Ashabý Kiram
Pages: 1
Talha Bin Ubeydullah By: ayten Date: 08 Ekim 2010, 01:20:35
8)Ýlk Müslüman olanlardan: TALHÂ BÝN UBEYDULLAH


Talha b. Ubeydullah b. Osman b. Amr b. Sa'd b. Teym b. Mürre b. Katb b. Lüeyy b. Gâlib el-Kuraþî et-Teymî. Künyesi, Ebu Muhmmed'dir.

 
Talha, Cennetle müjdelenen on kiþiden biri, Ýslâm'a giren ilk sekiz kiþiden ve Hz. Ebubekir aracýlýðýyla müslüman olan beþ kiþiden biridir. Ayrýca, halife seçimini gerçekleþtirmeleri için oluþturulan altý kiþilik Ashab-ý, Þurâ arasýnda yer almýþ meþhur bir sahâbidir. Annesi, es-Sa'be bint Abdillah b. Mâlik el-Hadramiyye'dir.[318]
 

Rivayete göre, Talha b. Ubeydullah, Busra panayýrýnda bulunduðu bir sýrada, oradaki bir manastýrýn rahibi: "Sorun bakayým, bu panayýr halký arasýnda, ehl-i Harem'den bir kimse var mý?" diye seslenir. Talha da: "Evet var! Ben Mekke halkýndaným" diye cevap verir. Bunun üzerine rahip: "Ahmed zuhur etti mi?" diye sorar. Talha: "Ahmed de kim?" der. Rahip: "Abdullah b. Abdulmuttalib'in oðludur. Bu ay O'nun çýkacaðý aydýr. O, peygamberlerin sonuncusudur. Haremden çýkarýlacak; hurmalýk, taþlýk ve çorak bir yere hicret edecektir. Sakýn O'nu kaçýrma" der.

 
Rahibin söyledikleri Talha'nýn kalbine yer eder. Oradan alelacele ayrýlarak Mekke'ye döner ve yakýnda herhangi bir olayýn meydana gelip gelmediðini sorar. Abdullah'ýn oðlu Muhammedü'l-Emîn'in peygamberliðini ilan etmiþ oldûðunu ve Ebubekir'in de O'na tabi olduðunu öðrenir. Hemen Ebubekir'in yanýna vararak rahibin anlattýklarýný haber verir. Sonunda her ikisi birlikte Resulullah (a.s.)'a giderler. Talha oracýkta Müslüman olur.[319]

 
Birçok müslüman gibi, Talha b. Ubeydullah da Ýslam'a girdikten sonra müþriklerin eziyetlerine maruz kalmýþ, ama yolundan dönmemiþtir. Ýslam'ýn azýlý düþmanlarýndan Nevfel b. Huveylid, Talha'nýn müslüman olduðunu duyunca, Ebubekir'le onu bir iple biribirlerine baðlamýþ, uzun süre iplerini çözmemiþ, Teymoðullarý da bu duruma seyirci kalmýþlardýr.[320]

 
Talha ile Zübeyr müslüman olunca, Resulullah (a.s.) onlarý kardeþ ilan etti. Hicretten sonra da Medine'de, Talha ile Ubeydullah b. Ka'b'ý, baþka bir rivayete göre ise Talha ile Saîd b. Zeyd'i kardeþ ilan etmiþti.

 
Talha, Bedir savaþýna iþtirak etmemesine raðmen Resulullah (a.s.) kendisine ganimetten pay vermiþtir. Kimi rivayetlere göre, bu sýrada ticaret için Þam'da bulunuyordu. Akla daha yatkýn olan bir baþka rivayete göre ise, Kureyþ kervaný hakkýnda bilgi toplamak üzere, Resulullah (a.s) tarafýndan Þam yoluna gönderilmiþti. Nitekim, dönüþte Talha'nýn ganimetten pay istemesi bunu gösteriyor.[321]
 

Bedir'den sonraki birçok savaþa katýlmýþtýr. Uhud günü Peygamber (a.s.)'ý kahramanca müdafaa etmiþ, O'na bir þey olmasýn diye atýlan oklara, indirilen kýlýç darbelerine karþý vücudunu siper etmiþtir. Sonuçta birçok kýlýç ve ok yarasý almýþ, aldýðý yara neticesi bir kolu çolak kalmýþ, yine Resulullah'ý müdafaadan geri durmamýþtýr.[322]

 
Hz. Osman'ýn þehid edilmesinden sonra, Müslümanlarýn büyük bir kýsmýnýn Hz. Ali'ye bey'at ettiðini biliyoruz. Bu bey'atte bulunanlardan biri de Talha b. Ubeydullah'týr. Ancak, bey'atten kýsa bir süre sonra, Talha ile Zübeyr ibnü'l-Avvam'ýn, Hz. Ali'ye karþý çýkan Hz. Âîþe'nin yanýnda yer almýþlardýr. Neticede Zübeyr, Hz. Ali'ye karþý çýktýðýna piþman olarak savaþ meydanýný terketmiþtir. Talha ise mücadeleye devam etmiþ, nihayet Cemel günü (h. 36), Mervan b. Hakem tarafýndan öldürülmüþtür. Vefat ettiði zaman tahminen 60-64 yaþlarýndaydý.[323]


Talha, Peygamber Efendimizin bacanaðýydý. Hanýmlarýndan dört tanesi Resulullah (a.s)'ýn zevcelerinin kýz kardeþleriydi. Bunlardan Ümmü Gülsüm, Hz. Âîþe'nin; Hamne, Zeynep bint Cahþ'ýn; el-Fâria, Ümmü Habibe'nin ve Rukiyye, Ümmü Seleme'nin kýzkardeþi idi.[324]
 

Talha b. Ubeydullah'ýn, onbiri erkek, ikisi kýz olmak üzere onüç çocuðu vardý. Erkek çocuklarýn herbirine bir peygamber ismi vermiþti. Bunlar: es-Seccâd diye bilinen ve Cemel vak'asýnda babasýyla birlikte öldürülen Muhammed, Ýmran, Musa, Ya'kub (Harre günü öldürüldü), Ýsmail, Ýshak, Zekeriyyâ, Yusuf, Ýsâ, Yahya, Salih idi. Kýzlarý ise Aiþe ve Meryem idi.[325]


Talha, doðrudan Resulullah (a.s.)'dan rivayette bulunduðu gibi, Hz. Ebubekir'le Hz. Ömer'den de hadis nakletmiþtir. Kendisinden de, oðullarý; Yahya, Musa ve Ýsa ile Kays b. Ebi Hâzým, Ebu Seleme b. Abdurrahman, el-Ahnef, Mâlik b. Ebî Âmir ve baþkalarý rivayet etmiþlerdir.[326]

 
Talha; orta boylu, geniþ göðüslü, geniþ omuzlu ve iri ayaklý idi. Esmer benizli, sýk saçlý fakat saçlarý ne kýsa kývýrcýk ne de düz ve uzundu. Güler yüzlü, ince burunlu idi. Saçlarýný boyamazdý. Yürüdüðü zaman sür'atli yürür, bir yere yöneldiði vakit tüm vucudu ile dönerdi.[327]

 
Ashâbýn zenginlerindendi. Zengin olduðu kadar da cömertti. Cömertliði sebebiyle kendisine "el-Fayyâd" denirdi. Vefat ettiði zaman, miras olarak bir hayli gayrimenkul, nakit para ve deðerli eþya býrakmýþtýr. Rivâyete göre gayri menkullerinin tutarý otuz milyon dirhem, nakitlerinin tutarý iki milyon ikiyüz dirhem ve ikiyüz bin dinar idi. Sadece Irak'tan gelen yýllýk geliri yüzbin dirhem civarýndaydý.[328]

 
Hz. Talha b. Ubeydullah (r.a)'ýn Rivayet Ettiði Bazý Hadisler

 
ـ وعَنْ طَلْحَةَ بنُ عَبِيدِاللّهِ. قال: جَاءَ رَجُلٌ  إلى رَسُولِ اللّهِ # مِنْ أهلِ نَجدٍ ثائِرَ الرَأسِ نَسْمعُ دَوِيَّ صَوْتِهِ وََ نَفْقهُ مَا يَقُولُ. حَتّى دَنا من رسوُلِ اللّهِ # فَإذا هوَ يَسألُ عَنْ ا“سْم. فقالَ رَسُولُ اللّهِ #: خَمْسُ صَلَوَاتٍ في اليَوْمِ وَاللّيْلَةِ، فَقالَ: هَلْ علىّ غَيْرُهُنّ؟ قال َ إّ أن تَطَوّعَ. فقَالَ رَسُولُ اللّهِ #: وَصِيامُ رَمَضَانَ. فَقَالَ هَلْ عَلىّ غَيْرُهُ؟ قال: َ إّ أنْ تَطَوّعَ، وَذَكَرَ لَهُ الزّكَاةَ، فقال: هَلْ عَلىّ غَيْرُهُما؟ قال:  إّ أن تَطَوّعَ، فَأدْبَرَ وَهُوَ يَقُول: َ أزيدُ عَلى هذا و أنْقُصُ مِنْهُ. فقَالَ رَسُولُ اللّهِ #: أفلَحَ إنْ صَدَقَ، أوْ دَخَلَ الْجَنّةَ إنْ صَدَقَ، 

 
- Talha Ýbnu Ubeydillah haber veriyor: Hz. Peygamber (a.s)'e Necid ahâlisinden bir adam geldi. Saçlarý karýþýktý. Kulaðýmýza sesinin mýrýltýsý geliyordu, ancak ne dediðini anlayamýyorduk. Hz. Peygamber (a.s)'e iyice yaklaþýnca gördük ki, Ýslâm'dan soruyormuþ.Hz. Peygamber (a.s): "Gece ve gündüzde beþ vakit namaz"demiþti ki adam tekrar sordu:"Bu beþ dýþýnda bir borcum var mý?" Hz. Peygamber (a.s): "Hayýr ancak istersen nâfile kýlarsýn" dedi.Hz. Peygamber (a.s): "Ramazan orucu da var" deyince adam: Bunun dýþýnda oruç var mý? diye sordu. Hz. Peygamber (a.s): "Hayýr! Ancak dilersen nâfile tutarsýn" dedi.Hz. Peygamber (a.s) ona zekâtý hatýrlattý. Adam: "Zekât dýþýnda borcum var mý?" dedi. Hz. Peygamber (a.s): "Hayýr, ama nâfile verirsen o baþka!" dedi.Adam geri döndü ve gider ayak: "Bunlara ilâve yapmayacaðým gibi noksan da tutmayacaðým" dedi.Hz. Peygamber (a.s) da: "Sözünde durursa kurtuluþa ermiþtir" buyurdu. Veya "Sözünde durursa cennetliktir" buyurdu.[329]

 
ـ عَنْ طلحة بن عبيداللّه رَضِىَ اللّهُ عنه قال: ]كَانَ رَسُولُ اللّهِ # إذَا رَأى الْهَِلَ قَالَ: اَللَّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْيُمْنِ وَاِيمَانِ، وَالسََّمَةِ وَاِسَْمِ رَبِّى ورَبُّكَ اللّهُ[. أخرجه الترمذي .

 
-Talha Ýbnu Ubeydillah (r.a) anlatýyor: "Hz. Peygamber (a.s) hilâli görünce þu duayý okurdu: "Allahým, Ay'ýn hilâl devresini bize bereketli, imanlý, selâmetli ve Ýslâm üzere geçir. (Ey hilâl) benim de senin de Rabbin Allah'týr."[330]

 
ـ وعن طلحة بن عبيداللّه رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: ]قال رَسُولُ اللّهِ #: إذَا وَضَعَ أحَدُكُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلَ مُؤْخِرَةِ الرَّحْلِ، فَلْيُصَلِّ وََ يُبَالِى مَا مَرَّ وَرَاءَ ذلِكَ.

 
- Talha Ýbnu Ubeydillah (r.a) anlatýyor: "Resûlullah (a.s) buyurdular ki: "Biriniz namaz kýlarken, önüne semerin arka kaþý boyunda bir þey koydu mu, namazýný rahat kýlsýn, bunun gerisinden geçene aldýrmasýn."[331]


radyobeyan