Lev la ke levlak By: sumeyye Date: 07 Eylül 2010, 17:34:16
Lev la ke levlak
HER BÝR kar tanesi, Rasulullahýn risaletine þahitlik eder mi dersiniz? Yine bir kýþ mevsiminde karlar dünya semasýnda daha yeni yeni yazýlýyorken okuduðum kitabýn birinde kýyas ve hüküm çýkarma ile ilgili bir metinde “Mesala kar tanesinin risalete þahit olamayacaðý gibi” diye bir ibareye raslamýþtým. Belki yazar konunun baðlamý gereði doðru kullanmýþtý cümleyi; ama benim zihnim konudan koparak 18. Söz’ün 3. Notasý’na gitti. O ve benzeri yerlerdeki izahlardan aldýðým cesaretle, “Evet her bir kar tanesi Muhammed aleyhisselamýn risaletinin þahididir.” diye haykýrmak geldi içimden. Eðer her þey “lâ ilahe illallah”ýn þahidi ise ayný zamanda “muhammedurrasulullah”ýn da þahididir, demektir.
Mesela zihnimizde bir tablo canlandýralým. Bir el ve bu elde mükemmel bir þekilde derlenmiþ bir çiçek kokteyli bulunsun. Bu el bu demeti birine veriyor veya uzatýyor bir halde olsun. Tablonun diðer tarafýnda bu çiçeðin muhatabý var; fakat biz göremiyoruz. Þimdi düþünelim, sizce son derece sanatlý ve görenleri hayran býrakacak derecede mükemmel derlenmiþ bu buketin muhatabý kim olabilir? Mesela cansýz ve hissiz diye nitelediðimiz bir taþ olabilir mi sizce? Ya da caný olduðu halde zevk mevhumundan mahrum bir bitki. Veya hayatý ve þehveti olduðu halde þuuru olmayan bir hayvan. yahut aklý, þuuru ve þehveti olduðu halde güzel bir aðacý görüp de ondan çýkacak kalasý tasavvur eden bir beþer. Sanattan anlamaz, latif duygularý geliþmemiþ, tabiri caizse kalas gibi bir insan. Elbette, olamaz, dersiniz herhalde. O özel bir mesaj þeklinde dizayn edilmiþ ve birbiriyle muhteþem uyumlu çiçeklerden ve renklerden derlenmiþ demetin muhatabý en azýndan mesajý anlayacak zekada ve güzelliði farkedip takdir edecek incelikte biri olmalýdýr. Yoksa çiçeði o þekilde dizayn eden, onca iþi boþuna yapmýþ olacaktýr.
Þimdi temsili biraz daha geniþletelim. Bu çiçeði derleyenin herþeye gücü yeten, yaptýðý hiçbir iþte israf etmeyen, sonsuz maharetli, maddî ve manevî âlemlere hükmeden, yoktan varetmeye muktedir bir sanatkâr olduðunu tasavvur edelim. Ve derlemiþ olduðu o bir buket çiçekte sureti bir gül olan ve üzerine serpiþtirilen þebnemlerin gözbebeðinde sayýsýz çiçeklerin görüntüsünü ve rengini barýndýran, her bir kývrýmýnda hadsiz mânâlar yüklü, baþtan sona sýrlarla örülü bir gül. Baktýkça anlam katmanlarý derinleþen, derinleþtikçe kalbe ebedî lezzetlerin kokusunu devþiren güzeler güzeli bir mucize olsun o çiçek. Ýþte böyle bir çiçeðin gerçek muhatabý ancak çiçekteki bütün güzellikleri görebilecek ve sanatkârýn o güzelliklere ve kývrýmlara yüklediði mânâlarý fark edecek ve anlayacak; çiçeðin üstündeki sýr perdelerini açýp sanatkârýn özel mesajlarýný okuyabilecek biri olabilir. Hiç israf etmeyen ve hiç abes iþ yapmayan bu sanatkâr. Sanatýný anlamlandýran böyle biri olmasa bile yoktan var ederdi herhalde. Kemalde olan cemalini abesiyet ve anlamsýzlýk karanlýðýndan kurtarýrdý þübhesiz. Yoksa muhatapsýz kalan o çiçek, kendisi solduðu gibi sanatkârýnýn da güzel sanatlarýný soldurur. Güzelliði çirkin ederdi. Her þeye kudreti yeten, sonsuz güzel ve sýnýrsýz merhametli, sanatýný hadsiz bir muhabbetle seven o sanatkâr böyle bir çirkinliðe müsaade etmez ve sanatýný ve kendini çirkinleþtirmez elbette. Kainat tüm güzelliði ile bu hakikatýn þahididir. Tek bir güzelik bile bunun zýddýný reddeden güçlü bir delildir zira.
Ýþte her bir güzel þey ve hatta bir kar tanesi sýrtýnda bütün zaman ve mekânlardaki kainatý taþýmakta. Beni yapan bütün kâinatý bütün zamanlarda yapmaya muktedir biri olabilir, diye ilan etmekte. Evet bir kar tanesi bütün kainattan süzülmüþ mükemmel bir sanattýr. Ona dikatle bakacak olursanýz ve üzerindeki mânâyý okursanýz onun varlýðýnýn tüm kainatýn varlýðýna denk olduðunu görebilirsiniz. O kar tanesi hikmet lisanýyla, beni yapan ancak bütün kâinatý yapan olabilir, diyecektir. Ýþte nasýl her bir güzel þey ve de bir kar tanesi mucizevî varlýðý ve güzelliðiyle kendisini var eden hadsiz maharetli Sanatkârýný tanýtýp þahitlik ediyorsa, ayný þekilde o sanatkârýn sanatýnýn bütün inceliklerini anlayan bütün esma ve sýfatlarýyla tanýyýp tanýtan Muhammed (asm)ýn risaletinin de þahidi ve ilancýsýdýr.
Evet elinde taþlarýn dile gelip zikrettiði, aðacýn, taþýn daðlarýn, kurdun, kuþun nübüvvetine þehadet ettiði o kudsi zat bütün kâinatýn þehadetiyle âlemlerin Sultanýnýn kulu ve rasulüdür. Biz de ona ve onun Rabbine þehadet eden mevcudat adedince salatü selam ederiz.
Öyleyse koklayýn her bir kar tanesini yada baharda yaðan renkli karlar misali çiçekleri. Nasýlda muhammedin (sav) kokusu gelmekte onlardan. Koklayýn da henüz akitli olduklarý rablerine þahit tutsun sizleri. Rabbin iltifatýný okuyun o fermanlarda. Alemim nur ile nasýl beyazlatýldýgýný gözlerinizle þahit olun. Aleme rahmet olan ‘levlakelevlak’ýn muhatabý olan rasulün gönüllerimize taht kurmasýna izin verin. Karýn dünyayý temizleyip bembeyaz yapmasý misali oda dünyamýzý nuruyla temizleyip çirkinliklerimizi örtsün. Onsuz baþlamayalým hiç bir amele. Onun nurunun deðmedið bir amel zulmet karanlýðýnda kalýr hiç olur zira. Sen olmasaydýn demiþ kainatýn sahibi olmazdý kainat. O halde kainatýmýzý yokluktan kurtulmasý onun nuruna baðlý. Onun nurundan nur alsýn varlýðýmýz her dem. “Lema halaktü”de yazýlmasýn, onla olsun beka bulsun her anýmýz. O halde onun dediði gibi diyelim bizde:
Yarab eþyayý bize hakikatý ile tanýt.
Ve bizi senin ve risalet-i Ahmediyenin þehidi ve þahidi kýl. Âlemleri ve âlemimizi onun nuruyla nurlandýr. Bizi hakikat-ý Muhammedide yaz. Onun þeriatý ile dünyayý ve dünyamýzý, hayatý ve hayatýmýzý zinetlendir. Herbir þeyde onun kokusunu alalým ve âleme onun kokusunu yayalým.
Amin Abdurresid sahin