Ramazan Ayý Faziletleri
Pages: 1
Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: sumeyye Date: 12 Aðustos 2010, 18:03:17
ORUCLUNUN KEYFÝYETÝ ÝLE ÝLGÝLÝ HÝKMETLERÝ


Oruç sýkýntýlý Mekke döneminde deðil, imkânlarýn oldukça bollaþtýðý Medine döneminde farz kýlýnmýþtýr, tâ ki, oruç (En-Nedvî, Dört Rükûn ) iktisadî þartlarýn zorlamasý ile konulan bir farzdýr, denmesin Bundan, imkânlarý bollaþýp, karný doyan insanýn, gayesini unutabileceði anlamý da çýkarýlabilir Farz olan oruç ise panzehirdir Ilacýn fazlasý zararlý, azý faydasýzdýr (ed-Dihlevî, Huccetüllâhi'l-Bâliga )
Orucun bir ay oluþunda Ýslamýn her þeyde orta yolu tuttuðunun iþareti de vardýr Çünkü daha önceki dinlerde de oruç vardý, ancak bazýsýnda çok uzun, bazýnda da çok kýsa idi
Oruç günün beli bir zamaný ile sýnýrlandýrýlabileceði gibi, yemeyi içmeyi azaltmakla da olabilirdi Islam birinciyi seçti Çünkü ikinciyi tayin ve uygulama zor olduðu gibi, insanlarýn vücud yapýlarý ve ihtiyaçlarý deðiþik olduðundan, bunda adaletsizlik de söz konusu olurdu (agk)
Oruç herkesin kendisi için seçecegi bir ayda, ya da güneþ yýlýna göre bir ayda deðil de, senenin her mevsimini dolaþan Ramazan ayýnda farz kýlýndý Böylece hem cemaat þuuru saðlandý Çünkü bazý zor iþler, topluca yapýldýðýnda, zorluðu hissedilmeden kolaylýkla yapýlýr -hem de dünyanýn deðiþik bölgelerindeki insanlarýn bir kýsmýnýn devamlý uzun ve sýcak günlerde, diðer kýsmýnýn da devamlý kýsa ve serin günlerde oruç tutmalarý gibi bir adeletsizlik önlendi
Ayrýca; insana misyonunu öðreten, doðruyu yanlýþtan ayýran Kur'an-ý Kerim, Ramazanda inmiþ ve onu þereflendirmiþtir Oruç için bir ay seçilecekse, elbette ondan daha uygunu bulunamayacaktýr
Dünya ve Ahirete Yönelik Faydalarý
Insan diðer varlýklara göre çok daha deðiþiktir ve o merkez durumundadýr Hayvanlarda sadece istiha (arzu, þehvet) vardýr, akýl yoktur Melekler ise sýrf nurdan yaratýlmýþlardýr, çeþitli arzulara (þehvetlere) sahip olmayan yüce varlýklardýr Insan bu iki konumdan da nasibi olan varlýktýr Akla, ruha ve þehvetlere birlikte sahiptir Onun için melek, yüceliði; hayvan da aþaðýlýgý temsil eder Ama meleklerinkini aþan yücelikler bulunduðu gibi, hayvanlarý çok yücelerde býrakan aþaðýlýklar da vardýr Iþte insan, bu uçsuz bucaksýz arenada, kendi yerini seçme hürriyetine sahip tek varlýktýr Arzularýný aklýnýn ve ruhunun emrine vermekle, yükseldikçe yükselecek, belki de melekleri bile aþacaktýrZýddý ile, aklýný ve ruhunu arzularýnýn eline vermekle de "hayvanlardan da aþaðý" olacaktýr Yaratýcýsýnýn istediði; onun, münker adýna üzerinde bulunan aðýrlýklarýný atarak, olabildiðince yükselmesi ve Rabbini "Yakîn" ile bilmesidir Bu vasýf meleklerin vasfýdýr Iþte oruç, insanýn meleklik yönünü güçlendiren ibadetlerin baþýnda gelir Çünkü onlar da yemezler ve içmezler Yine çünkü aþýrý yeme içme ve nefsî arzularý tatmin ile aþýrý meþgul olma, hayvani nitelikleri geliþtirir, nefsi besler ve güçlendirir Nefis ise Allah'ýn düþmanýdýr ve "Iþi gücü kötülükleri emretmektir" (12/53) Öyle ise ona yenilmemek ve baþýný ezmek gerekir Bunun en kestirme yolu da açlýktýr Nitekim bir hadis-i þerifte, Allah'ýn nefse: "Ben kimim, sen kimsin?" diye sorduðu, nefsin de: "Sen sensin, ben de benim" dediði, buna karþýlýk Allah'ýn onu Cehenneme atmak gibi bir sürü eziyetlerle cezâlandýrmasýna raðmen onun, her seferinde sorulan bu soruya ayný cevabý verdiði, nihayet onu açlýkla deneyince, "Sen benim merhametli Rabbimsin, ben ise Senin âciz bir kulunum" dediði nakledilir (Bedîuzzamân, Mektûbât, 373)
Oruç insanýn gafletten uyanmasýný, baþýboþ olmadýðýný anlamasýný, ve Rabbini tanýmasýný saðlar
Oruç, Allah'ýn nimetlerini hatýrlayarak O'na olan teþekkür borcunu ödemektir Çünkü her zaman her istediðini yiyebilen insan, oruç tutmakla: "Bu nimetler benim mülküm deðil, ben bunlarý yiyip içmekte hür deðilim, baþkasýnýn malýdýrlar, yemek için O'nun emrini bekliyorum" demiþ ve manevî bir þükür yapmýþ olur
Oruç zenginlere fakirlerin durumunu hatýrlatmak; böylece sosyal dayanýþmayý, yardýmlaþmayý, seviþmeyi ve toplum düzenini kolaylaþtýrmak demektir Zira baþka yolla "zengin fakirin halinden bilmez" Bu yüzden Mýsýr'in kýtlýk yýllarýnda, Hz Yusuf un bütün zahire ve erzak ambarlarý elinde olduðu halde, üç günde bir yemek yediði ve sebebini soranlara; "Benim karným tok olursa, zahire almaya gelen zavallýlara acýyabilir miyim?" dediði nakledilir (Risâle-i Hamidiyye,127; (Sifâ'dan nakil), Sabûnî, Ravâi' I/218)
Oruç, gücüne, kuvvetine, varlýðýna güvenip ululuk taslayanlarý, firavunlaþma ve karunlaþma istidadýnda olanlarý, açlýðýn kýrbacýyla acýtýp onlara âciz olduklarýný ve bir Kadîre muhtaç bulunduklarýný hatýrlatýr Zira: "Dünyada açlýk kadar müessir ma'þeri bir vicdan oluþturan baþka bir motif yoktur" (Mustafa Ateþ, Diyanet gazetesi, sy 327 s 2) Yine "bu yolla insanýn mayasýnda bulunan kibir, gururu, enaniyet ve üstünlük gibi þeytânî tekebbürü de mahviyet, tevazu ve teslimeyete dönüþtürür" (Ayný kaynak)
Oruç, maddî ve manevî bir perhiz ve bu itibarla önemli bir, ilaçtýr Nitekim Allah Resulü "Sýhhat bulmak için oruç tutun" buyurmuþtur (Orucun sindirim, dolaþým ve sinir sistemlerine ve özellikle karacýðere, damar sertliðine, böbreklere, kan yapýsýna, strese olan olumlu tesirleri için bk Dr Halûk Nurbâkî, Diyanet Gaz Sy 327, s 6) Oruç zor zamanlarda ve olaðanüstü durumlarda, uzun süre açlýða tahammülü saðlayacak iyi bir eðitim ve cihad hazýrlýðýdýr
Oruç, vücutta bir fabrika durumunda olan mideye hizmetçi pozisyonundaki bir sürü organýn, fabrika sanki yýllýk bakýma alýndýðý için, onunla irtibatlarýnýn kesilmesi, onlarýn sýrf mideye hizmet için yaratýlmadýðýný, melekleþme yolunda da görevlerinin bulunduðunu hatýrlatmaktýr "Ayrýca oruç, þehvânî arzularýn doruk noktasýnda bulunan genci, sapýk iliþkilere zorlayan hormon birikimini ta'dil eder: "  Kimin evlenme masraflarýna gücü yetmezse oruca sarýlsýn Çünkü orucun þehveti kýrýcý özelliði vardýr" (Buhâri, Savm ) hadis-i þerif buna iþaret eder (Ateþ, agm s 3)
Ramazan, özellikle Kur'an ayýdýr ve Kur'an'la tam bir iliþkisi vardýr; Kur'an-ý Kerim onda inmiþtir Kur'an bütün hayýrlarý kendisinde toplar Ramazan da öyledir Kadir Gecesi ise Ramazan'ýn özü ve lübbüdür (Imâm Rabbânî, Mektûbât, No:162)
Ramazan, Ahiret yurdu için kârlý bir pazar, hasat için münbit bir zemin, amellerin geliþip yeþermesi için bahardaki nisan yaðmuru, Mevlânýn saltanatýna karþý beþer kulluðunun resm-i geçiþ yapmasý için en parlak ve kudsî bir bayram hikmetindedir (Bediüzzamân, Mektûbât, 371) Bu ayda sâlih amellere muvaffak olanlar, bütün sene muvaffak olurlarBu ayda manevî hayýrlarý kaçýranlar, bütün sene kaçýrýrlar (Imâm Rabbânî, Mektûbât, No: 45) Her iyiliðin karþýlýðý 10 ilâ 700 katý ve fazlasýyla verileceði halde, Allah Teâlâ orucu diðerlerinden ayýrmýþ ve "O benim içindir" buyurmuþtur Çünkü, oruç bir þeyi yapmak deðil, yapmamak þeklinde bir ibadet olduðu için, görünen bir ibadet deðildir Bu yüzden sýrf riya için yapýlamayacak, belki de tek ibadettir Sonra oruç Allah'ýn düþmanlarý olan þeytaný, nefsi, dolayýsýyla þehvetleri kahretmektedir Bu yüzden ona nisbet edilmesi uygundur (Mustafa M Ammâra, et-Tergib, N/143 (Ihyâ'dan nakil)) Yeme, içme ve cinsî iliþki gibi dünyevî ihtiyaçlarý terketmekle, insanda Allah'ýn bu vasýf larýnýn tecelli etmesiyle de Oruç O'nun olmaya lâyýktýr Allah'dan baþkasýna yapýlmayan tek ibadet oruç olduðundan, böyle buyurulmuþtur da denmiþtir Ya da oruçta, oruçlunun nefsinin hiçbir payý olmadýðý için böyle denmiþtir denilebilir (Bk Ammâra,age N/79)
Ancak bilmek gerekir ki, oruç için sayýlan bu menfaatlarýn çoðuna, iftar ve sahurda yemeði fazla kaçýrýp letâif'i (rahmet alýcýlarýný) öldürmemekle ulaþýlabilir Yoksa normal öðün adedi zaten iki olduðundan, orucun sair zamanlardan bir farký kalmayabilir Nitekim nafaka ve fidyeler iki öðün hesabýyle verilir


Ýslam Fýkýh Ansiklopedisi
 
Ynt: Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: ceren Date: 22 Haziran 2015, 19:47:07
Esselamu aleykum.Rabbim razý olsun paylaþýmdan Sümeyye abla.Oruç insanýn keyfiyetine göre deðil,herkese eþit bir anda,ayný günde verilmiþtir.Oruç,insanýn nefsine hakim olduðu,kendini Allaha yakýn hissettiði aydýr.Rabbim faziletine eren kullarýndan eylesin bizleri inþallah...
Ynt: Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: ikranur 7d Date: 22 Haziran 2015, 20:08:32
A.S. ORUÇ VE NAMAZ BÝZLERE FARZDIR. ORUÇ VE ÝBADETLERÝMÝZ BÝZLERÝ GAFLETTEN VE NEFSÝMÝZE HAKÝM OLMAYI OGRETÝYOR.allahým bizleri gaflet uykusundan dunyaa meþakkatlernden,boþ iþlerle ugraþmaktn, nefsimize yenik düþmekten, alý koysun. allah razý olsun paylaþým için..
Ynt: Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: saniye Date: 22 Haziran 2015, 22:18:13
Ve aleykumusselam. Orucun bizim bildiðimiz ve bilemediðimiz nice hikmetleri vardýr ve elbette nefsi terbiye, fakýrin durumunu anlama adýna çok önemli bir ibadettir. Rabbim razý olsun paylaþým için.
Ynt: Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: ikranur 7d Date: 23 Haziran 2015, 00:16:48
selamün aleyküm. evet orucu yemeden içmeden tadýyoruzki fakirin durumu iyi olmayan düþkün olan insanlarýn halinin ne þeklde oldugunu anlýyoruz. afrikadaki yaþayanlara allahým sabýr ihsan eylesn onlarýn durumuda çok düþük.rabbm düþkünlerin yannda olsun inþllh. allahým bizleri açlýkla terbiye etmesn.RABBÝM AZ VERÝP ARATMASIN,ÇOK VERÝP AZDIRMASIN AMÝNN...
Ynt: Oruclunun keyfiyeti ile ilgili hikmetleri By: mevlüdekalýnsaz Date: 02 Temmuz 2015, 16:14:24
Ve aleykumusselam ve rahmetullah;amin ecmain inþallah.
Ramazan açlýðýyla,susuzluðuyla,Kuranýyla,teravihiyle,sevgisiyle,muhabbetiyle gerçekten muhteþem bir ay.nice hikmetler gizli bu ayda.inþallah farkedebilenlerden oluruz.Allah razý olsun

radyobeyan