Nafaka By: Hadice Date: 26 Eylül 2010, 20:37:55
2- Nafaka:
Daha önce de belirttiðimiz gibi, nafakanýn erkeðe ait oluþu, ailenin yöneticisi olmasýyla uyuþan bir durumdur. Yüce ALLAH þöyle buyurmaktadýr: "Erkekler, kadýnlar üzerine yöneticidirler. Çünkü Allah, kimini kiminden üstün kýlmýþtýr ve çünkü erkekler (kadýnlara) mallarýndan harcamaktadýrlar.[1040]
islâm, nafakayý erkeðe yüklerken, gücünün yetmediðini ona yüklemez ve nafakayý belli bir kemiyet þeklinde tahdit etmez. Herkes güç ve özel imkanlarý ölçüsünde sorumludur. Yüce ALLAH þöyle buyurur: "Eli geniþ olan, geniþliðine göre nafaka versin. Rýzký kýsýlmýþ bulunan da ALLAH'ýn kendisine verdiðinden versin. ALLAH, bir kiþiye ne vermiþse ancak onu yükler.[1041]
Erkeðin kendisi için bolca harcadýðý halde, karýsý ve çocuklarý için cimrilik yaparak kýsmasý ya da kendisi nimetler içerisinde yüzerken onlarý mahrum ve muhtaç býrakmasý þahsiyete yakýþmaz.
Câbir b. Abdillah'ýn þöyle dediði rivayet edilmiþtir: Abdullah b. Amr'ýn azadlýsý ona: Bu ay burada Kudüs'te kalmak istiyorum, dedi. Abdullah: Peki bu ay geçinmeleri için ailene birþey býraktýn mý? diye sordu. Adam: Hayýr, deyince Abdullah: Git, geçinmeleri için onlara birþeyler býrak, sonra dön gel. Çünkü Rasûlüllah'm (s.a.v.) þöyle buyurduðunu duydum:
"Kiþinin, geçiminden sorumlu olduðu kimseleri, nafakasýz býrakýp gitmesi, onun için günah olarak yeterlidir. [1042]
Hakîm b. Muaviye'nin babasýndan nakline göre birisi Peygam-ber'e (s.a.v.): Kadýnýn kocasý üzerindeki haklarý nelerdir? diye sordu. Buyurdu ki: 'Yediðinden ona yedirmesi, giydiðinden onu giydirmesi, yüzüne vurmamasý, beddua etmemesi ve ancak evde ondan ayrý uyumasý (yani ona kýzdýðýnda evi terkedip baþka yerde gecelememesi)." [1043]
Kadýn zengin bile olsa, kocasý nafakasýndan sorumludur.
Kiþi, ALLAH rýzasýný kazanmak için dinî ve içtimaî görevini yerine getirmeyi kastederek karýsýna ve çocuklarýna infak edecek olursa, bu in-faký boþa gitmez.
Ebu Mes'ud el-Ensâri'den Peygamber'in (s.a.v.) þöyle buyurduðu rivayet edilmiþtir: "Herhangi bir müslüman, ALLAH'ýn rýzasýný kastederek ailesine harcamada bulunursa, bu onun için bir sadakadýr.[1044]
islâm, erkeðin evine infak sorumluluðunu birinci plana almýþ ve karþýlaþtýrma esnasýnda bu infaký, infaklarýn en deðerlisi ve en üstünü olarak kabul etmiþtir.
Sevban'dan (r.a.), Rasûlüllah'm (s.a.v.) þöyle buyurduðu nakledilmiþtir: "Kiþinin infak ettiði paranýn en deðerlisi, ailesine harcadýðý, Allah yolunda savaþ için bineðine ve ALLAH yolundaki arkadaþlarýna infak ettiði paradýr."
Ebu Kýlâbe þöyle demektedir: Rasûlüllah (s.a.v.) hadisinde önce ailesine infaký zikretmiþtir. Ebu Kýlâ.be daha sonra þöyle diyor: Ailesinin küçüklerine infak edip onlann iffetini koruyan veya ihtiyaçlarýný gideren kiþiden daha büyük sevaba sahip kim vardýr? [1045]