Ahkam Hadisleri
Pages: 1
Kurban Etinden Yedirmek By: neslinur Date: 13 Aðustos 2010, 15:55:38
Kurban Etinden Yedirmek ve Bir Kýsmýný Yaralanmak Üzere Kaldýrmak
 

Kurban kesmek, Ýslâm'ýn hedeflediði aile ve toplum arasýnda sýcak, sevgi ve saygý dolu bir havayý oluþturan amillerden biridir. Aile bünyesinde tatlý bir kaynaþma saðlarken çocuklarýn hafýzasýnda si­linmez izler býrakýr.

O bakýmdan kurban etinden hem yemek, hem yedirmek, hem de bir kýsmýný yararlanmak üzere alýkoymak müstehab sayýlmýþtýr. Zira bu ibadet sýrf fakir ve muhtaçlarý sevindirmeye yönelik olmayýp komþular, hýsýmlar ve dostlar arasýndaki sevgi ve kardeþlik, dostluk ve kadirbilirlik baðlarýný da pekiþtirmeyi hedeflemektedir»[162]

 

Konuyla Ýlgili Hadisler
 

Hz. Aiþe (r.a) dan yapýlan rivayette, adý geçen þöyle bilgi ver­miþtir:

"Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz zamanýnda badiye halkýndan birçok evler, aileler kurban bayramýna yakýn (Medine'ye) yavaþ yavaþ yürüyerek geldiler ki bunlar mali yönden çok zayýf kimselerdi. Bunun üzerine Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz ashabýna: "Kurbanlarýnýzýn etlerini üç gün (kilere koyup) tutabilirsiniz. Ondan sonra kalan bir þey olur­sa tasadduk ediniz" diye emretti.

Bir sonraki yýl olunca ashab-ý kiram: "Ya Resulellah! Ýnsanlarýn bir kýsmý kurbanlarýndan kaplar dolusu yiyecek ediniyorlar  ve o etlerden yað eritip biriktiriyorlar" diyerek durumu arzettiler. Bunun üzerine Resulüllah (s.a.v.) þöyle buyurdu: "Ýyi ama bunu bana neden haber veriyorsunuz?" diye sorunca, ashab þöyle cevab verdi: "Geçen yýl kurban etinden üç günden sonra yenilmemesini emretmiþtiniz." Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz þöyle buyurdu; "Ben o zaman çöl halkýndan birçok ev halkýnýn gruplar halinde aheste aheste (bitkin bir vaziyette)  gelmelerinden dolayý sizi bundan men'etmiþtim. Þimdi ise (o durum söz konusu olmadýðýndan) kurbanlarýnýzýn etinden hem yeyiniz, hem (kilere koyup) kaldýrýnýz, hem de tasadduk ediniz.." [163]

Cabir (r.a) den yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle bilgi ver­iliþtir:

"Bizler Mina'da kestiðimiz kurbanlarýn etinden üç günden fazla yemezdik. Sonra Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz bize ruhsat vererek þöyle buyurdu: "Yeyiniz ve (kilere koyup) azýk olarak bekletiniz." [164]

Diðer bir lafýzla þöyle buyurulmuþtur: "Peygamber (s.a.v.) Efendimiz, kurban etlerinden üç günden fazla yememizi ya­sakladý. Sonra (ruhsat vererek) þöyle buyurdu: "Yeyiniz, azýk edininiz ve (kilere koyup) kaldýrýnýz."

Seleme b. Ekva (r.a) den yapýlan rivayete göre, Resulüllah (s.a.v,) Efendimiz þöyle buyurmuþtur: " Sizden kim kurban ke­serse, artýk üç günden sonra evinde ondan bir þey býrakmasýn. Bir yýl sonra ise, ashab-ý kiram O'na sordu: 'Ta Resulellah! Geçen senede olduðu gibi mi yapalým?" Bunu üzerine Efendimiz þöyle buyurdu: "Yeyiniz, yediriniz ve azýk olarak kaldýrýp (ucun ucun kullanýnýz). Çünkü geçen yýl in­sanlar (gýda hususunda) sýkýntý içindeydiler, o yýl içinde onla­ra yardým etmenizi diledim." [165]

Sevban (r.a.) den yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle demiþtir:

'Ttesulüllah (s.a.v.) Efendimiz kurbanlýk hayvanýný kes­tikten sonra þöyle buyurdu: 'Ta Sevban! Bunun etini benim için yenilebilecek duruma getir." Bunun üzerine ben de ta Me­dine'ye gelinceye kadar devamlý þekilde (yemek vakitleri) o etten hazýrlayýp Efendimiz'e yedirdim." [166]

Ebu Said (r.a.) den yapýlan rivayete göre, Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz þöyle buyurmuþtur: "Ey Medine halký! Kurban etler Mi­den üç günden fazla yemeyin." Bunun üzerine Medineli'ler lte-sulüllah'a baþ vurarak çoluk çocuklarý, kendilerine sýðýnmýþ bulunanlarý ve hizmetçileri bulunduðunu belirterek durum­larýný arzettilejr. O sebeple Resulüllah (s.a.v.) onlara: 'Teyiniz, yediriniz, (yararlanmak üzere) saklayýnýz ve azýk edininiz" buyurdu. [167]

Büreyde (r.a.) deh yapýlan rivayete göre, Resuliillah (s.a.v.) Efen-z þöyle buyurmuþtur: "Ben sizi, kurban etinden üç günden l yemekten men'ettiydim, ta ki mali imkan sahibi olan, bu km olmayana geniþlik (geçim imkaný) saðlasýn. Artýk bundan böyle arzu ettiðiniz kadarýný yeyiniz, yediriniz ve arlanmak üzere) depolayýnýz." [168]

 

Hadislerin Iþýðýnda Müctehidlerin Ýstidlal ve Ýhticaclarý
 

a) Hanefîlere göre: Kurban eti konusunda efdal olan þudur: birini tasadduk etmek, üçte birini yemek yapýp hýsýmlarýna, yakýnlarýna ziyafet vermek ve geriye kalan üçte birini de (kilere lýrýp) ucun ucun yararlanmak...

Zira kurban etinden hem zengine, hem de fakire yedirmek ^tehabdýr. Bununla beraber hepsini olduðu gibi.tasadduk etmek aizdir. [169]

Ýslam'ýn ilk yýllarýnda kurban etinden üç günden fazla yemek aklanmýþ bulunuyordu. Sonra bu yasak hükmü kaldýrýldý. Kur­an derisinden ise aynen yararlanmak caiz olduðu gibi, onu satýp ine demirbaþ olacak bir ev eþyasý almak da caizdir. [170]

b) Þafiîlere göre: Adak olmayan, bayramda tetavvu1 olarak kestiði kurbanýn etinden kiþinin yemesi zenginlere yedirmesi caizdir, dan bir kýsmýný da fakirlere tasadduk etmesi vaciptir. Bununla be-ýer yiyecek kadar bir lokma ayýrýp gerisini olduðu gibi tasadduk et* k efdaldýr. Yeme, tasadduk ve baðýþý biraraya getirecek olursak inin, üç günden fazla ondan yememesi sünnettir ve üçte birinden az miktarý tasadduk etmemesi, yani en az üçte birini tasadduk etme­si de sünnettir. [171]

c) Hanbelîlere göre: Kurban etinden üçte birini yemek, üçte1 birini hediye etmek, üçte birini de tasadduk etmek müstehabdýr. Bu­nunla beraber üçte birinden çoðunu yemesinde bir sakýnca yoktur. Hatta üçte birini fakirlere tasadduk etmek, yedirmek vaciptir. Çünkü ayette bu husus emredilmiþtir. [172]

Ayný zamanda kurban etini depolayýp üç günden fazla yemek de caizdir.

Kurban etinden kafire ve zimmiye yedirmek de caizdir. Nitekim el-Hasan, Ebu Sevr ve Rey tarafdarlarý buna cevaz vermiþtir. Ýmam Malik'e göre, mekruhtur.

Çünkü bu bir sadakadýr ve gayr-i muslinle sadaka vermekte bir sakýnca yoktur. [173]                                                                   

d) Malikîler de buna yakýn görüþ ve ictihadda bulunmuþlardýk.

Böylece dört mezhep imamlarý yukarýdaki sahih hadislerle istid­lal ve ihticacda bulunmuþlar ve az farklý görüþ izhar etmiþlerdir. [174]

 

Tahliller ve Rivayetler
 

759 nolu Hz. Aiþe hadisi sahihtir ve istidlale salihtir. Kurban etinden yararlanma konusunda nesh olayý meydana geldiðine iþaret vardýr. Yani Ýslam'ýn ilk yýllarýnda geçim sýkýntýsý çekenlerin çokluðu dikkate alýnarak kurban etinden üç günden fazla yararlanýlmam asý emredilmiþ ve sonra bu hüküm kaldýrýlmýþtýr.

Böylece kurban etinden yemek, yedirmek ve bir miktarýný kaldýrmak caizdir.

760 nolu Cabir hadisi de sahihtir ve yukarýdaki hadisi kuvvet­lendirmekte, üç günden fazla yararlanmanýn yasak hükmünün kaldýrýldýðýný açýklamaktadýr.

761, 762, 763, 764 nolu hadisler de sahihtir ve birbirini kuvvet-indirmekte, kurban eti hakkýnda en saðlam bilgi ve hükmü vermek-kdir. [175]

 

Çýkarýlan Hükümler
 

1- Kurban etinden yararlanmak sünnettir.

2- Kurban etinden hem fakirlere tasadduk edilir, hem de zen-inlere ziyafet verilebilir.

3- Kurban etini üçe ayýrýp bir bölümünü ev halkýnýn istifadesine ünmak, bir bölümünü fakirlere tasadduk etmek, bir bölümü ile de asým ve dostlara ziyafet vermek müstehabdýr.

4- Bununla beraber bir bölümünü tasadduk ettikten sonra ge-iye kalanýný hem yakýnlara yedirmek, hem de depolayýp kaldýrmak aizdir.

5- Kurban etini çið olarak daðýtmak caiz olduðu gibi, piþirip so­ra kurarak yedirmek de caizdir.

6- Kurban etinden üç günden fazla süreyle yararlanmakta bir akýnca yoktur.

7- Kurban etinden fakir ve muhtaçlara yedirmek vaciptir. Bu, îafiîlerle Hanbelîlerin içtihadýdýr.

8- Kurban etinden az bir miktar yeyip gerisini tasadduk etmek fdaldýr.

9- Kurban etinden gayr-i müslimlere vermekte bir sakýnca yok-ur. Bu, birçok müctehidin görüþüdür. Çünkü kurban eti bir sada­kadýr ve gayr-ý müslimlerden muhtaç olanlara sadaka vermek caizdir. [176]

Ynt: Kurban Etinden Yedirmek By: ceren Date: 06 Þubat 2019, 21:35:53
Esselamu aleykum. Kurbaný hakkiyla islama uygun þekilde kesen fakirlere ihtiyaç sahiplerine daðýtan ve kendiside yararlanan kullardan olalim inþallah. ..

radyobeyan