ALLAHa verilmesi By: ehlidunya Date: 26 Aðustos 2010, 13:29:21
Varlýklarýn yaratýlýþý tabiata verildiðinde ortaya çýkan imkansýzlýklar, Cenab-ý Hakka verildiðinde nasýl ortadan kalkar?
Eðer desen: Mevcudat tabiata isnad edilse böyle acip muhaller olur, imtinâ derecesinde müþkilât olur. Acaba Zât-ý Ehad ve Samede verildiði vakit o müþkilât nasýl kalkýyor? Ve o suubetli imtinâ, o suhuletli vücuba nasýl inkýlâp eder?
Elcevap: Birinci Muhalde, nasýl ki güneþin cilve-i in’ikâsý kemâl-i suhuletle, külfetsiz, en küçük zerrecik camdan tut, tâ en büyük bir denizin yüzüne kadar feyzini ve tesirini misalî güneþçiklerle gayet kolaylýkla gösterdikleri halde, eðer güneþten nispeti kesilse, o vakit herbir zerrecikte tabiî ve bizzat bir güneþin haricî vücudu, imtinâ derecesinde bir suubetle olabilmesi kabul edilmek lâzým gelir. Öyle de, herbir mevcut, doðrudan doðruya Zât-ý Ehad ve Samede verilse, vücub derecesinde bir suhulet, bir kolaylýkla ve bir intisap ve cilve ile, herbir mevcuda lâzým herbir þey ona yetiþtirilebilir.
Eðer o intisap kesilse ve o memuriyet baþýbozukluða dönse ve herbir mevcut kendi baþýna ve tabiata býrakýlsa, o vakit imtinâ derecesinde yüz bin müþkilât ve suubetle, sinek gibi bir zîhayatýn, kâinatýn küçük bir fihristesi olan gayet harika makine-i vücudunu icad eden, içindeki kör tabiatýn, kâinatý halk ve idare edecek bir kudret ve hikmet sahibi olduðunu farz etmek lâzým gelir. Bu ise bir muhal deðil, belki binler muhaldir.
Elhasýl, nasýl ki Zât-ý Vâcibü’l-Vücudun þerik ve nazîri mümteni ve muhaldir; öyle de rububiyetinde ve icad-ý eþyada baþkalarýnýn müdahalesi, þerîk-i zâtî gibi mümteni ve muhaldir.
Amma Ýkinci Muhaldeki müþkilât ise: Müteaddit risalelerde ispat edildiði gibi, eðer bütün eþya Vâhid-i Ehade verilse, bütün eþya birtek þey gibi suhuletli ve kolay olur. Eðer esbaba ve tabiata verilse, birtek þey umum eþya kadar müþkilâtlý olduðu, müteaddit ve katî bürhanlarla ispat edilmiþ. Bir bürhanýn hülâsasý þudur ki:
Nasýl ki bir adam, bir padiþaha askerlik veya memuriyet cihetiyle intisap etse, o memur ve o asker, o intisap kuvvetiyle, yüz bin defa kuvvet-i þahsiyesinden fazla iþlere medar olabilir. Ve padiþahý namýna, bazan bir þahý esir eder. Çünkü gördüðü iþlerin ve yaptýðý eserlerin cihazatýný ve kuvvetini kendi taþýmýyor ve taþýmaya mecbur olmuyor. O intisap münasebetiyle, padiþahýn hazineleri ve arkasýndaki nokta-i istinadý olan ordu, o kuvveti, o cihazatý taþýyor.
Demek gördüðü iþler, þahane olarak bir padiþahýn iþi gibi ve gösterdiði eserler bir ordu eseri misilli harika olabilir.
Nasýl ki karýnca o memuriyet cihetiyle Firavunun sarayýný harap ediyor. Sinek o intisapla Nemrud’u gebertiyor. Ve o intisapla, buðday tanesi gibi bir çam çekirdeði, koca çam aðacýnýn bütün cihazatýný yetiþtiriyor. HAÞÝYE Eðer o intisap kesilse, o memuriyetten terhis edilse, yapacaðý iþlerin cihazatýný ve kuvvetini, belinde ve bileðinde taþýmaya mecburdur. O vakit, o küçücük bileðindeki kuvvet miktarýnca ve belindeki cephane adedince iþ görebilir. Evvelki vaziyette gayet kolaylýkla gördüðü iþleri bu vaziyette ondan istenilse, elbette bileðinde bir ordu kuvvetini ve belinde bir padiþahýn cihazat-ý harbiye fabrikasýný yüklemek lâzým gelir ki, güldürmek için acip hurafeleri ve masallarý hikâye eden maskaralar dahi bu hayalden utanýyorlar.
Elhasýl, Vâcibü’l-Vücuda her mevcudu vermek, vücub derecesinde bir suhuleti var. Ve tabiata icad cihetinde vermek, imtinâ derecesinde müþkül ve haric-i daire-i akliyedir.
Lemalar
radyobeyan