Sizden Gelenler( Aile Hayatý )
Pages: 1
Dinimizde akraba evlilikleri By: sumeyye Date: 11 Aðustos 2010, 17:49:44
Dinimizde Akraba Evlilikleri




Akraba Evlilikleri Zararlý Olduðu Halde, Dinimiz Bundan Sakýndýrmamýþ, Hatta Teþvik Babýndan Hz Ali Ýle Hz Fatma (ra) Ýzdivaç Etmiþler

Evvelâ, akraba evlilikleriyle ortaya çýkmasý muhtemel hastalýklara bir göz atalým:

"Ýrsi hastalýklar": Ana babadan çocuða"irsi olarak"geçen hastalýklara verilen addýr Ýrsî hastalýklara, yakýn akraba olan (ana-babanýn) çocuklarýnda, diðer çocuklara oranla daha çok rastlanýr Akrabalar arasýnda yapýlan evliliklerden doðan çocuklarda, ortak atadan aktarýlan ve irsî hastalýðýn taþýyýcýsý olan genlerden iki tane bulunmasý ihtimali büyüktür

Az rastlanan irsî hastalýklardan birisi akþýnlýk (Albinizm)dir Akþýnlarýn gözlerinde ve saçlarýnda boya maddesi (Pigment) yoktur Bu hastalýk sadece görünüþü bozmakla kalmaz, yarý körlüðe de yol açar

Veraseti , DNA adý verilen ve gen adlý birimlerde toplanmýþ olan bir madde gerçekleþtirir Genler organizmanýn geliþmesini düzenleyen bilgiyi taþýrlar

Bazý hastalýklar irsîdir ve bu hastalýklara bir enzim yetersizliði yol açar Vücutta meydana gelen bütün "biyokimyevi" hadiseler, enzimlerin kontrolü altýnda gerçekleþir Bütün "birleþimler" ve "çözülmeler" belli bir sýra izlerler Yani bir madde doðrudan doðruya son ürüne dönüþmez, daha önce çeþitli bileþik dizilerinden geçer Ýstenilen son ürünü meydana getirmek için bu dizilerdeki bileþiklerin her birine yeni maddeler eklenir ya da çýkarýlýr

Zekâ geriliðine yol açtýðý sanýlan Mongolizm, Fenilketonüri gibi 28 kadar irsî hastalýk bilinmektedir Bunlarda yetersiz enzim tespit edilmiþtir

Orak hücreli anemi, Talessemi gibi bazý kan hastalýklarý, ayrýca sistinüri, ve galaktosemi de irsî hastalýklardýr Saniyen Ýslâm, akraba evliliklerini teþvik etmemiþ, belli bir çerçevenin dýþýndakilerin evlenmelerini tecviz etmiþtir Salisen, Ýslam'ýn yasaklar çerçevesi içine aldýðý akrabalar da küçümsenmeyecek kadar bir yekûn teþkil etmektedir Mamafih, aslýnda zararlý olan akraba evliliði deðil anne-babada mekni bulunup evlenince, katlanýp çocukta ortaya çýkan hastalýklardýr Bir aile, bir sülale, bir oymak ve bir kabilede bu hastalýklardan biri varsa, ayný oymak içinde ayný hastalýðý taþýyan iki kiþi izdivaçla bir araya gelince, hastalýk ortaya çýkýyor Yani çocuk annesinde ve babasýnda meknî bulunan bu hastalýðý tevarüs edinmiþ oluyor

Þimdi, eðer, böyle bir hastalýk taþýyan aile; kabile içinde deðil de dýþtan olsa, hatta evlenenlerin biri Çin'den biri de Maçin'den gelse hastalýk olmayacak mý? Aksine, kimden ve nereden olursa olsun, çocuðun kaderi olarak ortaya çýkan, anne-baba hastalýðý akrabadan olmuþ, uzaktan olmuþ fark etmez Binaenaleyh, asýl mahzurlu olan, iki hastanýn bir araya gelmesi, çocukta, kâmil mânâda ortaya çýkan bu tür hastalýkla hasta olanlarýn evlenmesidir

Bu tür hastalarýn evlenmesiyle çocuklarda bir kýsým ârýzalar oluyorsa, hekimler bunu araþtýrmalý; þayet böyle bir hastalýk varsa, bunlarýn evlenmeleri tecviz edilmemelidir Böyle, ayný kabile ayný oymak içinde, izdivaçla ortaya çýkan hastalýklarda hassasiyet gösterildiði gibi, dünyanýn tâ öbür ucundan alýp evlendireceðimiz kimseler hakkýnda da titiz davranýlmalýdýr Zira ayný hastalýk onlarda da olabilir, dolayýsýyla ayný vahim netice, onlar için de bahis mevzuudur Binâenaleyh böyle bir meselede belli çerçevenin dýþýnda akraba evliliklerine cephe almak bir haksýzlýktýr ve ilim adýna faraziyecilerin iþine de çok yaramayacaktýr

Þayan-ý teessüftür, bir kýsým dindar ilim adamlarý da meseleyi faraziyecilerin aceleciliði içinde ele alarak, týbbî hükme menat teþkil eden hususu tamamen kulak ardý edip, "zaten Kur'ân'da bütün bütün akraba evliliklerini yasak etmiþtir" diyerek Kur'an' la tenakuza düþmektedirler Bir kere Kur'ân-ý Kerim: "Ey peygamber, biz, ücretlerini (mehirlerini) verdiðin eþlerini, Âllah in sana ganimet olarak verdiði (savaþ esirlerinden) elinin altýnda bulunan (câriyeleri) , amcanýn, halalarýnýn, dayýnýn ve teyzelerinin seninle beraber göç eden kýzlarýný sana helâl kýldýk Bir de kendisini (mehirsiz olarak) peygambere hibe eden ve peygamberin de kendisini almak dilediði inanmýþ kadýný, diðer mü'minlere deðil, sýrf sana mahsus olmak üzere (helâl kýldýk) Biz, eþleri ve ellerinin altýnda bulunan (cariyeleri) hakkýnda müminlere ne farz ettiðimizi bildik (onlarýn bu hususta ne yapmasý lâzým geldiðini açýkladýk) ki,sana bir zorluk olmasýn, (sen bir sýkýntýya, güç bir duruma düþmeyesin) Allah, çok baðýþlayan, çok merhamet edendir " (Ahzab/50)

Pratikte de, ne peygamberimiz ne de Ashap efendilerimiz, muharremât ayetiyle çerçevesi belirlenenlerin dýþýndakilerle evlenmede beis görmemiþ ve bu mübahý kullanmýþlardý Efendimiz, (sav) halasýnýn kýzý Zeyneb binti Cahþ'la; Hz Ali amca torunu Hz Fatýma'yla ve daha yüzlercesi yüzlercesiyle evlenmiþti Hem sýhhatli bir oymak içinde niçin kýz alýnýp verilmesin ki? Hatta, o oymak ve o sülâlenin sýhhat, ruh, karakter ve fiziki yapýsýnýn korunmasý için bunda fayda bile olabilir Meselâ, Dâðýstan halkýnýn umumiyet itibariyle bu mevzudaki hassasiyetleri sayesinde, saðlam nesiller olarak bugünlere kadar gelip ulaþtýklarý söylenmektedir Denilebilir ki, bunlar daha sýhhatli, daha zinde, Allah'ýn bir lütfu, ihsaný, takdiri olarak daha uzun ömürlü olabilmiþler

Þanlý Osmanlý devletinde de bu mübah kullanýlýyordu ama, endiþe edilen rahatsýzlýklarýn pek çoðu yoktu Hatta, bizzat Âl-î Osman Hânedaný bu mübaha karþý açýktý ve bizim korkulu rüyalarýmýz sayýlan hastalýklardan hiçbiri de bilinmiyordu Hem bir insan kendi soyunun, sopunun, sýhhatini; güçlü, kuvvetli ve zinde olmasýný düþünüyorsa, tabii ki, en sýhhatli ailelerden kýz alacaktýr Kendi kabilesi en sýhhatli ise neden ondan almasýn ki?

Hasýlý, çiftlerin bir araya gelmesinde mahzur teþkil eden þey uzak ve yakýn olmaktan daha ziyade; eþlerin bir araya geldiklerinde, çocuðun acý kaderi olabilecek hastalýklardýr Ve zannýmca üzerinde durulmasý gerekli olan da budur Yoksa, insanlara faideli olan þeylerin en küçüðünü dahi ihmal etmeyip gösteren ve bir yudum içki gibi, zararýn en küçüðünün üzerinde hassasiyetle durup onlarý sakýndýran Kur'ân-ý Kerim, çok önemli þeyleri önemsememiþ; çok önemsiz þeyler üzerinde de fazlaca durmuþ sayýlýrdý ki, bu da onun herkesçe kabul edilen "muvazene kitabý" olma ruhuna aykýrý demektir

Kur'ân-ý Kerim: "Size (þunlarla evlenmeniz) haram kýlýndý: Analarýnýz, kýzlarýnýz, kýz kardeþleriniz, halalarýnýz, teyzeleriniz, kardeþ kýzlarý, kýz kardeþ kýzlarý, sizi emziren analarýnýz, süt bacýlarýnýz, karýlarýnýzýn analarý, birleþtiðiniz karýlarýnýzdan olup evlerinizde bulunan üvey kýzlarýnýz - eðer onlarla henüz birleþmemiþseniz, (kýzlarýný almaktan ötürü) üzerinize bir günah yoktur - kendi sulbünüzden gelen oðullarýnýzýn karýlarý ve iki kýz kardeþi bir arada almanýz Ancak geçmiþte olanlar hâriç Þüphesiz Allah, çok baðýþlayan, çok merhamet edendir" (Nisa-23) ayetiyle haram olanlarýn çerçevesini belirledikten sonra, yukarýda temas edip geçtiðimiz Ahzab sûresinin 50 ayetiyle de þöyle buyurarak:

"Ey peygamber, biz, ücretlerini (mehirlerini) verdiðin eþlerini, Allah’ýn sana ganimet olarak verdiði (savaþ esirlerinden) elinin altýnda bulunan (cariyeleri), amcanýn, halalarýnýn, dayýnýn ve teyzelerinin seninle beraber göç eden kýzlarýný sana helâl kýldýk Bir de kendisini (mehirsiz olarak) peygambere hibe eden ve peygamberin de kendisini almak dilediði inanmýþ kadýný, diðer mü'minlere deðil, sýrf sana mahsus olmak üzere (helal kýldýk) Biz, eþleri ve ellerinin altýnda bulunan (cariyeleri) hakkýnda müminlere ne farz ettiðimizi bildik (onlarýn bu hususta ne yapmasý lâzým geldiðini açýkladýk) ki, sana bir zorluk olmasýn, (sen bir sýkýntýya, güç bir duruma düþmeyesin) Allah, çok baðýþlayan, çok merhamet edendir" (Ahzab/50) herhangi bir iltibasa meydan vermeyecek þekilde, neyin yasak olup, neyin olmadýðýný apaçýk göstermektedir

Bununla beraber, evlenmeyi, saðlýk prensiplerine riayet ölçüsü içinde mubah kýlmak baþka, izdivaca zorlamak baþkadýr Belli bir çerçevenin dýþýndakilerin evlenmelerine yollar açýk ve herhangi bir mâni yoktur Ama, ayný zamanda, evleneceklerin saðlýk açýsýndan bir araya gelip gelemeyeceklerinin tetkik ve araþtýrýlmasý neticesinde, þayet, bir mahzur bahis mevzuu ise böyle bir izdivacýn engellenmesinde de sakýnca yoktur Hatta, engellemek, yararlý ve insanidir


Her þeyin en iyisini Allah bilir



Fethullah Gülen

radyobeyan