Sizden Gelenler( Aile Hayatý )
Pages: 1
Yuva By: sumeyye Date: 06 Aðustos 2010, 14:39:07
Yuva



Bundan böyle, onun iyilik ve faziletine vesile sayabileceðimiz bütün ruhî melekeleri ve bedenî kabiliyetleri artýk þerrin ve þerlinin aleti olarak tahrip hesabýna iþleyecekti Aslýnda bu kadar kalbî ve ruhî iltihaplanmaya mâruz kaldýktan sonra, baþka türlü olmasý da düþünülemezdi Þimdi o, daha çok karnavalý hatýrlatan karmakarýþýk haliyle, nefsinin hezeyanlarýný canlandýran sefil bir aktördür Ne acýdýr ki, bu acayip komediye sebebiyet veren yuva, toplum, mektep, henüz ona, nasýl bir kötülük yaptýklarýnýn farkýnda bile deðillerdir

Bu müesseselere, bir tohum bir çekirdek halinde kendilerine tevdi edilen bu taptaze filizlere karþý, terbiye edici ve yetiþtirici ciddî hiçbir gayretleri olmamýþtýr Oysaki insanýn insan olmasý, onun nevine has ve onun için faydalý bir kýsým istidatlarý iþlettirmek, yine onun rûhî melekelerini topluma yararlý olacak istikamette geliþtirmek ve nihayet onun umûmî muvazeneyi bozucu davranýþlarýna karþý, ciddî tavýrlar alarak, muhtemel taþkýnlýklarýný önceden sezmek ve önlemek yuvanýn, toplumun ve mektebin en birinci vazifeleri cümlesindendir Bu vazifeleri eda etmeyen yuva merhametsiz, toplum zalim, mektep de gaddardýr

Baþka varlýklar için 'söz konusu' olmasa bile, insanoðlunun þekillendirilmesi ve istenen keyfiyeti kazanmasý için bu kabil bir müdahale þarttýrBinaenaleyh, talim ve terbiye istikametinde baþ vurulacak böyle haricî bir müdahale olmadan, mükemmel nesillerden söz etmeye de imkân yoktur

Bu müdahale, yuvadan baþlamak suretiyle bütün bir hayat mektebinde, çocuðun kendini bulmasýna, ruhuyla bütünleþmesine ve içtimaî bir hüviyet kazanarak topluma yararlý bir uzuv haline gelmesine, veya Çiçeron'un ifadesiyle 'insanlýða yükselmesine' vesile olacak tek-yoldur Ve yine bu müdahale sayesinde çocuk, geçmiþe ait bütün malumat birikimlerinden istifade etme imkânýný bularak, kendi insanýna has çizgide ve kendi kültürünün tesirinde iyi bir terkipçi olma mutluluðuna erecektir Aksi halde insaný, insan kýlma istikametinde hiçbir müdahale ve hareketin olmadýðý yerde, insandan bahsetmek de imkânsýzdýr

Çünkü insan, sair varlýklardan farklý olarak, böyle bir müdahaleyi davetle dünyaya gelir O, bu garip seferinde, alabildiðine aciz, alabildiðine muhtaç ve herþeyi dýþtan bekleyen eli kolu baðlý bir zavallýdýr Oysaki hayvan dünyaya geldiði vakit, adeta baþka bir alemde tekemmül etmiþ gibi, istidadýna göre gelir, yani gönderilir Ya iki saatte, ya iki günde veya iki ayda bütün þerait-i hayatiyesini ve kainatla olan münasebetini ve hayat kanunlarýný öðrenir meleke sahibi olur Ýnsanýn yirmi senede kazandýðý iktidar-ý hayatiyeyi ve meleke-i ameliyeyi serçe ve arý gibi bir hayvan yirmi günde tahsil eder; daha doðrusu ona ilham olunur Demek, hayvanýn vazife-i asliyesi teallüm (öðrenmek suretiyle) tekemmül etmek deðildir Ve marifet kesbetmekle terakkî etmek deðildir Ve aczini göstermek ve medet istemek, dua etmek de deðildir Bilakis onun vazifesi, istidadýna göre amel etmek ve ubudiyet-i fiiliyedir

Ýnsan ise, dünyaya geliþinde herþeyi öðrenmeye muhtaç ve hayat kanunlarýna karþý cahil, hatta yirmi senede þerait-i hayatiyeyi öðrenemiyor; belki ömrünün sonuna kadar Hem gayet aciz ve zayýf bir surette dünyaya gönderiliyor; bir iki senede ancak ayaða kalkabiliyor ve on beþ senede ancak zarar ve menfaatini fark edebiliyor ve hayat-ý beþeriyenin yardýmýyla menfaatlerini celp ve zararlardan sakýnabiliyor

Demek ki, en temiz bir fýtratla, bu muvakkat misafirhaneye gelen insanýn vazifesi, yüce alemlerde ikâmete ehliyetini ispat etmek için, düþüncede, tasavvurda ve akidede istikamet ve duruluða ermek; kulluk mükellefiyetlerini yerine getirerek, kalp ve ruhu iþlettirmek ve bin bir esrar ve bilmecenin kol gezdiði (ledün)le kucaklaþmak ve varlýðýn sýrrýný kavramaktan ibarettir

Bu aðýr vazifenin birinci derede sorumlusu yuvadýr Saðlýklý bir neslin yetiþtirilmesinde, mutlaka yuvaya ihtiyaç olduðu gibi, içtimaî yapýnýn sýhhatle devam etmesi için de, behemehal yuva ve aile þarttýr

Mektep ve çevrenin insana vereceði þey ne kadar büyük olursa olsun, muvakkat ve geçicidir Aile ise, bütün bir hayat boyu çocuðu, insanî meleklerle donatmakla mükelleftir Bu mükellefiyet doðumla baþlar; vefat edinceye kadar de devam eder

Mektep öncesi mesuliyet, bütünüyle yuvaya ait olduðu gibi, mektep dönemi ve ondan sonraki devrelerde de bu mesuliyet, en ufak bir azalma göstermeksizin artmaktadýr Zira, evin içindeki kontrol vazifesine, sokak, oyun yeri ve yeni arkadaþlarýn yanýndaki durumu da eklenerek, geniþ bir murakabe sahasý meydana gelmektedir Âdeta, çocuðun hareket sahasýnýn geniþlemesiyle, aile mesuliyeti, doðru orantýlýdýr Önceleri, sadece evde ve bahçede, oyun ve oyuncaklarý içinde, basitçe görüp-gözetmeye karþýlýk, daha sonraki dönemlerde ise, gezdiði her yerde, edindiði arkadaþlar içinde, okuduðu kitaplarýn cümle ve paragraflarý arasýnda, kontrol edilmesi zarureti vardýr

Bu bakýmdan hayatýn her döneminde; yuvanýn mesuliyeti, sürüsünü hassasiyetle takip eden vefalý ve vafesi-þinas bir çobanýn durumuna benzerÇoban koyunlarýna iyi meralar aradýðý ve onlarý tehlikelerden koruduðu nispette vazifesini yapmýþ sayýlacaðý gibi yuva da, çocuklarýný görüp gözettiði nispette onlara sahip çýkmýþ sayýlacaktýr Aksine, bu mevzudaki her kusuruyla da, onlarý ateþlere atmýþ olacaktýr

Binaenaleyh her aile reisi ve derecesine göre bu vazife ile sorumlu diðer mükellefler 'birer çoban ve güttüklerinden mesuldürler' Bu mesuliyet, kendilerini ve aile fertlerini, 'Yakýtý taþlar ve insanlar olan ateþten koruma' mesuliyetidir Ve bu mesuliyet, onlarý yönlendirme, þekillendirme ve topluma zararsýz birer rükün haline getirme ve öteler ötesinde de ebedî huzura namzet kýlma mesûliyetidir Böyle mesuliyeti idrak ise, evlat imtihan ve iptilasýný arýzasýz atlatarak, bu büyük emanetin altýndan sýyrýlýp çýkmak demektir

Yerinde, cihadýn bile önüne geçen bu aðýr mükellefiyet, insanýn, insanlýða vazifeleri arasýnda daima birinci sýrayý tutmaktadýr Cihada giden birisinin, çocuklarýna bakacak bir mürebbîsi bulamadýðý için cihada deðil de onlarýn yanýna dönmesi emri verilmiþti Aslýnda çocuklarýn talim ve terbiyesi de bir cihad, belki de -iç bünyenin sýhhatine matuf olmasý itibariyle cihadlarýn en büyüðüdür Bu çok ciddî ve hayatî mevzu etrafýnda, bir sürü þey yazýlmýþ ve söylenmiþtir Biz bu faslý kaparken, en temiz aðýzdan çocuklarla alakalý bir kaç tavsiye dinleyelim:

'Çocuklarýnýza ikramda bulununuz, yani terbiyelerini güzel yapýnýz' (hadis) 'Ölümden sonra, geride býrakýlanlarýn en hayýrlýsý, iç terbiye görmüþ evlatlardýr' (hadis) 'Babanýn evladýna en güzel armaðaný, edebtir' (hadis)


Fethullah Gülen


radyobeyan