Fetavayý Resulullah
Pages: 1
Hacc By: hafýz_32 Date: 14 Ekim 2010, 12:10:59
HACC


Evet, Onun Yerine Hacc Edebilirsin
 

Bir kadýn, ResuluUah'a (as), "annem haocetmeden öldü, ben onunyeri. ne haccedebilir miyim?" diye sordu. Resulul|ah (as)j «evet> annenin yetine haccet" buyurdu.

Hadis sahihtir. [279]

 
Evet, Çocuk Haccedebilir
 

Bir kadýn, Resulullah'a (as) bir çocuðu göstererek, "bunun için de hacc var mý?" diye sorunca ResuluUah (as), "evet, e,ðer onu haccettirirsen sana da sevap vardýr" buyurdu.

Hadisi Ýmam Müslim rivayet etmiþtir. [280]

 
Þibreme'nin Yerine Telbiye Etmek
 

ResuluUah (as), (yakýn akrabasý olan) "Þjbreme'nin yerine lebbeyk" di­yen bir adama þöyle dedi: "Kendi yerine (kendin için) haccettin mi?". Adam, "hayýr" dedi. Resulullah (as), "önce kendi haaztm yaP; sonra Þibreme'nin ye­rine (telbiyegetir) haccedersin" dedi.

Hadisi Þafiî ve Ahmed rivayet etmiþlerdir, [281]   

 
Umre Yapman Daha Güzeldir
 

Umrenin vacip mi olduðu sorulduðunda ResuluUah (as), "hayýr, umre yapman (vacip deðil) efdaldir" buyurdu.

Tirmizî bu hadisin sahih olduðunu söylemiþtir.

Ýmam Ahmed'den þöyle rivayet olunmuþtur: Bir bedevî dedi ki: "Ey Al­lah'ýn elçisi/ Bana umreyi anlat vacip midir, yoksa deðil mi?". Resulullah (as), "umreyapman vacip deðildir, ama senin için hayýrlýdýr" dedi. [282]

 
En Büyük Hacc (El-Haccu'l Ekber/Kurban Bayramý)
 

Ali b. Ebî Talib, ResuluIIah'a (as) "el-Hacc'ul Ekber" gününün ne oldu­ðunu sorunca Resulullah (as), "Yevmu'n Nahr'dýr (Kurban Bayramý'nýn ilk günüdür)" buyurdu.

Hadisi Tirmizî rivayet etmiþtir.

Sahih bir isnad Ýle Ebu Dâvûd'dan þöyle rivayet olunmuþtur: Resulullah (as) haccettiði Zilhicce ayýnýn Nahr gününde cemreler arasýnda durdu ve "bu gün ne günüdür?" diye sordu. Ashab, "Nahr günüdür" dedi. Resulullah (as), "bugün el-Hacc'ul Ekber günüdür. Allah Azze þöyle buyurmuþtur: el-Hacc'ul Ekber (Kurban Bayramý) gününde Allah ve Peygamberinden insanlara bir bildiridir ki, hiç kuþkusuz Allah ve Peygamberi müþ­riklerden uzaktýr' (Tevbe 3)" dedi. Kurban bayramý günü müezzinler bu ültimatomu Ýnsanlara duyurdular.

Ebu Hureyre'den nakledilen bu hadis Buharî'nin Sahih'inde yeralmýþtýr. Ebu Hureyre, "el-Hacc'ul Ekbergünü Nahargünüdür" demiþtir. [283]

 
Kabe'ye Kurbanlýk Götürülen Hayvan Kusurlu Ýse
 

Naciye el-Hazâî, Resulullah'a (as) "Kabe'yegötürülen kurbanlýk hayvan eðer kusurlu ise ne yapýlýr?" diye sordu. Resulullah (as), "onu kesin ve ayak­larýný kanýna hatýrýn, onunla hayvanýn yanlarýna vurun ve insanlarla o kurbaný baþbaþa býrakýn. Ýnsanlar dilediklerince yesinler. Ama bu etten ne kurbanýn sahibi ne de onun yakýn iliþkide olduðu topluluk bireylerinin (ge­çimlerini saðlamakla yükümlü olduðu aile bireylerinin) hiçbiri yemesinler" buyurdu.

Resulullah (as), bedeni ýslah olsun, temizlensin diye kurban adayan kimseye böyle fetva verdi. Bu hadis muttefekun aleyhtir.

Ömer, Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Güzel bir kurbanlýk gelirdim ona 300 dinar verdim. Þimdi onu -canlý olarak- bedenen alýp satmam mümkün mü?". Resulullah (as), "hayýr, onu yalnýzca kesebilirsin" dedi. [284]

 
Haccda Kurban Kesmeden Týraþ Oldum
 

Adamýn biri, Resulullah'a (as), "farkýnda olmadan kurban kesmeksizin traþ oldum" dedi. Resulullah (as), "kurbanýný kes, herhangi bir sakýncasý yoktur" dedi. Bir baþkasý ise "þeytan taþlamadan önce bilmeyerek kurban kestim" dedi. Resulullah (as), "þeytaný taþla (taþýný al) herhangi bir sakýncasý yoktur" dedi. Bu arada Resululah'a (as) haccýn esaslarýndan öne alýnýp da er-

telenmeyen bir þeyler soruldu. Resulullah (as), "yap, herhangi bir sakýnca yoktur" buyurdu.

bu hadis muttefekun aleyhtir.

Ýmam Ahmed'e göre ise, o gün, insanýn haccýn gereklerini yerine getirir­ken birbirlerine benzeyen þeylerde unutarak veya bilmeyerek yaptýðý öne al­ma ve geciktirme hususu sorulmuþtur. Yoksa Resulullah (as) "o iþi yap, sa­kýncasý yok" demezdi.

Bir rivayette de "kurban kesmezden önce" ibaresi yeralmaktadýr. Resu­lullah (as), "kurbaný kes, bir sakýncasý yoktur" buyurmuþtur. Bir baþkasý, týraþ olmazdan önce kurban kesme yahut kurban kesmezden önce týraþ olma hu­suslarýný sordu. Resulullah (as) "zararý yok" dedi. Rivayet eden þöyle dedi: insanlar Resulullah'm (as) yanýna geliyorlardý. Onlardan biri, "ey Allah 'in el­çisi! Kabe'yi tavaf etmezden önce sa'y ettim. Bu arada bazý þeyleri erteleyip bazýlarýný önce yaptým" dedi. Resulullah (as), "bu sakýncalýdýr, yaptýklarýn geçersizdir" buyurdu.

Hadisi Ebu Dâvûd rivayet etmiþtir.

Müslim'de yeralan ve Muhammed b. Hatim'in Behz'den, O'nun Vehib'ten, O'nun Abdullah b. Tâvûs'tan, O'nun babasýndan, O'nun da Ýbn-i Abbas'tan rivayet ettiði hadiste þöyle geçiyor: Resulullah'a (as); kurban kes­mek, týraþ olmak, þeytan taþlamak, takdim ve te'hir gibi hususlar sorulduðun­da þöyle dedi: "Mahzuru yoktur".[285]

 
Eðer Bineðinin Üzerindeysen Ýnsanlarýn Gerisinde Tavaf Et
 

Diba'a bint-i Zübeyr, Resulullah'a (as) þöyle sordu: "Haccetmek istiyo­rum, ama rahatsýzým, ne yapayým?". Resulullah (as), "konumum (duru­mum) beni kýsýtladýðýndan dolayý diyerek þartýný koy ve baççýný yap" buyur­du.

Hadisi Ýmam Müslim rivayet etmiþtir.

Ümmü Seleme hacc hususunda Resulü Ýlah'tan (as) fetva istedi ve þöyle dedi: "Ben rahatsýzým durumum ne olacak?". Resulullah (as), "bîr bineðe bi­nerek insanlarýn gerisinde tavaf et" buyurdu.

Aiþe, Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Ey Allah'ýn elçisi! Kabe'ye girebilir miyim?". Resulullah (as), "Hacer'e (Haceru'l Esved'e) gir, zira o da Kabe'den sayýlýr" dedi. [286]

 
Benim Ýçin Hacc Var Mý?
 

Urve b. Madras, Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Ey Allah'ýn elçisi!Ben Ce-bel-i Ali'den geliyorum. Bineðim periþan ben de yorgunum. Allah'a yemin e-derim ki üzerinde vakfe yapmaksýzýn (durmaksýzýn) -hiçbir- daðý terketme-dim. Þimdi ben haccedecek miyim?". Resulullah (as), "þu -sabah namazýnýn-anlamýný kavrayan ve bundan önce gece ya da gündüz Arafat'a gelen kimse baççýný tamamlasýn ve kirliliðini (týrnaklarýný keserek, býyýklarýný kýsaltarak,baþýný týraþ ederek, þeytan taþlayarak, kurban keserek ve benzeri þeyler yapa­rak) giderip temizlensin" buyurdu.

Hadis sahihtir.

Necd halkýndan bazý kimseler Resuluüah'tan fetva isteyerek þöyle dedi­ler: "Ey Allah'ýn elçisi! Hacc nasýl olur?". Resulullah (as), "hacc Arefedir. Sa­bah namazýndan önce gelen hacet tamamlamýþ demektir. Ama sabah na­mazýndan sonra gelen, geciken için ise bir günah yoktur''buyurdu. Sonra da atýnýn terkisine birini bindirdi ve onu baðýrtarak bu iþlemi insanlara duyurdu.

Hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir. [287]

 
Diþi Hayvan Kurban Edebilir Miyim?
 

Bir adam, Resulullah'a (as) "eðer diþi bir hayvandan baþkasmt bula-mazsam onu kurban edebilir miyim, ne diyorsun?" diye sorunca Resulullah (as), "hayýr, ama saçlarýný ve saç örgülerini kýsalt, býyýklarýný kes, kasýðýný tý­raþ et. Böylece Allah katýnda kurbanýn tamam olur" dedi.

Bu hadisi Ebu Davud rivayet etmiþtir. [288]

 
Ýhtiyarýn Yerine Haccetmek
 

Bir adam, Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Babam ihtiyarlýðýnda Müslü­man oldu. Bir binekle yolculuk edemeyecek durumda. Üstelik haccetmesi de farz. Þimdi ben onun yerine haccedebilir miyim?". Resulullah (as), "sen ba­banýn en büyük oðlu musun?" buyurdu. Adam, "evet" dedi. Resulullah (as), "bak, eðer babanýn bir borcu olsa da onu sen ödeþen o borç ödenmiþ olur mu olmaz mý?" diye sorunca, adam "evet" dedi. Resulullah (as), "öyleyse ba­banýn yerine haccet" buyurdu.

Bu hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir.

Ebu Zerr, Resulullah'a (as) "babam ihtiyardýr, ne haccedebilir, ne umre yapabilir ne de bir bineðe binip yolculuk edebilir" deyince, Resulullah (as), "babanýn yerine hacet ve umre yap" dedi.       •

Darekutnî bu hadisin senedindeki kiþilerin tümünün sika, yani güvenilir olduklarýný söylemiþtir.

Bir adam, Resulullah'a (as), "babam haccetmeden öldü. Ben onun yeri­ne haccedebilir miyim?" diye sorunca, Resulullah (as), "bak, babanýn bir borcu olsa da onu sen ödeþen borcun hakkýný yerine getirmiþ olmaz mýsýn?" diye sordu. Adam, "evet" dedi. Resulullah (as), "Allah'ýn borcu -olan hacc-daha fazla öneme sahiptir" dedi.

Bu hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir.

Darekutnî'nin kitabýnda ise þöyle geçmektedir: Bir adam Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Babam öldü ama haccetmedi". Resulullah (as), "bak, baba-nýn bir borcu olsa da sen ödeþen bu ödemen senden kabul olunur mu olun­maz mý?" diye sorunca, adam "evet olunur" dedi. Resulullah (as), "öyleyse bahanýn yerine haccet" dedi.

Bu hadisteki soru ve cevaplar göstermiþtir ki, baþkasýnýn -akrabasýnýn-yerine haccetmek vacip bir görev olmayýp doðru ve makbul bir davranýþtýr. En iyisini bilen Allah'týr. [289]

 
Haccda Ýhramlý Ýken Baþýn Týraþ Edilmesi
 

Ka'b b. Ucrc, ihramlý iken baþýna bit düþüp kendisine eziyet verdiði için -kendisine yasak olduðu halde- týraþ olmak zorunda kaldýðýndan neler yapa­caðý hususunda Resulü Ha Ýr tan (as) fetva istedi. Resulullah (as) O'na ya bir koyun kurban etmesini, ya altý tane fakiri doyurmasýný ya da üç gün oruç tutmasýný emretti.

Yukarýdaki fetva Resulullah'in, bitlere karþý bir deri ilacý olarak yün elbi­se giyen Abdurrahman b. Avf ve Zübeyr b. el-Avvam'a verdiði fetvanýn -veya ruhsatýn- hemen hemen aynýsýdýr. [290]

 
Kurbanlýklar Nelerdir?
 

Zeyd b. el-Erkam, Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Bu kurbanlar neler­dir?". Resulullah (as), "O'na salatve selam olsun, babanýz Ýbrahim'in sünne-ti(âdet vegeleneði)dir" buyurdu. Zeyd, "peki bundan bize düþen nedir?" de­di. Resulullah (as), "o kurbanlarýn yününden -sizin için- iyilik ve güzel amel vardýr" buyurdu.

Hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir. [291]                   

 
Mebrur Hacc (Allah Ýçin Olup Kabul Edilmiþ Olan Hacc)
 

Hz. Aiþe, Resulullah'a (as) þöyle sordu: "Cihadý (Allah için olanca gü­cüyle çabalama ve O'nun uðrunda savaþmayý)yapýlan amellerin (aktivitele-rin) en üstünü kabul ediyoruz. Peki, cihad etmeyecek miyiz?". Resulullah (as), "evet,, cihadýn en üstünü ve en güzeli Allah katýnda makbul olmuþ bir haccd.tr" buyurdu.

Hadisi Buharî rivayet etmiþtir.

Ýmam Ahmed bu hadisi rivayet ettikten sonra "ama o, cihaddýr" ibaresi­ni ekledi.

Ýmam Ahmed, Cabir'den ve Tabarani'den, O Ýbn-i Abbas'tan, O da Ebu Hureyre'den þu rivayeti nakletti: "Bir umre yaptýktan sonra ikincisini yap­mak, ikisi arasýndaki kusurlarýn, hatalarýn ve günahlarýn keffaretidir. Ka­bul olunmuþ (mebrur) haccýn karþýlýðý ancak cennettir".[292]

 
Resulullah Ýle Birlikte Yapýlan Hangi Amel Hacda Eþdeðerdedir?
 

Bir kadýn, Resulullah'a (as), "seninle yapýlan hangi amel hacda eþde­ðerdedir?" diye sorunca, Resulullah (as), "Ramazan ayýnda yapýlan umre­dir"'buyurdu.

Bu hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir. Hadisin aslý Sahih-i Buharî'dedir. [293]

 
Kendisinin Yerine Hacceden Kimseye Para Veren Kiþi Hakkýnda Hüküm
 

Bir adam, Resulullah'a (as), "ben kendi yetime hacceden kimseye para veriyorum. însanlar ise bana baççýmýn geçersiz olduðunu söylüyorlar. Senin görüþün nedir?" diye sorduðunda, Resulullah (as) O'na herhangi bir þey söy­lemedi ve sustu. Bir süre sonra, "haccda iken ondan ayrý olarak ticaret gibi herhangi bir þeyle Rabbýnýzdan bir fazlalýk bekleyerek birþeyler yapmanýzda herhangi bir günah yoktur" (Bakara 193) ayeti indirilince adama haber gönderdi. Bu ayeti adama okuduktan sonra "senin haccýn ge­çerlidir"'buyurdu.

Hadisi Ebu Davud rivayet etmiþtir. [294]

 
Hacc Arafedir
 

Ýmam Ahmed, îbn-i Hibban ve Hakîm, Abdurrahman b. Yamer ed-Dey-lemî'den þöyle rivayet ettiler: Ben Resulullah'ýn Arafat'da durmuþ olduðunu gördüm. Necd halkýndan bazýlarý yanýna gelerek: "Ey Allah'ýn elçisi hacc na­sýl yapýltr?" dediler. Resulullah (as), "hacc Arafat'dýr. Toplanma gecesi sabah namazýndan önce Arafe'ye gelen kimse hacctný tamamlamýþ demektir" bu­yurdu.

Bu hadisin lafzý Ýmam Ahmed'e aittir.

Ebu Davud'un bir baþka rivayetinde ise þöyle geçmektedir: "Fecrin do­ðuþundan evvel Arafe'ye gelen haccetmiþ demektir".[295]

 
Onu -Kuþluk Vakîinde-Kurban Et!
 

Zeyd b. Halid, Resulullah'a (as) 8-9 aylýk keçinin kurban edilip edileme­yeceðini sorduðunda, Resulullah (as), "onu -kuþluk vakti- kurban olarak kes" buyurdu.

Hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir. [296]

 
Kurbanlarýn En Güzeli -Fiat Ve Deðer Bakýmýndan- En Yüksek Ve En Kaliteli Olanýdýr
 

Resulullah (as), ashabýndan yedi kiþiyle birlikte Ýdi. Onlara emretti ve her biri bir dirhem çýkardý. Sonra o parayla bir kurbanlýk satýn aldýlar. Bunun üzerine ashab, "ey Allah'ýn elçisi! Biz bu kurbaný çok pahalý aldýk, fuýtýný çok yüksek tuttuk" dediler. Resulullah (as), "kurbanlýklarýn en faziletlisi, en güzel, en deðerli ve en semiz besili olanýdýr" buyurdu. Resulullah (as) daha sonra sahabelerine emretti, bunun üzerine biri bir diðerini, o, bir baþkasýný, biri bir eli, o, bir baþka eli, o, bir boynuzu, biri de diðer boynuzu tuttular, yedinci kiþi Ýse kurbaný kesti ve hep birlikte kurbanýn üzerine tekbir getirdi­ler.

Bu hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir.

Bu yedi kiþi kurbandaki ortaklýklarý bakýmýndan bir evin aile bireyleri gibidirler. Bunlar burada sözkonusu edilen davarýn -hadiste koyun olarak geçmektedir- gövdesinin parçalarýndan haklarýný alýrlar. Zira bunlar belirli bir amaç için toplanmýþ bir topluluðun bireyleridirler. Ortaklaþa kurban kesen yedi kiþiden birisi Resulullah'a (as) þöyle dedi: "Þu kurbanýn gövdesi hana aittir, onu kendime ayýrdým. Eðer onu alamazsam kendime bir tane satýn a-lýrým" deyince ResuluIÝah ona yedi tane koyun almasýný emretti. O, yedi ko­yunun tümü kesildi.

Bu hadisi Ýmam Ahmed rivayet etmiþtir. [297]

 
Bu -Kestiðin Kurban Deðil-Yalnýzca Etlik Bir Koyundur
 

Burde b. Dinar, Resulullah'a (as) bayram günü kestiði bir koyunun du­rumunu sordu. Resulullah (as), "kurbaný bayram namazýndan evvel mi kes­tin?" diye sorunca Burde "evet" dedi, ResuluIÝah (as), "bu, kurban deðil etlik bir koyun oldu" buyurdu. Burde, "benim 8-9 aylýk bir diþi oðlaðým var. Ynþh bir hayvandansa onu tercih ederim, o benim için daha hoþ" dedi. Resulullah (as), "böyle bir durumda, yani bayram namazý kýlmmazdan evvel kesilen hayvanýn kurban olarak, deðerlendirilmesi yalnýzca senin için geçerli olmuþ ve bu kestiðin hayvan kurban yerine geçmiþtir. Senden sonra ise hiç kimse­den kabul olunmayacaktýr" buyurdu.

Hadisi Ýmam Ahrned rivayet etmiþtir. Hadis sahihtir. Bu hadis açýkça göstermiþtir ki, Kurban Bayramý namazý kýlýnmazdan evvel kesilen hayvan, ister bayram namazýnýn vakti girmiþ olsun isterse ol­masýn kurbanýn yerini tutmaz. Allah Azze'ye bir ihsan olarak sunamayacaðý­mýz þey budur. Buradaki durum, yani namaz kýlýnmazdan evvel kurbanýn ke­silmesi -bir kez olarak- Burde dýþýnda hiç kimseden kabul olunmadýðý gibi caiz de deðildir. Buharý ve Müslim de Cündüb b. Süfyan el-Becelî'den rivayet olunan bir hadiste þöyle geçmektedir: Resulullah buyurdu ki, "bayram na­mazý kýlýnmazdan evvel kurban niyetiyle hayvan kesen, onun yerine nama­zýn kýlýnmasýndan sonra bir tane de Allah Azze'nin adýný anarak kessin". Yine Sahih'lerde geçen ve Enes'ten rivayet olunan bir hadiste Resulullah'ýn þöyle buyurduðu görülmektedir: "Namaz kýlýnmazdan evvel kurban kesen -namazdan sonra- onun yerine yeni bir tane kessin". Resulullah'ýn açýklama­sý, hadisi yanýnda herhangi bir sözün kýymeti olamaz.

Sahih bir hadiste þöyle geçmektedir: "Haccda iken nahar, yani bayra­mýn ilk günü; þeytan taþlama, kurban kesme ve týraþ olma günüdür. Baþ tý­raþ edilirken sað tarafýndan baþlanýr". Müslim'in Sahih'inde ise Muhammed b. Müsenna þöyle demiþtir: Abdula'la Haþim'den, O Muhammed'den, O da E-nes b. Malik'ten bize þunlarý rivayet etti; Resulullah Cemretu'l Akabe'de þeytan taþladý, sonra kurban kesti ve kan alan ve berberlik yapan hacamatçýnýn yanýna gitti. Ona baþýný iþaret etti. Berber baþýnýn sað tarafýný týraþ etti sonra þöyle buyurdu: "Diðer kýsmýný da týraþ et". Ebu Talha, "baþýný ona uzattý" di­yor. [298]


[279] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 141.

[280] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 141.

[281] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 141.

[282] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 141-142.

[283] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 142.

[284] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 142.

[285] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 142-143.

[286] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 143.

[287] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 143-144.

[288] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 144.

[289] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 144-145.

[290] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 145.

[291] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 145.

[292] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 145.

[293] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 145-146.

[294] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 146.

[295] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 146.

[296] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 146.

[297] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 146-147.

[298] Dr. Seyyid el-Cemili, Fetava-yý Resulullah, Þura yayýnlarý: 147-148.

Ynt: Hacc By: ceren Date: 18 Temmuz 2016, 21:30:58
Esselamu aleykum.Allahin evi olan beytullaha giden hac ve farzlarini yapan faziletine eren kullardan olalim inþallah.Rabbim razi olsun paylasimdan kardesim...
Ynt: Hacc By: damla6d Date: 18 Temmuz 2016, 23:46:44
#Esselamu aleykum..Rabbim her müslümana hacca gitmeyi oralarý görmeyi nasib etsin inþAllah..Rabbim razý olsun..#
Ynt: Hacc By: yagmur_7-c Date: 19 Temmuz 2016, 12:33:48
Ve aleykum selam
Hac ile umre farklý yapýlýr...Peygamber efendimiz sav hac ile umre ile ilgili sorularý yanýtlamýþ....Benim de merak ettiðin sorular vardý .. allah a þükür öðrenmiþ oldum...Rabbim ilmimizi artýrsýn inþallah....Rabbim Hacca gitmeyi nasip eylesin inþallah bizlere....

radyobeyan