Ahkam Hadisleri
Pages: 1
Zevacut Tahlil By: neslinur Date: 12 Aðustos 2010, 18:02:54
Zevacut-Tahlil (Hülle)
 

Osmanlýcada daha çok "htýlle" kelimesiyle ifade edilen "zevacü't-tahlil" veya "nikahu'l-muhallü" üzerinde çok durulup Ýslam aleyhine kullanýlan konulardan biri olmuþtur. Üç talakla kocasýndan boþanan bir kadýnýn tekrar o kocasýyla evlenebilmesi için ikinci bir kocaya ni-kahlanmasý ve onunla cinsel temasta bulunmasý ve sonra da bu ikinci kocanýn onu boþamasý söz konusudur. Kadýnýn birinci kocasýyla tekrar evlenmek niyetiyle ikinci kocayla muvakkat nikah yapmasý dinen caiz deðildir. Ama birinci kocasýndan boþanýp, ayrýldýktan sonra böyle bir niyet taþýmaksýzýn ikinci bir adamla evlenir ve onunla cinsel temasta bulunduktan sonra bu ikinci kocasý onu yine tahlil niyeti taþýmaksýzýn boþarsa, o takdirde kadýn iddeti (serî bekleme süresi) tamamlandýktan sonra birinci kocasýyla evlenebilir. Bunda dinen bir sakýnca yoktur.

Konunun aslý bu olmakla beraber ve Resulüllah (s.a.v.) Efendi-miz'in hülle yapaný ve yaptýraný lanetlemesine raðmen bunu istismar eden bazý ahlaksýz ve inancý bozuk kiþilerin davranýþý Ýslam'a mal edile­mez. Þüphesiz hülle yapan ve yaptýran ne kadar günahkarsâ, bunu islam aleyhine kullanan din düþmanlarý onlardan daha günahkar ve daha ahlaksýzdýrlar. [96]

 

Konuyla Ýlgili Hadisler
 


Ýbn Mes'ud (r.a.) den yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle detniþtir:

"Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz hülle yapan ve yaptýraný la­netledi." [97]

Ukbe b. Amir (r.a.) den yapýlan rivayete göre, Resulüllah (s.a.v.) Efendimiz þöyle buyurmuþtur: "Size iðreti alýnmýþ tekeden haber ve­reyim mi?" diye sordu. Ashab-ý Kiram: "Evet, Ya Resulellah!' deyince, buyurdu ki: "O hullecidir. Allah hülle yapana ve aptýrana lanet etmiþtir." [98]

îshak b. Ýbrahim'den, o da Süfyan'dan, o da Zührî'den, o da rrve'den, o da Uz. Aiþe (r.a.) dan yaptýðý rivayete göre, Uz. Aiþe (r.a.) iyle demiþtir:

"Rýfae'nin karýsý Resulüllah'a (s.a.v.) gelerek þöyle dedi: Doðrusu kocam beni kesin olarak boþadý ve ben de ondan son-a Abdurrahman b. Zübeyr ile evlendim. Ancak ondaki (penis) Ýbiþe saçaðý gibi (cinsel iktidarsýzlýðý var).." Bunun üzerine .fendimiz tebessüm etti ve þöyle buyurdu: "Herhalde sen tekrar e dönmek istiyorsun? Hayýr, bu ikinci kocan senin balaðýzmý, sen de onun balcaðýzým tatmadýkça (seni boþasa bile) [ine de dönemezsin." [99]

Uz. Aiþe (r.a,) dan yapýlan rivayete göre: Bir adam kendi eþini iç talakla boþamýþ bulunuyordu. Boþanan kadýn ise baþka bir idamla evlendi ve az sonra o adam da sözü edilen kadýný -jmunla henüz cinsel temasta bulunmadan- boþadý. Bunun izerine Resulüllah'a (s.a.v.) bu kadýnýn birinci kocasýna (tekrar kikahla) helal olup olmayacaðý soruldu/Efendimiz þu cevabý ferdi: "Hayýr, ikinci kocasý birinci kocasý gibi onun balcaðýzým atmadýkça helal olmaz." [100]

îbn Abbas (r.a.) dan yapýlan rivayete göre, Ðumeysa veya Rumeysa adýndaki kadýn Resulüllah'a (s.a.v.) gelerek kocasýndan þikayet etti; iöyle ki, kocasýnýn kendisiyle ilgilenmediðini, temas kurmadýðýný Söyledi. Çok geçmeden onun kocasý da çýka geldi ve þöyle dedi: 'Ya Re-sulellah! Bu kadýn yalan söylüyor. Kocasý (olan ben) onunla il­gilenip temas kuruyorum. Ama bu kadýn ilk kocasýna tekrar dönmek istiyor." Peygamber (s.a.v.) o kadýna þöyle buyurdu: 'Hayýr, bu ikinci kocanýn balcaðýzým tatmadan (seni boþasa bile) (birinci kocana) dönemezsin." [101]

Abdullah (r.a.) den yapýlan rivayete göre, adý geçen þöyle demiþtir: "Resûlüllah   (s.a.v.)   Efendimiz   döðme   yapana,   döðme yaptýrana, kullansýn diye saçýný baþkasýna verene, baþkasýnýn saçýný alýp takana, faiz yiyene ve yedirene, hülle yapana ve yaptýrana lanet etti.." [102]

 1214 nolu Ukbe hadisini ayný zamanda Hakim tahric etmiþtir. [Ancak Ebû Zür'a ile Ebu Halim muallel olduðunu belirtmiþlerdir. Ýbn Mace Sünen'indeki isnadýnda geçen Yahya b. Osman ise zayýftýr. Zehebî ise onun saduk olduðunu belirttikten sonra þu bilgileri vermiþtir: Ýbn (Ebî Hatim onun hadislerini yazmýþtýr. [103]

Yine bu bapta Ýbn Mace'nin Ýbn Abbas (r.a.) den rivayet ettiði bir Ihadis bulunuyor ki, isnadýnda Zem'a b. Salih bulunuyor. Bu zatýn zayýf (olduðu söylenir. [104]

Diðer yandan bu konuda Ahmed, Ýshak, Beyhakî, Bezzar ve Ýbn :Ebî Hatim'in Ebu Hüreyre'den (r.a.) rivayet ettikleri bir hadis hulunuy-,or ki. Buharý onu hasenlemiþtir.

Sonuç olarak bu baptaki hadislerin tamamý, tahlil'in yani hülle yapmanýn ve yaptýrmanýn haram olduðuna delalet etmektedir. Çünkü lanetlemek daha çok büyük günaha karþý olur. [105]

 

Çýkarýlan Hükümler
 

1- Zevacü't-tahlil, yani hülle niyet ve þartýyla yapýlan nikah akdi sahih   deðildir.   Bu   Ýmam   Ebu   Hanife   ile   Zü%r   dýþýnda   diðer müctehidlerin görüþ ve içtihadýdýr.

2- Nikah akdinde hülleyi gerçekleþtirme þartýnýn ileri sürülnýesiyle nikah fasit olur, yani böyle bir þartla yapýlan nikah akdi geçersiz kabul edilir. Bu, Ýmam Ebû Yusuf ile Ýmam Þafiî'ye göredir.

3- Böyle bir þartla yapýlan nikah akdi sahih sayýlsa bile, kadýný bi­rinci kocasýna helal kýlmaz. Bu, Ýmam Muhammed'e göredir.

4- Böyle bir þartla yapýlan nikah akdi sahih olur ve kadýn ikinci kocasýndan boþandýktan sonra birinci kocasýyla evlenebilir. Ancak kera­het iþlemiþ olurlar. Bu, Ýmam Ebu Hanife ile Ýmam Züfere göredir.

5- Ýmam Malik, Ýmam Ahmed, Ýmam Sevri ve diðer bazý imamlara göre, böyle bir þartla nikah akdi caiz ve sahih olmaz.

6- Ýkinci kocasýndan tesadüfen boþanan ve ikinci kocasýnýn ölmesi üzerine dul kalan kadýn þer'i bekleme süre sona erince birinci kocasýyla yeniden evlenebilir.

7- Kadýnýn birinci kocasýyla evlenebilmesi için ikinci kocasýyla ni­kah akdinden sonra cinsel temas yapmasý þarttýr.

8- Bu konuda fetva, Ýmam Ebu Hanife ve Züfer'e göre deðil diðer' imamlara göredir. [106]


radyobeyan