Taharet By: reyyan Date: 25 Aðustos 2010, 06:36:07
TAHARET
Dinî kurallara uygun temizlik taharet adý altýnda toplanýr. Kur'ân ve Hadîsler'de böyle bir temizliðe geniþ yer verilmiþ, ilim adamlarý bunu müstakil bir bölüm halinde iþlemiþlerdir
Taharet, denilince, tabii ihtiyacý giderdikten sonra yapýlacak temizliði, necasetten arýnmayý, abdest ve guslü; ayhali ve lohusalýk süresi bitince yýkanýp temizlenmeyi, namaz ve bazý ibâdetler için cünüplüðü ve abdestsizliði gidermeyi; murdar sayýlan þeylerden sakýnmayý, paklanmayý içine alýr.
O bakýmdan fukahaya göre taharet iki çeþittir: Hükmî Taharet, Hakikî Taharet. Abdestsizliði ve cünüplüðü giderme birinci kýsma; necis ve murdar þeyleri yýkayýp giderme ikinci kýsma girer. Birinciye, hadesten taharet, ikinciye necasetten taharet denir. Hadesten taharet de üç kýsýmda toplanýr: Abdest, gusül ve teyemmüm...[1]
"Temizlik imânýn yarýsýdýr" mealindeki hadis ise, taharetin dindeki yerini, imân ile sýký irtibatýný, saðlýkla olan yakýn münâsebetini bize hatýrlatýr. [2]
"Þüphesiz ki Allah çokça tevbe edenleri ve çokça arýnýp temizlenenleri sever." mealindeki ayet ise, manevî kir olan günahlarý terkedip tevbe edenlerle, Kitap ve Sünnete uygun temizlenenlerin Allah tarafýndan sevildiklerini müjdeliyor. [3]
O halde Sünnetle ilgili ahkâmý iþlerken imanýn yarýsý ve günlük hayatýmýzýn kopmaz parçasý olan taharet konusunu öne almamýz kadar tabii ne olabilir?
Hükmî Taharet daha çok su ile, bulunmadýðý takdirde temiz toprak ile gerçekleþir. Su denilince deniz, ýrmak, göl, akar, birikinti, yaðmur gibi isimler akla gelir. Her su ile abdest almak veya gusletmek sahih midir? Ýþte bu hususu ilgili hadîslerden öðreneceðiz, inþaallah...
Yapýlan rivayete göre, Ebû Hüreyre (r.a.) diyor ki:
"Bir adam Resûlüllah (a.s.) Efendimiz'e sorup dedi ki:
"Ya Resûlellah! Doðrusu biz (bazan gemi veya benzeri bir vasýtaya) binip denizde seyrediyoruz. Beraberimizde az su taþýyabiliyoruz; onunla abdest alacak olursak susuz kalýrýz. Deniz suyuyla abdest alabilir miyiz?" Resûlüllah (a.s.) Efendimiz þöyle buyurdu:
"Deniz (var ya) onun suyu tahûr'dür, ölüsü de helâldir."[4]
Hadîs-i þerif'in açýk delâletinden üç ayrý hüküm anlaþýlmaktadýr:
1- Deniz suyu mutlak anlamda temizdir ve temizleyicidir.
2- Denizde ölen balýk türü helâldir.
3- Denizde ölü olarak bulunan her canlý helâldir.
Tahûr tabiri müctehid imamlara göre ya mutahhîr ya da tahîr mânasýna gelir. Birinci manâ, deniz suyunun hem temiz, hem temizleyici olduðunu ifade eder. Ýkinci manâ sadece temiz olduðunu açýklar. O halde birinci yoruma göre, deniz suyu ile abdest alýnýr, gusledilir ve murdar eþya onunla temizlenir. Ýkinci yoruma göre; onunla abdest almak veya gusletmek mekruhtur.
Ýmam Þafiî ve Ýmam Ahmed b. Hanbel'e göre, tahûr tabiri Kur'ân'da birinci mânaya delâlet eder þekilde kullanýlmýþtýr.[5] O bakýmdan deniz suyu ile hem abdest almak ve gusletmek, hem de murdar eþyayý yýkayýp temizlemek ve diðer temizlik iþlerinde kullanmak caizdir. Nitekim bu su hakkýnda soru soran adam, sonunla abdest alabilir miyiz? þeklinde bir ifade kullanmýþ, Resûlüllah (a.s.) Efendimiz de ona cevaben "Deniz suyu (var ya) o tahûr'dur" buyurarak onun temiz ve temizleyici olduðunu söylemiþtir.
Ashab-ý Kirâm'dan baþta Ýbn Ömer (r.a.) olmak üzere bir kýsmý, bunu tahir anlamýna yorumlayarak deniz suyuyla abdest alýp gusletmenin caiz olmadýðýný belirtmiþlerdir. [6]
Ayrýca bu konuda Abdullah b. Amr (r.a.)'den rivayet edilen, "Deniz suyu ne cenabeti kaldýrmaya yeter, ne de onunla abdest alýnýr. Çünkü denizin altýnda bir ateþ ve ateþin altýnda bir deniz var ve böylece yedi deniz ve yedi ateþ sayýp sýralamýþtýr." mealindeki hadîsin asýlsýz olduðunu Ebû Hasen el-Kinanî eþ-Þâfiî (H. ?-963/M. 1555) Tenzihü'þ-Þeriatî'l-Merfu'â adlý eserinde belirtmiþ ve Ebû Hüreyre'den (r.a.) rivayet edilen "Ýki su var ki cenâbetliði kaldýrmaya yeterli deðildir. Deniz suyu ve hamam suyu" mealindeki hadisin de hiçbir asla dayanmadýðýna dikkatleri çekmiþtir. [7]
Nitekim Ebu Hanîfe'nin arkadaþlarýndan bazýsý Ýmam Mâlik'ten naklen ve bazýsý da kendi ictihad ve yorumlarýný ortaya koyarak, tahûr tabirini tahir ile yorumlamýþlardýr.[8]
Ancak Ýbn Ömer'den yapýlan rivayetin râvilerinin meçhul olduðunu Ebû Dâvud ileri sürerek, delil olamýyacaðýna iþaret etmiþtir.
Ýmam Ebû Hanîfe de deniz suyunun temizleyici olduðunu belirterek onunla abdest alýp gusletmekte bir sakýnca görülmediðini söylemiþtir. Çünkü ilgili hadîsi sadece beþ muhaddis tarafýndan deðil, ayný zamanda Ýbn Huzayme, Ýbn Carud, Hâkim, Dârekutnî, Ýbn Ebî Þeybe de kendi eserlerinde rivayet etmiþlerdir. Ýbn Münzir, Ýbn Mende ve el-Beðavi gibi muhaddîsler de bunun sahih olduðunu açýklamýþlardýr. Ýbn Esir, Þerhü'l-Müsned'de bu hadîsin hem sahih, hem meþhur olduðuna dikkatleri çekmiþ, müctehid imamlar bunu kendi eserlerinde zikrederek delil göstermiþler ve ricalinin güvenilir olduklarýný söylemiþlerdir.
Denizde yaþayýp orada ölü olarak bulunan balýk her türüyle helâldir þu þartla ki, sýrtüstü yatýk vaziyette su üstüne çýkmýþ olmasýn...[9]
Hadîsin açýk delâletinden, denizde yaþayan her canlýnýn ölüsü de, dirisi de helâldir. Ancak müctehid imamlarýn ictihad ve tesbitleri farklýdýr: Ýmam Ebû Hanife'ye ve bazý arkadaþlarýna göre, sadece balýk bütün türleriyle helâldir, diðer canlýlar "habâis" kapsamýna girdiðinden haramdýr. Ýmam Þafiî ve çoðu arkadaþlarýna göre, deniz köpeði, deniz domuzu dýþýnda kalan diðer canlýlar helâldir. Ayrýca bundan Kurbaða, Kaplumbaða, Timsah, Yýlan, Yengeç, Ýstakoz da istisna edilmiþtir.[10] Ýmam Mâlik'e göre, denizde yaþayan her canlý helâldir, eti yenilebilir.
Ancak Þevkanî'nin Neylü'l-Evtar'da tesbitine göre, Ýmam Þafiî sýhhata kavuþturulmuþ tesbitle deniz domuzu, köpeði ve tilkisi dahil bütün hayvanlar helâldir, demiþtir. Þafiî bu ictihadýna dayanak olarak yukarýdaki hadîsi göstermiþtir. [11]
Çýkarýlan Hükümler:
1- Deniz suyu hem temizdir, hem temizleyicidir. O bakýmdan onunla abdest alýp gusletmek caizdir. Bana muhalefet edenler olmuþsa da, birincilerin ictihad ve görüþleri aðýrlýk kazanmýþtýr. Sahih olan da budur...
2- Denizde yaþayýp bir hastalýk ve zehirlenme dýþýnda herhangi bir sebeple ölen balýk helâldir.
3- Denizde yaþayýp istisna edilenlerden baþka yine belirtilen iki sebep dýþýnda herhangi bir sebeple ölen diðer hayvanlar da eksere göre helâldir.[12]
4- Ýmam Þafiî'ye göre, ilgili hadîs taharet ilminin yarýsýný oluþturmaktadýr.
Ynt: Taharet By: Rabia nur kaplan 8.D Date: 22 Þubat 2014, 13:16:44
Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ;
Lügatta temizlik manalarýna gelir.
Þeriatta ise Hadesden ve pislikten bedeni temizlemektir Ýslam dini temizliðe çok önem verir.Her ibadete önce temizlikten baþlanýr.
Ynt: Taharet By: yagmur_7-c Date: 19 Mart 2014, 15:13:44
aleyküm selam kardeþim;
Temizlik taharettir.
Namazýn dýþýndakilerden biridir. Hadesten ve necasetten taharet vardýr .Bunlar:
Hades genel olarak hükmî kirlilik, hadesten tahâret de bu hükmî kirlilikten temizlenme demektir. Abdestsizlik durumu yani namaz abdestinin olmayýþý ve cünüplük hali, dinî literatürde hades yani hükmî kirlilik olarak nitelendirilir.
Yani vücudumuzun kirliliðidir.
Necasatten taharet ise dahaa çok üzerimizdeki elbisenin temizlenmesini,
nazma kýlýnacak yerin temizliðidir.
Taharet ile bir çok hadis vardýr:
Ýbnu Ömer (radýyallahu anhüma) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah temizlik olmayan namazý kabul etmez, hýyanetle kazanýlan paradan verilen sadakayý da kabul etmez."
Ebu Hüreyre (radýyallahu anh) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah, sizlerin namazýný hades vaki olunca yeniden abdest almadýkça kabul etmez."
Ynt: Taharet By: Rukiye Çekici Date: 19 Mart 2014, 16:02:39
aleyküm selam kardeþim;
Temizlik taharettir.
Namazýn dýþýndakilerden biridir. Hadesten ve necasetten taharet vardýr .Bunlar:
Hades genel olarak hükmî kirlilik, hadesten tahâret de bu hükmî kirlilikten temizlenme demektir. Abdestsizlik durumu yani namaz abdestinin olmayýþý ve cünüplük hali, dinî literatürde hades yani hükmî kirlilik olarak nitelendirilir.
Yani vücudumuzun kirliliðidir.
Necasatten taharet ise dahaa çok üzerimizdeki elbisenin temizlenmesini,
nazma kýlýnacak yerin temizliðidir.
Taharet ile bir çok hadis vardýr:
Ýbnu Ömer (radýyallahu anhüma) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah temizlik olmayan namazý kabul etmez, hýyanetle kazanýlan paradan verilen sadakayý da kabul etmez."
Ebu Hüreyre (radýyallahu anh) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah, sizlerin namazýný hades vaki olunca yeniden abdest almadýkça kabul etmez."
Allah senden razý olsun Yaðmur...
Gerçekten çook güzel ve yararlý bilgiler vermiþsin...
Ynt: Taharet By: yagmur_7-c Date: 19 Mart 2014, 16:22:55
aleyküm selam kardeþim;
Temizlik taharettir.
Namazýn dýþýndakilerden biridir. Hadesten ve necasetten taharet vardýr .Bunlar:
Hades genel olarak hükmî kirlilik, hadesten tahâret de bu hükmî kirlilikten temizlenme demektir. Abdestsizlik durumu yani namaz abdestinin olmayýþý ve cünüplük hali, dinî literatürde hades yani hükmî kirlilik olarak nitelendirilir.
Yani vücudumuzun kirliliðidir.
Necasatten taharet ise dahaa çok üzerimizdeki elbisenin temizlenmesini,
nazma kýlýnacak yerin temizliðidir.
Taharet ile bir çok hadis vardýr:
Ýbnu Ömer (radýyallahu anhüma) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah temizlik olmayan namazý kabul etmez, hýyanetle kazanýlan paradan verilen sadakayý da kabul etmez."
Ebu Hüreyre (radýyallahu anh) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah, sizlerin namazýný hades vaki olunca yeniden abdest almadýkça kabul etmez."
ALLAH senden razý olsun Yaðmur...
Gerçekten çook güzel ve yararlý bilgiler vermiþsin...
Allah senden de cümlemizden de razý olsun kardeþim...
Ynt: Taharet By: arife7d Date: 19 Mart 2014, 16:47:26
TEMÝZLÝK ÝMANDAN GELÝR...
Ynt: Taharet By: 8-D fatma zehra Date: 08 Nisan 2014, 15:51:19
Tahâret, (Arapça: طهارة; Türkçe: "Temizlik"), Ýslam'da necaset denen maddi pisliklerle, hades denen hükmi pisliklerden temizlenme anlamýna gelir.
Ynt: Taharet By: 7/C Date: 08 Nisan 2014, 16:00:04
aleyküm selam kardeþim;
Temizlik taharettir.
Namazýn dýþýndakilerden biridir. Hadesten ve necasetten taharet vardýr .Bunlar:
Hades genel olarak hükmî kirlilik, hadesten tahâret de bu hükmî kirlilikten temizlenme demektir. Abdestsizlik durumu yani namaz abdestinin olmayýþý ve cünüplük hali, dinî literatürde hades yani hükmî kirlilik olarak nitelendirilir.
Yani vücudumuzun kirliliðidir.
Necasatten taharet ise dahaa çok üzerimizdeki elbisenin temizlenmesini,
nazma kýlýnacak yerin temizliðidir.
Taharet ile bir çok hadis vardýr:
Ýbnu Ömer (radýyallahu anhüma) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah temizlik olmayan namazý kabul etmez, hýyanetle kazanýlan paradan verilen sadakayý da kabul etmez."
Ebu Hüreyre (radýyallahu anh) anlatýyor: "Resûlullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "AIIah, sizlerin namazýný hades vaki olunca yeniden abdest almadýkça kabul etmez."
Bencede yaðmur arkadaþým katýlýyorum...
Ynt: Taharet By: MEHMET/8/A/ENES Date: 08 Nisan 2014, 16:01:24
Allah (c.c.) Teala bizleri temiz olan kullarýndan eylesin...Bizleri hem maddi hem de manevi pislikten arýndýrsýn inþAllah...(AMÝN)