Cenin Diyeti By: neslinur Date: 30 Temmuz 2010, 18:20:18
Cenin Diyeti
Cenîn, ana rahminde oluþan döl dömektir. Hamile kadýn bir saldýrýya maruz kalýr da karnýna isabet eden veya beline vurulan bir darbeden veyahut benzeri bir tecavüzden dolayý rahmindeki çocuk düþerse bundan dolayý mütecaviz caniden diyet tazmini gerekir. Ancak düþen ceninin ölü olarak düþmesi halinde gereken diyetle, düþtükten sonra ölen ceninden dolayý tazmin edilecek diyet arasýnda büyük fark vardýr. Þöyle ki, ana rahminden bir darbe, bir tazyik neticesi düþen cenin diri olarak düþtükten sonra Ölecek olursa tam diyet gerekir. Bu da j yüz deveden ibarettir. Deve bulunmadýðý taktirde bin dînar veyahut i onbin veya oniki bin dirhem taktýr edilip hükme baðlanýr. Cenin ölü va-ziyyette düþerse, bundan dolayý kimine göre beþyüz, kimine göre altýyüz dirhem diyet gerekir. Zira ana rahminde iken diri olduðu kesin bilinmemektedir. Bu görüþten hareketle düþen ceninin ana rahminde diri olduðunu isbat eden bir beyyine ortaya konduðu taktirde tam diyetin tazmini gerekir.
Ýslâm hukuku, insana ve insan hayatýna, onun þeref ve itibarýna son derece önem verir. Zira dünya hayatýndan, dünya ve kâinat nizamýndan maksat insandýr. O bakýmdan haksýz yere bir insaný öldürmek bütün insanlarý öldürmek gibidir. Bir insanýn hayatýný kurtarmak bütün insanlarýn hayatýný kurtarmak gibidir.
Ýslâm onbeþ asýr önce insana, insan haklarýna yönelip bunlarý en saðlam eðitim ve öðretime, müeyyide ve imâna dayalý ahlâki kurallara baðlarken, yirminci asrýn son çeyreðinde hâlâ birçok ülkelerde insanlar politik nedenlere, ýrkçýlýk duygusuyla, farklý dine mensup olma taassubuyla birbirlerini katletmekte ve her gün binlerce kadýn, çocuk, yaþlý, genç bu yüzden hayatýný kaybetmektedir.
Þüphesiz insanlarýn ve ülkelerin bu kargaþa, keþmekeþ, fitne ve fesat fýrtýnasýndan kurtulabilmesi için mutlakaVe mutlaka ilâhî nizama dönmesi, Allah'ýn rahmet ve huzur kaynaðý olarak indirdiði son dine girmesi gerekiyor. Nitakim Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz: "Allah'ýn emrine, hükmüne (indirdiði dine) dönünceye kadar üzerinizden belâ ve musibet dalgalarý kalkmaz..." buyurmuþtur. [239]
Ýlgili Hadisler
Ebû Hüreyre (r.a.) den yapýlan rivayete göre, adý geçen diyor ki: "Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz, Beni Lahyan kabilesine mensup bir kadýnýn (rahmindeki) ceninin <bir darbe veya müdahale neticesi) ölü olarak düþmesinden dolayý bir köle veya cariye olmak üzere bir gurre tazminine hükmetti. Sonra aleyhine gürre ile hükmedilen kadýn öldü. Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz onun mirasýnýn kendi çocuklarýna ve kocasýna verilmesine ve akl (diyetin) de asabasmca karþýlanmasýna hükmetti." [240]
Diðer bir rivayette ise, olay þöyle belirtilmektedir:
"Hüzeyl kabilesinden iki kadýn vuruþtu. Biri diðerine taþ atmak suretiyle hem onu, hem de karnýndaki cenini öldürdü. Bunun üzerine davacý ve davalý olarak Resûlüllah'a (s.a.v.) baþvurdular. Resûlüllah (s.a.v.) öldürülen ceninin diyeti olarak gurreye, yani bir köle veya cariye (tazmin edilmeye) hükmetti. Kadmm öldürülmesinden dolayý da katile kadýnýn aküesine diyeti yüklemeyi kararlaþtýrdý." [241]
Mugîre b. Þu'be (r.a.) den, o da Ömer (r.a.) den rivayetle, þöyle bilgi verilmiþtir: Ömer (r.a.) çocuðunu düþüren kadýn hakkýnda asha-bla istiþarede bulundu. Muðîre b. Þu'be (r.a.) dedi ki: Resûlullah (s.a.v.) Efendimiz gurre ile, yani bir köle veya cariye (tazmin edilmek) le hükmetti ve Muhammed b. Mesleme de Resûlül-lah'ýn (s.a.v.) böyle hükmettiðine þehadette bulundu." [242]
Muðîre (r.a.) den yapýlan rivayete göre: Bir kadýn kendi kumasýný çadýr direðiyle vurmak suretiyle öldürdü. Öldürülen kadýn ayný zamanda hamile idi. Bunun üzerine Resûlüllah a
(s.a.v.) baþvfýruldu. Efendimiz (s.a.v.) kâtilenin asabasý üzerine diyet ile, celimden dolayý da gurre ile hükmetti..."
Bu hülçüm üzerine kâtilenin asabasý þöyle dediler: "Henüz hiçbir þey yemeyen, içmeyen, sesi çýkmayan veya hayat belirtisi göstermeyen bir ceninden dolayý diyet mi verelim!?... Bunun gi-bisinin (diyeti) hükümsüz ve (kaný) hederdir." Peygamber (s.a.v.) Efendimiz bu söze karþý þöyle uyarýda bulundu: "Bedevilerin cümle sonunda yaptýðý kafiye benzeri bir kafiye!..." (819|j
Yapýl ari^rivây ete göre, îhn Abbas (r.a.) Hamel b. Mâlik kýssasýyla ilgili olarak þöyle dedi: "Aldýða darbeden dolayý kadýncaðýz) henüz saçlarý yeni bitmiþ çocuðunu ölü olarak düþürdü ve kendisi de öldü. Bunun üzerine Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz kâtilenin aki-lesi üzerine diyetle hükmetti. Bu hüküm karþýsýnda maktulenin amcasý þöyle dedi: "Ya Resûlallah! Doðrusu kadýncaðýz saçlarý bitmiþ bir çocuk düþürdü..." Kâtilenin babasý ise (bu söze itiraz ederek) þöyle dedi: "Bu adam yalan söylüyor. Allah'a yemin ederim ki çocuðun hayat belirtisi olarak sesi iþitilmedi ve bir þey de içmedi. Bunun gibisinin (diyeti, kan bahasý) hükümsüzdür..." Resûlüliah (s.a.v.) Efendimiz: "Bu, cahiliye döneminin en kafiyeli sözü ve onlarýn kehanetine benzer bir kehanettir" buyurarak adamý uyardý ve devamla buyurdu ki: "Çocuktan dolayý bir gurre (köle veya cariye) var." (820). [243]
Bu hadîs ayný zamanda babanýn akileden olduðuna delil sayýlmýþtýr.
Hadislerin Iþýðýnda Müctehidlerin Ýstidlal ve Ýhticaclarý
a) Hariefîlere göre, vurup kadýnýn karnýndaki ceninin düþmesine sebep olan kjimse üzerine diyet olarak bir gurre gerekir. Bu da beþyüz dirhemdir,
Bu diyete "gurre" denilmesinin sebebi, diyetler babýndan en az nisbet olmasý ve bir þeyin en az nisbeti ise onun evveli sayýlmasmdandýr. Atýn alnýndaki beyazlýk da Öyle...
Düþürülen cenin ister kýz, isterse erkek çocuk olsun fark etmez. Beþyüz dirhem ise, erkeðin tam diyetinin yirmide birine, kadýnýn ise on-dabirine tekabül etmektedir.
Gurre burada bir köle veya cariyeye delâlet etmektedir. Resûlüllah (s.a.v.) zamanýnda bir köle veya cariyenin deðeri bu idi.
Gereken bu diyet ise kâtilenin akilesine yükletiler. Ýmam Mâlik ile îmam Þafiî'ye göre kâtilenin malýndan ödenir. Hem bu iki imama göre, gümüþ olarak altýyüz dirhem diyet gerekir.
Sözü edilen beþyüz dirhemin bir yýl içinde, Þafiî'ye göre üç ,1 içinde ödenmesi vaciptir.
Ama kadýn aldýðý darbeden dolayý çocuðunu diri olarak düþürür ve sonra çocuk ölürse, bu tam diyeti gerektirir. Ama ölü vaziyyette düþürse, sadece gurre gerekir.
Kadýn aldýðý darbeden dolayý ölür ve bu arada karnýndaki cenini diri olarak dýþarý atar ve bir süre sonra o cenin de ölürse, iki diyet gerekir: Biri anneden, diðeri diri dýþarý atýlan ceninden dolayý...
Kackn aldýðý darbeden dolayý ölür ve cenini de Ölü olarak dýþarý atarsa, sadece anneden dolayý diyet gerekir. Þafiî'ye göre, ceninden dolayý gurre gerekir. Zira ceninin anasýna vurulan darbeden dolayý Öldüðü söylenebilir. Zahir olan da budur.
Cenini öldüren kiþi ona vâris olamaz. Ayný zamanda ceninin Öldürülmesinden^ dolayý keffaret de gerekmez. Sadece diyet ile yetinilir.
Düþen ceninin hilkatinin bir kýsmý belli olmuþsa, hilkati tam cenin gibi kabul edilir. Hilkati tam olan cenîn hakkýndaki bütün hükümler onun hakkýnda da aynen1 caridir.
Kadýnýn karnýndaki cenini düþürmek için birkatým ilâçlar içer veya üreme organýna ilaç ve benzeri þey yerleþtirir ve cenini düþürürse, -kocasýndan, yani ceninin babasýndan izin almaksýzýn yapmýþsa- gurre akilesine gerekir. Kocasýnýn iznini alarak belirtilen þekilde düþürmüþse gurre akilesine gerekmez. [244]
b) Þâfiîlere göre, ana rahminde oluþan cenin bir cinayetle anasýndan ölü vaziyette ayrýlýrsa bir gurre gerekir... Bunun gibi Anasýndan tamamen deðil kýsmen ayrýlmýþ olsa, meselâ baþý dýþarý çýkmýþ bulunsa, en sahîh kavle göre gurre gerekir. [245]
Cenîn diri olarak ayrýlýr ve elemsiz acýsýz bir süre yaþar sonra ölürse, cani üzerine gurre gerekmez. Ama anasýndan doðunca ölür veya elem ve acý içinde bir süre yaþadýktan sonra ölürse, o taktirde diyet-i kâmile (bir candan dolayý gereken tam) diyet tazmîn edilir. Ýsterse sözü edilen cenin altý ayma ulaþmamýþ olsun...
Kadýn bir cinayet neticesi karnýnda taþýdýðý ikizleri düþürecek olursa o taktirde cânî üzerine iki gurre, üçüz veya dördüz iseler üç ve dört gurre gerekir
Ama kadýn bir et parçasý olarak düþürürse, o taktirde yarým gurre gerekir.
Gurre temyiz çaðýna girmiþ bir köle veya cariyeden ibarettir. Ayný zamanda bunlarýn azasýnýn selîm olmasý, yani satýþýnda engel teþkil edecek bir kusur ve aybýnýn bulunmamasý söz konusudur. Bunamamýþ yaþlý köle veya câriye de ðurre olabilir. Ayný zamanda köle veya cariyenin kýymetinin, müslüman hür erkeðin diyetinin yirmide birine, müslüman hürre kadýnýn diyetinin onda birine tekabül etmesi þarttýr.
Bu evsafta köle ve cariye bulunmadýðý taktirde onun yerine ðurre olarak beþ deve gerekir.
Yahudi veya hýristiyan ananýn cinayet sebebiyle karnýndaki cenini düþürmesinden dolayý bazýsýna göre müslüman ananýn cenininde olduðu gibi bir ðurre gerekir. Bir kýsmýna göre, onun kaný hederdir, hiçbir þey gerekmez. Ama en sahîh kavle göre müslümanýn ðurresinin üçte biri gerekir. Bu da bir deve ve bir devenin üçte biri eder. [246]
c) Hanbelîlere göre, hür ve müslüman bir kadýn aldýðý darbeden dolayý karnýnda taþýdýðý cenini ölü olarak düþürürse, bundan dolayý cani üzerine bir ðürre gerekir. Bu da ya bir köle veyahut bir cariye olarak belirlenir. Köle, veya cariye bulunmadýðý taktirde beþ deve taktýr edilir. 'Ayný zamanda bu alman ðurre düþen çocuðun mirasçýlarýna kalýr. Týpký diri bir halde düþmüþ olan çocuðun mirasýnýn kendi vârislerine kaldýðý gibi...
Ancak bu mezhebe göre sözü edilen konuyu beþ kýsýmda mütalaa . etmek gerekir:
1- Hür müslüman kadýnýn aldýðý darbe neticesi düþürdüðü ölü çocuktan dolayý bir köle veyahut cariyeden ibaret olan bir ðurre gerekir. Ýlim adamlarýnýn çoðunun görüþ ve içtihadý budur. Nitekim Ömer b. Hattab, Atâ\ Þa'bî, Nahaî, Zührî, Ýmam Mâlik, Ýmam Þafiî, îshak, Ebû Sevr ve rey t ar af darlarýnýn görüþ ve ictihadlarý da bu anlamdadýr.
2- Güre ancak çocuk, anasýnýn'aldýðý darbe neticesinde düþtüðü bilindiði taktirde vacip olur.
3- Gurre bir köle veya bir cariyedir. Ancak Tavus ve Mücahid'e göre bir at da olabilir. Nitekim Ebû Hareyre'den (r.a.) yapýlan rivayete göre, Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz ceninden dolayý bir köle veya deriye veya at veya katýr olmak üzere bir ðurre tazminine hükmetmiþtir... Ibn Sirîn ise, at yerine yüz koyun ve benzeri bir þey taktýr edilebilir demiþtir.
4- Gurre'nin kýymeti, tam diyetin onda biridir. Bu da beþ deveden ibarettir.
5- Takdir ve tazmin edilen ðurre ölü olarak düþen çocuðun mirasçýlarýna kalýr.
Kadýn aldýðý darbe neticesi karnýnda taþýdýðý ikiz, üçüz veya dordüzün hepsini ölü vaziyette düþürürse, her birisi için bir ðurre gerekir. Nitekim Ýmam Mâlik ile Ýmam Þâfýî de ayný görüþtedirler.
Cenin anasýyla birlikte ölürse, diyeti akileye ödettirilir. Bu da hatâ veya kasde benzer bir öldürme olursa öyledir. Kasden öldürülmüþ ise, doðrudan diyet caniye yükletilir. Ýmam Þafiî'ye göre, katil olayý hangi þekilde olursa olsun diyet akileye yükletilir. [247]
d) Mâlikîlere göre de annenin aldýðý darbeden dolayý karnýndaki cenini ölü olarak düþürecek olursa, caniye diyet olarak bir ðurre gerekir. Ýsterse düþen çocuðun hilkati henüz tam belirgin hale gelmemiþ olsun...
Adam hatâen kadýna vurur da kadýnýn karnýnda taþýdýðý cenîn ölü olarak düþecek olursa, caniye ayrýca keffaret de istihsanen gerekir.
Adam'kadýný vurup öldürür ve sonra da ölü kadýnýn rahmindeki cenîn ölü olarak düþerse, eðer vurup öldürme hatâ ile olmuþsa, ceninden dolayý deðil de annasinden dolayý diyet gerekir. Ve ikisi için bir keffaret yeterli olur.
Adam kadýna vurup kadýnýn karnýndaki cenini diri olarak düþürdükten sonra hem kadýn, hem de cenin ölürse, her ikisi için de diyet gerekir.
Adam kadýnýn karnýna vurur da karnýndaki ceninden biri ölü olarak düþer, sonra diðeri diri olarak düþer ve bir süre sonra ölürse, ölü olarak düþen-ceninin mirasýna diri olan da vâris olur.
Ceninin babasý karýsýnýn karnýna vurup da kadýn karnýndaki cenini ölü olarak düþürürse, babasý o cenine vâris olamaz.
Ceninin düþmesine sebep olan darbe ister hataen, ister kasden olsun, cenin diri doðduktan sonra Ölürse burada kasameye baþvurulur. [248]
Tahliller ve Rivayetler
816 no'lu îbn Abbas hadîsi-her iki tarikle de sahîh olup istidlale sâlihtir. Hadîs baþlýca üç hüküm ifade etmektedir. Birincisi, bir darbeden dolayý ölü olarak düþen çocuktan dolayý bir ðurre gerekir. Bu ðurrenin rir köle veya câriye olmasý söz konusudur. Ýkincisi, caniye olup gurre vermesi gereken kadýnýn ölmesi üzerine kadýnýn mirasýnýn kendi evlâd ve kocasýna verilir. Üçüncüsü ise, ödemesi gereken gurnin onun asabasma yükletilir.
818 no'lu Muðire hadîsi de sahihtir. Ebû Hüreyre hadîsini kuvvetlendirmekte ve böylece aldýðý darbeden dolayý kadýnýn kanýnda taþýdýðý cenini ölü olarak düþürmesi sebebiyle bir gurrenin gerektiði kesinlik ar-zetmektedir.
819 no'lu Muðire hadîsinin de sahîh olduðu ilim adamlarýnýn çoðu tarafýndan kabul edilmiþtir. Ortada kasde benzer bir öldürme olayý bulunuyor. Öldürülen kadýn ayný zamanda hamile idi. Resûlüllah (s.a.v.) çocuktan dolayý bir gurre tazminine ve öldürülen kadýndan dolayý ka^ tilenin asabasma diyetin yükletilin e sine hükmetmiþtir.
820 dipnotlu Ýbn Abbas hadîsini ayný zamanda Ýbn Mâce, Ýbn Hib-ban ve Hâkim tahrîc etmiþler ve Ýbn Hibban ile Hâkim ayný zamanda bu hadîsi s ahîhl emiþi erdir.
Hadis baþlýca üç hüküm taþýmaktadýr. Birincisi, ölü olarak düþürülen çocuktan dolayý ðurre gerektiði belirtilmekte ve çocuðun ölü olarak doðmasý bu hükmün verilmesini gerektirmektedir. Ýkincisi, kadýnýn öldürülmesinden dolayý diyet gerektiði bildirilmektedir. Üçüncüsü gerek gurrenin, gerekse diyetin katilin akilesine yükletilmesidir.
Bu babta diðer rivayetler þöyledir;
Hars b. Ebî Üsame Hadîsinde þöyle denilmektedir: "Cenînde'ndolayý bir köle veya cariye gerekmektedir. Bunlar yoksa on deve veya yüz koyun verilmesi iktiza eder." [249]
Ebû Hüreyre (r.a.)' den yapýlan bir rivayette þöyle buyurulmak-tadýr: "Resûlüllah (s.a.v.) ceninden dolayý köle veya cariye olmak üzere bir gurre veya at veya katýr (tazminine ) hükmetti." [250]
Abdurrezzak'ýn rivayetinde ise þöyle buy ur utmaktadýr: "Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz öldürülen kadýn hakkýnda diyet, düþürdüðü çocuk hakkýnda gurre (bir köle veya cariye veyahut at) tazminine hükmetti." [251]
Ýlim adamlarý ve müctehid imamlar bu konudaki bütün hadîsleri imkân nisbetinde bir araya getirip sýraya koyduktan, zayýfýný sahîhih-den ayýrt ettikten ve farklý mana ve hüküm ifade edenler arasýnda te'lif cihetine gittikten sonra bilgi, ciddi araþtýrma, deðerlendirme, ana kaidelere uyum saðlayýp saðlamadýðýna baktýktan sonra hüküm istinbad etmiþler ve istidlal ve ihticaclarmý ona göre ortaya koymuþlardýr.
O bakýmdan Ýslâm hukukundaki ana kaideleri, her þeydeniönce kitap ve sünneti, kitapla sünnet arasýndaki ortak baðlarý, her kelime ve cümlenin hangi mana ve hükümlere delâlet ettiðini bilmeyen kiþilerin sadece bir konuyla ilgili bir iki hadîsi dikkate alýp konu veya mesele hakkýnda görüþ beyân etmeleri, hüküm çýkarýp ahkâm kesmeleri çok sakýncalý olur veya olabilir. Unutmamak gerekir ki, iki ana kaynaktan hüküm çýkarmak, meseleleri bu kaynaklarýn ýþýðý altýnda çözmek baþlýbaþma saðlam bir uzmanlýk konusudur.
O halde müslüman kardeþlerimizin ihtisasa saygýlý olmalarý, bilgi ve yeteneklerini aþan dinî konularda çok dnyarlý olup meseleyi ve çözümünü^ uzmanlara havale etmeleri en isabetli yoldur. Aksi halde Kur'ân ve hadîsleri kendi mantýk, düþünce, görüþ ve baðlý bulunduðu akýmýn temayüllerine göre tefsir etmesi, yorumlamasý ve hüküm çýkarmasý büyük günahlara ve veballara sebep olur. O bakýmdan Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) ümmetini uyararak þöyle buyurmuþtur: "Kim Kur'ân hakkýnda ilimsiz konuþup hüküm verir (kendi re'yine.göre tefsir eder)se cehennemdeki yerine hazýrlansýn..." "Sizin cehennem ateþine karþý en cüretliniz, fetva vermeye en cüretli olanmýzdýr..." [252] "Kyn Kur'ân da (ki âyetleri) kendi re'yme, görüþüne göre (yorumlayýp) konuþursa, isabet de etse gerçekten hatâ etmiþ olur..." [253]
Çýkarýlan Hükümler
1-Cenîn ana rahminde oluþan dölüt anlamýna gelir.
2- Hamile kadýnýn karnýna veya baþka bir yerine vurup ceninin düþmesine sebep rçimakbir cinayet kabul edilir.
3- Bu yüzden düþen çocuk ölü olarak düþmüþse diyet olarak bir gurre gerekir.
4- Gurre, bir köle veya Jpir cariyedir. Bazý mü tehid ve ilim adamlarýna göre bir at, bir katýr da bir gurre sayýlabilir.
5- Ceninin düþmesinden dolayý gereken gurre caninin akilesine yükletilir.
6- Düþürülen ceninin kýz veya erkek olmasý arasýnda hüküm bakýmýndan bir fark yoktur.
7- Ýmam Mâlik ile Ýmâm Þafiî'ye göre gurre katil veya caninin malýndan ödenir, akileye yükletilmez,
8- Ýmâm Ebû Hanîfe'ye göre, nakit olarak bir gurrenin deðeri beþyüz dirhemdir.
9- Sözü edilen beþyüz dirhemin bir yýl içinde, Ýmam Þafiî'ye göre üç yýl içinde ödenmesi gerekir.
10- Çocuk diri olarak düþtükten sonra ölürse tam diyeti gerekir ki bu yüz devedir.
11- Aldýðý darbeden dolayý Ölen kadýn karnýndaki çocuðu diri olarak dýþarý atar ve sonra o çocuk da ölürse iki tam diyet gerekir Ýmam Þâfiîye göre, bu durumda gurre gerekir.
12- Cenini öldüren kiþi ona vâris olamaz.
13- Cenini öldürmekten dolayý gurre gerekir ama keffaret gerekmez. Ýmam Mâlik'e göre, cenin diri doðduktan, yani düþtükten sonra ölürse keffaret de gerekir.
14- Hilkati tamamlanmamýþ cenin hilkati tamamlanmýþ gibi kabul edilir.
15- Anne kocasýndan izin almadan bir takým ilaçlarla, müdahalelerle karnýnda ki çocuðu düþürürse gurre gerekir ve bu gurre onun akilesine yükletilir.
16- Kocasýnýn izniyle böyle yapmýþsa, gurre akilesine yükletilmez.
17- Darbe neticesi çocuðun tamamý deðil'sadece baþý dýþarý çýkýp sarkarsa yine de gurre gerekir. Bu Ýmam Þafiî'nin kavlidir.
18- Cenin diri olarak anasýndan ayrýlýp, elemsiz acýsýz bir süre yaþar ve Öyle ölürse gürre gerekmez. Bu Þafiî'nin kavlidir.
19- Anasýndan düþüp ayrýlýnca ölür veya düþtükten sonra elem ve acý içinde kývranýp ölürse o takdirde tam diyet gerekir. Bu da Þafiî'nin görüþ ve içtihadýdýr.
20- Kadýn aldýðý darbe neticesinde karnýnda taþýdýðý ikiz veya üçüz veyahut dördüzleri ölü olarak düþürürse her birisi için bir gurre gerekir.
21- Kadýn kendisine vurulan darbeden dolayý et parçasý düþürür, yani azasý belirsiz bir cenîn düþürürse yarým gurre gerekir. Bu da Þafiî'nin kavlidir.
22- Gurre temyiz çaðma veya önbeþ yirmi yaþma girmiþ bir köle' veya cariye olmalýdýr. Bazýsýna göre bunak olmayan yaþlý da olabilir.
23- Yahudi veya hýristiyan annenin düþürdüðü ceninden dolayý gurrenin üçte biri gerekir. Bu da Þafiî'nin kavlidir.
24- Belirtilen evsafta köle veya cariye te'min edilemezse, onun yerine beþ deve gurre olarak verilir. Bu da Þafiî'nin kavlidir.
25- Alman gurre Ölü olarak düþen çocuðun vârislerine kalýr.
26- Hanbelilere göre, gurrenin kýymeti tam diyetin onda biridir.
27- Cenin anasýyla birlikte ölürse, diyeti caninin akilesine yükletilir. Bu daha çok Hanbelîlerin görüþüdür.
28- Baba kadýnýn karnýna vurup ceninin ölü olarak düþmesine sebep olursa, baba o çocuða vâris olamaz. Bu daha çok îmâm Mâlik'in içtihadýdýr. [254]
Ynt: Cenin Diyeti By: ceren Date: 16 Þubat 2019, 21:17:44
Esselamu aleykum. Anne karnýndaki bebeðin diyetinin hangi durumda ne olduðunu öðrenmiþ olduk.Rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. ..
Ynt: Cenin Diyeti By: Bilal2009 Date: 17 Þubat 2019, 15:30:39
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun
radyobeyan