðren­mek ve yaptýrmak, Allah'tan baþkasýna yemin etmek (Kabe hakký için, babasý üzetine, þeref, ekmek çarp­sýn gibi), müslüman kiþiye lanet etmek veya delilsiz tekfir etmek, kafirleri tekfir etmemek, Allah ve Rasu-lü adýna yalan uydurmak, Allah'ýn azabýndan emin olmak, ölünün arkasýndan aðlamak ve dövünmek, kadere isyan, muska ve nazar boncuðu takýnmak. [138]

 

2- Kul Hakkýnda Büyük Günahlar:
 

Haksýz yere adam öldürmek, insaný veya hay­vaný ateþte yakmak, eþ, öðrenci, hizmetçi, güçsüz kiþi ve hayvanlara haddinden fazla yük yükleyerek eziyet vermek, gýybet etmek, söz taþýmak, içki gibi sarhoþluk veren þeyleri içmek, zehir içmek, domuz eti yemek, eroin, kokain, tiner gibi zarar veren þeyle­ri kullanmak, zaruret yokken meyyit eti yemek, siga­ra içmek yoluyla kendini yavaþça öldürmek, intihar etmek, haksýz yere tartýþmak, insanlara zulmetmek ve haklarýný vermemek ve reddetmek, alay etmek, müslümanlara lanet etmek, sahabeye sövmek, kibir­lenmek, kendini beðenmek, casusluk yapmak, ha­kim yanýnda iftira atmak ve yalancý þahitlik, konuþur­ken yalan söylemek, gereksiz yere resim yapmak ve fotoðraf çekmek. Gerekli resim ve fotoðraflarýn örne­ði pasaport, hüviyet ve ehliyet gibi belgeler Ýçin gere­ken fotoðraflardýr. [139]

 

3- Malda Büyük Günah:
 

Yetim malý yemek, kumar oynamak, þans oyunlarý, hýrsýzlýk, yol kesmek, mal gasp etmek, rüþvet vermek ve almak, terazide eksik tartmak, mal sa­tarken yalan yere yemin etmek, alýþ-veriþte sahte­kârlýk, söz verince yerine getirmemek, yalan yere þahitlik, aldatmak, israf, varisi mirastan mahrum bý­rakmak, gerçekleri söylememek, Allah'ýn taksimine razý olmamak, erkeklerin altýn takmasý, pantolonu­nun paçalarýný yerde sürümek. [140]               

 

4- Ýbadetlerde Büyük Günah:
 

Namazý terk etmek veya özürsüz olarak geç vakitte kýlmak, zekat vermemek, Ramazan orucunu bozmak, gücü yettiði halde hacca gitmemek, savaþ­tan kaçmak, mal, can ve dille yapýlan cihadý terk et­mek, Cuma ve cemaat namazýný terk etmek, emri bil marufu terk etmek, küçük abdest yaparken sakýn­mamak, ilimi ile amel etmemek. [141]

 

5- Aile ve Nesepte Büyük Günah:
 

Zina yapmak, livata, iffetli kadýnlara iftira at­mak, kadýnlarýn açýlýp saçýlmasý, kadýnlarýn erkekle­re, erkeklerin kadýnlara benzemesi, ana-babaya asi olmak, yakýn akraba ziyaretini kesmek, kadýnýn (ha­yýz ve nifas gibi) mazeretli olmasý dýþýnda kocasýnýn isteðini geri çevirmesi, nikahta hülle yapmak.[142] kadý­nýn kocasýnýn yaptýðý iyiliði az görmesi, bile bile baþ­kasýnýn soyundan olduðunu iddia etmek, hanýmýmý zina yapmasýna razý olmak, komþuya eziyet etmekj kaþlarý almak.  [143]                       

 

6- Büyük Günahtan Tevbe Etmek:

 

Müslüman kardeþim! Eðer büyük günah iþle] miþsen hemen onu terk et ve tevbe istiðfarda buiun| Allah'ýn þu âyetini oku:

"Allah'ýn kabul edeceði tevbe, ancak bilmede/ kötülük edip de sonra tez elden tevbe edenlerin tev\ besidir; iþte Allah bunlarýn tevbesini kabul eder. Allal her þeyi bilendir, hikmet sahibidir.

Yoksa kötülükleri yapýp yapýp da içlerinden biri\ ne ölüm gelip çatýnca: "Ben þimdi tevbe ettim" diyenler ile kâfir olarak ölenler için kabul edilecek tevbe yoktur. Onlar için acý bir azap hazýrlamýþadýr."

Nisa: 17-18

Soru: Tevbenin kabul olma þartlarý nelerdir?

Cevap: Tevbenin kabul olma þartlarý þunlardýr:

1.  Ýhlas: Günahkâr kiþinin tevbesi, baþka bir þey için deðil, sadece Allah için olmalýdýr.

2.  Piþman olmak: Günahkâr kiþi, yaptýðý gü­nahtan dolayý çok piþman olmalýdýr.

3. Terk etmek: Günahkâr kiþinin, iþlediði güna­hý terk etmesi.

4.  Tekrarlamamak: Günahkâr kiþi iþlediði gü­nahý tekrar iþlememeye azmetmelidir.

5.  Ýstiðfar: Allah'a karþý iþlediði o suçtan dolayý çok tevbe etmelidir.

6.  Helallik dileme: Günah iþlediði insanlarýn hakkýný iade etmeli ve helallik istemelidir.

7.  Tevbe zamaný: Günahkâr kiþi hemen tevbe etmeli, yoksa ölümün ne zaman geleceði bilinmez.

Rasûlullah sallaliahu aleyhi ve sellem þöyle i buyuruyor:[144]

"Allah, kiþinin caný boðazýna gelmeden önce yaptýðý tevbeyi kabul eder." [145]

 

Sünnete Uyun, Bid'at Çýkarmayýn
 

_ Eðer dinde çýkartýlan bid'atlere engel olmak istersek bazý insanlar þöyle diyebilir: O zaman gözü­ne taktýðýn gözlük de bid'at!... Buna þöyle cevap ve­ririz: Gözlük takmak dinde olan bir þey deðildir. Ak­sine gözlük, dünya icatlarýndan bir âtetve nimettir. Bu konuda Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:

"Siz, dünya iþlerini benden daha iyi bilirsiniz."[146]

Böyle icatlar iki tarafý keskin býçak gibidir. Me­sela: Radyo gibi. Eðer radyoda Kur'an, hadis gibi di­ni yayýnlarý dinlersek, bu helaldir. Ama eðer müzik ve boþ þeyler dinlersek, o zaman haram olur. çünkü bu, kiþinin ahlâkýný bozup topluma zarar vermektedir.

_ Dinde çýkarýlan bid'at, Kur'an ve sünnette de­lili bulunmayan þeydir. Bu bid'atler din iþlerinde ve iba­detlerde olmaktadýr. Ýþte Ýslâm'ýn kabul etmediði ve hakkýnda sapýklýkla hükmettiði bid'atler bu bid'atlerdir.

1- Allah Teâlâ müþriklerin bid'at çýkarmalarýný þu þekilde reddediyor:

"Yoksa onlarýn, Allah'ýn izin vermediði bir dini getiren ortaklarý mý var?"

Þura: 21

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:

"Herkim hakkýnda emrimiz olmayan bir amel ile^Smel ederse, o merduttur." [147] 

3- Rasûlultah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:

"Sonradan uydurulan þeylerden sakýnýn. Zira her'týydurulan þey bid'attir. Her bid'at de sapýklýktýr."[148]

4-  Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:

"Allah her bid'at sahibinin tevbesini, o bid'ati býrakmadýkça kabul etmez."[149]

5- Ýbn Ömer radýyallahu anh þöyle demiþtir: Ýn­sanlar hoþ dahi görse, her bid'at sapýklýktýr.

6- Ýmam Malik þöyle diyor: "Her kim dinde bir bid'at çýkarýr ve onu hoþ bir þey olarak görürse, Mu-hammed sallallahu aleyhi ve sellem'in görevine ha­inlik ettiðini iftira etmiþ olur. çünkü Allah Teâlâ þöyle buyuruyor:

"Bugün sizin dininizi kemale erdirdim, üzeriniz-deki nimetimi tamamladým ve sizin için din olarak Ýs­lâm'ý seçtim."               

Maide: 3

O gün dinden olmayanlar, bugün de dinden deðildir.

7- Ýmam Þafiî þöyle diyor: "Kim bir bid'ati hoþ görürse onu din olarak kabul etmiþ olur. Eðer dinde bir bid'ati hoþ görmek caiz olsa idi, bunu ehl-i iman-dan ayrý olarak akýlcýlar caiz sayardý. Bid'atleri her konuda din olarak kabul etmek caiz olsa idi, her in­san kendine yeni bir din icat ederdi.

8- Hiçbir bid'at ortaya konuimazki onun yerine sünnetten biri yok olmasýn.

9- Hasan Basri þöyle diyor: "Bid'at sahibi kiþi ile oturma. Yoksa kalbin hastalanýr."

10- Huzeyfe radýyallahu anh diyor ki: "Rasûlul-lah sallallahu aleyhi ve sellem'in sahabesinin yap­madýðý her ibadeti siz de yapmayýn." [150]

 

Bid'atlerin Çeþitleri Çoktur.
 

1- Mevlid kandili ve Miraç kandili gibi kandille­ri kutlamak.

2- Toplu halde zikir çekmek ve def çalýp tarikat-çilerin saldýðý gibi hu hu diye oynamak.

3-  Matem düzenlemek ve ölü için mevlid okut­mak. [151]

 

Sadaka'llahu'l-Azim Demek
 

1- Kur'an okuduktan sonra sadaka'llahu'l azim demek adet olmuþtur. Oysa ne Rasullullah sallallahu aleyhi ve sellem'den, ne sahabeden, ne de tabiinden ne de dört imamdan böyle denileceðine dair bir þey nakledilmemiþtir.

2- Kur'an okumak ibadettir. Buna bir ilave yap­maksa bid'attir. Zira Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyurmaktadýr:

"Herkim hakkýnda emrimiz olmayan bir amel ile amel ederse, o merduttur."[152]

3- Bu sözün söylenileceðine dair kitap, sünnet ve sahabeden delil yoktur. Bu sonradan gelen insan­larýn çýkardýðý bir bid'attir.

4- Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Ýbn Mes'ud radýyallahu anh'dan Kur'an dinlemiþ ve: "Se­ni onlara þahit olarak göstereceðimiz zaman halleri nice olacak" (Nisa:41) ayetine gelince ona: "sus" demisti. Ama ona: "sadakallahulazim" dememiþ veya j demesini emretmemiþtir.   [153]

5- Bazý cahil kiþiler ve çocuklar onun Kur'an'da bir âyet olduðunu sanmakta ve namazda okumakta­dýr. Oysa bu cahil deðildir. Çünkü bu kelime Kur'an'dan deðildir. Maalesef sûrelerin bitiminde Kur'an'danmýþ gibi yazýlmaktadýr.

6- Hicazýn müftüsü Allâme Þeyh Abdullaziz b Bâz rahmetullahi aleyh onun bid'at olduðunu açýkla­mýþtýr.

7- "De ki, Allah doðruyu söylemiþtir. Öyleyse hakka yönelmiþ olarak Ýbrahim'in dinine uyunuz"

âyetine gelince, bu âyet yahudilerin sözüne cevap olarak söylenmiþtir. Çünkü bir önceki âyette: "Artýk bundan sonra her kim Allah'a karþ, yalan uydurursa" diye geçmektedir.

Ayrýca Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem bu âyeti bildiði halde Kur'an okuduktan sonra söyle­memiþtir.

8- Bu bid'at bir sünneti öldürmektedir. Zira Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem: "Kim Kur'an okur­sa okuduktan sonra Allah'a dua etsin" buyurmaktadýr.[154]

9- Kur'an okuyan okuduktan sonra Allah'a iste­diði duayý eder. Okuduklarýyla Allah'a tevessülde bu­lunur. Zira Kur'an okuma ibadeti salih ameldir. Bu da onun duasýnýn kabul olmasýna sebep olur. Þu duayý okumak güzeldir:

Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:[155]

"Keder ve hüzünle karþýlaþan bir kul: Allah'ým, ben senin kulunum. Senin kölen ve cariyenin oðlu­yum. Alným senin elindedir. Hakkýmda verdiðin hük­mün geçmiþtir veya gerçekleþen hükmün, adildir. Senden kendini isimlendirdiðin, yaratýklarýndan biri­ne öðrettiðin ve katýndaki gayb ilminde gizlediðin, senin olan her isminle Kur'an'ý kalbimin baharý, gön­lümün nuru, hüznümün daðýtýcýsý ve kederimin gide­ricisi kýlmaný dilerim" derse, Allah onun hüzün ve ke­derini giderir ve yerine bir ferahlýk ve sevinç verir." [156]

 

Ýyiliði Emredip Kötülüðe Engel Olmak
 

Toplumun düzelmesi, bu iki temel esas üzeri­nedir. Bu iki esas Ýslâm ümmetinin özelliklerindendir. Nitekim Allah Teâlâ þöyle buyuruyor:

"Siz, insanlarýn iyiliði için ortaya çýkarýlmýþ en hayýrlý ümmetsiniz; iyiliði emreder, kötülüðe engel olur ve Allah'a inanýrsýnýz."

Âli Ýmran: 110

Eðer iyiliði emretmeyip, kötülüðe engel olmaz­sak toplum bozulur, kötü ahlâk ve davranýþlar çoðalýr.

Ýyiliði emredip kötülüðe engel olmak sadece belli kiþilere has deðildir. Bilakis onu uygulayacak alim olsun, normal vatandaþ olsun, kadýn-erkek her müslümanýn üzerine vacibdir. Nitekim Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:[157]

"Sizden kim bir kötülük görürse onu eliyle dü­zeltsin. Buna gücü yetmezse diliyle düzeltsin. Buna da gücü yetmezse kalbiyle buðzetsin. Zira bu, ima­nýn en düþük derecesidir." [158]

 

Ýyiliði Emredip Kötülüðe Engel Olmanýn Yollarý
 

1- Cuma ve bayram hutbeleri. Bu hutbelerde imam, insanlara kötülükleri anlatýr.

2- Toplantý yapmak, gazete ve dergide maka­leler yazmak ve buralarda toplumun sorunlarýný ve alýnacak önlemleri anlatmak.

3-  Ýnsanlarý ýslah etmek için fikir beyan eden kitaplar yazmak.

4- Vaazlar vermek. Mesela sigara ve insan vü­cuduna verdiði zararlarý anlatmak.

5- Ýki kiþi arasýnda nasihatleþme. Mesela, gizli olarak arkadaþýna altýn yüzük takmamasýný, namazý­ný kýlmasýný, Allah'tan baþkasýna dua edip yardým is­tememesini nasihat edebilirsin.

6-  Broþürler hazýrlamak. Mesela, namaz, ze­kât, cihad ve büyük günahlar hakkýnda birkaç sayfa­lýk kolay anlaþýlan broþürler hazýrlanabilir. [159]

 

Emri Bil Ma’ruf Yapmanýn Þartlarý
 

1- Emrederken veya engel olurken insanlarýn onun sözünü kabul etmeleri için onlara yumuþak ve dostça davranmalý. Nitekim Allah Teâlâ Musa ve Ha­run'a þöyle hitap etmektedir:

"Firavun'a gidin. Çünkü o, iyiden iyiye azdý. Ona yumuþak söz söyleyin. Belki aklýný baþýna alýr ve korkar."

Taha: 42-43

Eðer küfreden veya söven birisini görürsen ona yumuþak bir dille nasihat et. Öncelikle ona, bu iþlere sebep olan þeytandan Allah'a sýðýnmasýný söyle. Sonra bize bol nimetler veren Allah'a þükret­mesini, bu küfrün ona fayda vermeyeceðini, aksine bu yüzden ona ahirette azap edileceðini ve bir an önce bu iþten tevbe ve istiðfar etmesini anlat.

2-  Helal ve haramý iyi bilmesi gerekir ki, yanlýþ yapýp zararlý olmasýn.

3- Söylediði þeyleri kendisinin yapmasý gerekir ki, bu þekilde daha faydalý ve etkili olsun. Zira Allah 154

Teâlâ þöyle buyuruyor:

"Sizler Kitab'ý okuduðunuz halde, insanlara iyi­liði emredip kendinizi unutuyor musunuz? Hiç aklet-miyor musunuz?"

Bakara: 44

Ayrýca daha etkili olabilmek için karþýdaki kiþi­ye yaptýðý hatayý itiraf ettirmelidir.

4- Görevini Allah rýzasý için samimi olarak yeri­ne getirmeli ve iþini bitirdikten sonra muhaliflerine doðru yolu bulabilmesi için ona dua etmelidir. Ayrýca bu onun için ileride Allah katýnda bir mazeret olabil­sin. Nitekim Allah Teâlâ þöyle buyuruyor:

"Ýçlerinden bir topluluk: "Allah'ýn helak edeceði yahut þiddetli bir þekilde azap edeceði bir kavme ne diye öðüt veriyorsunuz?" dedi. Onlar: "Rabbimize karþý bir özrümüz olsun diye, bir de sakýnýrlar ümidiy­le öðüt veriyoruz" dediler."

A'raf:164

5- Bu iþi yapan kiþinin cesaretli olmasý, kýna­yanlardan çekinmemesi ve Allah'tan baþka kimse­den korkmamasý gerekir. Ayrýca baþýna gelecek mu­sibetlere de sabretmesi gerekir.  [160]

 

Hoþ Olmayan Kötü Ýþler
 

1- Camide görülen kötü iþler: Camiyi aþýn süslemek ve rengârenk boyamak, minarelerini ço­ðaltmak, namaz kýlanlarýn önünde yazýlý levhalar asýlý olmasý ki bu, namaz kýlanlarýn huþuuna engel olmaktadýr. Namaz kýlanýn önünden geçilmesi, otu­ran insanlarýn üzerlerinden atlayarak ilerlemek, ses­li Kur'an okumak ve dua etmek, yüksek sesle konuþ­mak namaz kýlanlarý rahatsýz etmektedir. Çünkü kendi iþitecek þekilde gizli okumak sünnettir. Nitekim hadiste þöyle geçmektedir:

"Sesli Kur'an okuyarak bazýnýz bazýnýzý rahat­sýz etmesin."[161]

Sesli olarak burun silmek, öksürmek vaizlerin zayýf ve uydurma olduðunu belirtmeksizin mevzu hadis rivayet etmeleri, ezandan önce içinde Allah'tan baþkalarýndan medet dilemenin olduðu uydurma du­ayý okumak, bazý cami cemaatlerinin sigara kokusunun ortalýðý kaplamasý, kirli ve kokan elbiselerle na­maz kýlmak, alýþ-veriþ yapmak, camide hoparlör iie kayýp ilaný yapmak, cenaze ilan etmek, namazda saflar arasýnda boþluklar býrakmak.       

2- Caddelerde görülen kötü iþler: Kadýnlarýn sokaklarda açýk saçýk olarak dolaþmalarý, yüksek sesle gülmelerive konuþmalarý, erkeklerin kadýnlarýn ellerinden tutmalarý, þans oyunlarý satmak, içki sat­mak, reklâm panolarýnda ahlâký bozan kadýn ve er­kek afiþleri, çöpleri yollara atmak, gençlerin kadýnla­ra bakmak için toplanmalarý, toplu taþýma araçlarýn­da ve diðer bazý mekanlarda kadýn erkek karýþýklýðý.

3- Pazarlarda görülen kötü iþler: Allah'tan baþkasý adýna yemin etmek, aldatmaca, müþteriye yalan söylemek, küfretmek ve sövmek, eksik tart­mak, yüksek sesle baðýrmak. Yürüme yollarýnda alýþveriþ yaparak yollarý kesmek.

4- Genel olarak kötü iþler: Kötülüðe ve fuhþa yönelten müzik dinlemek, akraba dahi olsa kadýn ve erkeklerin karýþýk olarak bir ortamda oturmalarý, du­varlara canlý insan heykel ve resimleri asmak veya masalara biblolar koymak isterse o resim kendisinin veya babasýnýn resmi olsun, yeme ve içmede, giysi­de ve eþ eþyalarýnda israf etmek, yemek artýklarýný ve diðer yiyecekleri çöplere dökmek (halbuki bu fa­kirlere verilmelidir, sigara içmek, tavla ve benzeri oyunlarý oynamak, ana-babaya asi olmak, açýk der­gilere bakmak, genellikle çocuklara, evlere, arabala­ra muska ve nazar boncuðu takmak ve bunlarýn kö­tülükleri yok edeceðine, gözdeðmesinden koruyaca­ðýna inanmak, sahabeyi küçümsemek, sakal ve ben­zeri Ýslami þiarlarla alay etmek. [162]

 

Çarþýya Giriþ Duasýn
 

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyuruyor:

"Kim çarþýya girerken: "Lâ ilahe iliallâhu vah-dehu lâ þerike leh. Lehu'l-mülkü ve Ýehu'Ý-hamdü, yuhyî ve yümîtü ve hüve hayyün lâ yemût, biyedihi'l-hayr, ve hüve alâ külli þey'in kadîr" derse, Allah ona milyon tane iyilik yazar ve milyon tane kötülüðünü si­ler, ona milyon derece verilir ve cennette bir ev inþa edilir."

Ahmed ve diðerleri rivayet etmiþ, el-Elbânf de Câmi'de (6107) hasen demiþtir. [163]


[133] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 131-132.

[134] Buhârî, Müslim

[135] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 133-137.

[136] Buhârî, Müslim

[137] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 138.

[138] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 139.

[139] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 140.

[140] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 140-141.

[141] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 141.

[142] Ýslam'da boþama iki defadýr. Üçüncü defa boþama vuku bula-J cak olursa bu geri dönüþü olmayan bir boþanmadýr. Üçü defa eþini boþayan erkek eþine ancak o baþka birisi ile ev\e\ nip tekrar boþanirsa dönebilir. Bu evliliðin ise raðbet ederekj hilesiz olarak olmasý ayrýca arada cinsel iliþkinin olmuþ olma] sý, sonra hilesiz olarak tekrar isteyerek boþama olmasý gere-| kir. Bütün bunlarý hile yoluyla yapmak, hülle diye adlandýrýlýr.

[143] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 141-142.

[144] Tirmizî: Hasen hadis.

[145] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 142-144.

[146] Müslim

[147] Müslim

[148] Tirmizî: Hasen-sahih

[149] Taberâni ve diðerleri: Sahih hadis

[150] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 145-148.

[151] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 148.

[152] Buhârî, Müslim

[153] Buhârî

[154] Tirmizî: Hasen hadis

[155] Ahmed: Sahih hadis

[156] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 149-151.

[157] Müslim

[158] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 152.

[159] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 153.

[160] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi:154-155.

[161] Ebû Dâvûd: Sahih hadis

[162] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 156-158.

[163] Muhammed Cemil Ziynü, Ýslam Gençligine Öðütler, Guraba Yayýnevi: 159.

Ynt: Cihad ve cesaret By: hafýz_32 Date: 16 Ekim 2010, 13:31:34
Esselamu aleykum.Sadakallahul azim demenin bidat olduðunu öðrendim.Çok önemli bir bilgi.Ýnþ bundaan sonra dikkat edeceðim.
Selametle
Ynt: Cihad ve cesaret By: ismail Date: 16 Ekim 2010, 13:42:07
Aleykum selam Rabbim razý olsun inþALLAH

radyobeyan