Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek By: neslinur Date: 12 Aðustos 2010, 23:07:43
Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek ve Onlara Hediye Vermek
Ýslâm, devletler arasýndaki münasebete geniþ yer vermiþ ve bu-un için bir takým kurallar koymuþtur. Müslüman ülkenin yabancý tültür istilasýna uðramamasý ve kendi kültürüyle örnek bir ümmet ie millet olarak ayakta dimdik durabilmesi için bütün önlemleri ýlmýþ ve bu düzeyde ciddi, yönlendirici, þahsiyetini koruyucu bir iðitim sistemi ortaya koymuþtur.
O bakýmdan gayr-i müslim ülke liderlerinden ve Ýsâm ilkeleriyle ticari münasebette bulunan kurum ve þirketlerden gönderilen hediyeleri kabul etmekte ve onlara hediye göndermekte air salanca olmadýðý anlaþýlýyor. Bu ayný zamanda islâm ülkesinde yaþamakta olan zimmî (gayr-i müslim vatandaþ) lar hakkýnda da geçerli bir sünnettir. Kötüye kullanýlmadýðý, gayr-i meþru sebepler taþýmadýðý sürece reddedilmez. [352]
Konuyla Ýlgili Hadisler
Bz. Ali (r.a.) den yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle bilgi vermiþtir:
"Kisra (Ýran-Acem krah) Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz'e hediye gönderdi, Efendimiz onun hediyesini kabul buyurdu. Kayser (Rum-Bizans krah)ona hediye gönderdi onu da kabul buyurdu. Bunun gibi birçok kral ve hükümdarlar da ona hediye gönderdiler ve o hepsinin hediyesini kabul buyurdu." [353]
Müezzin Bilal'dan (r.a.) rivayet edilin vîf hadîste, adý geçen þöyle demiþtir:"
"Kalkýp yürüdüm, tâki ResûlülHâfTin (s.a.v.) yanma vardým. Orada çökertilmiþ cjjþrt: $eve ^e ürerlerinde taþýdýklarý yük bulunuyordu. KesûlüftahHâ'n (s.â\v.) izin istedim.. Bana þöyle buyurdu: "Müjde,.AUalv-s,enin b.oçlarýný karþýlayacak kadar (imkân) goiîdermlþ felilünýiyor" ve sonra þöyle devam etti: "Þu çöken dört deveyi görmedin mi?" ? Ben de: "Evet gördüm" diye cevah verdim. "Ýþte onlarýn boyunlarý (devenin kendileri) ve üzerlerinde bulunan þeyler sana olsun. Çünkü üzerlerinde giyecek ve yiyecek maddeleri bulunuyor ki onlarý Fedek emiri bana hediye göndermiþ bulunuyor. Artýk sen onlarý al ve borcunu öde diye emretti. Ben de öyle yaptým. [354]
Esma bint Ebî Bekir (r.a.) dan yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle demiþtir:
"Kureyþ (müþriklerinin þirklerinde ýsrar edip durduklarý) bir zamanda annem bir þeyler arzulayârak bana geldi ki kendisi o sýrada müþrikle olarak, bulunuyordu. Bunun üzerine anneme ilgi göstermem hususunda ResuIüllah (s.a.v.) Efendimiz'den sordum. O bana: “evet ilgi göster"diye buyurdu." [355]
Buharý rivayeti þu fazlalýðýyla nakletmiþ bulunuyor: Ýbn Uyeyne dedi ki: "O sebeple Cenâb-ý Hak þu ayeti indirdi: "Allah ý uðrunda sizinle savaþmayanlara ve sizi yurdunuzdan varmayanlara iyilikte bulunmanýzý, adaletle davranmanýzý sn etmez. Þüphesiz ki Allah adaletle davranýp insaf gülerine baðlý kalanlarý sever." [356]
Âmir b. Âbdillah b. Zübeyr'den yapýlan rivayete göre, adý geçen yle demiþtir:
"Kuteyle bint Abdýluzza b. Sa'd müþrike bulunduðu sýrada, (mü'mine olan) kýzý Esma'ya, keler, çökelek ve yað gibi ediyeler getirdi. Bunun üzerine Esma (r.a.) (bu hediyeleri) abul etmedi. Bu olaya vakýf olan Hz. Aiþe (r.a.) durumu Pey-amber (s.a.v.) Efendimiz'den sordu. O sebepte "Allah din ðrunda sizinle savaþmayanlara ve sizi yurdunuzdan Lkannayanlara.." ayetini indirdi. Cenâb-ý Peygamber (s.a.v.) sma'ya o hediyeyi kabul etmesini ve annesini evine almasýný mretti.." [357]
Iyaz b. Himar'dan yapýlan rivayete göre, adý geçen, Peygamber (s.a.v.) Efendimize bir hediye veya bir deve baðýþladý. Peygamber (s.a.v.) Efendimiz ona: 'Ýslâmiyet'i kabul edip bu dine girdin mi?" diye sordu. O da: "Hayýr.." deyince, Efendimiz þöyle buyurdu: "Doðrusu ben müþriklerin yaptýklarý baðýþý almaktan men'edilmiþ bulunuyorum." [358]
Konuyla Ýlgili Ýctihad ve Görüþler
Hediye verip almak Resulüllah'm (s.a.v.) sünnetlerinden biridir. Fertleri birbirine ýsýndýrmak, aralarýnda kardeþlik veya vatandaþlýk baðlarým kuvvetlendirmek ve böylece ferdin toplumun bir parçasý olduðunu zihinlere iþlemekte hediyenin önemli yeri ve anlamý vardýr.
Ancak hediye veren ve onu kabul eden de ilim adamlarý kýyas yoluyla birtakým þartlarýn olmasýný gerekli görmüþlerdir. Þöyle ki:
Hediye verende aranýlan þartlar:
a) Hediye ettiði þeye malik bulunmasý,
b) Kýsýtlama altýna alýnmamýþ olmasý,
c) Ergenlik çaðýna irmesi,
d) Muhtar bulunmasý, yani kendi ihtiyariyle hareket edecek iradeye sahip bulunmasý.
Kendisine hediye verilen kimsede aranýlan þartlar:
1- Hediyenin verildiði zaman mevcut bulunmasý, yani doðmuþ olmasý, hayatta bulunmasý,
2- Hediye almak için hileli yollara baþ vurmamasý..
Hediye edilen þeyde aranýlan þartlar:
1- Hakikaten o þeyin mevcut olmasý,
2- Alýnýp satýlacak cinsten olup kýymet taþýmasý ve ahm-satýmý mubah olan nesnelerden sayýlmasý,
3- Kabzedilmesi mümkün olan þeyden olmasý,
Meselâ denizdeki balýk, havadaki kuþ hibe edilemez; çünkü kab-zedilip ele geçirilme ve baþkasýna teslim edilme durumunda deðildir.
4- Hibe edenin mülkünün kopmaz bir parçasý olmamasý, Meselâ evin bir odasý hibe edilemez.
5- Müfrez olup muþa1 durumda olmamasý.
Bu Hanefîlere göredir. Ýmam Malik, Ýmam Þafiî, Ýmam Ahmed, û Sevr ve onlara baðlý olanlar bu þartý uygun görmemiþlerdir. [359]
Malýn tamamýný teberru' etmek caiz midir?
Bu hususta ilim adamlarýnýn farklý ictihad ve görüþlarý vardýr:
a) Muhammed b. Hasan ve Hanefîlerden birtakým tahkik ehline re, hayýr yollarýna da olsa kiþinin malýnýn tamamýný hibe, teberru' naesi sahih deðildir. Böyle yapmak isteyenin sefih olduðuna ýknýedilip tasarrufuna kýsýtlama getirilir.
b) Cumhura göre, bir insan isterse malýnýn tamamýný teberru ebilir. [360]
Tahliller ve Rivayetler
1042 nolu Ali hadisini ayný zamanda Hafýz Bezzar tahric etmiþ | Tirmizî has enlemiþ tir. Ancak bunun isnadýnda Nuyevr b. Ebî Fa-Ite bulunuyor ki, bu zat zayýftýr. [361] Bununla beraber bu hadisi üvvetlendiren birtakým þahidler bulunuyor. O bakýmdan üctehidlerin br kýsmý bu rivayeti dikkate almýþlar ve istidlalde bu-inmuþlardýr.
1043 nolu Bilâl hadisi hakkýnda Ebû Davud ile el-Münzerî sus-p konuþmamýþlarsa da yapýlan ciddi tetkiklere göre, isnadýndaki ri-ýlin hepsinin sika olduðu anlaþýlmýþtýr. O bakýmdan istidlale ve ihti-ýce salih görülmüþ ve dayanak olarak belirlenmiþtir.
Aslýnda bu uzunca bir rivayettir ki Ebû Dâvud onu BAB EL-tf AM YAKBELÜ HEDAYA'L-MÜÞRÎKÎN bölümünde nakletmiþtik
Bu bapta birçok rivayetler bulunuyor. Bazýsý þöyledir:
Buhari ve Müslim'in tesbitine göre, Ukeydir Dume (adýndaki mîr), Resulüllah'a (s.a.v.) sündüsten mamul bir cübbe hediye tmiþtir,
Ebû Davud'un tesbitine göre, Rum meliki, Peygamber (s.a.v.) Efendimize uzunca bir kürk hediye etmþti ki sündüsten imal edilmiþ ulunuyordu. [362]
Yine Ebû Davud'un Enes (r.a.) den yaptýðý rivayete göre: Melik Zi-Yezen, Resulüllah'a (s.a.v.), otuz üç deve karþýlýðýnda satýn almýþ olduðu bir hülle hediye olarak göndermiþtir. [363]
Buharî'nin tesbitine göre, Eyle sahibi, Peygamber (s.a.v.) Efeni dimiz'e beyaz bir katýr hediye olarak göndermiþtir.
îbn Huzayme ve îbn Ebî Asým'm rivayetine göre, Kabt emiri, Resulüllah'a (s.a.v.) iki cariye ve bir de katýr hediye göndermiþtir. Nitekim Resulüllah (s.a.v.) bu katýra Hunayn savaþýnda binmiþtir. Resulüllah o cariyelerden birini (Mariye admdakini) kendine ayýrmýþ ve ondan Ýbrahim adýnda bir erkek evladý dünyaya gelmiþtir.
Bütün bu rivayetler ve hadisler, kâfirlerin göndereceði hediyeleri kabul etmenin cevazýna delalet etmektedir.
1044 nolu Esma hadisi sahihtir ve istidlal ile ihticace salihtir.
1046 nolu Amir hadisi mursel olarakVivayet edilmiþtir; çünkü ravi burada onun da babasýndan rivayet ettiðine deðinmemiþ tir. Bu hadisi ayný zamanda Ýbn Sa'd, Ebû Davud ve Hakim, Abdullah b. Zübeyr hadisi olarak tahric etmiþlerdir. Taberani ise Ahmed b. Han-bel'in tesbitine uygun rivayette bulunmuþtur, ancak isnadýnda Mus'ab b. Sabit bulunuyor ki, bu zat zayýftýr. Nitekim Yahya b. Main ile Ahmed b. Hanbel bu zatýn zayýf olduðuna dikkat çekmiþlerdir. [364]
1047 nolu.Iyad hadisini îb Huzayme sahihlemiþtir. Ricali sikat olmakla beraber hadis murseldir. [365]
Resulüllah'm (s.a.v.) adý geçen müþrikin getirdiði hediyeyi almamasý, önemli bir sebbe dayanmaktadýr, ilim adamlarý birtakým ihtimal ve yorumlarda bulunmuþlardýr. [366]
Ynt: Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek By: Rüveyha Date: 19 Mart 2014, 17:13:07
Reyyan kardeþim Allah razý olsun..Efendimizin müslüman olmayanlardan da hediye aldýðýný da vesilenle öðrenmiþ olduk..
Ynt: Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek By: 8-D fatma zehra Date: 08 Nisan 2014, 16:08:34
müslüman olmayanlardan da hediye alýndýðýný senin sayende öðrendik reyhan hocam allah senden razý olsun
Ynt: Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek By: MEHMET/8/A/ENES Date: 08 Nisan 2014, 16:11:54
Paylaþandan ve okuyandan Allah (c.c.) razý olsun inþAllah...Müslüman ve müslüman olmayan kardeþlerimize Allah imanýný kaybetmemeyi ve kazanmayý nasip etsin...
(AMÝN)
Ynt: Kafirlerin Hediyelerini Kabul Etmek By: yagmur_7-c Date: 08 Nisan 2014, 17:44:42
selamunaleykum;
Amin,amin,amin.... Mehmet abi duan için Allah senden bin türlü razý olsun...
Paylaþan kardeþimden,hocamdan da razý olsun.. Onun sayesinde çok deðerli ve güzel bilgiler edindik. Ne mutlu bizlere, ne mutlu okuyanlara...
Peygamber efendimiz de hediyeleþin ,hediyeleþmek iyidir diyor..Bence hediyeleþecek kiþinin müslüman veya baþka bir dinden olmasý ve dýþlanmasý çok yanlýþ bir davranýþ...
radyobeyan