Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: neslinur Date: 16 Ağustos 2010, 06:17:37
Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak
Ameller niyetle sıhhat kazanır ve ona göre karşılık görür. Niyet edilip başlanılan bir ibadeti zaruri bir sebep yokken bozmak meşru değildir. Böyle yapan kimse hem günahkar olur, hem de kendisine bazı amellerde keffaret gerekir.
O halde özellikle ramazan orucuna niyet edip, zorlayıcı bir sebep yokken onu bozmak asla doğru ve caiz değildir. Aksi halde bu hususta biri manevi, diğeri maddi müeyyide bulunuyor. Manevi müeyyide, günahkar olup muahaza edilmektir. Maddi müeyyide o orucu hem kaza, hem de keffaretle telafi etmektir.
Konuyla Îlgili Hadisler
Cabir (r.a.) den yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle haber vermiştir:
"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz fetih yılında Mekke'ye doğru hareket etti. Kur'al-Ğamîm mevkiine gelinceye kadar oruca devam etti ve çevresindeki insanlar da oruç tuttular. Derken biri Ona:
"Ya Rasulallah! Doğrusu oruç şu insanlara sıkıntı ve meşakkat getirdi ve onlar sizin ne yaptığınıza (ve yapacağınıza) bakıyorlar" dedi. Bunun üzerine Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz içinde su bulunan bir tas istedi ki, zaman olarak ikindiden hemen sonra idi. Rasulüllah (s.a.v.) o suyu içti, insanlar da Ona bakıp duruyorlardı. Bu sebeple oradaki insanlardan bir kısmı iftar etti, bir kısmı ise oruçlarına devam ettiler. Rasulüllah'a (s.a.v.) bir kısmının oruca devam ettiği haber verilince şöyle buyurdu:
"İşte onlar usat (asi kişiler) dir."[182]
Ebu Said (r.a.) den yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle demiştir:
"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz, yağan yağmurla oluşan bir akarın kenarına geldi ki yaz mevsimi idi, yanındaki insanlar da süvari değil, yaya bulunuyorlardı. Kendisi ise bir katıra binmiş durumda idi. Arkadaşlarına seslenerek şöyle buyurdu:
"Ey insanlar! Şu sudan içiniz."
Ravi diyor ki, buna rağmen onlar içmekten kaçındılar. Bunun üzerine Rasulüllah (s.a.v.) onlara:
"Ben sizin durumunuzda değilim, benim durumum daha kolay, çünkü binek üzerindeyim" buyurdu. Buna rağmen o insanlar yine su içip oruçlarını bozmaktan kaçındılar. Bunun üzerine Rasulüllah (s.a.v.) uyluğunu çevirip bineğinden indi ve o sudan içti, arkadaşları da içtiler. Oysa Rasulüllah (s.a.v.) pek içmek istemiyor, oruca devam etmeyi arzuluyordu."[183]
Abbas (r.a.) dan yapılan rivayete göre, adı geçen şöyle demiştir:
"Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz fetih yılında ramazan ayında oruçlu olarak yola çıktı. Ta ki yolda bir su birikintisine geldi ki öğlenin evveli idi. İnsanlar ise iyice susamıştı; o yüzden boyunlarını uzatıp o suya iştiyak duyduklarını (ister-istemez) belli ediyorlardı. Bunun üzerine Rasulüllah (s.a.v.) Efendimiz içinde su bulunan bir tas istedi ve o tası eline alıp insanların iyice görmesini sağladıktan sonra içti ve arkasından oradaki insanlar da oruçlarını bozup içtiler."[184]
Hadislerin Işığında Müctehidlerin İstidlal Ve İhticacları
Bundan bir önceki konuda, bu meseleye yer verildi ve müctehidlerin görüş, tesbit ve istidlalleri açıklandı.
Böylece yolculukta oruç sıkıntı ve meşakkat doğuruyorsa, o takdirde niyet edilip tutulmaya başlansa bile orucu bozmak meşru'dur. Ancak bilindiği gibi, Malikilere göre bunun için hem kaza, hem de keffaret gerekir. Diğer üç mezhebe göre, sadece kaza gerekir.
Tahliller Ve Diğer Rivayetler
Cabir ve Ebu Said hadisleri sahihtir. O bakımdan istidlal ve ihticaca salih görülmüşlerdir. Böylece yolculukta oruç sıkıntı verdiği takdirde iftar etmenin meşru olduğu hükmü ortaya çıkıyor. Aynı zamanda oruçtan dolayı sıkıntı duymayan kimsenin de bu hususta sıkıntı çeken arkadaşlarına uyması söz konusudur. Nitekim Rasulüllah'ın (s.a.v.) arkadaşlarının durumunu hafifletmek ve onları rahatlatmak için, kendisi fazla sıkıntı duymadığı halde orucunu bozduğu buna misal teşkil etmektedir.
Buna rağmen orucunu bozmak istemeyenler kınanmıştır. Çünkü Rasulüllah'ın (s.a.v.) sözü ve davranışı onlar için yeterli ruhsattır. Buna uymadıkları için "usat" (asiler) olarak vasıflandırılmışlardır. Bu kelime burada daha çok, ruhsata uymamakta direnme anlamında kullanılmıştır.
1121 nolu İbn Abbas hadisinin bir benzerini Buhari, Meğazi bölümünde Halid tarıkıyla tahric etmiştir ki, mealen şöyledir:
"Rasulüllah (s.a.v.) ramazanda (sefere) çıktı ki Onunla beraber çıkanların bir kısmı oruçlu, bir kısmı iftarlı idi. Bineğinin üzerinde doğrulunca, içinde süt ve su bulunan bir kap istedi ve getirilince onu bineğinin üzerine koyduktan sonra oradaki insanlara durup baktı... (ve sonra onu içti...)"
Bu babda iki rivayet daha bulunuyor ki, biri diğerinin şahidi ve kuvvetlendiricisi oluyor. Böylece oruca geceden niyet getiren yolcunun gündüzleyin orucunu bozmasının caiz olduğu ortaya çıkıyor ve bundan dolayı keffaret gerekmediği anlaşılıyor. Nitekim cumhur da aynı görüştedir.
Ancak İbn Hacer'in de dediği gibi, bütün bunlar, yolculuk halinde iken geceden niyet getirip gündüzledikten sonra orucu bozmanın cevazına delalet eden rivayetlerdir. Bir de yolculuğa çıkmadan evinde oruca niyet ettikten sonra gündüzleyin sefere çıkan oruçlunun iftar etmesi caiz midir? Cumhur bunun caiz olmadığını belirtmiştir. İmam Ahmed ve İshak ise bunun cevazına kail olmuşlardır. Müzeni de bu görüş ve ictihadı benimsemiştir. Nitekim Cabir hadisi bu hükmü ifade etmektedir. İbn Abbas hadisi de buna şahit olan rivayetlerden biridir.
Çıkarılan Hükümler
1- Yolculuk halinde bulunan oruçlunun, geceden de niyet getirmiş olsa, gündüzleyin orucunu bozması caizdir. Bundan dolayı keffaret gerekmez.
2- Evinde eyleşik iken oruca niyet eder ve sabah olunca sefere çıkarsa, Hanbelilere göre, orucunu bozması caizdir ve bu durumda keffaret de gerekmez.
3- Malikilere göre, bozması caiz değildir. Ancak bozacak olursa, sadece kazası gerekir. Ama seferi halde iken geceleyin oruca niyet eder ve gündüz olunca, zorlayıcı bir sebep olmaksızın orucunu bozan kimseye, bu mezhebe göre, hem kaza, hem de keffaret gerekir.
4- Hanefî ve Şafiilere göre, evinde iken oruca niyet eder ve sabah olunca sefere çıkarsa, artık o gün iftar etmesine ruhsat yoktur. Zorlayıcı bir sebep olmadığı takdirde tamamlaması gerekir.
5- Yolculukta oruca niyet eden kimse, arkadaşları meşakkat duyar da oruçlarını bozarlarsa, onun da bozması evladır. Özellikle kafile başkanı olarak bulunuyorsa, önce onun iftar etmesi uygun olur.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: Rüveyha Date: 03 Temmuz 2014, 13:13:40
İslam dini kolaylık dini..İnşaAllah bizler de hakkıyla Rabbimize olan kulluğumuzu yerine getirebiliriz..Mevlam razı olsun kardeşim..
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: MEHMET/8/A/ENES Date: 03 Temmuz 2014, 13:48:58
Esselamu aleyküm ve rahmetullahi ve berekatuh ve mağfiratuhü, Allah Azze ve Celle zorlaştırmıyor bizim dinimiz zor bir din değil ve zorlamayla olan bir din de değil. Allah Azze ve Celle cümlemize nasib eylesin Müslüman olmayı inşAllah.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: Hafsa Nur 6.D Date: 30 Aralık 2014, 20:10:24
Orucun sahih (geçerli) olması için, oruç tutmaya niyet etmiş ve orucu bozacak şeylerden kaçınmış olmak şarttır. Esasen orucu bozacak şeylerden kaçınmak, teknik anlamda rükün olmakla birlikte, ibadetin sahih olması için kaçınılmaz bir şart olduğu için burada sıhhat şartı olarak ele alınmıştır. Kadınlar için ilâve şart ise, onların hayız veya nifas durumunda olmamalarıdır. Peygamberimiz’in hanımlarından gelen bütün rivayetler, onların aybaşı hallerinde namaz kılmadıkları ve oruç tutmadıkları yönündedir. İslam'ın beş esasından biri de Ramazan ayında oruç tutmaktır. Oruç, niyet ederek tan yerinin ağarmaya başlamasından (yani imsak vaktinden) itibaren güneş batıncaya kadar yememek, içmemek ve cinsi ilişkiden uzak durmak suretiyle yerine getirilen bir ibadettir.
Oruç, bizi dünyada kötülüklerden sakındıran, ahirette cehennem ateşinden koruyan ve günahlarımızın bağışlanmasına vesile olan önemli bir ibadettir.
Peygamberimiz şu müjdeyi veriyor:
"Kim inanarak ve mükafatını Allah'tan bekleyerek Ramazan orucunu tutarsa, geçmiş günahları bağışlanır."Buhari,Savm,7 Orucun Faydaları
Biz orucu herhangi bir menfaat düşüncesi ile değil,yalnız Allah'ın emrini yerine getirmek ve onun rızasını kazanmak için tutarız. Oruç, bu niyetle tutulduğu takdirde makbul olur.
Ancak, Allah'ın her emrinde olduğu gibi oruç ibadetinde de birçok hikmetler, bizim için maddi ve manevi pek çok faydalar vardır. Biz orucu Allah rızası için tutmakla beraber, bize sağladığı faydalan da bilmek ve değerlendirmek durumundayız.
Niyet edilip başlanılan oruca ciddi bir sebep olmadan keyfi yere orucumuzu bozmak meşru değildir. Böyle yapan kimse hem günahkar olur, hem de kendisine bazı amellerde keffaret gerekir.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: Rüveyha Date: 21 Haziran 2015, 05:35:31
Ve aleykumusselam.Âmin ecmain İnşaAllah..Oruç zamanı bu değerli bilgileri tekrar etmek yararımıza olucak İnşaAllah.Rabbim razı olsun kardeşim.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: ikranur 7d Date: 21 Haziran 2015, 15:29:09
a.s. evet aslında bizim dinimiz çok gzl çok kolay bir din. rabbim hiç zorluk yaratmadn bizlere herşeyi bildiriyor. şu yoldan giden cennetlk bnm yolum. şu yoldan gidersen cehennemlıksn diyor. bunları yp şunları yapma diyor. yolumuzuda gösteriyorlar bunun neresi zorki. düşünsenize kendi halimize bırakılsaydık hangi yola gitcemizi bocalardık ve sonumuzda hiç iyi olmazdı dglmi ? allahıma şükürler olsunki bize yolumuzu göstermş. ONUN YOLUNA ÖLÜRÜM BEN.allah razı olsun
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: ikranur 7d Date: 21 Haziran 2015, 15:31:55
selamün aleyküm. birde RASÜLÜ EKREM ( S.A.V. ) bir hadisinde şöyle buyuruyor : kolaylaştırınız zorlaştırmayınız , müjdeleyiniz ( sevindiriniz ) nefret ettirmeyiniz..diyor.rasulullah bile ibadetlerinde kolaylıklara kaçarmış ve herkesede duyururmuş.paylaşımlarınız için teşekkürler.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: ceren Date: 29 Haziran 2015, 15:33:15
Aleykümselam.Rabbim razı olsun paylaşımdan Reyyan abla.Niyet edilip başlanılan orucu bozmak günahtır ve kefaret gerektirilebilen durumdur.Rabbim hakkıyla ibadet edilen kullarından eylesin bizleri inşallah...
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: mevlüdekalınsaz Date: 29 Haziran 2015, 20:28:57
Ve eykumusselam ve rahmetullah...
Allah razi olsun.bu zamanlarda Ihtiyacimiz olan bilgiler .tekrar etmis olduk insallah.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: Rüveyha Date: 12 Haziran 2016, 11:08:43
Ve aleykumusselam..Niyet edilen orucu sebepsiz yere bozan kişiye hem kaza hem de kefaret gerekir.İnşaAllah niyetlerimizi sağlam alıp hakkıyla Ramazan oruçlarımızı tutarız.Rabbim razı olsun
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: selma 8-D Date: 12 Haziran 2016, 12:22:35
Esselamū ALEYKŪM
NİYET EDİLİP BASLANILAN BİR ORUCU BOZMAK MEŞRU DEĞİLDİR NİYET EDİLİP BOZULAN ORUCU KAZA ETMEK GEREKĪR RABBİM ASLA ORUCINU BOZANLARDAN EYLEMESN İNŞALLAH
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: damla6d Date: 12 Haziran 2016, 12:35:00
#Esselamu aleykum..Niyetlenipde orucu bozmak meşru değildir..Bu durumda bazı ameller için keffaret gerekir..Ayrıca 61 olur..Rabbim razı olsun..#
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: HALACAHAN Date: 12 Ağustos 2016, 02:19:17
Niyetinizi yapıp ta başladığımız orucu sebepsiz yere bozmak kazasını gerektirir keffaretini gerektirir.
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: Sevgi. Date: 07 Mart 2018, 00:27:23
Aleykümüsselam niyet edipte hiçbir zaruret yokken orucu bozmak hep günah olur hemde keffaret gerektirir dikkat edelim inşaAllah
Ynt: Niyet Edilip Başlanılan Orucu Bozmak By: ceren Date: 07 Mart 2018, 18:14:29
Aleykumselam.niyet edilip tutulan kaza yada nafile orucu bozmak herhangi bir kefaret gerektirmez.rabbim razı olsun bilgilerden kardeşim. ...
radyobeyan